Hej,jag såg att kylarvattnet var brunt.Jag tänkte spola rent och byta det.Men hittar ingen avtappning.Någon som vet hur man gör?Och hur mycket systemet rymmer?...en fråga till, ska det finnas kylarvatten i expansionkärlet?C4-89:a.
Mvh tilda
Hej! inte för jag vill skrämma upp dig men det låter skumt att kylarvattnet är brunt, endera har du ett olje läckage in i vatten systemet eller så har du bara rent vatten i som har rostat, hoppas på det sista. sen ska det vara vatten i expansionskärlet, nivå syns på burken om du tar en spegel framifrån så ser du nivå streck på burken. men har inte lampan tänds på instr.panelen och varnat för "low coolant"? Lycka till.
Du har en avtappnings plugg på nedre högersidan av kylaren. Att vattnet är brunt beror troligen på någon kylarslang har sepparerat, sitter metallförstärkningar i slangarna, och i vissa slangar (Biltema) så är metallen kontakt med vattnet hela tiden, så det är viktigt med byte av kylvätska med jämna mellanrum samt att ha tillräckligt med glykol i sytemet för just rostskyddets skull. Man får ingen varning för Low Coolant förrän expansinskärlet är tomt samt att nivån sjunkit en bit i kylaren också. Low Coolent switch sitter i övre delen av kylaren. Kommer ej ihåg hur mycket systemet sväljer men det är mycket i allafall, över 10L.
Min -88 varnar för low coolant redan när det minskar i expansionskärlet, min läker vatten ur pumpen så jag kör till low coolant tänds och fyller då på, det finns då vatten i hela kylaren och ett par cm upp i expansionskärlet.
Okej, Det är kanske en givare redan i expansinskärlet på 88 och nyare,någon som vet? Själv har jag en 87.a och där sitter det endast i kylaren. Men det kan vara så här också: när det minskar i kylaren då tänds lampan tills det börjar suga i från expansionskärlet. Tänds och släcks lampan lite till och från?
Finns ingen nivåreglering i expensionskärlet,och lite brunt blir det alltid med ett järnblock..
Man släpper ut vattnet med kranen nere till höger bak på kylaren..