Vad är nästa steg?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Vad är nästa steg?

Inlägg av brainstorm »

Köpt LG Super Pro Headers och Vararm VR-B2 insug.
Bilen ska mappas, men jag undrar om det finns något mer jag kan göra för någon billig peng innan jag mappar bilen?
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Vad är nästa steg?

Inlägg av Bengt »

Tja, börja med att berätta vad du har för bil. :wink:
C5 1997, C5 2004, Z06 2003 ...?
De senare insugen är bättre men det hjälper ju inte om du har en 2004 års model.
Även MAF:en är lite bättre på senare modeller.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Jo, det vore kanske bra att skriva :oops:

har en Corvette C5 2001
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Om det endast är effekt du är ute efter och vill hålla dig till externa 'skruva på grejor' så är VaraRams egen powerduct för $99 något som ska vara bra enligt de amerikanska forumen, har dock inte testat själv. Den ansluts till din VaraRam och går sedan upp till MAFen som sätts precis innan spjället.
Sen är det FAST insug + spjäll, ej billigt. Elektrisk vattenpump, ej billigt. Underdrive pulley tex SLPs, billigt men mycket jobb.
Antar att du redan har någon form av slutsystem som flödar ok annars är LG's Big 3 ett bra system som är billigare än de flesta andra.

Jag skulle dock inte försöka få ut mer effekt utan titta på chassit istället. Chassiuppdateringar gör bilen snabbare än 10hk extra.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

vette.se skrev:Om det endast är effekt du är ute efter och vill hålla dig till externa 'skruva på grejor' så är VaraRams egen powerduct för $99 något som ska vara bra enligt de amerikanska forumen, har dock inte testat själv. Den ansluts till din VaraRam och går sedan upp till MAFen som sätts precis innan spjället.
Vad jag läst så ska powerducten skapa mer problem än nytta.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

de flesta effekthöjande skruva på prylar skapar problem om man inte mappar bilen :)
En del problem märks direkt i form av ryckningar vid lägre varv och belastningar, en del problem märks vid första långkörningen när bilen helt plötsligt drar mer soppa, en del problem märks vid fullgas när den börjar knacka som den inte gjort förut osv osv.
Dessutom får man inte ut den effekt som man kan få med de nya grejorna. Tyvärr är det många både i Sverige och USA som bara skruvar på prylarna och sen förväntar sig att det ska fungera och lämna maximal effekt och körbarhet.

Jag har några Powerducts påväg hem så det blir att testa på dynon.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

vette.se skrev:
Jag har några Powerducts påväg hem så det blir att testa på dynon.
Intressant, hoppas du hinner göra det innom någon vecka eller 2 :wink:
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Conan999 »

#0 Slutsystem Borla Stinger kan jag rekommendera plus att det väger 7,5 kg mindre, inte helt fel. Racekattar kan ju vara ett annat sätt.

Att bilen skulle gå konstigt efter att slängt på tex Vararam, annat avgass/grenrör etc finner jag högst osannolikt. Däremot när bilar chippas har jag märkt en sådan tendens med högre soppaförbrukning, orolig gång osv. Detta har jag märkt på "vanliga" personbilar, dock ej Corvetter men troligen samma resultat.
MVH Conan999
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Enbart ett avgassystem gör ingen större skillnad varken på körbarhet eller effektmässigt, max +5hk på dynon oavsett fabrikat. Inbillningsfaktorn är väldigt hög pga den högre ljudnivån. Testat på MÅNGA bilar på dynon.

Enbart insug, VaraRam, Vortex, Donaldsson etc etc. Bilen går för lean, kan ge småryckningar under 2000rpm och låg last framförallt med kalluftsinsug, den spikar vid fullgas/hög last framförallt när det är varmt ute. Effektvinsten är max +10hk. Testat på MÅNGA bilar på dynon.

Enbart headerspaket(med racekattar + xpipa) kommer den gå för fett, soppa förbrukningen går upp, den smårycker vid låg last. Effektvinst 10-15hk beroende på fabrikat. Inbillningsfaktorn är hög pga högre ljudnivå. Testat på MÅNGA bilar på dynon.

Chip som nämdes är bara skit och har inte i våra bilar att göra, de förstör mer än gör nytta.

Nu kan man ju tro att det bara är att räkna ihop 5+10+15hk=+30hk om man gör ovanstående uppgraderingar :lol: Men så fungerar det inte, om man gör allt enligt ovan så är totalvinsten med dessa komponenter tillsammans ca 15-20hk, vi har testat på dynon på många bilar före och efter montering.

Med 200+ bilar i ryggen på dynon med alla möjliga kombinationer av uppgraderingar och fabrikat har jag bra koll på vad verkligheten säger, jag gissar inte eller 'tror'. Med mappning ger ovanstående +30-40hk på bakhjulen lite beroende vilken bil och vilka komponenter man valt.
Att inte mappa är lite att slänga pengarna i sjön, om man gör alla tre uppgraderingar har man lagt ut omkring 30000-40000kr och fått 15-20hk när man kan få 30-40hk.

men vad vet jag :roll:
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Borla stinger system har jag redan (grymt härligt ljud)
Valet är svårt, montera sakerna och mappa för 7400 kr, sen om jag nu vill köpa lite mer saker nästa år, då måste jag mappa igen för 7400 kr.....svårt val.
Ska man mappa en gång å sen vara nöjd å spara till en nyare corvette eller fortsätta spendera 7400 varje gång man har råd att köpa nått mer trimm :?

Angående Powerducten så känns det ju lite meningslöst att lägga ca 1000 kr om jag inte kommer märka någon skillnad. Sägs att den gör ca 5 hk.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

brainstorm skrev:Borla stinger system har jag redan (grymt härligt ljud)
Valet är svårt, montera sakerna och mappa för 7400 kr, sen om jag nu vill köpa lite mer saker nästa år, då måste jag mappa igen för 7400 kr.....svårt val.
Ska man mappa en gång å sen vara nöjd å spara till en nyare corvette eller fortsätta spendera 7400 varje gång man har råd att köpa nått mer trimm :?

Angående Powerducten så känns det ju lite meningslöst att lägga ca 1000 kr om jag inte kommer märka någon skillnad. Sägs att den gör ca 5 hk.
Det är inte nån större mening att mappa förren man satt på de skruva på grejor man vill ha. Standardkunden om man får säga så monterar insug, headers och avgassystem och sen mappar och gör sen inte mer med bilen. Om du sen sätter på en powerduct eller underdrive pulley så brukar det inte spela någon roll, om du däremot sätter på ett FAST insug och spjäll så är det nått helt annat.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Alltid kul med mer effekt :lol:
Frågan är hur du kör, billigast per hk är väll ändå gas, men hur ofta & länge behöver man all effekt :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

745 skrev:Alltid kul med mer effekt :lol:
Frågan är hur du kör, billigast per hk är väll ändå gas, men hur ofta & länge behöver man all effekt :?:
Behövs mappning för lustgas?
Vad kan montering kosta?
Vad anser bilprovningen?
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Här https://forum.clubcorvette.se/viewto ... gas#p57118 finns en del info, vill du ha mer kan du söka lustgas i forumet.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Micke
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Micke »

Håller med Anders, utan mappning om du satt på lite grejor gör bilen obrukbar!!
Efter jag satt in cold air, större insug, FAST intake, ny valve train, headers, cross pipe och Corsa mufflers gick bilen inte att köra!!

Var rätt svettigt att köra bilen till Mr Magic i rusningstrafiken i Tampa. Fick sitta med foten på gasen för att hålla minst 1500 varv o den andra foten på bromsen för att parera alla rödljus.... lovar att det inte är kul på fyrfiliga vägar med enorm trafik i 4 mil!!! Två motorstopp på vägen o en djäkligt ofrivllig burn out vid ett rödljus... gissa om de andra trafikanterna trodde jag var en idiot som precis köpt en Corvette... hehehe...!!!

Efter en svettig färd med kramp i benen så streetmappades bilen innan vi körde Dyna tuning. Bara efter street mappningen märktes en ENORM skillnad o efter bänkning så var det som en helt annan bil!!!
Gör ni större ingrepp så måste ni göra mappning annars är det kastade pengar i avloppet det ni investerat i trimmet!!! Avsätt pengar i budgeten för en mappning så får ni rejält med valuta för det ni gör!
Nybliven C5 ägare
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Om någon är intresserad så har jag ett bra 'nästa steg' på hyllan just nu .....

Ett helt komplett A&A kompressorkit - senaste versionen, allt nytt förutom själva kompressorn som är en helt nyrenoverad V-1 Si trim kompressor=som ny. Säljer just detta kit för 52000 ......

Supercharger Max Speed Max Boost Max Flow Max Power Peak Eff
V-1 Si-Trim 55000 RPM 26 PSI 1150 CFM 775 HP 78% - denna var standard i A&A kiten tills för två år sedan
V-2 Si-Trim 52000 RPM 22 PSI 1150 CFM 775 HP 78% - denna var standard i A&A kiten tills nu
V-3 Si-Trim 52000 RPM 22 PSI 1150 CFM 775 HP 78% - denna är ett tillval till kitet nu
airam
Nykomling
Nykomling

Inlägg av airam »

Lånar den här gamla tråden lite.
Jag har bytt till VaraRam luftintag/filter och powerduct och ska på med ett B&B Bullet avgassystem, borde bilen mappas efter det?
Det är ju relativt små ingrepp så tänkte att jag borde klara mig utan? Eller kanske det räcker med en quick tune?
Corvette C5 FRC 2000 http://www.garaget.org/?car=161115 Maria Johansson
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

airam skrev:Lånar den här gamla tråden lite.
Jag har bytt till VaraRam luftintag/filter och powerduct och ska på med ett B&B Bullet avgassystem, borde bilen mappas efter det?
Det är ju relativt små ingrepp så tänkte att jag borde klara mig utan? Eller kanske det räcker med en quick tune?
Visserligen kan vi nog hitta 5-10hk vid en fullmappning men det är väldigt dyra hk. Quicktune är bättre för du får lite bättre gasrespons, bättre bränsleekonomi och slipper småryckningar som blir vid vissa varvtal/belastningar, har du automat så kommer lådan växla bättre. Annars gör ingenting och ta de små egenheterna som blir och vänta tills du fått på headers och gör en riktig mappning då.
airam
Nykomling
Nykomling

Inlägg av airam »

Ja jag ville ju helst undvika en helmappning med tanke på priset, de små egenheterna gör mig inte så mycket så länge jag vet att det inte är skadligt.
Att den skulle gå för snålt eller så.
Det är en manuell jag har, bromsade den i er rototest förra sommaren föresten. 313hk på hjulen som jag förstod skulle vara ett helt okej resultat.
Corvette C5 FRC 2000 http://www.garaget.org/?car=161115 Maria Johansson
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

airam skrev:Ja jag ville ju helst undvika en helmappning med tanke på priset, de små egenheterna gör mig inte så mycket så länge jag vet att det inte är skadligt.
Att den skulle gå för snålt eller så.
Det är en manuell jag har, bromsade den i er rototest förra sommaren föresten. 313hk på hjulen som jag förstod skulle vara ett helt okej resultat.
Egenheterna kan du bli av med med en Quicktune men fullgas är okänt så länge som den inte varit på dynon - mest troligt är att den går för lean vilket är det som brukar hända om man byter insug. Om du gör en Quicktune kan vi feta ut den lite så det blir mer safe men vi vet fortfarande inte om den går rätt.
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av VettePartsSweden »

Måste få komma med lite kommentarer och fakta till inläggen om mappning. Det finns annan viktig information, som man bör beakta innan man lägger ut stora pengar på något som bilen oftast sköter själv – utan kostnad!

Alla moderna bilar har ett adaptivt styrsystem, som automatiskt anpassar sig till förändringar i motorns omgivningar. Detta är ju bl.a. för att bilen skall fungera i varierande klimat -30 grader till +40 grader, 0-4500 meter över havet m.m. Detta är ju ingen nyhet och gäller ju även Corvette speciellt C5 och C6. Här har vi ju två mappningsminnen, det ena är fixed och programmerbart (mappningsbart) ”Short Term Fuel Trim”, det andra nollställs och byggs upp efter varje gång du kopplat bort batteriet i bilen ”Long Term Fuel Trim”. Det senare byggs upp med ändringsvärden +-10% inom aktuella varvtalsområden och används för att kontinuerligt justera motorstyrningenstyrningen beroende på omgivningen, kontinuerligt ”Learning Mode” kan man säga.

Som en parantes kan nämnas att instruktionerna till installation av VARARAM kalluftfilter talar om att du skall köra med bilen varierande under någon timme efter installationen för att motorn automatiskt skall justera sig för de nya förhållandena!

Min egen erfarenhet med min C5 Z06 2001, som idag har KOOKS 1 7/8” Long Tube Headers, VARARAM VR-B2 och omväxlande B&B Bullet eller Original Z06 Titansystemet visar att jag fått cirka 40 hp mer effekt och inga som helst störningar i motordriften. Motorn och bilen går helt felfritt och mycket rappt, trots att jag inte mappat bilen över huvud taget. Dynotestad med 337 hk på bakhjulen med bara VARARAM – nu troligen 360 rwhp med allt. I början fick jag motorlampan att tända 4-5 gånger efter att stannat bilen i några minuter och sedan startat och kört iväg på tomgång. Också intressant att veta att det grövre KOOKS 1 7/8” headerssystemet med 3” X-pipa drar jämt och fint från 1500 varv på hög växel trots att jag inte rört toppar eller har vassare kam i bilen!

Och…BILSPORT år 2010 nummer 14/15 har en intressant artikel om montering av ett 3” sportsystem på en GOLF. 200 hk blev 234 hk efter ett flertal körningar i dynon och som de säger ”Effekten svajar inte fram och tillbaka vid upprepade dynokörningar UTAN går stadigt uppåt hela tiden, fram tills de når en peak på 234 hk efter ett antal körningar i dynon – UTAN MAPPNING!” – ”Learning mode” kan man kalla detta också.

Slutsats! Om du modiferar bilen max +10% (40 hk), så kommer motorns adaptiva styrsystem att klara mappningen själv. Kör bilen varierat ett par timmar så är det klart. En modifiering inom detta effektområde innefattar bl.a. kallluftsyste + headers med racekattar. Skulle du önska högre effekt med hjälp av fler ”olagliga” trimdelar vassare kam, kompressor etc., som ger högre effektökning, så måste du däremot mappa om bilen för att den skall fungera korrekt och få optimal effekt. De flesta kompressorkit innehåller en handhållen programmerare, som har en map som passar din kombination och måste användas för att garantin skall gälla. Så min rekommendation när det gäller effekthöjningar upp till cirka 40 hk – låt bilen mappa sig själv först! Om det inte fungerar – ok, då är det dags att anlita en duktig mappningsexpert.

Robert
Civ.ing. Maskinteknik KTH 1980
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Det finns INGEN självlärande funktion för fullgas i Corvetten. Det är enbart vanlig körning dvs all körning förutom fullgaskörning som det finns ett reglersystem som kan kompensera för fel i systemet. Om allt är original och allt fungerar som det ska behöver den sällan kompensera mer än ett par % +/-, om något börjar degradera, börjar bli slitet eller nått går sönder/lossnar/läcker så klarar systemet att kompensera upp till +/- 25%. Är det mer fel än så så tänds motorlampan.
Systemet är konstruerat för att kunna hantera normalt slitage/degradering i systemet under motorns normala livslängd inte för att någon bygger om någonstans i motorns luftvägar oavsett om det nu är insug, headers, avgassystem, kam, toppar, kompressor eller vad det nu må vara.

En bil där du bara byter tex insug eller slutburkarna finns ingen anledning att göra någon fullmappning av, problemet om du sätter dit ett kalluftsinsug är att du förändrar hela luftflödeskarakteristiken i insuget, tex MAFen (luftmängdsmätaren) är kalibrerad hos GM med det luftflöde och turbulens som är med originalinsuget - inte för VaraRam eller något annat insug. Det som händer är att den börjar gå lean vilket motorstyrningen kompenserar för vid vanlig körning TILL VISS DEL, systemet är väldigt grovhugget och hoppar i stora steg vilket upplevs med att bilen kan smårycka vid vissa varvtal och belastningar om man inte gör något åt det, dessutom går bränsleförbrukningen upp. Med 200++ mappade och Quicktunade bilar, all återmatning direkt till oss, på detta och andra forum vittnar om att tex en Quicktune gör skillnad i bränsförbrukning, gasrespons, smårycken försvinner och på köpet får man tex en automatlåda som växlar mycket bättre. Med en full mappning som man gör vid större förändringar ger dig maximal effekt från de komponenter du investerat i - tex insug, headers + avgassystem - bara skruva på och åka ger omkring 12-15hk och det låter förstås mer vilket bidrar till den upplevda effektökningen, med mappning 30-35 hk mer med samma prylar. Vi gör så gott som alltid en effektmätning på bilen med bara skruva på innan vi mappar så vi har bra koll.

Det största problemet är fullgaskörning där det inte finns något självlärande system utan den går enbart på hårdkodade bränsle och tändningstabeller. Om man gjort större förändringar så den går ordentligt lean kommer du i värsta fall bränna sönder kolvar och ventiler vid fullgaskörning om du inte gör något åt det.

Förspråkarna för att bara skruva på och åk är oftast de som inte har någon mappningskompetens och inte någon dyno så det kan göras korrekt.
Alla eftermarknadsföretag säger förstå att det är bara att skruva på och åk, dumma vore de annars för deras försäljning skulle minska ordentligt om kunderna skulle känna tveksamheter om man måste göra mer än att bara skruva på eller visste hur mycket de lägger på hyllan när det inte görs ordentligt.
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast

Jo! Det finns en automatisk adaptiv självlärande inlärandefunktion i alla moderna motorstyrsystem även Corvette - som fungerar över hela registret utom just vid fullgas.

Systemet är inte till för att kompensera för degraderingar eller slitage i systemet, UTAN för att klara av att hantera variabel lufttemperatur och variabelt lufttryck. Det fungerar lika bra vid modifiering av insug och avgassystem - upp till cirka 10% effekthöjning.

Låta oss göra följande test för att verifiera detta:

1) Mät effekten i standardbilen.

2) Modifiera med kalluftsystem och headers, racekattar och grövre X-pipa.

3) Kör bilen under några timmar. Learning mode kompenserar inställningen i LTFT.

4) Nu mäter du effekten i den modiferade bilen.

5) Mappa bilen hos någon specialist.

6) Mät åter igen effekten i dynon.

Kolla resultatet. Effekten mellan mätningarna 4 och 6 är högst minimala. Den stora effektökmimgen kommer redan i fas 1 och 2.

Har vi någon Corvetteägare som kan övervaka en sådan test och sedan visa oss resultatet, så får vi snabbt reda på om det lönar sig att kosta på en mappning vid denna typ av modifiering?

Glöm inte att läsa Bilsportsartikeln.

Robert
Bild
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

VettePartsSweden skrev:Jo! Det finns en automatisk adaptiv självlärande inlärandefunktion i alla moderna motorstyrsystem även Corvette - som fungerar över hela registret utom just vid fullgas.
Systemet är inte till för att kompensera för degraderingar eller slitage i systemet, UTAN för att klara av att hantera variabel lufttemperatur och variabelt lufttryck. Det fungerar lika bra vid modifiering av insug och avgassystem - upp till cirka 10% effekthöjning.
Det är det jag säger om du orkade läsa det jag skrev .... det är självlärande till viss del för allt utom fullgas.

Men det har inte med temperatur att göra, utan barometer/höjd över havet(altitude) det tar även hand om det jag skrev om tidigare vilket är en viktigare och en större felkälla - omgivande lufttryck är en minimal felkälla. Det finns andra tabeller som sköter om temp korrigeringarna. Tex en bil vårt dynorum har samma fueltrims vid +15grader som en timme senare med 30grader ... samma sak ute, en kall morgon och senare på eftermiddagen med hetta - fueltrims är samma.

Som en av killarna bakom Hptuners skrev:
Fuel trims are what the car uses to calculate the fuel needed for proper operation. The car starts out with both long and short fuel trims at zero from the factory. After the pcm calculates the amout of fuel needed, it injects that amount and then looks at the o2 sensor. If the o2 sensor tells the pcm that it didn't inject enough fuel the pcm adjusts the short term to compensate for the difference each injecton event until the o2 says it saw the right amount of fuel for what the pcm calculated. Once it does this it starts to adjust that into the long term fuel trim so that the short term stays as close to zero as possible.
The reason people watch their fuel trims when tuning idle and low load operation is because if it goes too far one way or the other, the pcm effectively loses control of a wide range of response to changing conditions. This basicly means it can't react as it should to various faults and the change in barrametric pressure or altitude.
The ideal is to get the trims in the + or - 5 range, if you get in the 15 to 20 range the pcm will be jumping back and forth between maps at part throtle and can cause bogging and surging issues

Du får köra hit din bil Robert, det kostar dig 7800kr men det är väl inget om du kan visa att du har rätt ? Självklart kollar jag din motorstyrning mot original GM mapp för årsmodellen innan jag gör något, du har ju EFI live så något har du kanske pillat på ....

Sen får vi alla försöka lista ut vad en Golf har med en Corvette att göra :D
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast

vette.se skrev:
VettePartsSweden skrev:Jo! Det finns en automatisk adaptiv självlärande inlärandefunktion i alla moderna motorstyrsystem även Corvette - som fungerar över hela registret utom just vid fullgas.
Det är det jag säger om du orkade läsa det jag skrev .... det är självlärande till viss del för allt utom fullgas.

Men det har inte ...

Du får köra hit din bil Robert, det kostar dig 7800kr men det är väl inget om du kan visa att du har rätt ? Självklart kollar jag din motorstyrning mot original GM mapp för årsmodellen innan jag gör något, du har ju EFI live så något har du kanske pillat på ....

Sen får vi alla försöka lista ut vad en Golf har med en Corvette att göra :D
Jaha, då är vi nästan överens! Den självläärande funktionen kan vara helt tillräcklig vid små - upp till 10% - modifieringar.

7.800:- för att få ut kanske 5-10 hk mer - aldrig i livet, om bilen går bra.

Testen är väl bättre att någon kund gör i samband med en headers/kallyftsystem modifiering, så kan du lova att inte ta betalt om du inte kan visa på mer än +10hk!

Om du inte förstår likheterna med Golf-modifieringen och en motsvarande modifiering på en Corvette, så blir jag orolig. Modern adaptiv motostyrning på båda. För Golfen visad att effektökning från 200 till 234 hk göras utan mappning - samma gäller för Corvette säger jag. Min rekommenderade test kommer att visa just detta.

Robert
Bild
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

VettePartsSweden skrev: Jaha, då är vi nästan överens! Den självläärande funktionen kan vara helt tillräcklig vid små - upp till 10% - modifieringar.
Modern adaptiv motostyrning på båda. För Golfen visad att effektökning från 200 till 234 hk göras utan mappning - samma gäller för Corvette säger jag.

Robert
1. Den självlärande funktionen är otillräcklig
2. Motorstyrningen i en Golf är ett Bosch system som är TOTALT olikt GMs styrbox i Corvetten, Bosch ligger långt före GM när det gäller motorelektronik.
3. Du är ute och cyklar som vanligt, det är väl nått speciellt med de 200+ bilar vi mappat här som ger +30-35hk ....
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast

vette.se skrev:
VettePartsSweden skrev: Jaha, då är vi nästan överens! Den självläärande funktionen kan vara helt tillräcklig vid små - upp till 10% - modifieringar.
Modern adaptiv motostyrning på båda. För Golfen visad att effektökning från 200 till 234 hk göras utan mappning - samma gäller för Corvette säger jag.

Robert
1. Den självlärande funktionen är otillräcklig
2. Motorstyrningen i en Golf är ett Bosch system som är TOTALT olikt GMs styrbox i Corvetten, Bosch ligger långt före GM när det gäller motorelektronik.
3. Du är ute och cyklar som vanligt, det är väl nått speciellt med de 200+ bilar vi mappat här som ger +30-35hk ....
1) Den självlärande funktionen är säkerligen tillräcklig vid de små effektökningar vi pratar om. Vid större effektökningar - vassare kam, kompressor etc. - räcker den inte, viist det håller jag helt med om.

2) Vid små effektförändringar spelar inte loggan på styrsystemet någon roll. Den adaptiva funktionen är i princip densamma - och kan korrigera för smärre ändringar som beror på kallluftsystem och headers alternativt förändring i temmperatur och lufttryck.

3) Jag tycker du skall vara lite försiktig med vad du säger om min kompetens. Minns väl killen som fick en vass kam monterad i sin C6, som du aldrig lyckades mappa korrekt, så han var tvungen att sälja bilen - "Det finns ingen mappningsfil för denna kam var din kommentar". Jasså du har laddat ner +200 standardmappar med lite justeringar, ok då vet vi. Jag skall snart köra min bil i en RotoTest, så får vi se vad jag har på bakhjulen utan mappning. Gissar cirka +30 hk med hjälp av det självlärande systemet. Då blir det bara 35 - 30 = 5 hk kvar för din kompletterande mappning - alltså inte värt pengarna.

Robert
Bild
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jerka »

Om man är beradd att lägga ut ca 50 000 på delar till sin bil så är det väl inte dyrt med 7000 för att den ska fungera bra :mrgreen:
Oavsett vad man tror om självlärande funktioner ..............

/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Det är rätt så skönt att man får bestämma själv ! :roll: :D !!
( nu när man är 50+ :mrgreen: :mrgreen: !! )
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Conan999 »

Hmmmm, intressant diskussion det här. Har haft mycket funderingar på just mappning av bilen. Har dock ej gjort det än. Mappa eller ej är den stora frågan?

Robert: Blir spännande att se vad resultatet blir på dynon.
MVH Conan999
Skriv svar