Bromsproblem!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Emilie
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön mar 30, 2008 0:02
Ort: Vallda

Bromsproblem!

Inlägg av Emilie »

Hejsan !

Körde kok på min bromsar sist på Mantorp och fick in luft i systemet bytte bromsvätska helt och luftade ordentligt. Körde sedan på Falkenbergs banan men kändes fortfarande inte bra, pedalen sjunker först nästan till botten och jag får bromsa en extra gång för att bromsarna skall ta. Luftade bromsarna ytterligare en till gång med hjälp av tryck luft körde sedan en sväng men problemet består.

Är det huvudbroms cylindern som är kass eller är det bara envis luft som ligger kvar?



Mvh //Emilie
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Bromsproblem!

Inlägg av Mange_C5 »

Är beläggen och skivorna väldigt slitna?
Om du inte brukar överhetta bromsarna, kan det vara en anledning till att du kokade bromsvätskan?
Och kan det även vara en anledning till att du får trampa flera gånger?
eller
Enligt service manualen så kan man lufta huvudbromscylindern om man misstänker luft där, sedan bromsoken.
Jag skulle nog prova det först innan vidare felsökning eller byte.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Emilie
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön mar 30, 2008 0:02
Ort: Vallda

Re: Bromsproblem!

Inlägg av Emilie »

Jag har helt nya belägg både fram och bak, och nya skivor bak. Pedalen sjunker även fast bromsarna inte är varma. Hur luftar jag bromscylindern?

Mvh
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Bromsproblem!

Inlägg av Bengt »

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Bromsproblem!

Inlägg av Mange_C5 »

Har skannat sidan men kunde inte lägga upp den här pga
Detta forums bilagekvot har uppnåtts, du kan inte ladda upp några filer. :shock:
Men va f-n é detta?? :evil:

Emilie, om du PM:ar en mail adress så kan jag skicka den till dej.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Emilie
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön mar 30, 2008 0:02
Ort: Vallda

Re: Bromsproblem!

Inlägg av Emilie »

Bengt skrev:Luft i ABS enheten ??
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ch2#p42632
om man har luft i ABS enheten hur beter sig pedalen då?
Emilie
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön mar 30, 2008 0:02
Ort: Vallda

Re: Bromsproblem!

Inlägg av Emilie »

Emilie skrev:
Bengt skrev:Luft i ABS enheten ??
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ch2#p42632
om man har luft i ABS enheten hur beter sig pedalen då?
Ingen som har någon idé eller varit med om liknande ?
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Bromsproblem!

Inlägg av 62an »

Emilie skrev:Jag har helt nya belägg både fram och bak, och nya skivor bak. Pedalen sjunker även fast bromsarna inte är varma. Hur luftar jag bromscylindern?

Mvh
Hej Emilie,

1.
Lufta en gång till! Gör det i rätt ordning. Tror att man kör höger bak, vänster bak, höger fram och vänster fram. Rätta mig om jag har fel, någon.
Jag brukar få luft ganska länge och gör av med minst en flaska varje gång. Ofta lite mer. Jag pumpar och pumpar tills jag är säker på att det inte finns luft kvar. Ett trick jag lärt mig är att fylla på med ATE Blue Racing (som är just blå) och pumpa tills jag ser blå vätska i alla fyra hörn. Sedan fyller jag med Motul RBF 600 eller RBF 660 (värsting) tills allt det blåa försvunnit igen. Då vet jag att jag garanterat fått ut all gammal bromsvätska och förhoppningsvis all luft också. Dock finns ABS-pumpen kvar och där tror jag att man behöver en TECH II diagnosdator för att kunna lufta den. Det är nog överkurs om det inte är något fel på ABS-pumpen.

2.
Har du originalslangarna kvar? De kan ha skadats av värmen och kanske expanderar när du bromsar. Byt till stålomspunna slangar om du inte redan gjort det! Eftersom du verkar gilla racingbanor, så skulle jag investera i bromskylare också.

3.
Har du kollat så att det inte läcker nånstans?

4.
Sitter vacuumslangen ordentligt på plats på vacuumburken?

5.
Kan det vara så att huvudbromscylindern är kass? Prova att byta denna i sista hand.


Lycka till!


/Christer
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Ralph
Rookie
Rookie
Inlägg: 64
Blev medlem: fre feb 01, 2008 20:23
Ort: Skåne

Re: Bromsproblem!

Inlägg av Ralph »

Service manualen säger:
HÖ bak, VÄ fram, VÄ bak och sist HÖ fram.
Lyft upp hjulet du luftar så högt som möjligt så hjälper det också till.

Lycka till
C6 ZO6 2007
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Bromsproblem!

Inlägg av 62an »

Jag är tämligen säker på att det ändrades mellan årsmodell 00 och 01.

Det ska vara HB, VB, HF och VF på 00 och äldre och HB, VF, VB och HF på 01 och nyare.

/Christer
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Bromsproblem!

Inlägg av 62an »

Från ett amerikanskt forum:

If this is your first bleed you may want to think about having a dealer do it with the Tech II, which activates the ABS when they do the bleed. You may not get any of the fluid out of the ABS system doing it yourself. When you engage the ABS at the track you will mix your old fluid that is still in the ABS system in with the new. Some say that you can do the bleed yourself then go out and engage the ABS then rebleed.

There also has been an article in some recent vette magazine that claims you need to bleed with the key in the off position then the on position. They claim that will get the fluid out of the ABS system. I don't understand how this would work as your ABS in not engaged when you turn the key on.

Get some speedbleeders from www.speedbleeder.com

First try and get all the fluid you can out of the reservoir with a turkey baster or syringe. You will see that you can't get all of the fluid out of the fwd part of the reservoir.

You will need at least 2 quarts of fluid, having the 3rd quart will not hurt.

Note the bleed order is RR, LF, LR and RF on '01 and newer vettes. On '00 and older C5s it is RR, LR, RF and LF.

Steps 1-3 are for bleeding the master cylinder, so skip them if this does not apply to you.


1. Place a clean shop cloth beneath the brake master cylinder to prevent brake fluid spills.

2. With the ignition OFF and the brakes cool, apply the brakes 3-5 times, or until the brake pedal effort increases significantly, in order to deplete the brake booster power reserve.

3. If you have performed a brake master cylinder bench bleeding on this vehicle, or if you disconnected the brake pipes from the master cylinder, you must perform the following steps:

A. Ensure that the brake master cylinder reservoir is full to the maximum-fill level. If necessary, add Delco Supreme 11®, GM P/N 12377967 (Canadian P/N 992667), or equivalent DOT-3 brake fluid from a clean, sealed brake fluid container. If removal of the reservoir cap and diaphragm is necessary, clean the outside of the reservoir on and around the cap prior to removal.

B.With the rear brake pipe installed securely to the master cylinder, loosen and separate the front brake pipe from the front port of the brake master cylinder.

C. Allow a small amount of brake fluid to gravity bleed from the open port of the master cylinder.

D. Reconnect the brake pipe to the master cylinder port and tighten securely.

E. Have an assistant slowly depress the brake pedal fully and maintain steady pressure on the pedal.

F.Loosen the same brake pipe to purge air from the open port of the master cylinder.

G.Tighten the brake pipe, then have the assistant slowly release the brake pedal.

H. Wait 15 seconds, then repeat steps 3.3-3.7 until all air is purged from the same port of the master cylinder.

I. With the front brake pipe installed securely to the master cylinder, after all air has been purged from the front port of the master cylinder, loosen and separate the rear brake pipe from the master cylinder, then repeat steps 3.3-3.8.

J. After completing the final master cylinder port bleeding procedure, ensure that both of the brake pipe-to-master cylinder fittings are properly tightened.

4. Fill the brake master cylinder reservoir with Delco Supreme 11®, GM P/N 12377967 (Canadian P/N 992667), or equivalent DOT-3 brake fluid from a clean, sealed brake fluid container. Ensure that the brake master cylinder reservoir remains at least half-full during this bleeding procedure. Add fluid as needed to maintain the proper level. Clean the outside of the reservoir on and around the reservoir cap prior to removing the cap and diaphragm.

5. Install a proper box-end wrench onto the RIGHT REAR wheel hydraulic circuit bleeder valve.

6. Install a transparent hose over the end of the bleeder valve.

7.Submerge the open end of the transparent hose into a transparent container partially filled with Delco Supreme 11®, GM P/N 12377967 (Canadian P/N 992667), or equivalent DOT-3 brake fluid from a clean, sealed brake fluid container.

8.Have an assistant slowly depress the brake pedal fully and maintain steady pressure on the pedal.

9.Loosen the bleeder valve to purge air from the wheel hydraulic circuit.

10.Tighten the bleeder valve, then have the assistant slowly release the brake pedal.

11.Wait 15 seconds, then repeat steps 8-10 until all air is purged from the same wheel hydraulic circuit.

12. With the right rear wheel hydraulic circuit bleeder valve tightened securely, after all air has been purged from the right rear hydraulic circuit, install a proper box-end wrench onto the LEFT FRONT wheel hydraulic circuit bleeder valve.

13. Install a transparent hose over the end of the bleeder valve, then repeat steps 7-11.

14. With the left front wheel hydraulic circuit bleeder valve tightened securely, after all air has been purged from the left front hydraulic circuit, install a proper box-end wrench onto the LEFT REAR wheel hydraulic circuit bleeder valve.

15. Install a transparent hose over the end of the bleeder valve, then repeat steps 7-11.

16. With the left rear wheel hydraulic circuit bleeder valve tightened securely, after all air has been purged from the left rear hydraulic circuit, install a proper box-end wrench onto the RIGHT FRONT wheel hydraulic circuit bleeder valve.

17. Install a transparent hose over the end of the bleeder valve, then repeat steps 7-11.

18. After completing the final wheel hydraulic circuit bleeding procedure, ensure that each of the 4 wheel hydraulic circuit bleeder valves are properly tightened.

19. Fill the brake master cylinder reservoir to the maximum-fill level with Delco Supreme 11®, GM P/N 12377967 (Canadian P/N 992667), or equivalent DOT-3 brake fluid from a clean, sealed brake fluid container.

20. Slowly depress and release the brake pedal. Observe the feel of the brake pedal.

Important
If it is determined that air was induced into the system upstream of the ABS modulator prior to servicing, the ABS Automated Bleed Procedure must be performed.


21. If the brake pedal feels spongy, repeat the bleeding procedure again. If the brake pedal still feels spongy after repeating the bleeding procedure, perform the following steps:

A. Inspect the brake system for external leaks. Refer to Brake System External Leak Inspection .

B. Pressure bleed the hydraulic brake system in order to purge any air that may still be trapped in the system.

22. Turn the ignition key ON, with the engine OFF. Check to see if the brake system warning lamp remains illuminated.

Important
DO NOT allow the vehicle to be driven until it is diagnosed and repaired.

23. If the brake system warning lamp remains illuminated, refer to Symptoms - Hydraulic Brakes .
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Emilie
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön mar 30, 2008 0:02
Ort: Vallda

Re: Bromsproblem!

Inlägg av Emilie »

Tack för tipsen skall lufta mera, har bara stålomspunna broms slangar runt om. Och jag ser inte att det läcker någonstans. Tror bara att det behöver luftas mera.
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Bromsproblem!

Inlägg av Mange_C5 »

Får du nån ordning på bromsarna?

Kom annars att tänka på ytterliggare en sak som kan vara värt att kontrollera.
Skivorna har kanske blivit lite, lite skeva eller och slår ut kolvar och belägg en aning mer än innan?
MC åkare som kör på kurbs råkar emellanåt ut för att beläggen (och bromskolvarna) slås/knackas in så att de är tvungna att göra ett extra pump för att få bromsverkan,
skeva skivor borde orsaka ett liknande problem.

Nu hjälper det inte dej just nu men för det allmäna flertalet som läser och memorerar dina problem och felsökning (för det gör vi! :wink: )
kan det kanske vara läge att nämna i ett mer generellt perspektiv att lösningar för att minska överhettning fram finns och
är ju ganska vanlig modifiering (kylning, bättre bromsvätska, bromsteknik osv).

Bak är däremot inte så ofta omnämnt mer än större bromsar (big brake kit) som generell och dyr huskur,
när man kan minska eller helt ta bort problemet med en knapptryckning. :o
Nu kan det för all del finnas andra anledningar för byte till BBK, men jag ser inte att överhettade bakbromsar initialt skulle vara en av dem. :roll:

De flesta som jag pratat med kör med antisladd/traction påslaget vid bankörning.
Jag hade en del överhettningsproblem på mina bakbromsar när jag körde med barnvakterna påslagna,
detta problem har jag inte efter jag började köra med systemen avstängda (kör bak med original skivor/bromsok).
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Emilie
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön mar 30, 2008 0:02
Ort: Vallda

Re: Bromsproblem!

Inlägg av Emilie »

Så problemet med bromsarna fortsätter, har luftat med tech 2 och även luftat huvud cylindern. Inget resultat fortfarande samma problem. Några mer förlag? Mvh
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Bromsproblem!

Inlägg av 62an »

Om du inte redan gjort det, så skulle jag inspektera bromsoken rent visuellt. Be någon kompis bromsa hårt medan du tittar på ett ok i taget och kollar så att den rör sig som den ska och kniper åt skivorna jämnt och fint. Bromsoken är flytande, vilket betyder att ena halvan rör sig i sidled för att få den andra sidans bromskloss att knipa åt. Enkelt och genialt, men om det kärvar så funkar ju inte bromsarna riktigt. Vet inte om det kan skapa exakt dessa symptom, men det skadar inte att kolla. Kanske behöver bromsana renoveras.

Annars har jag inte så många fler uppslag.
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
crane
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tis sep 07, 2010 15:19

Re: Bromsproblem!

Inlägg av crane »

Hej
Du har ju gjort det mesta. Bromspedalen kan sjunka igenom av två anledningar. Luft i systermet elller otäta packningar som ger tryckförlust. Uppenbarligen så läcker det inte bromsvätska nägonstan, så det är ju så att trycket i bromssystemet försvinner internt.
Var har vi de rörliga delarna i systemet ? Jo i huvudbromscylindern och i bromsoken.
Använd uteslutningmetoden och köp en packningssats till huvudbromscylindern, packa om den så vet du att den är ok.
Om det inte hjälper så kolla bromsokens packboxar.. Det kan inte vara något annat om du inte har synligt läckage av bromvätska någonstans.

Crane
Skriv svar