Kan en C6 Automat settas i free ( N ) utan F.O.B.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
leifjenssen
Nykomling
Nykomling

Kan en C6 Automat settas i free ( N ) utan F.O.B.

Inlägg av leifjenssen »

Kan en C6 Automat settas i free ( N ) utan F.O.B. ?
Jag har ingen fobar lenger og min bil skal bogseras, men problemet er at få den ut av garasjet.

Leif Jensen
Østra Gøinge
Användarens profilbild
jakris
Nykomling
Nykomling

Re: Kan en C6 Automat settas i free ( N ) utan F.O.B.

Inlägg av jakris »

Första problemet är att ta sig in i bilen utan FOB.
Jag hoppas att du har kvar nyckeln till bakluckan så att du kommer åt dörrlåswiren i bagagen.

Om du har nyckeln kvar kan du köpa och programmera nya FOBs själv (beskrivs i manualen),
så du att du kan köra bilen till verkstan för att få de gamla FOBarna bortprogrammerade.

Om även nycklarna är borta (mina sitter ihop med FOBarna) är det värre.
Med uppcabbat, stängda fönster och baklucka måste man nog bryta sig in om man inte har nyckel. :(

Vad gäller växelspaken så klarar jag att tvinga min i N-läge även utan FOB med bromsen nedtryckt.
Däremot gick det inte att trycka in knappen tillräckligt för att lägga tillbaka till P, så jag vet inte om det är meningen att det skall gå.

Bogsering till verkstad är inget att rekommendera. En kortare sträcka, väldigt långsamt, kanske inte skadar men det är säkrast på bilsläpkarra.
Om det är en EU-modell så ställer antagligen rattlåset till det också.

//Janne
Janne
C6 427 2013
leifjenssen
Nykomling
Nykomling

Inlägg av leifjenssen »

Takk før svar
Jag har nykkelen men inga fobar. Jag kommer inn i bilen men får inte startat og inte satt den i N den står fast i park får inte trykt ned knappen.

Leif Jensen
C6 auto 2005
Användarens profilbild
jakris
Nykomling
Nykomling

Inlägg av jakris »

På min -07:a hör jag att det klickar när jag bromsar och då klarar jag att få in knappen tillräckligt för att tvinga spaken ur P-läget.

Det enklaste/billigaste är att du köper en(två) ny(a) FOB och kör inlärningssekvensen (beskrivs i manualen, hör av dig om du inte har den).
Då spelar det ingen roll att du inte får ur P-läget och sedan kan du köra bilen till verkstaden för att radera de försvunna FOBarna.

//Janne
Janne
C6 427 2013
n_brio1
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av n_brio1 »

det är bara att plocka bort mitt konsollen och sen ta bort lädret runt spaken, sen tar man en mejsel och lyfter den pastiga spärren sen är det bara att lägga i vilket läge som hellst.

det sitter en spole och ifrån den går det en matallstång i andra änden av metallstången är den plastiga biten du lyfter.( detta sitter på förar sidan om spaken, men man lossar lädret på andra sidan spaken.)
Skriv svar