Holley blå

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Mats Gelin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tor apr 19, 2007 18:27
Ort: Nynäshamn

Holley blå

Inlägg av Mats Gelin »

Hej hopp!
Skulle behöva lite råd.Har precis gjort en fösämrad förbättring på
bilen.Renoverat förgasare,nytt slangkitt med tryckgivare,tryckregulator
och filter.Bak under tank ett förfilter och holleys blåa pump.Den går
bra i 10min sen börjar trycket falla från 7 psi ner mot 0.Känner på
pumpen som har blivit het.Värmer alltså upp bensinen.Fel på pumpen?
Har precis bytt till en ny holley blå , samma jävla sak händer med den.
Den sitter rätt monterad.Varför? det är 8mm innerdiameter på rör o slang. :(
bilkungen
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Holley blå

Inlägg av Ricky »

Hur ser tanken ut innuti?

Är den ren och fin?

Kan det vara filterstrumpan på sugröret som är full med skräp?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Mats Gelin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tor apr 19, 2007 18:27
Ort: Nynäshamn

Re: Holley blå

Inlägg av Mats Gelin »

Tanken ser ren ut ,och det fanns inge skit när
jag bytte pump.(tömde hela tanken).Var sitter
strumpan om jag har nån?Hur varm blir en elpump?
Bägge blev heta så man inte kunde hålla på eldelen
efter enstund.
bilkungen
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Holley blå

Inlägg av Ricky »

Strumpan sitter på sugröret i tanken.

Här är en länk till Ecklers som visar hur det set ut. :)

http://www.ecklers.com/corvette-gas-tan ... -1974.html
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Re: Holley blå

Inlägg av KrilleN »

Går bilen dåligt också? Eller sjuker bara trycket på mätaren? Vad har du för mätare? Vart sitter den?
Mats Gelin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tor apr 19, 2007 18:27
Ort: Nynäshamn

Re: Holley blå

Inlägg av Mats Gelin »

Har nu avlägsnat sugstrumpan och blåst ren ledningen bytte ut filtret före
pumpen.Trodde att nu jävlar är problemet löst .Efter en halvtimme har trycket
sjunkit från 8psi till 3 och pumpen är ganska varm dock ej het som förut.Bilen funkar
men skall inte trycket hålla någe så när på samma.Hur varm blir en pump igentligen.
Kan de va att det är förlitet flöde och att man skulle använd retur ledningen också.
Någon holley fantast..?
bilkungen
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Holley blå

Inlägg av Ricky »

Mats Gelin skrev: Kan de va att det är förlitet flöde och att man skulle använd retur ledningen också.
Någon holley fantast..?
Jag antar att du har kopplat en returledning från bränsletrycksregulatorn?

Hur har du det med tankluftning?
Har du tätt tanklock och luftning via canister eller har du ventilerat tanklock?

Har du provat pumpen utan tryckregulatorn (pumpa från tanken och rätt i en dunk tex)?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Mats Gelin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tor apr 19, 2007 18:27
Ort: Nynäshamn

Re: Holley blå

Inlägg av Mats Gelin »

Nej ingen retur än.Funderar på å byta tryckregulator till en med
retur.Tanklocket är ventilerat.Nej inte kört pumpen utan,men
det kommer med självtryck dit.Tacksam för alla förslag Ricky.
bilkungen
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Holley blå

Inlägg av Ricky »

Mats Gelin skrev:Nej ingen retur än.Funderar på å byta tryckregulator till en med
retur.
Nu är inte jag uppdaterad sedan sist jag hade en bil med Blå Hollypump var 1991..

Men är det inte så att Holleypumpen kräver en regulator med retur?

Pumpen ska ju brumma och gå muntert hela tiden då man slagit på den, den ska inte stanna som vissa elektriska membranpumpar gör.

Har jag rätt kan den nog bli varm om den tvingas stoppa pga övertrycket.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Re: Holley blå

Inlägg av KrilleN »

Anledningen till att jag frågade vart mätaren sitter är att jag hade ett mycket skummt problem.....på min var det så att den nya fina Earls mätaren som var vätskefylld satt på förgasar ledningen. Och när det blir varmt i motorutrymmet så visade mätaren mindre....det gick ner ända till 0 efter ett bra tag. Sen när jag lät den stå och kallna bara några timmar så visade den fullt igen. Så det KAN va mätaren det är fel på.

Så prova en annan mätare med lång slang så du håller mätaren borta från värmen.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Holley blå

Inlägg av StingrayRacing »

Ricky skrev:
Mats Gelin skrev:Nej ingen retur än.Funderar på å byta tryckregulator till en med
retur.
Nu är inte jag uppdaterad sedan sist jag hade en bil med Blå Hollypump var 1991..
Men är det inte så att Holleypumpen kräver en regulator med retur?
Pumpen ska ju brumma och gå muntert hela tiden då man slagit på den, den ska inte stanna som vissa elektriska membranpumpar gör.
Har jag rätt kan den nog bli varm om den tvingas stoppa pga övertrycket.
Kört i 8 år med blå Holley och utan retur. Visst brummar det "onödigt" mycke, men det funkar i alla fall.
Är bara motorn på så hör man det inte :mrgreen:

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Holley blå

Inlägg av Ricky »

Enligt Holleys PDF dokument rekomenderar de regulator till de BLÅ pumparna sedan de trycker 14psi.

De röda som endast trycker 7psi klarar sig utan.

Länk till dokument:
http://static.summitracing.com/global/i ... 7914-2.pdf
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar