Corvetteserien 2011

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Användarens profilbild
pgstoy
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Corvetteserien 2011

Inlägg av pgstoy »

Hej på er 8)
Tack för alla Glada samtal om Corvetteserien 2010
Nu jobbar jag med 2011. Som det ser ut nu så kommer det att bli en kanonserie.
Ligger i förhandlingar om ett par olika upplägg Bl.a Så kommer Racefactory att köra serien i samarbete med Klubben
Men senast i går hade jag ett mycket intressant möte som om det går igenom då blir det åka av :D
Mer än så kan jag inte säga nu men lovar att återkomma i frågan .
En sak är säker att en serie blir det men med ett annat upplägg kan man säga ( sen får man tolka det hur man vill )
Från ett Snörikt Kallfors 8)
Glöm nu inte bort R tunes invigning
Själv kommer jag att ligga på Träningsläger i Hua Hin

Mvh

Peter Gustafsson
Senast redigerad av pgstoy den tor okt 28, 2010 15:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Corvetteserien 2011

Inlägg av Corinthian »

Toppen! väntar med spänning på mer info!

tack för ett toppenjobb!
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Finns det någon möjlighet att vi som har standardbilar med vanliga gatdäck kan ha en egen klass? Finns ju många duktiga förare nu med preppade bilar som borde kunna göra upp på sin nivå.

Amatören :oops:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Lars J skrev:Finns det någon möjlighet att vi som har standardbilar med vanliga gatdäck kan ha en egen klass?
Jag har en standardbil med gatdäck...
...fast till nästa säsong så står r-däck överst på listan
Thomas M
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Thomas M »

Skillnaden att köra ett par varv på vanliga respektive R-däck är minimal.
Serien handlade om att sätta en tid under ett varv vilket gör att ett uppvärmt standard däck fungerar utmärkt till detta. Skall du däremot köra max under mer än 5 varv så håller och greppar ett för bilen lämpligt R ddäck bättre.
Skulle rekomendera alla som snackar att ni börjar med att komma och prova först.
Om alla börjar med att komma till banan och prova först så kanske serien blir komplett antalsmässigt, och inte som i år knappt 10 bilar vid vissa tillfällen.
Min rek är, kom ut och testkör oavsett vilken typ av bil ni har så ser ni hur kul det är oavsett vilka tider ni kör på. Det är inte farligt men vansinnigt kul.
Hur vi en kör så finns alltid dom som kör fortare och bättre.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Jag och många med mig har testat några år Thomas, men du och några till ligger i en helt annan klass både som förare och vad gäller bil. Ni är duktiga på att köra och har mycket erfarenhet samt era bilar är rejält preppade. Flertalet i cluben är faktiskt glada amatörer utan preppade bilar. Så helt fel hade det kanske inte varit om vi amatörer med originalbilar hade en "klass i klassen" :?:

Men visst, oavsett så tycker det är toppen att det äntligen händer något ordentligt på racingsidan i cluben även om jag själv står långt bak i kön bland förarna :oops:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
pgstoy
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av pgstoy »

Hej på er !
Ett litet klargörande !! :shock:
Corvetteserien kommer jag inte att köra under Club Corvette Sweden
Den kommer att köras genom Racefactory.se
Naturligtvis så är alla Välkomna att köra våran serie 2011
Mer info kommer inom kort 8)
Om Sweden Corvette Club vill köra en egen serie så vore det kanon
För då får vi 12 race helger nästa år vilket skulle vara kanon för oss medlemmar
Vad det gäller KM så gäller samma sak där 8)

Mvh

Peter Gustafsson
pg@racefactory.se
MikkeI
Nykomling
Nykomling

Inlägg av MikkeI »

Kan man kalla en orginal C6 Z06 för "standardbil"? :roll: :lol: :wink:
(Hade man en sån hade man ju inte behövt vässa sin Corvette... eller? :twisted: )
Bäst jag lägger till :wink: :lol:
Senast redigerad av MikkeI den mån okt 25, 2010 17:07, redigerad totalt 1 gånger.
Corvette C5 -98, Manuell, Z51
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Go vänner,

låt oss vänta in det Peter skall presentera innan vi diskuterar formerna. :wink:
Peter, vi är nyfikna och väääldigt otåliga :mrgreen:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

TACK PG m.fl. ert arbete med CS betyder mycket för Corvette intresset i Sverige.
Mange_C5 skrev:Go vänner,

låt oss vänta in det Peter skall presentera innan vi diskuterar formerna. :wink:
Peter, vi är nyfikna och väääldigt otåliga :mrgreen:
+1
Ni som inte kört på banan, ta det inte så allvarligt åk & testa (det går lika bra med en oldie som med en ZR-1, jag vet ingen som blivit besviken :D ).
Se till att ni har fräscha bromsbelägg, skivor utan sprickor & ny bromsvätska, kolla er försäkring, och om ni känner för att satsa lite mer, lägg pengarna på säkerhetsutrustning (men det brukar räcka med en vanlig hjälm & handskar som många kör med).
R-däck :?: Dina vanliga däck räcker långt (se Andreas P.) , men var beredd på att du kommer bli riktigt sugen på bl.a. riktiga däck.
Säg till, så kan ni säkert få en medåkare/mentor/fadder som hjälper er ner i det bottenlösa underbara bankörningsträsket.

Att ha en Corvette och inte köra bana är som att ha en flaska gott vin som man aldrig dricker. :wink:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:R-däck :?: Dina vanliga däck räcker långt (se Andreas P.) , men var beredd på att du kommer bli riktigt sugen på bl.a. riktiga däck.
Säg till, så kan ni säkert få en medåkare/mentor/fadder som hjälper er ner i det bottenlösa underbara bankörningsträsket.

Att ha en Corvette och inte köra bana är som att ha en flaska gott vin som man aldrig dricker. :wink:
Håller med till fullo!
Det är ju jag som är Andréas P (ifall någon undrar) och jag fick bl.a. en trevlig tid på superstaget på Malmby, som publicerades i senaste corvettetidningen... helt i klass med de som kör slicks & r-däck (Johnny & Alf).
På time-attack fungerar de ganska hyftsat men när det lite längre race så blir dom lite hala... dock så är min bästa tid på mantorp 1'30.1 med gatdäck och originalmotor/drivlina (dock så har jag cobalt belägg)... så man kommer en bra bit utan att det blir alltför dyrt.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

745 skrev: Ni som inte kört på banan, ta det inte så allvarligt åk & testa (det går lika bra med en oldie som med en ZR-1, jag vet ingen som blivit besviken :D ).
Håller med till 100%. :)
Har aldrig nåhgonsin kört på bana förr, provade med min gamla 72:a i somras och det var SÅ JÄKLA ROLIGT!! :D
Bilen var helt orginal med BF Goodrich gatdäck, plåtfälgar mm så visst kan man ha kul även utan slicks, kolfiber och kompressorer.

Det gamla uttrycket "run what you brung" funkade fint för mig. :D

Jag tror det är bäst att prova INNAN man handlar en massa tillbehör så man får en känsla av VAD man behöver för att det ska gå lite fortare.
Och framför allt behöver man tid på banan med sin egen bil för att komma någon vart. :)

Jag var långtifrån snabbast på Mantorp (tror faktiskt jag var långsammast) men jag hadde såå jäkla KUL!! :D
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
MikkeI
Nykomling
Nykomling

Inlägg av MikkeI »

Nae, det var nog jag som var långsammast på Mantorp... av de som gick på fler än 6 cylindrar 8) men det var kul! :D

Övning ger färdighet... jag hoppas på att få köra lite mer bana nästa sommar... vilket alla Corvetteägare borde prova...
Corvette C5 -98, Manuell, Z51
Användarens profilbild
Miraculix
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Miraculix »

Det här är inte bra... längtar redan till nästa säsong och vi är bara i slutet av oktober
Nästa år tänker jag hålla mig i Sverige så jag inte missar detta !!!
Thomas
C5 Z06 -02
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Peter,

Har du nåt köttben att slänga till oss hobbyräcers? :mrgreen:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
pgstoy
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av pgstoy »

Hej på er i Vinterrusket :wink:
Just hemkommen från varmare bredgrader
Tyvärr så blev det inget med STCC men vi jobbar vidare förfullt
Vad som är säkert är att vi kommer att Köra 1 race den 29/5 på Mantorp Dagen efter STCC så den helgen kommer att bli kanon
Vi jobbar för fullt för att vi ska få ihop 5-7 race men mycket är redan uppbokat.
Men vi ger inte upp det vet ni 8)
Återkommer snart med fler upplägg
Hoppas att vi nu får ett bra raceår 2011

Mvh

PG
Användarens profilbild
pgstoy
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av pgstoy »

Hej igen
Här kommer ett arrangemang för er Yngre raceintreserade
http://www.facebook.com/pages/Route-of- ... 6069741041

Mvh PG
Användarens profilbild
pgstoy
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av pgstoy »

Hej igen
Efter som STCC har flyttat helg till den 21/5 så har vi bokat upp Mantorp den 22/5 i stället för den 29/5

Hej Hopp

PG 8)
Användarens profilbild
pgstoy
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av pgstoy »

Jag tar gärna imot bokningar redan nu
Sen kommer jag med ett förslag på Klassindelning
Blir vi tillräckligt Många ca 30 st så kan vi ha banan för oss själva

Mvh

Peter :lol:
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av 62an »

1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Låter jäkligt kul det där. :)

Är det några andra som skulle kunna tänka sig att köra lite i oldies-klassen?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ralph
Rookie
Rookie

Inlägg av Ralph »

pgstoy skrev:Hej på er !
Ett litet klargörande !! :shock:
Corvetteserien kommer jag inte att köra under Club Corvette Sweden
Den kommer att köras genom Racefactory.se
Naturligtvis så är alla Välkomna att köra våran serie 2011
Mer info kommer inom kort 8)
Om Sweden Corvette Club vill köra en egen serie så vore det kanon
För då får vi 12 race helger nästa år vilket skulle vara kanon för oss medlemmar
Vad det gäller KM så gäller samma sak där 8)

Mvh

Peter Gustafsson
pg@racefactory.se
En stilla undran bara.... :o
varför körs inte detta under CCS Racing?
Antar att vi kunde få en del "sponsring" av klubben om så vore fallet eftersom fler och fler är intresserade av bandagar/tävlingar??

Det är väl knappast rimligt att vi skulle köra två parallella Corvette serier.......
C6 ZO6 2007
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av 62an »

Hej alla racingintresserade!

Det har varit extremt svårt att få klubben att ta ansvar för en Corvetteserie p g a att det kostar alldeles för mycket. Det är också ett stort ekonomiskt risktagande som klubben inte vill ta. Styrelsen har fått frågan, men svaret är (vad jag fått höra) att det är för dyrt och riskfyllt för klubben att engagera sig i en sådan serie.

Peter och jag är stora entusiaster, och därför kämpar vi för att få till en Corvetteserie ändå. Skulle klubben vilja vara med och sponsra för att få ner kostnaderna, så vore vi evigt tacksamma. Jag kan säga att vi redan lagt ut tiotusentals kronor ur egen ficka för att få till en serie i år. Utöver detta tillkommer alla banhyror mm mm mm. Det är alltså extremt dyrt att arrangera detta, men vi hoppas och tror att intreset är tillräckligt stort för att det ska vara värt besväret. Det är också därför vi gör det genom Racefactory AB, eftersom det (som alla säkert förstår) vore alldeles för mycket begärt att Peter och jag personligen skulle stå för alla ekonomiska risker som detta innebär.

Peter, Thomas och jag har redan lagt ner många timmar på planering inför kommande säsong och hoppas att det stora intresset håller i sig. Vi har fått många förhandsanmälningar och tror att det kommer att bli en toppensäsong för de som gillar bankörning.

Alla detaljer är som sagt inte klara, men vi hoppas kunna komma ut med all information inom kort.

Hoppas att svaret är tillfredsställande.

M v h

Christer Arakangas
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Ralph
Rookie
Rookie

Inlägg av Ralph »

Hej och tack Christer för ett klart svar.

Personligen tycker jag att klubben lägger ut oproportionerligt mycket pengar på Mantorp med tanke på återkommande strul med allt från tidtagning till langa väntetider för byte mellan bana, uppkorningar och dragracing m.m. Det har juockså varit svårt att få frivilliga att ställa upp.
Jämför man kostnaden för en helg på Mantorp, bade for klubben och deltagaren med en normal bandag, så står den inte alls i proportion till vad man får i körtid.

Vi blir fler och fler som vill köra våra bilar mera aktivt och då kanske det vore lämpligt att också klubben funderar över om Mantorpsupplägget fortfarande är det optimala..........
Det ar trots allt banhyran som ar den stora biten har.
En del av denna kunde man lägga som sponsring av Raceserien, som ju trots allt körs av klubbmedlemmar, aven om inte klubben är direkt involverad i genomförandet!

Stort tack till Racefactory for ett bra initiativ :D
C6 ZO6 2007
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Hej Ralph!
Vi inom CCRS tar tacksamt emot ideér förslag, önskemål & hjälp, om ni vill kan ni kontakta oss direkt, kontaktuppgifter finns på hemsidan.
Vi arbetar för att du & andra racingintresserade CCS medlemmar (inklusive oss själva) skall få så mycket racing för pengarna som möjligt.
Hur tycker du vi ska göra nu :?:
Budget & banbokningar gjordes i höstas.
Kom ihåg att utöver banhyran tillkommer även kostnader för bl.a. DR-Tidtagning & räddning.
Vi inom CCSR kommer att arbeta för att få det att fungera bra under KM och tar tacksamt emot hjälp från alla :D .
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Skriv svar