Toppfart?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Daavid
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: sön aug 08, 2010 16:20

Toppfart?

Inlägg av Daavid »

Hej! ny här på forumet, har gått länge i tankarna om att införskaffa en c5a vilket jag hoppas ha en till våren.
Nu är det som såhär att mitt mål med nästa bil är att den ska kunna komma upp i 300 km/h vilket kan verka helt onödigt för vissa,
men det är något jag vill, och då har jag läst runt lite och förstått att c5orna går i ca 275 original?

Och då till frågan, Vilken tror ni är lättast att skrämma upp till dessa hastigheter utav en vanlig c5 eller c5 z06?
Som jag har förstått det (rätta mig om ja har fel) så har z06 an en annan utväxling just för att den ska gå fortare 0-100
och då är ju frågan om den verkligen skulle vara lättare att få att gå så fort när den redan har typ 60 hk mer.

Kanske är lättare med en vanlig c5?

/David
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Toppfart?

Inlägg av Bengt »

http://forums.corvetteforum.com/c5-tech ... pable.html

C5 är snabbare än C5Z06. Lägre CV.
Skulle dock inte rekommendera att köra 300 med en C5 utan rigorösa förberedelser. Bilen är inte garanterad av nån fabrik för de hastigheterna. Frågan är inte vad som kan gå snett utan vad som inte går fel... Min bil kanske klarar det(effektmässigt), men jag tänker inte testa :shock:
Man behöver matcha utväxlingen för med orginal 6:an så gör ju C5:an 480Km/h :wink:

Fast ämnet i sig är ju inte fel :mrgreen:
Finns det nån i klubben som kört 300 med sin C6Z06 ?
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Användarens profilbild
Gearbox
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 128
Blev medlem: ons apr 29, 2009 12:24
Ort: Borås

Re: Toppfart?

Inlägg av Gearbox »

Daavid skrev: Nu är det som såhär att mitt mål med nästa bil är att den ska kunna komma upp i 300 km/h vilket kan verka helt onödigt för vissa,
/David
Är du helt galen? Jag tror inte det finns en enda här på forumet som INTE drömmer om att få kunna köra sin egen bil i över 300. Jag fantiserar över det i princip varje dag. En orginal C5:a skall göra 281 km/h i toppfart, en sak har jag lärt mig, det är banne mig inte lätt att komma upp i ens den hastigheten. Det är lätt att sitta och vara kaxig på ett forum men sitta i en något svajig bil och se mätaren passera 250 och känna sig trygg i det, det kräver sin man (eller kvinna).

Skulle jag vara du och hade lite mer ekonomiska muskler skulle jag sikta in mig på en fin beg. C6 ZO6. Jag utgår från att dom gör över 300 orginal. Provkört en, snacka om stabil kärra med otroligt mycket pulver.
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad

gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 310
Blev medlem: ons dec 05, 2007 13:45
Ort: sandviken

Re: Toppfart?

Inlägg av puramuk »

min gamla c5z06 med kompressor,headers,coilovers etc......klockade vi med gps till 330 och då fanns det mer kvar! tyvärr så tillät inte vägen mer,så nog går det att köra fort.
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Toppfart?

Inlägg av Bengt »

Daavid skrev:Hej! ny här på forumet, har gått länge i tankarna om att införskaffa en c5a vilket jag hoppas ha en till våren.
Nu är det som såhär att mitt mål med nästa bil är att den ska kunna komma upp i 300 km/h vilket kan verka helt onödigt för vissa,
men det är något jag vill, och då har jag läst runt lite och förstått att c5orna går i ca 275 original?

Och då till frågan, Vilken tror ni är lättast att skrämma upp till dessa hastigheter utav en vanlig c5 eller c5 z06?
Som jag har förstått det (rätta mig om ja har fel) så har z06 an en annan utväxling just för att den ska gå fortare 0-100
och då är ju frågan om den verkligen skulle vara lättare att få att gå så fort när den redan har typ 60 hk mer.

Kanske är lättare med en vanlig c5?

/David
För att återgå till din fråga så spelar det i praktiken ingen roll om du väljer en coupé eller en z06. CD/CW skiljer inte så mkt att det spelar nån roll. Lyftkrafterna kan jag inte sia om dock. Orginal Z06 är som nämnts långsammare p.g.a. utväxling. Coupén varvar ut på 5:an vid 275km/h vid 6200rpm. Z06 något tidigare vid 6500(korrigera mig gärna).
Skall du köra 300(även om 200Mph egentligen är det som lockar..) behöver du ju bara öka varvstoppet på en C5 till runt 6800. Hmm... jag har ju det så min bil gör ju lätt 300 :mrgreen: För att varva 6800 kanske du måste vässa bilen något. Flytta maxeffekt upp något. Typ byta ventilfjädrar och en vassare kam ? Ganska lätt att räkna på effekten som behövs. 300km/h till 200mph är en annan historia då orginal 6:an växel bara varvar så där 4500rpm i 330 :roll: Med massor av effekt går ju vad som helst...
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Användarens profilbild
Gearbox
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 128
Blev medlem: ons apr 29, 2009 12:24
Ort: Borås

Re: Toppfart?

Inlägg av Gearbox »

puramuk skrev:min gamla c5z06 med kompressor,headers,coilovers etc......klockade vi med gps till 330
Bild RESPECT !
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad

gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 310
Blev medlem: ons dec 05, 2007 13:45
Ort: sandviken

Re: Toppfart?

Inlägg av puramuk »

:D
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Daavid
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: sön aug 08, 2010 16:20

Re: Toppfart?

Inlägg av Daavid »

Låter ju inte omöjligt att få upp dem i 300 utan allför stora åtgärder iaf.
Men något som jag tycker är konstigt är att en original bmw m5 e39 med sina 400hk gör 300 km/h
om man bara tar bort fartspärren, och det är ju en rätt stor bil om man jämför med en c5.
Så man tycker ju att en c5 inte skulle behöva så mkt mer än sina originalhästar för att komma upp i 300.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Toppfart?

Inlägg av 745 »

Visst är det kul att köra fort :D
Men kom ihåg:
Om du kör om en bil som kör 100 och du själv kör 300, går en omkörning lika snabbt som när 2 bilar som kör 100 möts.
Bromsträckan för 2 bilar som kör 100 är ca 80 m (2x40) men bromsträckan från 300 till 100 är betydligt längre.
Att köra på småvilt (om det inte är en grävling) i 100 orsakar för det mesta inga större skador mer än div spoiler, kylare m.m. i 300 kan det däremot sluta rätt illa :cry:
Så det är inte helt lätt att hitta en lämplig vägsträcka.
Här är en snabb (och dyr :shock: C4a)http://www.fastcoolcars.com/callaway_sledgehammer.htm
Ha det bra och kör försiktigt :wink:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Toppfart?

Inlägg av Conan999 »

Har hittils "bara" kört i 230km/h ett par gånger med min bil men i dessa farten känns bilen stabil.
MVH Conan999
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Toppfart?

Inlägg av 745 »

Conan999 skrev:Har hittils "bara" kört i 230km/h ett par gånger med min bil men i dessa farten känns bilen stabil.
Så länge vägen är slät & fin ska det inte vara några problem men, kom ihåg att en svacka som knappt märks i 100 kan få fjädringen att bottna i högre hastighet och har man då ändrat i chassiet genom ex.vis sänkning, ändrade fjädring/stötdämpning/hjul m.m. kan man lätt råka ut för otrevligheter.
När man kommer upp i högre hastighet spelar även aerodynamiken stor roll, så var försiktig om du har div. ombyggda/påskuvade vingar,spoilers & kjolar.
Och om du har ändrat både aerodynamiken & chassiet kan man lätt råka ut för otrevliga kombinationseffekter.
Ha det bra :!:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Jensmeister
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jan 13, 2010 13:21
Ort: Ystad

Re: Toppfart?

Inlägg av Jensmeister »

Jag hade 170mph på mätaren på vägen hem från ringen utan fungerande bakbromsar. Kändes som motorn hade mycket kvar att ge innan jag släppte av. 405 bänkade pållar (i motorn) och ganska sänkt. (40mm mellan läppen och asfalten).
fryx
Rookie
Rookie
Inlägg: 63
Blev medlem: mån jan 30, 2006 0:58
Ort: Dalarna

Re: Toppfart?

Inlägg av fryx »

min c5/2002/ automat går lätt i 300 / (filmen finns på garaget) nu har ju jag kompressor, annan låda ,hotchkiss,bauer bromsar, spoiler, kjolar, winglets,andra däck o fälg, mm men som sagt rätt väg rekomenderas- inga omkörningar och inga möten, dom man kommer ifatt blåser nästan av, en ren väg blir otroligt dammig i backspegeln över 280, bilen blir också väldigt lätt fram , lättstyrd och tunnelseende är inte kul genom en kurva, 8)
goa2head
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 330
Blev medlem: fre dec 12, 2003 0:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toppfart?

Inlägg av goa2head »

Min är dock "lite" moddad men jag har passerat 200mph ett flertal gånger utan att kämpa. Detta på 5vxl och har inte vågat dra den på 6an på vägen än.
Har kontrollerat min mätare mot GPS och den visar ca 7km/h för lite.
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Toppfart?

Inlägg av Mange_C5 »

Vad bråttom ni verka ha! :lol:

Vill minnas att officiellt Sverige rekord är 315 eller 317km/h på flygande kilometern med en DeTomaso Pantera.
(snittfart vid officiell mätning i två riktningar på samma sträcka), för övrigt satt på flygrakan (gamla motorbanan) vid Shellmacken/E20 utanför Falkenberg
Om det inte varit så få tillfällen för flygande kilometern så tolkar jag diskussionen som att CCS forummedlemmar borde ha stående abonnemang på topplatserna. :roll: :mrgreen:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Isak
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 28
Blev medlem: mån maj 11, 2009 17:15
Ort: Varberg

Re: Toppfart?

Inlägg av Isak »

Jensmeister skrev:Jag hade 170mph på mätaren på vägen hem från ringen utan fungerande bakbromsar. Kändes som motorn hade mycket kvar att ge innan jag släppte av. 405 bänkade pållar (i motorn) och ganska sänkt. (40mm mellan läppen och asfalten).
Har också varit uppe och vänt runt 170mph på mätaren utan större problem, man har bra acceleration även i det registret men sen börjar varvstoppet närma sig på 5:an :P .
Har själv aldrig lagt i 6:an i den farten så vet inte om den orkar tugga på uppåt efter växling men det känns som kraften finns där. 8)

Tycker också att bilen kändes stabil i den farten, sen brusar det ju lite av vinden iofs :P
Min Z06:a är ju helt original om man bortser från ca 20mm sänkt runt om =P
Isak
Corvette C5 Z06
Snoopy
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 142
Blev medlem: lör apr 05, 2008 17:40
Ort: Askersund

Re: Toppfart?

Inlägg av Snoopy »

270 km med min Z0 6a... Att bilen kändes lite svajig... JA fast det kan förstås bero på vägen. Men det fanns mera kraft kvar vid den hastigheten. Fast jag är inte så road av att åka fort utan tycker accelelerationen typ 90-170 är det mest facinerande.
Och 200 mph är väl en form av dröm gräns för alla..... Eller?
" If I wanted to go slow, I would have bought a Mustang! "
" With Ls7 your not driving fast, you are just flying slowly"
Now also 2011 SGM Camaro in the garage, Nice family car!
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Toppfart?

Inlägg av 62an »

En Pfadt-preparerad C5 Z06 körde nyligen i 410 km/h på Bonneville. Det säger väl allt!

Bild
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Mickee
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 44
Blev medlem: ons jul 21, 2010 10:44
Ort: Örebro

Re: Toppfart?

Inlägg av Mickee »

Tjena!

Är det någon i närke området som har möjlighet att titta på min bil?
Verkar ha någon hastighetsspärr i bilen. Den går fint till ca 149-150mph, sen stannar den där.

Har en C5 auto med 3.15 bakaxel.


MVH Micke
C5 A4 -02
Chip, Filter, Avgas
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Toppfart?

Inlägg av 745 »

62an skrev:En Pfadt-preparerad C5 Z06 körde nyligen i 410 km/h på Bonneville. Det säger väl allt!
C4an är snabbare :mrgreen: http://www.vetteweb.com/features/vemp_0 ... index.html
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Toppfart?

Inlägg av velasoraptor »

Det var Björn Carpi som satte hastighets rekordet med sin Svarta DeTomaso Pantera i Falkenberg.Jag tror 315km/tim stämmer.Han var för några år sedan i USA. Där körde dom flygande kilometer i salt öknen.Då hade han en medelhastighet på 360km/tim.Han snurrade också en gång i över 300km/tim.Dom fick lasta i en massa typ tegelsten i bilen för att få mer tryck på hjulen.Det var tydligen ganska halt i saltet.Jag tror man kan läsa om detta på webben.Vad jag kommer i håg hade han en toppfart på 244km/tim på 402m på Mantorp för en massa år sedan.Jag var där då.Motorn är en Keith Black 504 cui.DeTomaso Panteran var på 750hk då.Åkte själv DeTomaso Pantera i 15 år(520hk).Annars så har jag kört i 270km/tim ett par ggr med min C5 Z06 både trimmad och orginal.Det fanns en hel del mer att ge faktiskt speciellt efter en liten uppgradering av motorn.Väghållningen var hur bra som hälst i den farten.Kul när det går undan eller hur.

Kenta C5 Z06 2004 479hp (406rwhp 510 rwnm) rototest svep.
Lg headers,x pipa,borla stinger,Fast 78,callaway 87 gas spjäll,Vara Ram
luft intag,Ganska mild DRM baracing cam.
r17g
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 31
Blev medlem: mån jan 14, 2008 21:24
Ort: Oxelösund

Re: Toppfart?

Inlägg av r17g »

Testade lite i sommras, åkte 280 enligt GPS, (290 på mätaren) bilen fortsatte varva, men vägen började ta slut.
Fick således aldrig veta hur fort det kan gå.
Tilläggas kan att frun lovade att ställa till med stor fest den dag jag blir av med kortet.Ser fram emot nästa sommar, då skall jag ta reda på hur fort det kan åkas :mrgreen:
C5 -98, Renault R17 Gordini samt Volvo 210 -67+ en hel hop andra objekt inför pension.
Användarens profilbild
simo ch
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön maj 15, 2005 6:33

Re: Toppfart?

Inlägg av simo ch »

300 har jag kört med C5 99a automat. Original motor.observera när du når 300 nollas Hedupp displayen och börjar om från noll som den gör när du når 200 ;-)
Användarens profilbild
Gearbox
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 128
Blev medlem: ons apr 29, 2009 12:24
Ort: Borås

Re: Toppfart?

Inlägg av Gearbox »

Skönt att se den här tråden vid liv, vi har ju köpt våra sportbilar för att vi gillar att det går fort, i alla fall emellanåt. Själv har jag gett upp att klara 300+ med Corvetten, det är en helt fantastiskt bil men i princip, med en orginalbil och världens längsta nedförsbacke går det helt enkelt inte, tro mig. Hemlängtan, hungrig, nästan tom tank, pissnödig och mobilen avstängd så gick det inte. Men det är okej, ingen har sagt att en C5:a skall gå över 300 men det hade varit kul och haft det på mätaren.

Eftersom jag är en fattig man och får säkert jobba typ 40 år till för att få råd med en ZO6 så köpte jag en sån här, tills vidare, försvinner bara det här vita som ligger på backen så skall jag nog komma tills tals med 300-spöket :mrgreen:


Nix, inga bilder i natt, får bara följande meddelande hela tiden:

Detta forums bilagekvot har uppnåtts, du kan inte ladda upp några filer.
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad

gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Toppfart?

Inlägg av 62an »

Original C5 Z06 toppar c:a 280-285 km/h då varvtalsstoppet på 6600 rpm nås (5:ans växel). Man kan gasa hur mycket man vill, men snabbare går det inte. Man kan även toktrimma bilen utan att det hjälper. Jag har nått 284 km/h och där stannar den.

Bilen måste växlas om och/eller flytta upp varvtalsstoppet för att klara 300 km/h. Flyttar man varvtalsstoppet gäller det att modifiera ventiler och fjädrar för att undvika problem.

En original C5 automat eller manuell kan inte komma upp i 300 km/h av samma anledning som ovan. Toppfart normalt c:a 280-285 km/h (291 km/h enligt Wikipedia).
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Användarens profilbild
simo ch
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön maj 15, 2005 6:33

Re: Toppfart?

Inlägg av simo ch »

Tror det kan vara en viss skillnad på svensk,tysk,usa bil. Min en tysk och 300 har jag kört inget snak om saken. Har det även på film. Vågar tyvärr inte lägga ut den.
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Toppfart?

Inlägg av 62an »

Såvitt jag vet så har USA-bilarna och Europa-bilarna exakt samma motor, växellåda och bakaxel. Sannolikt är det hastighetsmätaren som visar för mycket... Kan ju visa upp till 10% för mycket.
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Användarens profilbild
simo ch
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön maj 15, 2005 6:33

Re: Toppfart?

Inlägg av simo ch »

Håller med dig där om att hastighetsmätaren visar mer. Jag talar om att nå 300 på mätaren. Kände respons hela vägen med gasen fram till 301 och kan även tala om att det fans mera att hämta men vågade tyvärr inte då bilen började stutsa som att den ville lyfta. Sen så släppte högra rutan från sina spår i överkant av luft trycket vilket skrämde mig lite gran så jag var tvungen att sakta ner. Kan även varna dom som är sugna i den hastigheten ser ni tre filig väg som en. Passerar ni en bil så ser ni att det är en bil och vilken färg men ni hinner inte se fabrikat kanske för att vi inte att vana att köra i dom hastigheterna så vi hinner inte snappa upp allt.
Skriv svar