Motorolja!!!
Motorolja!!!
Jag ska byta motorolja i min vette,men jag vet inte vilken typ av olja förra ägaren haft i han vet inte heller.Så min fråga är om jag vågar vicka i helsyntet eller inte, är det några olje kanaler som kan sättas igen,är det bättre vicka i mineralolja om jag är osäker,eller vad gör jag ?.Har någon provat Biltemas helsyntet.Tacksam för svar!
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
Re: Motorolja!!!
Även en silverfisk kan glimma till!
http://www.corvetten.com
http://www.corvetten.com
Tjena micke! vad menar du med denna länk? jag fick bara upp en massa andra frågor utan sammanhang tyckte jag.
-
- Corvetteälskare
Hej.
De där med olja igen .... Biltema .... .Njää .... Kör man Corvette så gör man. Men testa Mobil Super 1000 15W-40 Multigrade. Funkar kanon tycker jag. Absolut inte helsyntetisk i din motor. Åsså byter du till våren efter vinterförvaringen. För att slippa all kondens om bilen står lite kyligt.
Leif
De där med olja igen .... Biltema .... .Njää .... Kör man Corvette så gör man. Men testa Mobil Super 1000 15W-40 Multigrade. Funkar kanon tycker jag. Absolut inte helsyntetisk i din motor. Åsså byter du till våren efter vinterförvaringen. För att slippa all kondens om bilen står lite kyligt.
Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Enligt mekonomen ska det vara helsyntet i min -88, men har du Leif andra erfarenheter skulle jag vilja höra mer om detta,Tack
Hej! Det är ingen större skillnad mellan en Corvette o andra förbränningsmotorer som körs på bensin så du kan mycket väl köra den på del-syntet o jag tror inte att du behöver byta oljan igen till våren om du byter nu, det är som sagt var inget speciellt med en Corvette den är inte så märkvärdig om det rör sig om standard motor. Mvh Jan.
Självklart den är ju dyrare än mineral!!!!C4-88 skrev:Enligt mekonomen ska det vara helsyntet i min -88, men har du Leif andra erfarenheter skulle jag vilja höra mer om detta,Tack

Men SF/CC är det som gäller,håller din olja den,eller högre klassning än så ,är det ok

och angående viskositet så lär du knappast ska kallstarta under 20 grader,så då räcker 10 som botten.
Och ska du inte till öknen och köra brukar 30 vara helt ok,men 40 funkar också.
Allt annat är pärlor för svin...
-
- Corvetteälskare
Hej C4-88.C4-88 skrev:Enligt mekonomen ska det vara helsyntet i min -88, men har du Leif andra erfarenheter skulle jag vilja höra mer om detta,Tack
Ingo har säkert svaren du önskar. Han brukar sätta punkt på ärenden här på forumet..... Du ska inte använda syntetolja om det tidigare varit mineralolja. Eftersom den tidigare ägaren inte visste vad han hade använt så kan det som du säger grosa igen i kanalerna. Om du nu använder syntetolja.
Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Tack för svaren pojkar! Jag tror det blir att hälla i castrols del syntet, den kunde man ha i hörde jag oavsett vilken olja som var innan.Fördelen med delsyntet mot mineralolja är vad jag förstod att den smörjer direkt efter start,den ligger kvar på slitdelarna mycket bättre än mineral.Men jag vet inte säkert det heller, det här med olja är en djungel.
Det där med att man inte ska använda syntet när det varit mineral är ju också mest en myt från tiden när man började blanda i tillsatser i de sk SAE oljorna..
Då hände att föroreningar släppte ned i motorerna och täppte till oljekanalerna eller silen till oljepumpen varvid motorn skar..
Men på den tiden fanns sällan oljefilter,och fanns det byttes de inte vid varje oljebyte heller..
Är motorn regelbundet servad och bytt olja i,så då kvitter det nog i det hänseendet..
Min kritik mot syntet är mest kostnaden,men idag finns faktiskt billiga syntetoljor,och kvaliteten på dessa är minst det som står i klassningen..
Men köper man en begagnad motor som ska vara körklar,speciellt från USA,så kan det nog vara värt att lyfta ventilkåpor och kolla oljetråget,för alla servar inte regelbundet..
Dagens syntetoljor smörjer nog direkt..
,
tidiga syntetoljor "rann av" lite väl snabbt varför det uppstod skrammel i vissa äldre motorer,men tvivlar att det problemet finns idag
Då hände att föroreningar släppte ned i motorerna och täppte till oljekanalerna eller silen till oljepumpen varvid motorn skar..
Men på den tiden fanns sällan oljefilter,och fanns det byttes de inte vid varje oljebyte heller..
Är motorn regelbundet servad och bytt olja i,så då kvitter det nog i det hänseendet..
Min kritik mot syntet är mest kostnaden,men idag finns faktiskt billiga syntetoljor,och kvaliteten på dessa är minst det som står i klassningen..
Men köper man en begagnad motor som ska vara körklar,speciellt från USA,så kan det nog vara värt att lyfta ventilkåpor och kolla oljetråget,för alla servar inte regelbundet..
Dagens syntetoljor smörjer nog direkt..

tidiga syntetoljor "rann av" lite väl snabbt varför det uppstod skrammel i vissa äldre motorer,men tvivlar att det problemet finns idag
Biltemas helsysntet är olja i toppklass till vrakpris. Och än viktigare, för de pengar du sparar kan du göra oljebyten dubbelt så ofta. Om du byter en gång per år bör du byta på hösten så att du blir av med så mycket som möjligt av de skadliga ämnen som bildats under sommarens körning och som oljan bundit. Kondens i oljan blir du enklast av med genom att köra oljan varm.