Felkod tanklock"check gas cap"

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
PerM
Nykomling
Nykomling

Felkod tanklock"check gas cap"

Inlägg av PerM »

Får felkod "check gas cap". Försvinner inte trots att jag lossat tanklocket och skruvar tillbaka det ett antal gånger.
Dök upp efter en tankning.
Någon som har något tips?
Snoopy
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Snoopy »

Ingen fara..... Hade exakt samma på min men det försvann efter att tag. tror tom att det står i manualet att den kan visa det felmeddelandet ett tag efter man har skruvat dit det.... Kör bara ett tag så ordnar det sig nog!
LJ
Nykomling
Nykomling

Inlägg av LJ »

När du satt på locket så vrid till första knäppet utan att trycka på locket så skall du se att det hjälper. Det är mycket känsligt om man trycker det minsta när man vrider.

LJ
Håkan Ericsson
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Håkan Ericsson »

Jag hade det problemet med mitt tanklock förra sommaren. Locket gick inte att sätta fast ordentligt så jag fick upp felkoden som Du också fått. Veckan innan jag ställde av bilen för vinter tände även motorfelslampan så jag beställde ett nytt tanklock och monterade det motorfelslampan lyste fortfarande men det löste jag genom att koppla bort batterispänningen. Om Du kollar i instruktionsboken står det att motorfelslampan kan tända om man har problem med tanklocket. Det tog nästan hela sommaren för min lampa att tända så man kan ju undra varför det tog så lång tid när felkoden om tanklocket kom upp nästan varge gång jag körde med bilen
PerM
Nykomling
Nykomling

Re: Felkod tanklock"check gas cap"

Inlägg av PerM »

Luftade bilen för första gången i år!!!!
Tyvärr fick jag upp felkod "check gas cap" återigen. Försvinner inte trots att jag lossat tanklocket och försiktigt skruvar tillbaka det så att det endast hörs ett knäpp.
Dessutom är motorfelslampan tänd, vilket förhoppningsvis enbart beror på tanklocket.
Någon som har något tips?
Besöka verkstad eller köpa nytt tanklock eller annat förslag?
mats nyberg
Nykomling
Nykomling

Inlägg av mats nyberg »

Hej,
Jag hade lika förra året men när jag tryckte på resetknappen försvann det.
Värt ett försök i alla fall !
Mats
PerM
Nykomling
Nykomling

Inlägg av PerM »

Har köpt nytt tanklock och då uteblev felmeddelandet "check gas cap" ett tag.
Tyvärr återkom det efter ett par veckor.
Utan att trycka på locket skruvar jag på tanklocket tills den första knäppet hörs.
Någon som har någon ide om vad man kan göra?
PerM
Nykomling
Nykomling

Inlägg av PerM »

Har fortfarande problem med felmeddelandet "check gas cap" :?
Får detta felmeddelande varje gång jag kör bilen.
Förra hösten köpte jag nytt tanklock samt släckte felkoder på verkstan (fick felkoden check engine som en följd av detta).
Utan att trycka på locket skruvar jag på tanklocket tills det första knäppet hörs.
Har även provat att smörja packningen på tanklocket samt att klippa till en extra ca 1mm tjock gummipackning som jag placerat under orginalpackningen utan att detta har lyckats.

Tips på verkstad helst inom Östergötland :?:
LW
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av LW »

PerM skrev:Har fortfarande problem med felmeddelandet "check gas cap" :?
Får detta felmeddelande varje gång jag kör bilen.
Förra hösten köpte jag nytt tanklock samt släckte felkoder på verkstan (fick felkoden check engine som en följd av detta).
Utan att trycka på locket skruvar jag på tanklocket tills det första knäppet hörs.
Har även provat att smörja packningen på tanklocket samt att klippa till en extra ca 1mm tjock gummipackning som jag placerat under orginalpackningen utan att detta har lyckats.

Tips på verkstad helst inom Östergötland :?:
Detta är ett känt fel..läs lite om det på Jannes sida, där han har documenterat det!
http://www.jannesvettar.se/c6_koptips.html

kolla längre ner på sidan,punkt 2q1. Felmeddelande tanklocket, byte tanklock

Hoppas detta ger dig hjälp och svar på dina frågor!
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
PerM
Nykomling
Nykomling

Inlägg av PerM »

Har redan provat dessa knep utan att lyckas. Tack ändå för tipset.
Har nu haft detta problem till och från i 1,5-2 år utan att lyckats fixa det.
Har idag beställt tid för att först läsa ut felkoderna för att sedan eventuellt byta givaren i tanken eller vad det nu är som strular.

Efterlyser tips från någon som varit ute för detta fel när det inte har hjälpt med att köpa nytt tanklock samtidigt som felkoden togs bort på verkstan. :?
LW
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av LW »

PerM skrev:Har redan provat dessa knep utan att lyckas. Tack ändå för tipset.
Har nu haft detta problem till och från i 1,5-2 år utan att lyckats fixa det.
Har idag beställt tid för att först läsa ut felkoderna för att sedan eventuellt byta givaren i tanken eller vad det nu är som strular.

Efterlyser tips från någon som varit ute för detta fel när det inte har hjälpt med att köpa nytt tanklock samtidigt som felkoden togs bort på verkstan. :?
Hua.. det var en långkörare, synd att det inte hjälpte dig! Berätta gärna hur det har gått med felkoderna,givare o.s.v. Nu blir man ju nyfiken vad strulet kan vara för fel :(
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
Användarens profilbild
jakris
Nykomling
Nykomling

Inlägg av jakris »

"Check Gas Cap" erhålls om grovläckage-testen eller småläckage-testen misslyckats.
Därför är det nödvändigt att läsa av felkoderna, för att kunna felsöka metodiskt. Har du fått fram felkoderna?

Grovläckage-testen utförs med motorn igång genom en sekvens där vakumet i tanken mäts (mha tanktrycksmätaren) med motorns sugtryck anslutett via en ventil, varefter ventilen stängs och ev tryckförändring mäts.

Småläckage-testen utförs genom att tryckförändringarna i tanken registreras under upp till 40 minuter efter att motorn slagits av.

Om tanklocket bytts (och troligen håller tätt) finns läckan någon annan stans, tex slanganslutningar/skarvar på påfyllnadsrör, rör mellan tankarna, slangar till EVAP-ventiler.

//Janne
Janne
C6 427 2013
Skriv svar