Hjälp med MAF-sensor till C4

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
victory
Nykomling
Nykomling

Hjälp med MAF-sensor till C4

Inlägg av victory »

Jo, min C4 -87 började gå sämre och "service engine soon"-lampan började lysa. Åkte till verkstaden och de upplyste mig om att det var felkod 34, alltså MAF-sensorn som var trasig och att den skulle kosta 17000:- att byta. Lite väl dyrt, tryckte jag och letade lite på ebay varpå jag hittade likadan sensor som min för 2500:-. Vilket fynd, tänkte jag och köpte den genast. Fick nu i veckan hem den och installerade den men bilen beter sig precis som förut och ger samma felkod. Har dock nu förstått att felkod 34 kan vara andra fel än MAF-sensorn så min fråga är:

Kan någon tänka sig att låna ut sin fungerande MAF-sensor någon minut alternativt prova att sätta in den jag köpt i sin bil så jag en gång för alla får någon klarhet? Boschnr är 0280213004 och artnr 14 094 712. Helst i närheten av Göteborg men kan tänka mig att åka en bra bit också.

Hälsningar
Karl Bogren
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Hjälp med MAF-sensor till C4

Inlägg av Vettemannen »

victory skrev:Jo, min C4 -87 började gå sämre och "service engine soon"-lampan började lysa. Åkte till verkstaden och de upplyste mig om att det var felkod 34, alltså MAF-sensorn som var trasig och att den skulle kosta 17000:- att byta. Lite väl dyrt, tryckte jag och letade lite på ebay varpå jag hittade likadan sensor som min för 2500:-. Vilket fynd, tänkte jag och köpte den genast. Fick nu i veckan hem den och installerade den men bilen beter sig precis som förut och ger samma felkod. Har dock nu förstått att felkod 34 kan vara andra fel än MAF-sensorn så min fråga är:

Kan någon tänka sig att låna ut sin fungerande MAF-sensor någon minut alternativt prova att sätta in den jag köpt i sin bil så jag en gång för alla får någon klarhet? Boschnr är 0280213004 och artnr 14 094 712. Helst i närheten av Göteborg men kan tänka mig att åka en bra bit också.

Hälsningar
Karl Bogren
Kan det inte vara Power-relät eller Burnoff-relät då?

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
victory
Nykomling
Nykomling

Re: Hjälp med MAF-sensor till C4

Inlägg av victory »

Hej! Tanken har slagit mig, men jag provade att skifta dem (då de hade samma artikelnummer) utan något märkbart resultat. Dessutom vet jag att min gamla MAF var trasig eftersom tråden var av. Självklart kan det ha varit två fel, men just nu vill jag bara utesluta MAF-sensorn så jag inte köper en till och felet kvarstår.
Skriv svar