EUROPA BLINKERS

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Hasse C4
Nykomling
Nykomling

EUROPA BLINKERS

Inlägg av Hasse C4 »

Fick nedslag på mina röda blinkers, som har sutti på bilen sedan 1996 då den togs in från Tyskland. Att överklaga har inte hjälpt tyvärr..
Fick tag i nya europa blinkers (kombinerat) till min c4-92:a

Någon härinne som vet en bra o resonabel person eller firma som kan koppla in dem proffsigt...??

:?:
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: EUROPA BLINKERS

Inlägg av Vettemannen »

Hasse C4 skrev:Fick nedslag på mina röda blinkers, som har sutti på bilen sedan 1996 då den togs in från Tyskland. Att överklaga har inte hjälpt tyvärr..

Någon härinne som vet en bra o resonabel person eller firma som kan koppla in dem proffsigt...??

På min 86:a sitter det röda blinkers bak och vita fram. Mig veterligt så har det varit så sedan 88 då den togs till Sverige från USA som flyttgods. I pappren står det Privatimport: Nej
Sedan på tilläggsinformation står det följande: P97B INFÖRTS TULLFRITT

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Hot Rod »

Bor du i Kiruna eller Malmö? :D

Intagen från Tyskland? Blinkar bara 1 lampa per sida bak? I så fall kan det enklaste vara att köpa orange glas från http://www.corvette.co.uk/pages.php?section=parts och sätta en brytare på bakljussladden/alt isolera 5W-polen på lampan.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Hasse C4 skrev:Fick nedslag på mina röda blinkers, som har sutti på bilen sedan 1996 då den togs in från Tyskland. Att överklaga har inte hjälpt tyvärr..

Många tyska bilar var intagna som flyttgodas och fick dispens i tyskland,sedan när de tagits till Sverige har det blivit problem...
Men som sagt blinkar båda som orginal eller bara en lampa bak?
Hasse C4
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Hasse C4 »

Hej

Tack för era svar, jag beställde EU godkända bakljus kompletta av vetteparts för 3.000 kr. (gult +rött i två halvor) per sida.
Som det är nu blinkar det rött i bara de yttersta ljusen.
Förstår på Palmkvist (Vetteparts) att man skall gå in via reg skylten för att komma åt skruvarna på baksidan. Men lämnar den till Jernbergs i Göteborg.
Viktigt tänka på när det gäller blinkers att de är EU godkända, för det finns olika blinkers som inte har CE godkännande. Dessa är dessutom original GM. Så lika skönt få det fixat en gång för alla, för bilen har varit inne i Sverige sedan 1996 och klarat sej ända fram till nu för jag har en känsla av att besiktningen har skärp sina krav och blivit mkt petigare på senare tid. Kan det vara stressen av att de har blivit konkurrensutsatta ?
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Nån som vet var man kan få tag på ett par hel orangea blinkers?? Jag kör runt med typ släpvagnsbelysning nu och det ser ju inte så kul ut eg även om dom är runda och passar. Jag har ett part helröda som ligger men ids inte byta hela tiden så jag vill ha tag på ett par orangefärgade
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Hasse C4 skrev:Hej

Tack för era svar, jag beställde EU godkända bakljus kompletta av vetteparts för 3.000 kr. (gult +rött i två halvor) per sida.
Som det är nu blinkar det rött i bara de yttersta ljusen.
Förstår på Palmkvist (Vetteparts) att man skall gå in via reg skylten för att komma åt skruvarna på baksidan. Men lämnar den till Jernbergs i Göteborg.
Viktigt tänka på när det gäller blinkers att de är EU godkända, för det finns olika blinkers som inte har CE godkännande. Dessa är dessutom original GM. Så lika skönt få det fixat en gång för alla, för bilen har varit inne i Sverige sedan 1996 och klarat sej ända fram till nu för jag har en känsla av att besiktningen har skärp sina krav och blivit mkt petigare på senare tid. Kan det vara stressen av att de har blivit konkurrensutsatta ?
Vid kontrollbesiktning brukar dom inte bry sig om ifall de är Emärkta eller inte,bara de lyser med rätt färg..
typbesiktning däremot är kört utan rätt Emärkning..
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Hot Rod »

Ingo har helt rätt, risken att någon skulle anmärka på "saknad E-märkning" på en vanlig kontrollbesiktning är nog väldigt nära noll...

Hasse C4: Har du köpt 2 eller 4 st tvåfärgade? Om du bara har 2 så kommer det att se lite märkligt ut eftersom de tvåfärgade sitter annorlunda i karossen än de enfärgade.

Rekommenderar de enfärgade jag länkade till, finns även i vitt om man vill vara modern. Isolerar man 5W-polen eller bränner bort tråden så behöver man inte ens in o böka bland sladdarna.

PS: Försökte själv bränna bort 5W-tråden en gång, la på 36V och den stackars 5W-lampan lyste som ett extraljus och blev varm som Tjernobyl och höll, men med lite god vilja så ska det naturligtvis gå...
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Hasse C4
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Hasse C4 »

Hej

Jo du har helt rätt de nya ljusen kommer längre ut i karossen och det finns en anledning till det. Nämligen att det gula blinket ska ses äver i en sned vinkel. Därav att de sitter längre ut. Om det ser taskigt ut så får jag väl komplettera med ytterligare två stycken (tvådelade).
Men är som sagt hjärtligt trött på besiktningens tjat om blinkers...
Man kan naturligtvis smälla på några taskiga släpvagns blinkers och lossa detta vareviga gång men gillar man labba med detta varje gång så är det upp till var och en.
Användarens profilbild
Strumpan
Rookie
Rookie

Inlägg av Strumpan »

Grattis till dina nya blinkers. Det tar en stund att vänja sig vid det nya utseendet som de utflyttade lysena ger, men sen ser det bara självklart och snyggt ut, man slipper besikningsångest och snutnojja. Skönt! Jag gissar att lampsocklarna i min bil är original och dina också, i så fall kan det vara bra att veta att de inte passar rakt av i dina nya lamphus. Mina övriga bekymmer i samband med monteringen har nog att göra med att någon tidigare hemmahobbymekägare redan varit där och pillat på grejerna. Här kan du läsa allt om det: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =4&t=10065
DSC-0000015.jpg
Hasse C4
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Hasse C4 »

Ser ju snyggt ut. Jag bytte bara de längst ut funkar det med men dina blir ju mer komplette med alla fyra likadana. Men nu har jag besiktigat och inget mer tjöt om dessa eviga blinkers..
Skriv svar