Kjelle skrev:Det finns väl en tändmodul i fördelaren samt givare, har du bytt dom också ?
När motorn väl går kan du ju prova och ta bort anslutningarna till spridarna en efter en, faller
motorvarvtalet lika mycket för varje bortkopplad spridare ?
Ett sånt här fel är lättdiagnostiserat med oscilloscop och multimeter, annars blir det bara delbytning, annars och
lägga ned en 5 hundring på en timmes undersökning på verkstad kan det vara värt.
Dom flesta bilverkstäder även mindre har köpt på sig Bosch diagnostikverktyg typ KTS, där finns
oscilloscop, multimeter m.m.
Har du absolut ingen i bekantsskapskretsen som håller på med elektronik och kan hjälpa dig ?
Det enda som behövs är och titta på signalen på tändspolens primärsida.
Kjelle C4/94
Nej, jag har inte bytt den modulen. Jag har Ohm-mätt spridarna med gott resultat och då jag höll på med det så glömde jag att sätta tillbaka kontakten till spridare 8 och när jag satte tillbaka den så tyckte jag inte att det blev nån skillnad på varvtal och det var det stiftet som var svart , skitigt och fullt med avlagringar när jag bytte stift i går.
Ska prova att rycka spridarkontakterna en i taget och se vad som händer. Nästa vecka ska jag till Vette Parts i Kolsva för en koll och se vad dom kan göra.
Är det ingen annan som vet nån bra verkstad som ligger max 1 timme ifrån Eskilstuna? Jag har varit hos Thomas Andersson i Västerås men han lyckades inte lösa felet, men det var förra året och det har blivit värre detta år för förra året fick jag inte dessa tjuvstopp.
ECM:en kanske??????
När motorn strular så måste jag stänga av tändningen för att motorn ska starta, det räcker inte bara med att starta när nyckeln står i tändningsläge. Det känns som att ECM:en får en impuls så den vaknar upp. Jag kanske är för naiv för att jag misstänker ECM:en??
/Benny