fettnipplar
fettnipplar
jag har hört att bilen blir stadigare i fram om man fettar nipparna där, men vad ska man ha för fett? duger fettet från snöskoter sprutan?finns det fler nipplar på bilen som ska fettas? Tacksam för svar
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
- Ort: Eskilstuna
Re: fettnipplar
Det är väl 6 eller 8 nipplar på C4:an tror jag. Det har skrivits i nån tråd men kommer inte ihåg men det kanske är nån vänlig själ som svarar här.C4-88 skrev:jag har hört att bilen blir stadigare i fram om man fettar nipparna där, men vad ska man ha för fett? duger fettet från snöskoter sprutan?finns det fler nipplar på bilen som ska fettas? Tacksam för svar
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Re: fettnipplar
Du har 6 nipplar fram och 2 bak.Jag använder ett universalfett till min bil,men det viktigaste är trycka i fett 3 pumptag/nippel 1 gång om året tex när du ställer in bilen för vinterförvaring MVH Bigmoose.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 199
- Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
- Ort: Mjölby
Re: fettnipplar
Hej.bigmoose skrev:Du har 6 nipplar fram och 2 bak.Jag använder ett universalfett till min bil,men det viktigaste är trycka i fett 3 pumptag/nippel 1 gång om året tex när du ställer in bilen för vinterförvaring MVH Bigmoose.
Oj då. Två där bak är bäst att leta efter då.
Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Re: fettnipplar
Hehe... Hoppas du ligger under bakvagnen o letar o grisar ner dig nu...Leif Eriksson skrev:Oj då. Två där bak är bäst att leta efter då. Leif


Min -92 har 6 st fram, inga bak...

1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: fettnipplar
jag hittar inga bak jag heller på min -88, och jag hittar bara 4st fram, över- och under spindelled. var sitter dom andra 2 st.och var sitter dom ibak isåfall. 

En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 199
- Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
- Ort: Mjölby
Re: fettnipplar
Näpp. Har inte börjat leta ännu. För jag har inga sett tidigare. Och nu ska jag till Mantorp Park och "Corvettehelgen".Hot Rod skrev:Hehe... Hoppas du ligger under bakvagnen o letar o grisar ner dig nu...Leif Eriksson skrev:Oj då. Två där bak är bäst att leta efter då. Leif![]()
![]()
Min -92 har 6 st fram, inga bak...
Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Re: fettnipplar
Fram är det (förutom övre o nedre spindelled) till styrningen vä + hö sida. Den röda delen mitt emellan B och C här http://www.mamotorworks.com/corvette-3-0-9316.html
Bak är det vä + hö sida på staget där man ställer toe-in och -ut, ute vid hjulet. Kolla här http://www.mamotorworks.com/corvette-3-0-1128.html det som är U.
Sen kanske nån möjligen har försvunnit genom åren om prylarna bytts mot nyare?
Jag hade 6 fram + 2 bak på min -87, bara 6 fram på min -92 så dom bak fanns väl inte då? Nånstans i bakhuvudet har jag kanske läst nåt om att de 2 fram till styrningen försvann på de sista C4órna?
...och jag tror inte bilen blir stadigare om man trycker in fett i smörjnipplarna, däremot så ska man naturligtvis göra det för att hålla pärlan i gott skick
Bak är det vä + hö sida på staget där man ställer toe-in och -ut, ute vid hjulet. Kolla här http://www.mamotorworks.com/corvette-3-0-1128.html det som är U.
Sen kanske nån möjligen har försvunnit genom åren om prylarna bytts mot nyare?
Jag hade 6 fram + 2 bak på min -87, bara 6 fram på min -92 så dom bak fanns väl inte då? Nånstans i bakhuvudet har jag kanske läst nåt om att de 2 fram till styrningen försvann på de sista C4órna?

...och jag tror inte bilen blir stadigare om man trycker in fett i smörjnipplarna, däremot så ska man naturligtvis göra det för att hålla pärlan i gott skick

1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: fettnipplar
Har för mig att man gjorde om upphängningen rätt mycket till 1988,och antar att nipplarna för svann då,jag har då inga hittat på min..
Man kan se på kulbultarna i vilket skick dom är när man smörjer ,sticker ut som en kant som börjar åka in i kulbulten när dom är slut..
Helst ska man ju avlasta när man smörjer också..
men kan mycket väl tänka mig att den blir stabilare när den är nysmord om grejerna börjar vara slitna..
men tycker mig ha hört att det finns knutkors med smörjnipplar till vetten,men det borde bli rätt kinkigt att kunna smörja sådana på plats..
Man kan se på kulbultarna i vilket skick dom är när man smörjer ,sticker ut som en kant som börjar åka in i kulbulten när dom är slut..
Helst ska man ju avlasta när man smörjer också..
men kan mycket väl tänka mig att den blir stabilare när den är nysmord om grejerna börjar vara slitna..
men tycker mig ha hört att det finns knutkors med smörjnipplar till vetten,men det borde bli rätt kinkigt att kunna smörja sådana på plats..
Re: fettnipplar
Kan stämma, för bakbromsarna gjordes om mellan 87-88, om dom skulle finnas bak, är det på "styr" ledarna, precis som dom sitter på främre styr-ledarna.Ingo skrev:Har för mig att man gjorde om upphängningen rätt mycket till 1988,och antar att nipplarna för svann då,jag har då inga hittat på min..
Man kan se på kulbultarna i vilket skick dom är när man smörjer ,sticker ut som en kant som börjar åka in i kulbulten när dom är slut..
Helst ska man ju avlasta när man smörjer också..
men kan mycket väl tänka mig att den blir stabilare när den är nysmord om grejerna börjar vara slitna..
men tycker mig ha hört att det finns knutkors med smörjnipplar till vetten,men det borde bli rätt kinkigt att kunna smörja sådana på plats..
Re: fettnipplar
ja det är på "styrlederna" dom sitter och är lätta att se om man tar av hjulet.