Bränslebekymmer?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Bränslebekymmer?

Inlägg av Vettemannen »

Hot Rod skrev:Har du möjligen kört på E85? http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 7481386.ab
Näe....om det hade varit så enkelt!!!! Jag tror att det är tändningen. Höll jämnt varv (nånstans mellan 1500-2000) och den missade med jämna mellanrum så ett byte av föärdelare med tillbehör kan vara ett alternativ.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

BennyLarsson skrev: Hittade ett kopplingsstycke med en kabel som sitter precis framför bromsservon med en kabel. Tog isär den men då startade inte motorn. Hittade ett annat kontaktstycke precis fram torkarmotorn mellan bromscylindern och motorn men där var det två kablar???

/Benny
det är inte ovanligt att motorn inte startar nar du kör med "NOLL" tändning, den skall vara 6 grader före.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Jake skrev:
BennyLarsson skrev: Hittade ett kopplingsstycke med en kabel som sitter precis framför bromsservon med en kabel. Tog isär den men då startade inte motorn. Hittade ett annat kontaktstycke precis fram torkarmotorn mellan bromscylindern och motorn men där var det två kablar???

/Benny
det är inte ovanligt att motorn inte startar nar du kör med "NOLL" tändning, den skall vara 6 grader före.
Vad händer om jag tar isär detta kontaktsycke när motorn går?

Var ute och Ohmmätte tändkablarna och dom varierade mellan 5000 Ohm och 9000 Ohm. Är det onormalt på nåt sett? Primärsidan på tändspolen visade 0,5 Ohm, tror det är normalt.

/Benny
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Jag blir mer och mer övertygad om att det är ett tändningsproblem............men jag kan naturligtvis ha fel. Känner bara att jag måste göra nåt för att NU VILL JAG ÅKA IGEN!!!!!!!!

/Benny
thomasj
Nykomling
Nykomling

Inlägg av thomasj »

Tjena Benny. Har ett liknande problem med min 90a. Går på tomgång men ej på gaspådrag. Har den för närvarande på verkstad i Eskilstuna återkommer med mer info när jag får tillbaka den.
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

thomasj skrev:Tjena Benny. Har ett liknande problem med min 90a. Går på tomgång men ej på gaspådrag. Har den för närvarande på verkstad i Eskilstuna återkommer med mer info när jag får tillbaka den.
Vilken verkstad har du den på. Seid'l har ju semester. Det ska bli spännande att följa hur det går för dig.

/Benny
thomasj
Nykomling
Nykomling

Inlägg av thomasj »

Den är på verkstan bakom statoil på vasavägen. Han trodde det var en kabel som går i härvan genom torpedväggen som det är fel på,vi får se. Thomas
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

thomasj skrev:Den är på verkstan bakom statoil på vasavägen. Han trodde det var en kabel som går i härvan genom torpedväggen som det är fel på,vi får se. Thomas
Spännande. Hör av dig!

/Benny
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Jag har bytt stift, kablar, fördelarlock, rotor och tändspole. MEN FANSKAPET GÅR LIKA JÄVLA ILLA ÄNDÅ!!!!!!!!! Den stannar helt utan anledning ibland samt när man gasar på och bromsar till. Den dör liksom sedan när man startar igen, har man tur går på första försöket annars spottar och fräser den och dör tills den behagar starta igen på startförsök 3,4,5 eller 6 och då varvar den upp till c:a 1300-1400 varv för att sedan gå ner till 600-800 varv så man kan lägga i D och åka. Den har aldrig stannat under färd men det sker vid korsningar och vid kökörning när man gasar och bromsar. Det är ju så jävla pinsamt. Kan det vara kallstartsventilen eller är det spridarna? Stiftet på 8:ans cylinder såg rätt grisigt ut medans de övriga 7 såg lika ut...ganska normala.

/Benny
Kjelle
Rookie
Rookie

Inlägg av Kjelle »

Det finns väl en tändmodul i fördelaren samt givare, har du bytt dom också ?

När motorn väl går kan du ju prova och ta bort anslutningarna till spridarna en efter en, faller
motorvarvtalet lika mycket för varje bortkopplad spridare ?

Ett sånt här fel är lättdiagnostiserat med oscilloscop och multimeter, annars blir det bara delbytning, annars och
lägga ned en 5 hundring på en timmes undersökning på verkstad kan det vara värt.

Dom flesta bilverkstäder även mindre har köpt på sig Bosch diagnostikverktyg typ KTS, där finns
oscilloscop, multimeter m.m.

Har du absolut ingen i bekantsskapskretsen som håller på med elektronik och kan hjälpa dig ?

Det enda som behövs är och titta på signalen på tändspolens primärsida.

Kjelle C4/94
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Kjelle skrev:Det finns väl en tändmodul i fördelaren samt givare, har du bytt dom också ?

När motorn väl går kan du ju prova och ta bort anslutningarna till spridarna en efter en, faller
motorvarvtalet lika mycket för varje bortkopplad spridare ?

Ett sånt här fel är lättdiagnostiserat med oscilloscop och multimeter, annars blir det bara delbytning, annars och
lägga ned en 5 hundring på en timmes undersökning på verkstad kan det vara värt.

Dom flesta bilverkstäder även mindre har köpt på sig Bosch diagnostikverktyg typ KTS, där finns
oscilloscop, multimeter m.m.

Har du absolut ingen i bekantsskapskretsen som håller på med elektronik och kan hjälpa dig ?

Det enda som behövs är och titta på signalen på tändspolens primärsida.

Kjelle C4/94
Nej, jag har inte bytt den modulen. Jag har Ohm-mätt spridarna med gott resultat och då jag höll på med det så glömde jag att sätta tillbaka kontakten till spridare 8 och när jag satte tillbaka den så tyckte jag inte att det blev nån skillnad på varvtal och det var det stiftet som var svart , skitigt och fullt med avlagringar när jag bytte stift i går.
Ska prova att rycka spridarkontakterna en i taget och se vad som händer. Nästa vecka ska jag till Vette Parts i Kolsva för en koll och se vad dom kan göra.
Är det ingen annan som vet nån bra verkstad som ligger max 1 timme ifrån Eskilstuna? Jag har varit hos Thomas Andersson i Västerås men han lyckades inte lösa felet, men det var förra året och det har blivit värre detta år för förra året fick jag inte dessa tjuvstopp.
ECM:en kanske??????
När motorn strular så måste jag stänga av tändningen för att motorn ska starta, det räcker inte bara med att starta när nyckeln står i tändningsläge. Det känns som att ECM:en får en impuls så den vaknar upp. Jag kanske är för naiv för att jag misstänker ECM:en??

/Benny
thomasj
Nykomling
Nykomling

Inlägg av thomasj »

Tjena Benny, Thomas här.Jag fick hämta min bil idag.Felet var på kabelhärvan som jag nämnde. Kul att kunna åka igen. Jag rekomenderar grabbarna där nere,dom var bra envisa. Thomas
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

BennyLarsson skrev: Nej, jag har inte bytt den modulen. Jag har Ohm-mätt spridarna med gott resultat och då jag höll på med det så glömde jag att sätta tillbaka kontakten till spridare 8 och när jag satte tillbaka den så tyckte jag inte att det blev nån skillnad på varvtal och det var det stiftet som var svart , skitigt och fullt med avlagringar när jag bytte stift i går.
Ska prova att rycka spridarkontakterna en i taget och se vad som händer. Nästa vecka ska jag till Vette Parts i Kolsva för en koll och se vad dom kan göra.
Är det ingen annan som vet nån bra verkstad som ligger max 1 timme ifrån Eskilstuna? Jag har varit hos Thomas Andersson i Västerås men han lyckades inte lösa felet, men det var förra året och det har blivit värre detta år för förra året fick jag inte dessa tjuvstopp.
När motorn strular så måste jag stänga av tändningen för att motorn ska starta, det räcker inte bara med att starta när nyckeln står i tändningsläge. Det känns som att ECM:en får en impuls så den vaknar upp. Jag kanske är för naiv för att jag misstänker ECM:en??

/Benny
ECM är det sista jag skulle kika på, Det är nån givare eller "aktuaktor" som spökar. vad är det för skicket på din tomgångsmotor (skall gå när du slår tändnignen av och på (klickande ljud)?? har du ställt TPS sensorn?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Jake skrev:
BennyLarsson skrev: Nej, jag har inte bytt den modulen. Jag har Ohm-mätt spridarna med gott resultat och då jag höll på med det så glömde jag att sätta tillbaka kontakten till spridare 8 och när jag satte tillbaka den så tyckte jag inte att det blev nån skillnad på varvtal och det var det stiftet som var svart , skitigt och fullt med avlagringar när jag bytte stift i går.

/Benny
ECM är det sista jag skulle kika på, Det är nån givare eller "aktuaktor" som spökar. vad är det för skicket på din tomgångsmotor (skall gå när du slår tändnignen av och på (klickande ljud)?? har du ställt TPS sensorn?
Tomgångsmotorn ska vara bytt förra sommaren. Då ska den slå till och från om man har tändningen på och använder batterifrånskiljaren för då kan man ju både höra och känna om den funkar. TPS:en vet jag inte hur den står. Hur ställer man den? Vad händer om man kopplar ur TPS:en med motorn igång?

/Benny
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Det var nån på ett amerikanskt corvetteforum som påstod att motorn på hans 85:a fortfarande går när han kopplar bort MAF:en, min stannar?????

/Benny
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Tyckte inte jag hörde tomgångsmotorn utan bara en massa andra relän som slog till och från. Det blev knappt nån skillnad när jag tog bort anslutningen för TPS:en.
Men det som slog mig nu är att vid senaste besiktningen i slutet av maj så hade jag 1,7 i CO-värde, 2009 var det 0,6 i CO-värde, 2008 var det 0,3 i CO-värde. Är inte det lite väl högt med tanke på insprutning och katalysator, eller har jag fel? På vår gamla Volvo med insprutning och katalysator så var det 0,2 i CO-värde.........?????? Kan inte 1,7 tyda på extremt fet blandning....eller???

/Benny
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Högt CO värde tyder väl på en massa oförbränd bensin ?? :roll: !!
Det räcker säkert med en cylinder som inte tänder när den ska,
för att CO halten ska åka upp !?
Hälsningar / Peter A
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Peter Anjou skrev:Hejsan !
Högt CO värde tyder väl på en massa oförbränd bensin ?? :roll: !!
Det räcker säkert med en cylinder som inte tänder när den ska,
för att CO halten ska åka upp !?
Hälsningar / Peter A
Är det därför stiftet på cylinder 8 såg för jävligt ut? Kan det vara det som är mitt bekymmer kanske?

/Benny
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan Benny !
Är stiftet svart och sotigt så har det antingen fått för mycket soppa
eller inte hunnit förbränna soppan !
Hälsningar / Peter A
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Peter Anjou skrev:Hejsan Benny !
Är stiftet svart och sotigt så har det antingen fått för mycket soppa
eller inte hunnit förbränna soppan !
Hälsningar / Peter A
Jo precis. Men de övriga stiften är väl inte heller som dom ska vara fast dom är väl jämnsvarta på metallen och porslinet är gulvitt men det 8:e stiftet är kolsvart med en massa avlagringar på. Den insprutaren verkar vara helt slut men jag undrar om det kan ställa till sådana bekymmer med bara en spridare som är slut, kanske de övriga är halvslut med tanke på färgen på stiften och den extremt höga CO-halten.

/Benny
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan Benny !
Det kan säkert räcka med att en spridare är dålig för att datorer
och givare ska få " spel " och undra vad som händer ! :shock: !
Har man bytt en massa saker tar det nog tid innan datorer och
givare hittar tillbaka till " normalläge " !?
Hälsningar / Peter A
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Peter Anjou skrev:Hejsan Benny !
Det kan säkert räcka med att en spridare är dålig för att datorer
och givare ska få " spel " och undra vad som händer ! :shock: !
Har man bytt en massa saker tar det nog tid innan datorer och
givare hittar tillbaka till " normalläge " !?
Hälsningar / Peter A
Så kan det nog vara. Jag har bara bytt tändningsdetaljer än så länge. Men det känns lite som du säger att givare och datorer kan få spel med ett sådant extremvärde. Kan det vara så månne?

/Benny

ECUerna nollas när tändingen bryts finns ingen adaption i våra gammla bilar och på nyare så feldetekteras givaren och adaptionen stängs av.

spridarna sitter i parallellt i två banker. det råkar inte vara så att ena förkatten har lossnat och satt sig på tvären? sedan har vi det där med ventilerna, du får in för mycket soppa i förhållande till mängden syre i 8an. eller så får du in olja, vad har du för lambda? HC?
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

Har du kollat hur gnistan ser ut på cyl. 8?

Antingen en dålig stift, eller dålig kompression i den cyl.

Ventiler som inte stänger rätt, topplockspackning vid 8, kolvringar...

Men det borde en verkstad väl enkelt kunna klura ut.
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

tjerk skrev:Har du kollat hur gnistan ser ut på cyl. 8?

Ja, det kan ju vara nåt sånt oxå.

/Benny
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

BennyLarsson skrev:
tjerk skrev:Har du kollat hur gnistan ser ut på cyl. 8?

Ja, det kan ju vara nåt sånt oxå.

/Benny
Borde ha skrivit "ventiler/säten som inte är tät längre "brända t.x." eller ventilspel för "tajt" så att dom inte stänger alls.

Och sånt borde man/mekaniker kunna klura ut med en vacuum mätare eller kompressions test.
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

Eh, angående ECM, starta bilen så att den går (lustigt va), dra loss TPS kabeln och vänta tills SES kommer upp i bilen.

Tar en halvminut ungefär, stäng av bilen, och kolla om du har en felkod 22 nästa gång du sätter på tändningen, ECM´n ska lagra den felkoden, om inte, så har du en kaput ECM.

Det fixar förstås inte startproblemet, men är ett test iaf.

När du bytte tänddelar, kollade du också hur dom två små kablar såg ut som går in under fördelaren på förarsidan, dom är till varvräknaren bla. och kan ställa till med skit om dom inte sitter fast ordentligt.

Mekaniker är envisa, och det borde vi själva också vara, så vi fortsätter komma med tips, om dom nu hjälper eler inte.
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

tjerk skrev:Eh, angående ECM, starta bilen så att den går (lustigt va), dra loss TPS kabeln och vänta tills SES kommer upp i bilen.

Tar en halvminut ungefär, stäng av bilen, och kolla om du har en felkod 22 nästa gång du sätter på tändningen, ECM´n ska lagra den felkoden, om inte, så har du en kaput ECM.

Det fixar förstås inte startproblemet, men är ett test iaf.

När du bytte tänddelar, kollade du också hur dom två små kablar såg ut som går in under fördelaren på förarsidan, dom är till varvräknaren bla. och kan ställa till med skit om dom inte sitter fast ordentligt.

Mekaniker är envisa, och det borde vi själva också vara, så vi fortsätter komma med tips, om dom nu hjälper eler inte.
Menar du dom två kablarna som går in på locket och som har brun resp. vit kabelsko? Är det dom så sitter dom i. Jo, bilen startar bra när den är kall men börjar strula när den går in i den s.k. stängda loopen. Har justerat TPS:en så den ger 0,57 V på tomgång och 4,50 V på full gas så den är det inget fel på. Det där med felkoden ska jag kolla kanske i morgon för nu är jag så jävla trött på eländet. Men har iaf. beställt spridare ifrån FIC. Tror mycket på spridare som läcker så det blir mycket soppa så givarna får spel och det medför att ECM:en får spål oxå. Allt grundar jag på att bilen går sämre detta år efter besiktningen mot förra året eftersom min CO-halt har stigit fruktansvärt, kolla här:
2008--0,3
2009--0,6
2010--1,7

Vad sägs om detta. Eftersom detta är en flyttgodsbil så är det CO-värden det enda man mäter. Hade det inte varit en flyttgodsbil så hade det blivit ombesiktning redan förra året eftersom gränsen ligger vid 0,5 på CO-halten men på flyttgodsbilar är gränsen 4,5 på CO-halten.

/Benny
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

Kul att veta detta om flyttgodsbil (min också).

Syresensor i avgaset (du har en på förarsidan direkt efter avgaskollektorn).

Dom sätter inte altid en felkod, kanske någon kan kasta en lampa på den (inte bokstavligen kanske, för då går den sönder... lampan alltså, syresensorn är det redan kanske).

Dom blir tröga med åren/milen.
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

tjerk skrev:Kul att veta detta om flyttgodsbil (min också).

Syresensor i avgaset (du har en på förarsidan direkt efter avgaskollektorn).

Dom sätter inte altid en felkod, kanske någon kan kasta en lampa på den (inte bokstavligen kanske, för då går den sönder... lampan alltså, syresensorn är det redan kanske).

Dom blir tröga med åren/milen.
Okay!
Men det där med syresensorn kan inte ha ett samband med det eventuella soppaläckaget på spridaren till 8:e cylindern för den sitter ju på passagerarsidan, men den kan ju vara trasig ändå.
/Benny
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

Jo, det har du rätt i.

Kolla i fördelaren om du verkligen har satt fast allt som det ska samt att dom har bra kontakt.

Annars börja man fundera om det inte är modulen i den som är kass också, låter långsökt för då borde den inte gå alls.
Skriv svar