Barlast var du själv som tog upp745 skrev:Ja barlast är tillåtet men jag tror inte det behövs så mycket förarens vikträknas in och max vikten är 1.700 kg (på ekipaget inte föraren
) dessutom straffas jag med 5% för ABS bromsarna. Om jag istället haft en manuell 86 kanske det hadde varit värt ett försök, då jag tycker att idén med Roadsport reglementet är hel rätt.
Men det blir nog billigare, bättre & roligare att köpa en beg. C6 Z51 än att preppa C4:an för roadsport B.
Vad händer med Serien nästa år

Väger en C4:a 1700kg + inkl. förare?

Roadsport B minimivikt för 245hk+ 5% för ABS blev enligt deras exceldokument 1405 kg som minimivikt inkl.förare och och förhållandet 6,29kg/hk räknat på 1700kg inkl förare.
Några exempel där samtliga är kalkylerade på vad reglementet räknar som omodifierad motor. Om bilen är tung så har man marginal att lägga på diverse attribut såsom vinge, diffusor utan att bli straffad.
C4 med 245hk + 5% för ABS= 1405kg
C4 med 245hk + 5% för ABS + 5% vinge= 1471kg och bättre vikt/hk förhållande
C5 med 350hk + 5% för ABS + 5% antispinn= 1294kg
C5 med 405hk + 5% för ABS + 5% antispinn= 1497kg
C5 med 405hk + 5% för ABS + 5% antispinn + 5% vinge= 1565kg
C6 med 400hk + 5% för ABS + 5% antispinn= 1478kg
C6 med 430hk + 5% för ABS + 5% antispinn= 1589kg
C6 med 505hk + 5% för ABS + 5% antispinn= 1866kg (max 1800kg, dvs för tung för reglementet)
Bara att räkna på hur många högtalare som behöver kastas ut.

Vad som händer med serien vet jag inte, har inte hört något. Men serien har potential att utvecklas, tror fler är intresserade att deltaga om det blir av nästa år. Nåt att diskutera under höst/vinter.
Ja, otrimmat är det som funkar bäst när man kör V8Jake skrev: Roadsportreglerna är skrivna lite roligt, bilar med stor slagvolym skuter ut sig direkt ur reglemetet. De har ju en fantastisk formel som räknar ut effekten om man trimmar, som stämmer bra för 2l snurror men 5.7l blir det galemattias.
Så om du inte rör motorn så borde det bli billigare att satsa på C4an