Dragrace med ZR1 eller Z06

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Dragrace med ZR1 eller Z06

Inlägg av malte »

Jag har läst o sökt här och på corvetteforum.com detta är vad jag kommit fram till så här långt.
1. Däck.
Om man vill ha dragradialer så är MT street II 345 35 18 det enda alternativet som jag hittat. Finns det fler ?

2. Fälgar.
Till Z06 bör det inte vara några problem att hitta 18 som går på både fram o bak.
Till ZR1 har jag hittat Forgeline EV1R (fruktansvärt dyra)
och CCW C10 (billigare men fortfarande nära 38,000:-) Någon som sett eller hört något ?

3. Luft tryck sensorer.
Om jag uppfattat rätt så går inte ZR1 och Z06 att köra utan sensorer. Vill du sedan köra med runt 1kg i dragradialerna
så kommer varning för lågt tryck o reducerad effekt. Så något måste då göras. Har läst att någon lagt alla sensorer i en trycksatt behållare o lurar systemet på så vis. Någon som provat o kan bekräfta eller finns något annat trix ?

4. Anti spinn o antisladd.
Är Z06 o ZR1 känsliga för byte av däckstorlek ? Om så är fallet är systemen overksamma o bilen går fullt ut om man kopplar i från dessa ? (kanske mer en bankörningsfråga men interssant för där kan ju antisladd vara bra)

Om någon vet hört eller kan bidra med något till denna tråd är jag mycket tacksam :D
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
60z
Nykomling
Nykomling

Re: Dragrace med ZR1 eller Z06

Inlägg av 60z »

Hej. Jag har just provat mina nya bakfälgar på min z06 (inga sensorer), inga problem, körde dock endast i ca 30 min, displayen visar 2kg(gammalt värde). Sensorer i dragfälgarna bör man nog ej ha, man kan ju iofs använda en sensor tool o programera om, men då bör man nog ha externa ,trycksatta sensorer tillgängliga. Däck, jag bytte ju från orginal till ps2 345-30-19 som har större diam, inga problem alls.Jag tror att "fel" dimensioner på däcken gör att man får problem som ej hjälps av att koppla ur anti sladd o har inget med sensorerna att göra. Street drags finns ju i massor av dimensioner o fabrikat, själv har jag nu Mickey T 315-35-17(mindre diameter än orginal)på ccw classic 12-17, Mt 345 är ju feta, ej samma sak som snabba, titta på CF z06 fastlist. Hoppas att det här hjälper något. Tomas
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

malte skrev:Jag har läst o sökt här och på corvetteforum.com detta är vad jag kommit fram till så här långt.
1. Däck.
Om man vill ha dragradialer så är MT street II 345 35 18 det enda alternativet som jag hittat. Finns det fler ?

2. Fälgar.
Till Z06 bör det inte vara några problem att hitta 18 som går på både fram o bak.
och CCW C10 (billigare men fortfarande nära 38,000:-) Någon som sett eller hört något ?

3. Luft tryck sensorer.
Om jag uppfattat rätt så går inte ZR1 och Z06 att köra utan sensorer. Vill du sedan köra med runt 1kg i dragradialerna
så kommer varning för lågt tryck o reducerad effekt. Så något måste då göras. Har läst att någon lagt alla sensorer i en trycksatt behållare o lurar systemet på så vis. Någon som provat o kan bekräfta eller finns något annat trix ?

Är Z06 o ZR1 känsliga för byte av däckstorlek ? Om så är fallet är systemen overksamma o bilen går fullt ut om man kopplar i från dessa ? (kanske mer en bankörningsfråga men interssant för där kan ju antisladd vara bra)

Om någon vet hört eller kan bidra med något till denna tråd är jag mycket tacksam :D
Din bästa option är att skaffa CCW Dragpack till din ZR1a, antingen kan vi hjälpa dig eller att du kontaktar John på CCW direkt. Vi har satt många paket på både C5 och C6 samt Z06, till Z06 är det största vi kört 28*14 däck på 16" fälg - ja det clearar bromsoken med spacer :) Fördelen med ett riktigt dragpack med cykelhjulen fram är att det blir perfekt balans i bilen till skillnad från att bara fixa bak och köra original fram. Om det är dragradialer du vill ha så är ET street det bästa.

Vissa årsmodeller bråkar om trycksensorerna inte är installerade eller inte fungerar, jag har dock inte koll på vilka det är. Många tillverkar en lufttät plastlåda där man lägger däckstrycksensorerna och sen sätter en luftnippel på lådan och pumpar till 2.1kg :) Fungerar utmärkt.

Angående antisladd och antispinn så MÅSTE däcket bak vara minst 2% större i rullomkrets för att systemen ska fungera. Om du inte kan uppnå det så ska du stänga av systemen.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

60z skrev:Hej. Jag har just provat mina nya bakfälgar på min z06 (inga sensorer), inga problem, körde dock endast i ca 30 min, displayen visar 2kg(gammalt värde). Sensorer i dragfälgarna bör man nog ej ha, man kan ju iofs använda en sensor tool o programera om, men då bör man nog ha externa ,trycksatta sensorer tillgängliga. Däck, jag bytte ju från orginal till ps2 345-30-19 som har större diam, inga problem alls.Jag tror att "fel" dimensioner på däcken gör att man får problem som ej hjälps av att koppla ur anti sladd o har inget med sensorerna att göra. Street drags finns ju i massor av dimensioner o fabrikat, själv har jag nu Mickey T 315-35-17(mindre diameter än orginal)på ccw classic 12-17, Mt 345 är ju feta, ej samma sak som snabba, titta på CF z06 fastlist. Hoppas att det här hjälper något. Tomas
Jag var lite otydlig där, menade dragradialer i 18 tum, som är mini diametern på fälg till ZR1. Där hittar jag inga andra alternativ.
Intressant det där att köra utan däcktrycksensorer. Undrar var gränsen går, kanske därför någon skrev att bilen bör startas om inom en timme ! Tacksamt om du skriver när du testat lite mer. Vilken årsmodell är din Z06a.
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

vette.se skrev:
malte skrev:Jag har läst o sökt här och på corvetteforum.com detta är vad jag kommit fram till så här långt.
1. Däck.

2. Fälgar.

3. Luft tryck sensorer.

Din bästa option är att skaffa CCW Dragpack till din ZR1a, antingen kan vi hjälpa dig eller att du kontaktar John på CCW direkt. Vi har satt många paket på både C5 och C6 samt Z06, till Z06 är det största vi kört 28*14 däck på 16" fälg - ja det clearar bromsoken med spacer :) Fördelen med ett riktigt dragpack med cykelhjulen fram är att det blir perfekt balans i bilen till skillnad från att bara fixa bak och köra original fram. Om det är dragradialer du vill ha så är ET street det bästa.

Vissa årsmodeller bråkar om trycksensorerna inte är installerade eller inte fungerar, jag har dock inte koll på vilka det är. Många tillverkar en lufttät plastlåda där man lägger däckstrycksensorerna och sen sätter en luftnippel på lådan och pumpar till 2.1kg :) Fungerar utmärkt.

Angående antisladd och antispinn så MÅSTE däcket bak vara minst 2% större i rullomkrets för att systemen ska fungera. Om du inte kan uppnå det så ska du stänga av systemen.
Köpte en riktig uppsättning drag däck till min tidigare Viper, men jag är för feg att köra med dom vingliga slicksen. Min hemma bana om man nu kan säga så, är i Västervik. Här på Gotland finns inga lagliga dragracing möjligheter. Banan där är knappt 800m o man startar en liten bit in så broms sträckan är lite kort, så hyfsat stora framhjul är att rekomendera där.

Tack då är det bekräftat att en burk med alla sensorer funkar.

Okay minst 2% större bakhjul finns det någon max gräns ?
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

malte skrev: Köpte en riktig uppsättning drag däck till min tidigare Viper, men jag är för feg att köra med dom vingliga slicksen. Min hemma bana om man nu kan säga så, är i Västervik. Här på Gotland finns inga lagliga dragracing möjligheter. Banan där är knappt 800m o man startar en liten bit in så broms sträckan är lite kort, så hyfsat stora framhjul är att rekomendera där.

Tack då är det bekräftat att en burk med alla sensorer funkar.

Okay minst 2% större bakhjul finns det någon max gräns ?
Har aldrig hört talas om eller läst på något forum om en övre gräns, har själv provat med bakdäck 6,8% större utan problem mer än att det ser lite konstigt ut :)

GM släpper inga uppgifter överhuvudtaget :roll:
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

Härligt stort tack för infon. Då är det bara att se till att man är mellan 2%-6,8% så funkar det :D
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Vad är timeouten på trycksensorerna?? Jag har jobbat en hel del med ett system från en mycket stor tillverkare. då en pyspunka är ett mycket långsamt förlopp så är timeouten ca 40 min, dvs tar du bort hjulet och är ute och kör så kommer inte systemet att fatta att något hänt förren senare. Anldeningen till att man gör såhär är för att spara batteriet i hjulsensorn. Sensorn fattar ju inte om tändningen är på eller inte så den skickar signalen med jämna intervall oavsett om det behövs eller inte. och skickar den med intervall när den snurrar skall det räcka med att lägga sensorn i skuffen (då snurrar den ju inte.

Dvs gör såhär, Plocka bort bakhjulen och bär iväg dem till grannen sätt på starta motorn (kan räcka med bara tändning) ta tid på hur lång tid det tar innan den felkodsbildar. Sedan kollar du om felkoden inaktiveras när du stänger av tändningen i ca 60 s. Gör den det sä är det bara att du stänger av tändnigen med jämna mellarum för att kunna köra
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
60z
Nykomling
Nykomling

Inlägg av 60z »

Man kan få fel kod (engine drag,,,,,vet ej riktigt vad det innebär) även med 345-30-19. Kan det bero på årsmodell?? Det har dock aldrig hänt mig. Kan man programera varje sensor "trycklöst" o stoppa alla sensorer i EN liten trycksatt burk? Jag tänker prova att stanna o stänga av systemen innom en timme till o börja med. Återkommer med info.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

60z skrev:Man kan få fel kod (engine drag,,,,,vet ej riktigt vad det innebär) även med 345-30-19. Kan det bero på årsmodell?? Det har dock aldrig hänt mig. Kan man programera varje sensor "trycklöst" o stoppa alla sensorer i EN liten trycksatt burk? Jag tänker prova att stanna o stänga av systemen innom en timme till o börja med. Återkommer med info.
Många roadracers i USA använder metoden, dvs ta sensorerna från originalfälgarna (färdigprogrammerade) och sätt i en(1) lufttät plastlåda med en bilventil, trycksätt till 2.1kg och glöm sedan bort den :) Blir lite jobbigt i längden annars att programmera sensorer vid varje däckbyte gata/bana. Det går också att programmera sensorerna 'trycklöst' om du tex köpt nya sensorer som ska programmeras till bilen.
60z
Nykomling
Nykomling

Inlägg av 60z »

Sensorer, har nu åkt en heldel utan sensorer, har stängt av tändning var 50 min, inga problem.
Åkte till Kjula i söndags o körde endast 2 repor pga haverier+ regn, på väg hem fick jag felkod " service tire monitor" verkar som det inte påverkar prestanda el dyligt. Hemma i garaget hittade systemet dom saknade sensorerna igen o felkoderna försvann.
Lite om Mt street radial ll 315 35 17. Fett är inte alltid är bra, med orginal z06 koppling och mindre bra förare. Greppet är ju fantastiskt (för bra), i starten vill man ju ha ett visst hjulspinn men det var svårt trots 22 psi. Första repan dålig start( "inget" hjulspinn) 60 fot 1,97 , 11,7 , 198km/h. Andra repan höjde till 24 psi, bättre start, (oklart om ev hjulspinn). Fick 1.80 på 60 fot, Men strax därefter var kopplingspedalen slickad vid golvet så det var ju bara att släppa o rulla till mållinjen där kopplingen åter fungerade. Så med facit i hand skulle det förmodligen fungerat bättre med betydligt smalare däck!!! I alla fall under dom förhållanden
som rådde på Kjula i helgen. Mvh Tomas.
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

Härligt med åter rapportering !
1,8 då börjar det likna något. Jag vet hur otroligt svårt det är att köra en tia i alla fall på oklistrad bana.
Konstigt det där med kopplingen, såg i min bara ett år gamla bil att kopplingsvätskan redan såg sunkig ut.
Tydligen svårt att lista ut hur luft tryck sensorena funkar om det har med tid antal starter eller något annat tills felcoden sätts.
Men om det inte påverkar prestandan gör det i o för sig inget.
Det tråkigaste för mig vore ju att jag åker över med gotlandsbåten sedan ett antal mil till banan o när man kommer fram, så sätts felcod o bilen går i limpmod med toppfart 90 :(
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

malte skrev: Konstigt det där med kopplingen, såg i min bara ett år gamla bil att kopplingsvätskan redan såg sunkig ut.
På Corvetten måste du byta kopplingsvätskan OFTA för att inte riskera att få problem. Sug ur det som är i koppen med en trasa eller liknande med jämna mellanrum och fyll på ny vätska, det går i max 0.5dl eller nått så en flaska räcker till 20 byten under en säsong :)
60z
Nykomling
Nykomling

Inlägg av 60z »

vette.se skrev:
malte skrev: Konstigt det där med kopplingen, såg i min bara ett år gamla bil att kopplingsvätskan redan såg sunkig ut.
På Corvetten måste du byta kopplingsvätskan OFTA för att inte riskera att få problem. Sug ur det som är i koppen med en trasa eller liknande med jämna mellanrum och fyll på ny vätska, det går i max 0.5dl eller nått så en flaska räcker till 20 byten under en säsong :)
Det är ett känt fenomen att z06 koppling är knepig, tål inte förmycket slir, zr1 har betydligt "bättre" koppling så det blir nog en sådan när det är dags. Jag har bytt kopplingsvätska massor med gånger men jag har upptäckt att min orginal GM bromsolja inte är rätt så kanske påverkat en del?? Rekomendationer på BRA bromsvätska???
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

60z skrev:
vette.se skrev: På Corvetten måste du byta kopplingsvätskan OFTA för att inte riskera att få problem. Sug ur det som är i koppen med en trasa eller liknande med jämna mellanrum och fyll på ny vätska, det går i max 0.5dl eller nått så en flaska räcker till 20 byten under en säsong :)
Det är ett känt fenomen att z06 koppling är knepig, tål inte förmycket slir, zr1 har betydligt "bättre" koppling så det blir nog en sådan när det är dags. Jag har bytt kopplingsvätska massor med gånger men jag har upptäckt att min orginal GM bromsolja inte är rätt så kanske påverkat en del?? Rekomendationer på BRA bromsvätska???
Alltid Castrol SRF till både bromsar och koppling i våra racebilar.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Lars Jakobsson »

vette.se skrev: Din bästa option är att skaffa CCW Dragpack till din ZR1a, antingen kan vi hjälpa dig eller att du kontaktar John på CCW direkt. Vi har satt många paket på både C5 och C6 samt Z06, till Z06 är det största vi kört 28*14 däck på 16" fälg - ja det clearar bromsoken med spacer :) Fördelen med ett riktigt dragpack med cykelhjulen fram är att det blir perfekt balans i bilen till skillnad från att bara fixa bak och köra original fram. Om det är dragradialer du vill ha så är ET street det bästa.

Dom är till och med 28x14,5x16" :p

Ligger knappt utanför skärmkanterna, bör klara besiktning.. återkommer efter nästa körning.
Max 10 mm på orginal Z06 skärmarna..

Vad gäller grepp och kontroll som är dom helt underbara, bilen går spikrakt och är väldigt lätt att kontrollera.

Man kan inte få för bra grepp, det optimala är frontlyft, då får man fina 60 fot tider :P

På lördag är det lagligt street race i Västerås med tidtagning, lägger upp tiderna här sen..
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Här kommer en liten uppdateringen från körningarna i helgen.

Lördag:Västerås 201m
Utebliven tidskörning, oklistrat.
Körde mot en Supra som förra helgen presterade en låg 9:a.
Var en halv billängd efter i mål på 201m, helt klart godkänt utan Nos.
Underbart grepp i däcken och kontroll på bilen.

Söndag:Eskilstuna 201m
Tidskörning, oklistrat.
Nånting med tidtagar delen måste varit fel, körde 7,88 som snabbast.
Det att jämföra med rör rams byggen på 1000hp som körde 6,89.
Greppet var den verkligen inget fel på, bättre setup än så här existerar inte för en Corvette.
Återkommer med relevanta tider.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

60 fotare från Eskilstuna ?
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Tyvärr ingen 60 fot, men titta på bild 2 hur fint den sätter sig..

Med lite justering i höjd bak så ligger nu slicksen perfekt mot skärmarna!

Bild

Bild

Den 17/7 blir det körning på Linde Raceway, då borde vi få en 60 fot och en riktig 201m.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

Ja då har jag varit på ett fuktigt flygfält i Västervik o kört 6 repor.
La på dragradial hjul som är utan däcktrycksensorer i depån, bilen reagerade inget på detta !
Nu körde man i o för sig förbi org hjulen i depån vid varje upplaning om det påverkar något !
Så behöver man inte åka långt med drag hjulen på monterade, så går allt bra.
Kan oxå nämna att en ZR1a med 345 35 18 går 207km/t på 3ans växel vid 6500 varv. Så fyrans växel behövs ej.
Min max slutfart 205 km/t.
Skriv svar