Kolla i fördelaren om du verkligen har satt fast allt som det ska samt att dom har bra kontakt.
Annars börja man fundera om det inte är modulen i den som är kass också, låter långsökt för då borde den inte gå alls.
Jag har oxå funderat i de banorna att den inte ska gå alls då. Det som är lustigt är att den gick lika pissdåligt innan jag bytte tänddelarna och det gjorde jag för bara drygt en vecka sedan.
/Benny
Röd Corvette C4 86:aCCS medlem 3091 Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
tjerk skrev:Om du inte har bytt burnoff reläet, prova och byt både burnoff OCH power reläet samtidigt.
Dom ska bytas samtidigt enligt jänkarna, det är ungefär likadant som med halogenlampor.
Byt 1 och snart går den andra ochså, plus att den första nya har fått lite "stryk och kan gå igen.
Jag såg inte om du hade bytt den nämligen, och det är en elektrisk komponent som kan ge såna här kortvariga störningar (intermittants på jänkarska).
Plus att dom inte är så dyra.
Det är väl dom två som sitter bakom batteriet, eller hur? Det en är ju samma som soppapumpsrelät och det testbytte jag i samband med att jag bytte soppapumpsrelät men det var inget fel på det(tror att det var Burnoff-relät jag provbytte).
/Benny
Röd Corvette C4 86:aCCS medlem 3091 Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Näe....det blev inte ett jävla dugg bättre med nya spridare, motorn går lika jävla illa som förut. Vad fan ska man göra? Byte tändmodul och pickupen i tändfördelaren? Byta Lambdan? Byta tändgivaren på vevaxeln?
Någon som har nåt förslag?
/Benny
Röd Corvette C4 86:aCCS medlem 3091 Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Vad tråkigt att de nya spridarna inte fixade problemet. Har du bytt insugs packning? Min tomgång blev bra efter det.
Min läckte kylvätska på ett ställe vid insuget (nära termostathuset) och måste även ha dragit tjuvluft någonstans. Lite tråkigt om du inte har bytt insugspackning när nästan hela jobbet var gjort när du bytte spridarna.
VetteFreddan skrev:Vad tråkigt att de nya spridarna inte fixade problemet. Har du bytt insugs packning? Min tomgång blev bra efter det.
Min läckte kylvätska på ett ställe vid insuget (nära termostathuset) och måste även ha dragit tjuvluft någonstans. Lite tråkigt om du inte har bytt insugspackning när nästan hela jobbet var gjort när du bytte spridarna.
Bara en tanke./Fredrik
Vet inte om det om det hjälper att byta packning för den går riktigt bra ifrån kall motor i den s.k. open loop. Problemen börjar i closed loop alltså när ECM:en (datorn) tar över. I open loop används förinställda värden och om insuget skulle läcka så tycker jag att den skulle gå ojämnt redan från start. Eller??? Någon med några förslag?
Saker som jag har bytt!
2009:
Soppapump med filter
Tomgångsmotor
Summa 3000 kr
2010:
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock
Rotor
Tändspole
Summa 1200 kr
Bränslepumpsrelä
Summa 175 kr
Spridare
Summa 5400 kr
Tänkbara saker att byta:
Pickupen i fördelaren
Tändmodulen i fördelaren
Spark plug module
ECM:en
MAF:en
Burnoff-relät
Power-relät
Modulen på vevaxeln
Syresensorn
/Benny
Senast redigerad av Vettemannen den tis aug 03, 2010 22:39, redigerad totalt 4 gång.
Röd Corvette C4 86:aCCS medlem 3091 Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Hade varit ngt om jag hade bott lite närmare, för då hade jag kunnat koppla dit en scanner för att se hur lambdan mår.
Lätt att säga nu --byt lambdan eller tändmodulen--, för du har väl nästan byt halva bilen verkar det som.
I closed loop börjar ECM använda bla lambda info, men jag har lite svårt att tro att det är det som gör att bilen spottar o fräser o lägger av.
Dyra är dom inte, men det är bättre att hitta varför den gör som den gör.
Skrev i början på tråden att det kan vara ngt elektriskt, det tror jag (plus några andra) fortfarande på.
Att man byter lock, rotor, kablar och stift är inget dumt, för det är förbrukningsdelar iaf.
Vad jag inte riktigt förstod var att du byte spridare som var bra (elektriskt iaf, och dom är bättre på en 86 än på en 89-91).
Whatever, här kommer ett gratis tips, den är kanske värt 0, kanske värt lite mer, men kostar inget.
Först av allt, var sitter ECM´n?
Den kan sitta under handskfacket, då får man gräva...
Kolla om alla 4 stora kontakter (alla på en sida) sitter fast ordentligt, alla sensorer som kontrolleras av ECM´n går in där, bla spridarna körs via en av kontakterna i mitten (B eller C terminal).
Det är inget roligt jobb, men kan vara ett problem, annars får man med spegel, förstoringsglas, ficklampa, tandpetare och om man så vill t.o.m. doktorshatt gå förbi allt som ser ut att vara elkablar och framförallt elkontakter som kan ha att göra med spridarna, ECM, tänddelar och det som en skrev om tidigare - kabelhärvan som går in i bilen genom torpedväggen (förmodligen den stora som sitter bakom batteriet) för skadade kablar och sånt.
Kvaliteten på kabelmaterialet före 1990 i våra bilar är av den typen som blir uttorkad när dom blir äldre och kan börja spricka och orsaka alla sorters störningar.
Läs denna pdf, http://members.shaw.ca/corvette86/intermittents.pdf
Det står också ngt om ECM grounds, värt att kolla, även om man tror att det inte har ngt med "fallet" att göra.
Och i adres fältet kan du ta bort "intermittents.pdf" så får du en "första sida med en hel del om 86an.
tjerk skrev:Hade varit ngt om jag hade bott lite närmare, för då hade jag kunnat koppla dit en scanner för att se hur lambdan mår.
Lätt att säga nu --byt lambdan eller tändmodulen--, för du har väl nästan byt halva bilen verkar det som.
I closed loop börjar ECM använda bla lambda info, men jag har lite svårt att tro att det är det som gör att bilen spottar o fräser o lägger av.
Dyra är dom inte, men det är bättre att hitta varför den gör som den gör.
Skrev i början på tråden att det kan vara ngt elektriskt, det tror jag (plus några andra) fortfarande på.
Att man byter lock, rotor, kablar och stift är inget dumt, för det är förbrukningsdelar iaf.
Vad jag inte riktigt förstod var att du byte spridare som var bra (elektriskt iaf, och dom är bättre på en 86 än på en 89-91).
Whatever, här kommer ett gratis tips, den är kanske värt 0, kanske värt lite mer, men kostar inget.
Först av allt, var sitter ECM´n?
Den kan sitta under handskfacket, då får man gräva...
Kolla om alla 4 stora kontakter (alla på en sida) sitter fast ordentligt, alla sensorer som kontrolleras av ECM´n går in där, bla spridarna körs via en av kontakterna i mitten (B eller C terminal).
Det är inget roligt jobb, men kan vara ett problem, annars får man med spegel, förstoringsglas, ficklampa, tandpetare och om man så vill t.o.m. doktorshatt gå förbi allt som ser ut att vara elkablar och framförallt elkontakter som kan ha att göra med spridarna, ECM, tänddelar och det som en skrev om tidigare - kabelhärvan som går in i bilen genom torpedväggen (förmodligen den stora som sitter bakom batteriet) för skadade kablar och sånt.
Ja, det är mycket detta men ska börja med att byta tändmodul och pickup. Sen får vi se men det där med kabelhärvan verkar inget kul alls. ECM:en sitter väl ovanför passagerarnas knän tror jag och jag har varit inne på att det kan vara boven i dramat. Men det som byts är iaf. nytt och eftersom jag vill behålla bilen så får man väl hålla på efter vad plånboken tillåter......
/Benny
Röd Corvette C4 86:aCCS medlem 3091 Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Precis så betedde sig min vette också. gick bra i closed loop (kall motor). sedan gick den som ett r.v hål när den blev varm (open loop). Det är lätt att snöa in på elproblem, det gjorde jag också fast det tydligen var mekaniska problem i slutänden.
Att spruta startgas runt insuget mm. hjälpte inte min felsökning utan bara ren tur att det läckte kylvätska där så jag fick lov att byta insugs packningar.Men men, det är ju inte alls säkert att detta är ditt problem men värt att tänka på. Många Vettar har stått avställda länge och packningar och dylikt tycker inte om detta och har en förmåga att börja läcka. Själv hade jag läckage på vevaxeltätningen mellan motor och växellåda och detta jusom självläkte när jag använde bilen mycket.
Min Vette pendlade väldigt mycket på tomgång (varm motor) och kunde ibland även dö innan bytet av packningar. Det finns ju så klart tusen andra fel som kan påverka tomgången.
Ps. jag beställde nya spridare från samma firma som du beställde i från. Verkar snabba med leveranserna. Jag skall byta spridarna då min bil rycker vid motorbroms och lock up i. samt att jag tappar bränsletryck när bilen stått i fem minuter. Läckage troligen.
Precis så betedde sig min vette också. gick bra i closed loop (kall motor). sedan gick den som ett r.v hål när den blev varm (open loop). Det är lätt att snöa in på elproblem, det gjorde jag också fast det tydligen var mekaniska problem i slutänden.
Att spruta startgas runt insuget mm. hjälpte inte min felsökning utan bara ren tur att det läckte kylvätska där så jag fick lov att byta insugs packningar.Men men, det är ju inte alls säkert att detta är ditt problem men värt att tänka på. Många Vettar har stått avställda länge och packningar och dylikt tycker inte om detta och har en förmåga att börja läcka. Själv hade jag läckage på vevaxeltätningen mellan motor och växellåda och detta jusom självläkte när jag använde bilen mycket.
Min Vette pendlade väldigt mycket på tomgång (varm motor) och kunde ibland även dö innan bytet av packningar. Det finns ju så klart tusen andra fel som kan påverka tomgången.
Ps. jag beställde nya spridare från samma firma som du beställde i från. Verkar snabba med leveranserna. Jag skall byta spridarna då min bil rycker vid motorbroms och lock up i. samt att jag tappar bränsletryck när bilen stått i fem minuter. Läckage troligen.
/Fredrik
Enligt ett amerikanskt forum så är det vid kall motor open loop och vid varm closed loop. Men skitsamma så får vi se vad jag ska göra......det där med kabelhärvan är inte roligt. Jag tror nu när det inte var insprutarna att jag måste koncentrera mig på det elektriska för det första det som finns i fördelaren och även spark plug module som sitter ung. där batteriet sitter fast på andra sidan.
/Benny
Röd Corvette C4 86:aCCS medlem 3091 Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Håller på att det är tändmodulen till 90 % och givaren till 10 %.
Bränsle som inte antänds innehåller syre som lurar lambdasonden(mager blandning) med den påföljden att
spridarna skickar på ännu mer bränsle varvid tändstiften blir svartsotiga.
Kjelle skrev:Håller på att det är tändmodulen till 90 % och givaren till 10 %.
Bränsle som inte antänds innehåller syre som lurar lambdasonden(mager blandning) med den påföljden att
spridarna skickar på ännu mer bränsle varvid tändstiften blir svartsotiga.
Sedan går den dåligt även i open loop.
Väntar med spänning
Kjelle C4/94
Vilken givare menar du?
/Benny
Röd Corvette C4 86:aCCS medlem 3091 Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Kjelle skrev:Jag tänkte på pickupen för tändläge i fördelaren, 8 pulser för varje varv.
Kjelle C4/94
Jamen då fattar jag, den är tänkt att bytas tillsammans med tändmodulen om det visar sig att bränsletrycket är bra både på tomgång och vid högre varv annars får man leta på bränsletrycket.......kanske bränsketrycksreduceringen som släpper tillbaka för mycket så det inte blir nåt över på ex.vis tomgång.
/Benny
Röd Corvette C4 86:aCCS medlem 3091 Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
tjerk skrev:[quote="BennyLarsson
Okay....allt är värt att prova. Måste man skruva bort plenumet för att kolla?
/Benny
Inte för att ta bort vacuumslangen.
Kan va lite trångt men det ska gå att pilla bort den.
Ska testa i morgon när jag startar upp!!
/Benny[/quote]
Har du kollat up det där med vacuum slangen från Bränsle Trycks Regulatorn, om det luktar bensin?
Har du testat bränsletrycket med en mätare?
När man gör det, och tar bort vacuum slangen från BTR´n, måste man se en ökning i trycket på 3-5 psi (0,2-0,35 bar).
Det indikerar bra funktion på BTR, men man behöver en mätare för det.
Ja, inte blev det bättre med nya spridare. Nu ska det kollas bränsletryck och bränsleregulator. Därefter om det inte blir bättre så kommer det att bytas tändmodul och pickup som båda sitter i tändfördelaren. Går inte detta så ska jag försöka låna en luftmassemätare och testa, anledningen till att jag inte testat detta är att jag har prioritera detta ganska långt ner. I samband med detta ska man väl byta powerrelä och burnoffrelä som båda till hör luftmassemätaren. Återkommer hur detta går.
/Benny
Röd Corvette C4 86:aCCS medlem 3091 Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Idag ringde verkstaden ang. Vetten och dom bytte pickup och tändmodul i fördelaren.....dom såg bra så kexiga ut, var på väg att ramla sönder så det var väl ändå dags. Motorn går lika illa ändå. Dom sa vidare att BTR:en var det inte fel på men dom sa att bränsletrycket dippade ner till 0,5-1,0 bar och det är ju långt under de 3,0 bar det ska vara. Det blev byte av soppapump igen då....den förra byttes ju förra året och verkstaden sa att bilen uppförde sig anständigt på tomgång inte vandrade mellan 400 och 1200 varv.. den låg lite mer konstant på 600 varv. Vidare så mätte dom CO-halten och den hade gått ner ifrån 1,7 till 0,27, vilken jävla förbättring. Men jag för inte ropa hej ännu, dom ville behålla bilen till måndag och testa igen då ifrån kall motor och se hur den beter sig när den går ifrån öppen loop till stängd loop. Först därefter så kan vi utvärdera hur det gått. men jag tycker det verkar lite positivt iaf. Tänk om Corvettesommaren inte är slut som jag trodde förut för det finns en massa Corvetteabstinens inombords nu ska ni veta!!!!!!
Jag hör av mig hur det går när jag hör ifrån verkstaden på måndag!
/Benny
Röd Corvette C4 86:aCCS medlem 3091 Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Om det nu var soppapumpen igen, då kan det vara så att den har blivit för varm pga för lite bränsle i tanken, det har man läst om på dom olika jänkaforums.
Jag tankar alltid upp igen när jag har en kvarts tank kvar.
Men vi avvaktar lite o se vad som händer.
Har dom bytt soppa filtret nu med igen när dom bytte pumpen?
tjerk skrev:Om det nu var soppapumpen igen, då kan det vara så att den har blivit för varm pga för lite bränsle i tanken, det har man läst om på dom olika jänkaforums.
Jag tankar alltid upp igen när jag har en kvarts tank kvar.
Men vi avvaktar lite o se vad som händer.
Har dom bytt soppa filtret nu med igen när dom bytte pumpen?
Jag förmodar att dom bytt filtret oxå. Jag brukar oxå tanka utan att köra för tomt. Men som sagt....vi får se på måndag.
/Benny
Röd Corvette C4 86:aCCS medlem 3091 Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!