Klubbmästerskapet i Dragracing 2010

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Tomten
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 292
Blev medlem: lör okt 18, 2003 23:08
Ort: Stockholm

Klubbmästerskapet i Dragracing 2010

Inlägg av Tomten »

Hej allihop,

Det vart ju konstigheter i år igen. Jag känner mig inte som någon värdig klubbmästare, tvärtom, jag fick väldiga fördelar som det blev nu.

Jag ska försöka förklara rent tekniskt vad som hände, var ansvaret ligger är en annan sak, men tidtagningen är oskyldig i år.

Vi pratade ju redan på lördagen om hur upplägget skulle vara, med enbart kvalificering på lördagen och eliminering med en inledande testrunda på söndagen. Efter denna testrunda skulle vi alla satt en tid (dial-in) på bilen. Jag gillar inte dessa pennor så jag åkte via depån och tejpade upp min tid som jag alltid gör utan att någon behöver säga något. Denna tid är ett måste för att köra Bracket i den form som vi är vana vid. Här skulle informationen varit tydligare.

Första vändan blev rätt, jag fick upp min dial-in tid på stora displayen uppe vid mål. En funkis var fram till Britt och frågade vilken tid hon skulle ha och den kom upp på hennes display. Helt rättvist, inga problem.

Sedan vart det tokigt, jag fick fortfarande upp min tid, men motståndaren hade ju ingen tid och då sätter tidtagningen 0.0000. I detta läge tycker datorn att motståndaren ska köra 201m på 0 sekunder och eftersom jag satt 7.50 måste jag ju få starta 7.5 sekunder före för att det ska bli rätt - nåja.

Detta fortsatte sedan ända till finalen, då ändrades också mitt dial-in till 0.0000. Vi fick alltså starta samtidigt, vilket var mer rättvist än att ge mig 7.5 sekunders försprång.

Det var först när jag rullade fram i finalen och mitt dial-in ändrades som jag förstod hur det hela gått till. Hade jag insett hur det var tidigare kunde jag också tågot bort mina siffror så hade vi åtminstone fått starta samtidigt.

Grabbarna från tidtagningen kom upp till mig i depån efter körningarna och bekräftar ovanstående beskrivning. Det är inte deras sak att se till att vi har en tid väl synlig på rutan. Dom hjälpte ju Britt, men sen insåg dom att det inte var möjligt att fråga alla.

Racehälsningar

Tomten
fräsarn
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: tor aug 10, 2006 23:00
Ort: sorunda

Re: Klubbmästerskapet i Dragracing 2010

Inlägg av fräsarn »

Vi stod några stycken bredvid uppliningen och undrade när vi skulle sätta våra dial-in.
Då fick vi förklarat för oss på ett väldigt bestämt sätt att det fick man absolut inte göra :shock:
Det här är alltså helt sant.
Dial-in-tiderna som skulle gälla var de tiderna man hade kört under lördagen???
Vilka tider det handlade om förstod vi inte riktigt men vi antog att det skulle vara den bästa 201-meterstiden och detta var reglerna så det gick inte att diskutera. De i tidtagningen skulle också vara fullt medvetna om dessa självklara och bra regler.

Vi sa nog allihop som stod där att då struntar vi i att köra men det är ju dassigt att lämna hål i stegen så vi körde iallafall.
Jag var bra nyfiken på vad jag skulle få för dial-in eftersom jag inte hade riktig koll på mina 201-meterstider från lördagen eller vad det nu var för tider som skulle gälla. 0.000 stod det på tavlan och jag vet att går man in i stage har man godkänt det som dial in men eftersom det stod samma på min motståndares tavla antog jag att det var något tekniskt fel.
När granen sedan startar gör den det samtidigt för båda så då var det lika bra att rödlykta och åka hem.

Annars var det jättekul som vanligt på mantorp, tack alla som gör det möjligt.

Daniel
http://www.fraesarn.se konstruktion cnc-fräsning cnc-svarvning tigsvetsning
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Klubbmästerskapet i Dragracing 2010

Inlägg av Lars J »

Skall det vara så förbaskat svårt att ha en tävlingsledare som är tydlig både till personal på Mantorp som sköter tidtagningen och till de tävlande. Att sumpa detta två år i rad är SKANDAL :evil:

I fjol berodde det på den som var ansvarig för tidtagningen vägrade låta oss köra om när det blivit fel i början. T.o.m med bilar som körde solorepa åkte ut............. En bestämd tävlingsledare hade kunnat ändra på detta beslut.

I år var det tydligen andra problem som inte var Mantorps personals fel. Skall det vara så svårt att låta förarna sätta sina tider själv och fylla i en lista + göra en stege. Fram med vita pennor och sätt tydliga tider på bilarna och kör. Funktionärer på plats som matar fram rätt bilar ihop så racet flyter.

25 års jubileum och man kan inte göra listor och skaffa vita pennor.... suck!

Även funktionärerna var tydligen dåligt informerade. Det här är en allvarlig säkerhetsfråga.

Jag är fullt medveten om att allt arbete sker ideélt, men tar man på sig en uppgift så får man försöka sköta den bättre än vad som gjorts de senaste två åren.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Klubbmästerskapet i Dragracing 2010

Inlägg av 62an »

Hmmm... Detta var ju tråkigt. Förstod inte riktigt vad som gått snett först, men nu när jag läser tråden trillar tioöringen ner...

Men att tidtagningen skulle vara oskyldiga, det vetefan. Jag kan bekräfta vad Daniel säger (fast med en liten skillnad). Jag betvivlar inte ett ögonblick på att både Daniel och Tomten har rätt, utan snarare att tidtagningen gett olika besked till olika människor.

Jag frågade nämligen Helena (funktionären) inför söndagens final om man inte skulle sätta sin index-tid själv, för det brukar vi ju göra. Hon var osäker och gjorde därför för säkerhets skull en kontroll med tidtagningen via radio. De svarade att vi inte skulle sätta vår index-tid själva, utan detta skulle ske genom att alla skulle köra vad de kallade för en "kvalificeringsrepa" och det skulle bestämma index-tiden.

Hoppas att jag inte rör till det, men så blev tidtagningens svar på en direkt fråga.

Att tidtagningen efteråt ändrar sig och säger att det inte är deras jobb att få in indextider är ju befängt. De ska ju vara proffs. Om det inte går att genomföra tävlingen på ett korrekt sätt, så skulle i alla fall jag ha avbrutit och meddelat att det krävs indextider från alla för att man ska kunna fortsätta. Om man vet att allt blir fel och kaos, kan man ju inte bara skita i det och efteråt säga att "det är inte mitt problem". De tar ju betalt för tjänsten och borde känna ett visst ansvar för att deras del i arrangemanget håller högsta kvalitet.

Deras "chef" kom för övrigt och skällde ut folk till höger och vänster på söndagsmorgonen bara för att vi inte skulle köra på förmiddagen som vi gjorde förra året. Han gjorde det dessutom fullt klart för alla som lyssnade att han minsann visste bäst och att han kört tidtagning för både Veijdec och Bugrun, så vi i Corvetteklubben skulle inte komma lära honom hur man sköter tidtagningen i dragracing eller hur man får ett sånt här arrangemang att fungera.

Jag är ledsen, men jag tycker inte att de (5100.se) betett sig särskilt professionellt. Det här är INTE arrangörens fel, utan helt och hållet tidtagningsföretaget 5100.se som ska vara professionella konsulter inom dragracingtidtagning. Det är Mantorp Park som rekommenderat 5100.se och 5100.se har gjort klart för oss att de är 100 gånger bättre än Corvetteklubben på det de gör. De var inhyrda och fick betalt för att hålla i tidtagningen, och DET ÄR ABSOLUT DERAS UPPGIFT ATT BEGÄRA IN DEN INFO SOM BEHÖVS FÖR ATT FÅ DET ATT FUNKA. DE HAR JU FÅTT BETALT FÖR DET!

Vi har kört detta arrangemang i 25 år. Det har funkat i 23 år tills 5100.se fick uppdraget att sköta tidtagningen. Då blev allt fel. (Ett nästan korrekt citat från en styrelsemedlem).

Hyr in ett annat tidtagningsföretag nästa gång är nog den korrekta slutsatsen istället för att kasta skit på de som lagt ner sin själ på att få detta att fungera.

Bara min lilla ödmjuka åsikt...

/Christer
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Klubbmästerskapet i Dragracing 2010

Inlägg av DeffeDefect »

62an skrev:
Vi har kört detta arrangemang i 25 år. Det har funkat i 23 år tills 5100.se fick uppdraget att sköta tidtagningen. Då blev allt fel. (Ett nästan korrekt citat från en styrelsemedlem).
Ja skippa 5100.se..! Trist om detta evenemang får en stämpel på sig att aldrig fungera...
Vi brukar köra på Veidic Raceway (http://www.srif.se/) i Malmö och vi är för det mesta bara en samling virriga men glada amatörer men det funkar klockrent... VERJE gång! Personalen där är mycket hjälpsamma allt flyter på utan fel eller förseningar...
Hade varit underbart om det gjort det på Mantorp med när man ser det som årets höjdpunkt, betalar 1250 spänn, avsätter semester dag, hotell och kör 70 mil i en inte allt för ekonomisk och snål bil... :D

Mvh
Detlef "Deffe Defect" Andersson
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
MikkeI
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 32
Blev medlem: sön feb 15, 2009 22:38
Ort: Rosersberg

Re: Klubbmästerskapet i Dragracing 2010

Inlägg av MikkeI »

Tack alla för en TREVLIG helg :)


Som vanligt i ideella föreningar så är inte alla proffs men en del FÖRSÖKER iallafall hjälpa till efter bästa förmåga, sen finns det alltid korpar som kraxar....
Lars J skrev:Skall det vara så förbaskat svårt att ha en tävlingsledare som är tydlig både till personal på Mantorp som sköter tidtagningen och till de tävlande. Att sumpa detta två år i rad är SKANDAL :evil: /Lars/
Jag kör heller kurvig bana än rak bana... så jag hjälpte till som funktionär under dragracingen under både lördag och söndag när jag inte var ute på banan... då jag ALDRIG tidigare kört eller varit funktionär vid dragracing var jag HELT okunnig om hur det går till men försökte iallafall göra mitt bästa...
Lars J skrev:Jag är fullt medveten om att allt arbete sker ideélt, men tar man på sig en uppgift så får man försöka sköta den bättre än vad som gjorts de senaste två åren. /Lars/
Vet du VERKLIGEN vad ideellt arbete innebär?

Först måste jag ju berömma Helena! Starkare person är nog j-igt svårt att hitta... en vanlig dödlig hade tackat för sig och aldrig mer synts till... hon kämpde med en strulig tidtagning, oerfarna funktionärer (som mig... 7 av 10 funktionärer hade ALDRIG gjort det här förut och var nog inte ens med i klubben...), och kraxande korpar...

Så, Lars borde inte du som kan och vet hur det ska gå till ha stigit fram och tagit ansvar och lärt oss oerfarna hur det ska gå till?? Då hade det ju blivit en ÄNNU bättre helg!

Problemet som jag ser det är att det inte finns nog med ERFARET folk som vill hjälpa till... det skulle behövas en enväldig domare, erfaren tävlingsledning, erfaren funtionärs ledare och erfarna funktionärer samt oss oerfarnamenvilligatillatthjälpatill...

Mitt förslag är att VI skippa stegar och bracket o vad det nu heter tills det finns 5-10 erfarna halvproffs (som Lars J mfl) som är villiga att leda, lära och styra... och istället bara köra på som vi gjorde under lördagen och kanske ha pris för bästa reaktionstid, 60fot, 201m, 402m, sluthastighet (kanske med nån form av klassindelning) osv OCH med en STOR skylt så man ser vem som leder...

För att klubben ska överleva och inte dö sotdöden krävs att erfarna HJÄLPER TILL istället för att kraxa så att stämning i klubben blir god och events flyter på och är bra och lockar fler medlemmar.
(Jag har varit med i föreningar tidigare där jag sett det hända, har även tackat för mig och givit upp pga kraxande korpar...)


Ps. Efter att ha varit funktionär ett tag var jag ju tvungen att prova några repor själv... det var BRA mycket svårare än jag trodde (som vanligt...), blev dock en 12,43s...


Tack igen för en trevlig helg,
Mikael
Corvette C5 -98, Manuell, Z51
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Klubbmästerskapet i Dragracing 2010

Inlägg av DeffeDefect »

MikkeI skrev:
Mitt förslag är att VI skippa stegar och bracket o vad det nu heter tills det finns 5-10 erfarna halvproffs (som Lars J mfl) som är villiga att leda, lära och styra... och istället bara köra på som vi gjorde under lördagen och kanske ha pris för bästa reaktionstid, 60fot, 201m, 402m, sluthastighet (kanske med nån form av klassindelning) osv OCH med en STOR skylt så man ser vem som leder...
Hej,
Håller inte med Mikke i att skippa stegen... Se mitt tidigare inlägg...
Det funkar på andra ställen där jag och andra glada amatörer kör men där banpersonalen hjälper oss tillrätta med tydliga och klara instruktioner...

Får även gratta Mikke till en bra tid! Slog mig med en sekund... :twisted:

Mvh
Detlef
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Klubbmästerskapet i Dragracing 2010

Inlägg av 62an »

Det var tråkigt att dragracingfinalen blev konstig, men sammanfattningsvis var denna helg en av de bästa på många år. Bra väder, roliga kvällsaktiviteter m m. Banracingen flöt på alldeles utmärkt och jag tror inte att jag hört några klagomål på någonting annat än dragracingen. Det fanns en mängd personer som jobbade gratis upp till 12-16 timmar per dag (!) för att alla andra skulle ha roligt och de gjorde ett utmärkt jobb. Några gjorde t o m mycket mer än man kan begära av frivilliga.

Om jag inte har helt fel, så funkade även dragracingen alldeles utmärkt på lördagen. Allt strul uppstod först på söndagen, då tidtagningen sa att man inte skulle sätta sin indextid själv. Sen körde de igång racet, trots att de visste att indextider behövdes (men saknades). Detta var ju det som saboterade allt. Eller har jag fel?

Förövrigt så håller jag med om att även om något går snett, så ska man inte kasta skit på frivilligarbetarna bara för att de saknar erfarenhet, utan hellre på de som kan sin sak och vet hur det ska göras, men inte vill/orkar ställa upp. Det bästa sättet att INTE få frivilliga inför nästa år är att gnälla på de som jobbar häcken av sig för att få till träffar av detta slag.
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Användarens profilbild
Miraculix
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån maj 17, 2004 11:04
Ort: Örebro

Re: Klubbmästerskapet i Dragracing 2010

Inlägg av Miraculix »

Lars J skrev:Jag är fullt medveten om att allt arbete sker ideélt, men tar man på sig en uppgift så får man försöka sköta den bättre än vad som gjorts de senaste två åren.

/Lars/
Har aldrig varit funktionär men det är när man läser sånt här som man verkligen får lust att prova på
Thomas
C5 Z06 -02
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Klubbmästerskapet i Dragracing 2010

Inlägg av Lars J »

Min mening med mitt inlägg var inte att kasta skit på någon även om kritik naturligtvis kan uppfattas så :oops:

Men skall vi kunna köra så bra race som möjligt så tror jag att det är viktigt med en stark och tydligt person som har befogenhet av cluben att tala om hur vi SKALL ha det och kan följa upp att det blir så. Vill vi köra bracket så skall vi kunna göra det. Bracket är faktiskt ett rättvist sätt där både snabba och lite långsammare bilar kan tävla på samma villkor. Jag vill faktiskt påstå att de lite långsammare bilarna har större möjlighet att köra jämnare tider.

Det gäller att de som sköter tidtagningen får tydliga besked och att de gör rätt. 2009 sköttes det uselt med en totalt oresonabel kille som bestämde i tidtagningsbåset. Vi var flera stycken inne där i ett tidigt skede bl.a en mycket duktig tjej som skötte frammatningen och begärde omkörning. Men han var mer intresserad av att komma hem tidigt och har lyfte inte ett finger för att göra som vi begärde utan allt var rätt sa han.

Detlev Andersson vann stegen och blev därmed clubmästare (trodde han). Han var kvar till prisutdelningen och när han inte ropades upp och då frågade så fick han svaret att dragracingen strukits p.g.a av felaktigheter och att inga priser delades ut.

Låt oss hoppas att det kan bli riktigt bra till 2011 och byt gärna ut personalen i tidbåset mot några som är lite mer intresserade av sitt jobb.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jul 20, 2008 14:40
Ort: Vetlanda

Re: Klubbmästerskapet i Dragracing 2010

Inlägg av GP »

Mitt förslag är att VI skippa stegar och bracket o vad det nu heter tills det finns 5-10 erfarna halvproffs (som Lars J mfl) som är villiga att leda, lära och styra... och istället bara köra på som vi gjorde under lördagen och kanske ha pris för bästa reaktionstid, 60fot, 201m, 402m, sluthastighet (kanske med nån form av klassindelning) osv OCH med en STOR skylt så man ser vem som leder...
Klockrent!
Känns som ett mycket bättre upplägg. Meningen med dragracing är ju att köra så snabbt som möjligt, eller hur?
Och för att då göra allt jämnare så kan man ju dela in tävlanden i olika klasser beroende på bilarnas prestanda, i liknande form som bilsport delar upp bilar i olika klasser i sina evenemang EDPS.
Jag tycker personligen att detta skulle vara en mycket roligare och, vad jag har förstått, enklare form att lägga upp dragracingen på.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

http://www.garaget.org/?car=154673
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Klubbmästerskapet i Dragracing 2010

Inlägg av Lars J »

GP skrev:
Mitt förslag är att VI skippa stegar och bracket o vad det nu heter tills det finns 5-10 erfarna halvproffs (som Lars J mfl) som är villiga att leda, lära och styra... och istället bara köra på som vi gjorde under lördagen och kanske ha pris för bästa reaktionstid, 60fot, 201m, 402m, sluthastighet (kanske med nån form av klassindelning) osv OCH med en STOR skylt så man ser vem som leder...
Klockrent!
Känns som ett mycket bättre upplägg. Meningen med dragracing är ju att köra så snabbt som möjligt, eller hur?
Och för att då göra allt jämnare så kan man ju dela in tävlanden i olika klasser beroende på bilarnas prestanda, i liknande form som bilsport delar upp bilar i olika klasser i sina evenemang EDPS.
Jag tycker personligen att detta skulle vara en mycket roligare och, vad jag har förstått, enklare form att lägga upp dragracingen på.
Det är det ursprungliga sättet som dragracing alltid kördes på förr. Då hade man klassindelningar såsom 1. Standard 2. Modifierad standard. 3.Street altered osv upp till Funny car. Min C6 Z06 skulle då hamna i klassen standard trots sina över 500 hk.

Att köra en bracket stege gör att en standardbil kan tävla mot en värstingtrimmad och ändå ha chans att vinna. Personligen är jag inte så förtjust i bracketrace då jag är uppväxt med det gamla sättet att köra nämligen plattan i mattan och först över mållinjen vinner. Jag tror dock att klassindelningen blir svår att göra så att alla blir nöjda.
Men det är bra med en debatt så att de olika problemen lyfts fram, och att det kan komma fram något som alla är nöjda med i slutändan.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Klubbmästerskapet i Dragracing 2010

Inlägg av 62an »

Varför inte utforma första dagens träning och kvalificering som en tävling med eliminering enligt modellen "snabbast är bäst" (kanske med några klasser) och sedan köra bracket dag två? Då har man all träning och indextider från dag ett redan klart. Förslag är att indextiden sedan skall vara inlämnad och klar redan på kvällen efter första dagens tävlingar.
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Klubbmästerskapet i Dragracing 2010

Inlägg av Lars J »

62an skrev:Varför inte utforma första dagens träning och kvalificering som en tävling med eliminering enligt modellen "snabbast är bäst" (kanske med några klasser) och sedan köra bracket dag två? Då har man all träning och indextider från dag ett redan klart. Förslag är att indextiden sedan skall vara inlämnad och klar redan på kvällen efter första dagens tävlingar.
Så är det väl redan idag! De tider som körs på lördagen ligger till grund för hur stegen skall se ut vid elimineringen på söndagen, alltså vem som skall möta vem. Problemet i år var väl att ingen mer än Tomten satte index på sin bil. Några funktionärer med vita pennor och lite information till förarna och till tidtagningsbåset + se till att de i båset gör vad de skall hade nog gjort susen.

Att sätta index redan dagen innan är svårt. Är det lite våt bara en dag och inte nästa eller tvärtom så förändras tiderna direkt. Därför brukar det ju köras lite träning också på söndagen för att alla skall ha en fair chans att sätta en tid efter banförhållandet just då.

Synd att det skulle bli så här tokigt i år också nu när det blivit mer fart på racingen i cluben, inte minst genom Corvetteserien som jag tycker är ett mycket bra initiativ.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Klubbmästerskapet i Dragracing 2010

Inlägg av Jake »

62an skrev:
Att tidtagningen efteråt ändrar sig och säger att det inte är deras jobb att få in indextider är ju befängt. De ska ju vara proffs. Om det inte går att genomföra tävlingen på ett korrekt sätt, så skulle i alla fall jag ha avbrutit och meddelat att det krävs indextider från alla för att man ska kunna fortsätta. Om man vet att allt blir fel och kaos, kan man ju inte bara skita i det och efteråt säga att "det är inte mitt problem". De tar ju betalt för tjänsten och borde känna ett visst ansvar för att deras del i arrangemanget håller högsta kvalitet.

Deras "chef" kom för övrigt och skällde ut folk till höger och vänster på söndagsmorgonen bara för att vi inte skulle köra på förmiddagen som vi gjorde förra året. Han gjorde det dessutom fullt klart för alla som lyssnade att han minsann visste bäst och att han kört tidtagning för både Veijdec och Bugrun, så vi i Corvetteklubben skulle inte komma lära honom hur man sköter tidtagningen i dragracing eller hur man får ett sånt här arrangemang att fungera.
Låter som det var samma visa som förra året. han visste ju tillochmed bättre än det som stod svart på vitt i dragracingreglementet ang bracket förra året. det verkar som att en annan tidtagare är att föredra inte minst pga dåligt uppförande och omdömme.

/// säger jag som åkte hem efter banracingfinalen ... men det låter inte som jag missade något :(
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jul 20, 2008 14:40
Ort: Vetlanda

Re: Klubbmästerskapet i Dragracing 2010

Inlägg av GP »

Det är det ursprungliga sättet som dragracing alltid kördes på förr. Då hade man klassindelningar såsom 1. Standard 2. Modifierad standard. 3.Street altered osv upp till Funny car. Min C6 Z06 skulle då hamna i klassen standard trots sina över 500 hk.

Att köra en bracket stege gör att en standardbil kan tävla mot en värstingtrimmad och ändå ha chans att vinna. Personligen är jag inte så förtjust i bracketrace då jag är uppväxt med det gamla sättet att köra nämligen plattan i mattan och först över mållinjen vinner. Jag tror dock att klassindelningen blir svår att göra så att alla blir nöjda.
Men det är bra med en debatt så att de olika problemen lyfts fram, och att det kan komma fram något som alla är nöjda med i slutändan.

/Lars/
Ja visst blir det ojämt om man kör såna klasser.
Det håller jag med om till fullo. Men vi behöver ju inte dela upp klasserna precis efter det som du skrev ovanför.
Det går ju dela upp dom så att det blir jämnare.
Till exempel en klass för Z06or, en för c5or, en för c4or osv.
Och sen kan man ha ytterligare klasser för överladdade bilar.
Likadant kan man ju dela in klasser beroende på däck också...
Kruxet är väl det att det kanske blir lite många klasser.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

http://www.garaget.org/?car=154673
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Klubbmästerskapet i Dragracing 2010

Inlägg av Bengt »

Bara lite ideér....

Vad sägs om dessa klasser :
- Snabbaste bil 400m manuell låda(ingen stege utan hela söndagens bästa tid)
- Snabbaste bil 400m automat (ingen stege utan hela söndagens bästa tid)
- Tävlingens snabbaste 60 fot oavsett bil (söndagens bästa tid)
- Bracket manuell låda Gatdäck
- Bracket Automat Gatdäck
- Bracket manuell låda Rdäck+Slicks+dragradial
- Bracket Automat Gatdäck Rdäck+Slicks+dragradial
- SNABBASTE DAM oavsett bil

Dail-in tid hanteras genom att funktionärerna på söndagen efter ev. träning innan bracket stegarna startar frågar föraren, skriver upp detta på ett papper och på bilens ruta, precis som tidigare år... Kan ej ändras sedan.

Alla bästa tider sätts på Söndagen då alla får samma förutsättningar. Är det sol på Lördagen o molnigt dagen efter blir ju Söndagen inte spännande för publiken..

Att Damerna kan köra jämnt i bracket med en orginalautomat är ju inget som man behöver ha en extra tävling för. Nästintill diskriminiering...
De kan köra precis lika bra som herrarna i öppna bracket klasserna. Att bli CCS:s SNABBASTE dam är något helt annat :twisted:

O när det gäller snorkiga betalda tidtagare utser CCS en tävlingsledare som kan ändra på reglerna precis när han har lust, o det behövs. Tävlingsansvarig får stå till svars inför hela klubben, tidtagarna tar bara stålarna o drar..
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
peter.sandström
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: mån aug 16, 2010 21:22

Re: Klubbmästerskapet i Dragracing 2010

Inlägg av peter.sandström »

Club corvette sweden VS MK.5100

Hejsan tänkte att vi skulle svara lite på eran diskussion. Svårt att svara kort detta hoppas ni orkar läsa hela inlägget. Vi har valt att svara på dessa inlägg och hoppas dessa svar ger er svar på eventet i helhet.

Fräsarn.
Vi stod några stycken bredvid uppliningen och undrade när vi skulle sätta våra dial-in.
Då fick vi förklarat för oss på ett väldigt bestämt sätt att det fick man absolut inte göra
Det här är alltså helt sant.
Dial-in-tiderna som skulle gälla var de tiderna man hade kört under lördagen???
Vilka tider det handlade om förstod vi inte riktigt men vi antog att det skulle vara den bästa 201-meterstiden och detta var reglerna så det gick inte att diskutera. De i tidtagningen skulle också vara fullt medvetna om dessa självklara och bra regler.


Vet ej vem du pratat med i uppliningen men detta är ju givetvis helt fel. Kolla mitt svar till 62an så förstår du upplägget och hur du skulle ha informerats.

62an
”Jag frågade nämligen Helena (funktionären) inför söndagens final om man inte skulle sätta sin index-tid själv, för det brukar vi ju göra. Hon var osäker och gjorde därför för säkerhets skull en kontroll med tidtagningen via radio. De svarade att vi inte skulle sätta vår index-tid själva, utan detta skulle ske genom att alla skulle köra vad de kallade för en "kvalificeringsrepa" och det skulle bestämma index-tiden.”

”Att tidtagningen efteråt ändrar sig och säger att det inte är deras jobb att få in indextider är ju befängt. De ska ju vara proffs. Om det inte går att genomföra tävlingen på ett korrekt sätt, så skulle i alla fall jag ha avbrutit och meddelat att det krävs indextider från alla för att man ska kunna fortsätta. Om man vet att allt blir fel och kaos, kan man ju inte bara skita i det och efteråt säga att "det är inte mitt problem". De tar ju betalt för tjänsten och borde känna ett visst ansvar för att deras del i arrangemanget håller högsta kvalitet.”

”DET ÄR ABSOLUT DERAS UPPGIFT ATT BEGÄRA IN DEN INFO SOM BEHÖVS FÖR ATT FÅ DET ATT FUNKA. DE HAR JU FÅTT BETALT FÖR DET!”

”Hyr in ett annat tidtagningsföretag nästa gång är nog den korrekta slutsatsen istället för att kasta skit på de som lagt ner sin själ på att få detta att fungera.”


Det man kan svara på i det första citatet från 62an. Är att man måste sätta detta svar Helena fick rätt i tidslinjen för detta event. Denna fråga kom precis innan vi skulle köra den överenskomna kvalrepan på söndagen. Upplägget som corvette cluben genom bla Peter (tävlingsledaren) kommit fram till och fastslagit tillsammans med oss i MK.5100 var att man skulle köra en kvalrepa så att alla skulle få en en chans att se hur sin bil gick denna dag. Man beslutade även av säkerhetsskäl (blött i banslutet) att köra 201m istället för 402m. Vi i tidtagningen ställde om tidtagningsprogrammet till 201m och gjorde om alla kvalkörningar från lördagen till 201m tider. Efter detta gjordes en sedvanlig kvalsortering och en ny kvallista gjordes (samma kvaletta som för 402m). Det är också viktigt att veta att man kvalar på sin reaktionstid och inte på sin sluttid/hastighet som kanske många tror. Detta beslut att kvala på detta sätt kommer från clubcorvette sweden vilket vi också hoppas att man informerade om, bla tomten var med när detta beslutades. Samtidigt beslutades att man ville köra bracket med dial in och att man fick ändra sitt dial in efter första eliminerings rundan men inte nån mer gång efter denna.

Därav svaret att man inte skulle sätta nån dialin tid då. Helena kom in till tidtagningen efter detta och påpekade att vissa tyckte att detta var konstigt. Jag förklarade då att efter denna kvalrepa så skulle vi köra eliminering och att vi då behövde en lista med allas dialintider alt att man skriver dessa på bilen som tex tomten gjorde. Jag förklarade också att att man fick ändra sin dialin tid efter första eliminerings rundan men inte någon mer gång senare under elimineringen.

Nu till lite information om MK.5100 och vårat arbete på Mantorp park och tillsammans med Motorevents AB.

MK.5100 är en ideell förening med ca 220 medlemmar och ett internet forum med ca 700 användare. MK.5100 är alltså inget vinstdrivande företag och vi har inget vinstintresse utan jobbar med bla tidtagningen för att vi tycker detta är kul på ideell basis. MK5100 arrangerar ett stort antal egna dragracing körningar och banracing/drifting event varje år.
MK.5100 har ett samarbetes avtal med Motorevents AB Där vi ska hjälpa dom med bla tidtagningen på ett antal event varje år. Bla veidec,bugrun,actionmeet och på corvetteclubens årliga ”klubbmästerskap”Detta är inget klubben tjänar några stora summor på utan vi byter mest tid med varandra.
Club corvette sweden hyr mantorp park i två dagar inklusive tidtagning för dragracing två halva dagar. Detta betalar ni Mantorp park för och inte MK.5100.

I avtalet står att MK.5100 skall sätta upp och driftsätta tidtagningen lördag och söndag halvdag. MK.5100 skall dessutom sköta tidtagningens data utrustning och se till att hårdvaran på banan funkar under arrangemanget.

MK.5100 skall enligt detta avtal inte tillhanda hålla tex tidtagningschef eller tävlings teknisk personal. Detta skal club corvette sweden tillhanda hålla. Det man hade var en ”tävlingsledare” som enligt min åsikt var lite oerfaren av hur en dragracing tävling körs.

Vill nu bara poängtera att jag inte öser skit över någon, utan vill bara diskutera rent allmänt hur jag upplever det hela .vill heller inte att det skall bli sandlåda över detta.

Som sagt upplever att Peter var lite oerfaren av dragracing och hur man lägger upp en tävling med kval och elimenering mm. Jag försökte förklara en del men nådde inte riktigt fram. Detta kan beror på att jag i vissa situationer kan verka dryg eller upphetsad utan att jag kanske är detta. Detta är något jag är väl medveten om .Jag försökte på ett tidigt stadium att få en bra dialog med tomten och Birgitta för att inte upprepa förra årets fiasko. Upplever att informationen gick fram till dessa personer och till Helena men sen inte riktigt nådde fram till övriga förare. Jag upplever att man på ett väldigt hemmablind sätt öser väldigt mycket skit på MK.5100 och dess personal. Jag är hårdhudad och tar inte så illa upp men det finns andra som inte tycker detta är så kul. Om man försöker och se opartiskt på detta ,nu är ju varken vi i MK.5100 detta och inte ni i Club Corvette Sweden. Så kan man nog se att det är inte en person som felet ligger på utan flera i kedja i en organisation som inte är helt felfri.

Vi i MK.5100 hoppas vi kan få förtroende att SAMARBETA med er i Club Corvette på nästa års evenemang med.

Vad kan man göra för att åtgärda detta då? Lite förslag och synpunkter

*Regler.
Bestäm redan under planerings fasen vilka regler som skall gälla för km i dragracing. Posta dessa på erat forum och diskutera dessa innan och kom fram till hur ni vill köra. Klasser? Bracket? Et? Tidkortsträning?

*Tävlingsledning.
Utse en tävlingsedare för dragracing (inte samma som för banracingen) en tidtagnings chef är bra att ha. Likaså en frammatnings chef. En starter som jobbat med detta innan och som kan har lite ”pondus” och som kan lite regler. Med dessa chefs poster kommer man långt. Om man inte kan hitta dessa viktiga personer i sin egen organisation så kan man tex hyra in från SHRA-Mantorp,FHRA eller andra med erfarenhet från dragracing.

*Tidshema.
För att alla skall kunna veta när var hur, ha ett tidschema som visar vad kör man på lördagen tidsträning/kval och på söndagen en eller två kvalrepor och sen eliminering. man hinner lätt köra två kvalrepor och sen eliminering på söndagen om vädret tillåter.

*Kontinutet.
Bygg på denna organisation för framtiden inte år för år. Ju mer man jobbar med en sak dessbättre blir man.Vet ej om så är fallet men får känslan att det inte är ”samma” personer som gör detta från år till år men man borde ha några som återkommer ialf. Jag röstar på tomten som ambassadör för dragracinen ialf.

*Planering
Tror det vore bra om alla parter clubb corvette MK.5100 och mantorp park träffades på våren och planerade arrangemanget.


Hoppas ni inte tror att vi i MK.5100 sitter på en hög piedestal och slår oss på bröstet, vi har också saker att lära oss. Det vi kan ta med oss från detta år är Kommunikation detta är något som både vi och Mantorp park måste bli bättre på mot ”kunden”.Jag är inte den bästa på att tex förklara saker i pressade situationer därför kommer jag inte att nästa år sköta inmatningen utan göra det jag är bra på sköta hårdvaran ute på banan.

Vi som sköter tidtagningen har ett rätt så pressat schema under sommaren med alla dragracing event bla två stora som veidec och actionmeet veckorna innan erat event. Första kontakt från er togs samma helg som bugrun väldigt stressat. Om vi skall bygga nåt bra så kanske vi skall ha allt klart redan i april.

Hoppas detta gett lite svar och lite förståelse för våra klubbars samarbete. Vi tror att vi tillsammans kan göra nåt riktigt bra.

Med vänlig hälsning Styrelsen MK.5100
Skriv svar