Val av koppling?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Val av koppling?

Inlägg av Ricky »

Jag är nyfiken på vad ni som kör med 500+hk kör med för kopplingar och hur ni tycker de funkar. :)

Jag tänker lägga i en ny koppling då nya maskinen monteras och vet inte riktigt vad som bör inhandlas.

Bilen är min 1972 och motorn min 454 och sedan det finns risk för att motorn efter hand kommer att uppgraderas bör kopplingen tåla upp till kanske 550hk.

Det finns inga planer i dagsläget att köra dragracing med stora slicks, men att det kan bli någon enstaka rivstart med lite mjukare gummiblandning får man nog räkna med.

Någon som sitter inne med lite kunnskap/tips på området?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Val av koppling?

Inlägg av Jake »

Kopplingar dimensioneras efter vrid inte hk.

Kan ju annars säga att du bör undvika centerforce och RAM direkt. Kör själv HAYS S/S min motor, vilken bör ligga på ungefär samma vrid som din. SPEC har annars ett brett utbud och skall du ha nått ruggigt fint så mcleod twin disc. Men då lastbilsidan lämnade dubbeldisc för 15 år sedan så är risken stor att du kommer att tappa mer än 50hk pga ökad swing weight utan att vinna nåt i hållbarhet.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Val av koppling?

Inlägg av Ricky »

Tack Jake. :)

Har jag förstått dig rätt att jag bör gå för en enkelskivig alltså sedan man förlorar effekt med en tyngre dubbelskivig?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Val av koppling?

Inlägg av Jake »

Ricky skrev:Tack Jake. :)

Har jag förstått dig rätt att jag bör gå för en enkelskivig alltså sedan man förlorar effekt med en tyngre dubbelskivig?
Typ ja!

Kolla tillverkarna. uppger de inte vad kopplingarna klarar i moment så välj ett annat märke. ju lättare koppling ju bättre fjong kommer ju att få när du klivar av. tynge grejjer ger mjukare gång och "marginellt" bättre bränsleförbrukning. ju längre ut frän centrum massan ligger ju sämre är det, lätt totalvikt brukar vara bra!

tex på LT1an så ger det 0.5-1s att gå över till ett alu svänghjul och lätt koppling jmfrt orginal.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Val av koppling?

Inlägg av Ricky »

Stort tack för råden.

Ska söka på tillverkarna och läsa på. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Val av koppling?

Inlägg av 62an »

Hmmm... Jag tror inte att man tappar någon effekt alls med en dubbelskivig koppling. Viktskillnaden är ju minimal och diametern är mindre. Dessutom kan man ju välja ett svänghjul i aluminium istället.

Visserligen har jag en C5 med LS6-motor, men jag kör i alla fall med en Spec SuperTwin. Den funkar fantastiskt bra.
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Val av koppling?

Inlägg av Ricky »

Enligt planen blir det att köra med stålsvänghjulet jag redan har nu men visst finns det utrymme för annat vid en evt senare uppgradering av maskinen. :)

Tack för all input. :D
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Val av koppling?

Inlägg av Ricky »

Ni som kör med 454-502:or och manuell.. -Vad har ni för kopplingar?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: Val av koppling?

Inlägg av kungricky »

ett bra ämne det här. kör själv med en orginalkoppling för 26 splines och den håller hyfsat men då måste jag typ flippa på kopplingen så jag får däcken att slira då jag växlar. men nu till nästa sommar så ska jag ha en 383 med lunati voodo rullkam och tror jag kommer kanske ha drygt 500 lbs/ft i vrid, 100 mer än nu så är jag även orolig för lådan super t10 om den håller? så jag funderar om det finns några hyfsade typ zf bmw lådor som kan vara hållbarare , typ 5 eller 6 växlade. alltså så länge det är en låda av aluminium så går det ganska fort att ändra så den passar till chevas bultmönster?
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: Val av koppling?

Inlägg av Börje »

Hej

Jag kör med McLeod St Twin med alu svänghjul. (63001-3C-07)
Har också hydraulisk manövrering. Jag har kvar kopplingsarmen med en kolv
utanför kåpan.
Tycker det här funkar bra. Har inte kört så många mil, men är nöjd hittills.
Lättrampat, bra känsla och lagom grepp.
Upplever motorn som rappare med den här kopplingen. Alu-hjul och vikten på tryckplattan närmare centrum.
Men det är som sagt subjektiv känsla,
ser ut så här:
tv McLeod enkelskiva med stålsvänghjul.
Bild

/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Användarens profilbild
C3 454-72
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 21, 2010 22:19
Ort: Vallentuna

Re: Val av koppling?

Inlägg av C3 454-72 »

Hej Ricky!

Jag kör med en koppling från ZOOM's HP serie, den har en lamell med KEVLAR som friktionsmaterial, det är nästan samma friktionskoefficient som en ceramisk koppling, KEVLAR tål även högre temperatur än en vanlig lamell. Tryckplattan är specad till 650ft.lb i tourque, så den håller för min motor utan problem, jag åker med orginalgrejor och så ska det vara ifortsättningen också.
Jag gillar kopplingen den biter i utan problem och det går även att slira utan att det hugger i onödan. ZOOM har även andra tryckplattor med vikter som griper i hårdare ju mer man varvar, men en sådan har jag inget behov för.


Mvh/Guy
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Re: Val av koppling?

Inlägg av Hånta »

Intressant läsning som sagt.
Jag vet inte riktigt vad jag ska köpa till min L88 heller.Några tips?????
Hade tänkt beställa hem från Summit racing till veckan och ta hem med container.



Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Val av koppling?

Inlägg av Ricky »

Tack för all hjälp alla glada. :D

Jag kollade med HAYS och frågade deras "Tech Support" och fick dessa svar.

http://www.haysclutches.com/TechSupport ... &ID=200045

Bry er inte om att jag fläskade till lite med motoreffekten, känns ju bättre att lägga på lite i överkant än i underkant så man får en koppling som håller. :mrgreen:

Alusvänghjul etc får vänta tills/om det blir en framtida uppgradering av motorn, nu kör jag med det jag redan har.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Re: Val av koppling?

Inlägg av Hånta »

Jag funderar på att köpa mig ett aluminium svänghjul.Dock känns det som att jag fumlar runt i kopplings världen.Det finns ju en uppsjö av modeller mm.
Är det ingen med 502:a eller dyligt med manuell låda som har tips och råd att ge :?:
Vad tror ni om den här:
http://www.summitracing.com/parts/RAM-98760HD/


Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 147
Blev medlem: lör apr 07, 2007 21:08
Ort: Gotland

Re: Val av koppling?

Inlägg av claesson »

Hånta skrev:Jag funderar på att köpa mig ett aluminium svänghjul.Dock känns det som att jag fumlar runt i kopplings världen.Det finns ju en uppsjö av modeller mm.
Är det ingen med 502:a eller dyligt med manuell låda som har tips och råd att ge :?:
Vad tror ni om den här:
http://www.summitracing.com/parts/RAM-98760HD/


Lars
ser ut att va precis en sån koppling jag har.. fick den rekommenderad genom motor byggare i usa skulle va bland de bästa enkelkoppling till rimligt pris sades de..
men vet inte om de är nått jag kan rekommendera drog hyfsat bra de första 200 milen hade nytt svänghjul mm. svarvade sen om de ytterst lite när jag bytte lådan svänghjulet var helt blått då. men slirar en del ändå men de spar ju på transmitionen iallfall :lol: skulle nog satsa på dubbelskivig idag men är lite tveksam till manuel å många hästar/vrid
c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Val av koppling?

Inlägg av Don Tomaso »

Här finns en hel del, bara tala om vad du behöver så fixar de det http://www.specclutch.com/, Har inte deras utan jag kör med en McLeod som klarar 500 hk men jag har ju bara en 350.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Re: Val av koppling?

Inlägg av Hånta »

Nu blir det till att beställa från Summit Racing ,Ecklers bla.
Någon som vill ha något från staterna då jag liks ska beställa :?:
Tänkte ta hem nya Aluminium kylare också.

Larrs
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Skriv svar