Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
I nästa vecka hämtar jag ut min "sprillans nya" C6 Competition.. Har tidigare aldrig tittat åt Corvettehållet skall jag ärligt erkänna och hade samma fördomar som de flesta europabilsfantaster, men jag har blivit upplyst! Siffrorna talar sitt tydliga språk och jänkarna verkar ha byggt en bil som kan svänga:) Z06 eller Grand Sport var aldrig ett alternativ för mig, däremot så finns det stor risk att bilen sakterliga börjar konverteras till en "z06 narrowbody" längre fram. Har en tendens att skriva väldigt mycket när jag väl börjar så jag skall hålla mig kort den här gången:
Bilen levereras ju med dessa förbannade runflat-däck vilket är det första som skall fixas.. I samband med detta så byts fälgarna också (har en bra anledning:) ). Nu är min fråga, är det någon som har bra koll på vilka fälgdimensioner och däck man kan få på en c6? Har jag direkt skjutit mig i foten för att jag inte köte en widebody? Målet är att få på ca 325-däck och vettiga bromsar. Tips?
Bilen levereras ju med dessa förbannade runflat-däck vilket är det första som skall fixas.. I samband med detta så byts fälgarna också (har en bra anledning:) ). Nu är min fråga, är det någon som har bra koll på vilka fälgdimensioner och däck man kan få på en c6? Har jag direkt skjutit mig i foten för att jag inte köte en widebody? Målet är att få på ca 325-däck och vettiga bromsar. Tips?
-
- Rookie
- Inlägg: 50
- Blev medlem: tis jan 09, 2007 0:13
- Ort: Malmö
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Intresserad av att sälja framdäcken eller ev allt (däck+fälg)?
Håkan
Håkan
C3 -69 Daytona yellow
T-top L46
ex: C6 -08 velocity yellow
EU Z51 6-sp man
American Racing headers
ex: C5 -02 millenium yellow
LG Longtubes
Corsa Indy Pace
T-top L46
ex: C6 -08 velocity yellow
EU Z51 6-sp man
American Racing headers
ex: C5 -02 millenium yellow
LG Longtubes
Corsa Indy Pace
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Självklart är jag intresserad, däremot är jag inte intresserad av ett skambud, allt är ju sprillans nytt:) Antingen får du köpa 4 däck eller 4 däck + 4 fälgar, men det beror på vad jag kan hitta för ersättningar. Ge mig ett bud så lovar jag att svara så fort jag vet vad jag skall sätta på istället (vilket jag inte lyckats lista ut just nu).. Eftersom jag planerar att uppgradera bromsarna så måste jag lista ut vilka fälgar jag kan köpa och få plats med stoptech eller z06-bromsar.. Fortfarande så brett som möjligt utan att gå utanför kaross, hjälp till med den processen så går allt fortare:)
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Jag vet nu inte anledningen till att du ska byta originalfälgarna men jag skulle rekommendera att behålla dem till du ska sätta på ZR1/Z06/GrandSport kitet på bilen.
Visserligen finns det ett fåtal fälgar (tex CCW, OZ som har väldigt välvda ekrar) som du får över Z06 eller Stoptech oken tex 18*10 fram och 19*11 bak, problemet är inte diametern på fälgen - vi har satt 17" fälg med Z06 ok fram så är bara ekrarna rätt så går det. Nu är 19*11 ett gränsfall med 325 däck men när du får på widebodykitet lär du vilja ha 335 eller 345 sulor bak och då är det kört med 11" fälg. Du kan gå upp till 11.5" bak men då sticker det ut lite lite utanför skärmkanten. Men nu kommer ett problem till ........ fälgarna du köper nu kommer du inte kunna använda när du fått på widebodykitet om du inte sätter på herrejösses spacers ! Anledningen är att fälgarna till ZR1/Z06/Grand Sport har en helt annan offset dvs sitter betydligt längre ut för att sitta snyggt jäms med skärmkanten, om du då har fälgar för original C6 kommer de sitta långt innanför skärmkanten utan spacers.
Min rekommendation är att sätt dit widebodykitet först oavsett om det nu är ZR1/Z06/GrandSport och sen köpa fälgar och sist skaffa bromsok. Att göra det i den ordningen är den mest ekonomiska. Med Wide bodykitet på kan du skaffa 18*11 fram och 19*13 bak eller 19/20 om du vill ha ännu större, enda problemet med 19/20 är att däcksutbudet är väldigt litet och väldigt dyrt. Vanligaste vi kör med är 18*10.5 med 295/30*18 och 19*12.5 med 345*30*19 bak.
Visserligen finns det ett fåtal fälgar (tex CCW, OZ som har väldigt välvda ekrar) som du får över Z06 eller Stoptech oken tex 18*10 fram och 19*11 bak, problemet är inte diametern på fälgen - vi har satt 17" fälg med Z06 ok fram så är bara ekrarna rätt så går det. Nu är 19*11 ett gränsfall med 325 däck men när du får på widebodykitet lär du vilja ha 335 eller 345 sulor bak och då är det kört med 11" fälg. Du kan gå upp till 11.5" bak men då sticker det ut lite lite utanför skärmkanten. Men nu kommer ett problem till ........ fälgarna du köper nu kommer du inte kunna använda när du fått på widebodykitet om du inte sätter på herrejösses spacers ! Anledningen är att fälgarna till ZR1/Z06/Grand Sport har en helt annan offset dvs sitter betydligt längre ut för att sitta snyggt jäms med skärmkanten, om du då har fälgar för original C6 kommer de sitta långt innanför skärmkanten utan spacers.
Min rekommendation är att sätt dit widebodykitet först oavsett om det nu är ZR1/Z06/GrandSport och sen köpa fälgar och sist skaffa bromsok. Att göra det i den ordningen är den mest ekonomiska. Med Wide bodykitet på kan du skaffa 18*11 fram och 19*13 bak eller 19/20 om du vill ha ännu större, enda problemet med 19/20 är att däcksutbudet är väldigt litet och väldigt dyrt. Vanligaste vi kör med är 18*10.5 med 295/30*18 och 19*12.5 med 345*30*19 bak.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Tack för ett bra svar! Kanske skall förklara mig lite bättre.. Hela min utmaning ligger i att jag INTE vill slänga på ett widebody-kit. (då hade jag gått på en Grand Sport eller kanske in beggad z06)
Hela min utmaning ligger alltså i att jag vill ha en snabb C6:a som inte är breddad. Har ganska snabbt identifierat däck och bromsar som dess svagaste punkter (lär säkert hitta fler saker) och där får däcken just nu högsta prio eftersom jag inte pallar RF-däcken.. Jag har också förstått att en bromsuppgradering blir svår med standardfälgarna och då kan jag lika gärna passa på att byta till rätt grejer direkt. Dvs bra däck på vettiga fälgar som senare har plats nog åt en bromsuppgradering. Jag är inte intresserad av 20" blingfälgar utan det du skriver om mindre fälgar är betydligt mer intressant! Det är ju många faktorer som spelar in här, där vikt samt pris på däck/fälg är det viktigaste. Sen är det klart att man är lite fåfäng, så fan vet om jag är beredd att gå ner till 17" fram och 18" bak, men det är inte omöjligt att det landar där i slutändan (trodde faktiskt inte det var genomförbart med vettiga bromsar).
Har du/ni några tips på fälgar/däck som funkar även efter en bromsuppgradering och utan wide body?
Med andra ord är jag ute efter något så motsägelsefullt som bra, prisvärda, lätta fälgar som ger mig möjlighet till att uppgradera bromsarna samtidigt som det finns prisvärda däcksalternativ som också ger mig så mycket bang for the buck som möjligt när det gäller grepp:)
Hela min utmaning ligger alltså i att jag vill ha en snabb C6:a som inte är breddad. Har ganska snabbt identifierat däck och bromsar som dess svagaste punkter (lär säkert hitta fler saker) och där får däcken just nu högsta prio eftersom jag inte pallar RF-däcken.. Jag har också förstått att en bromsuppgradering blir svår med standardfälgarna och då kan jag lika gärna passa på att byta till rätt grejer direkt. Dvs bra däck på vettiga fälgar som senare har plats nog åt en bromsuppgradering. Jag är inte intresserad av 20" blingfälgar utan det du skriver om mindre fälgar är betydligt mer intressant! Det är ju många faktorer som spelar in här, där vikt samt pris på däck/fälg är det viktigaste. Sen är det klart att man är lite fåfäng, så fan vet om jag är beredd att gå ner till 17" fram och 18" bak, men det är inte omöjligt att det landar där i slutändan (trodde faktiskt inte det var genomförbart med vettiga bromsar).
Har du/ni några tips på fälgar/däck som funkar även efter en bromsuppgradering och utan wide body?
Med andra ord är jag ute efter något så motsägelsefullt som bra, prisvärda, lätta fälgar som ger mig möjlighet till att uppgradera bromsarna samtidigt som det finns prisvärda däcksalternativ som också ger mig så mycket bang for the buck som möjligt när det gäller grepp:)
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Grattis till din nya bil
Du gör helt rätt som byter ut RF däcken, räkna med 2 - 4 % förbättring utav varvtiderna vilket i princip innebär att du med bra däck kan köra ifrån en Z06 med dåliga däck.
Problemet med däcken är inte priset utan hållbarheten, ett par klistriga däck som håller 1 dag på banan behöver inte kosta mer än ett par stenhårda däck.
Bromsarna på din bil är inte dåliga och duger bra på gatan, och räcker långt på banan.
Jag skulle vänta med bromsar, fälgar och istället satsa pengarna på stol, skyddsutrustning, logg m.m. testa bilen på banan mot andra Corvetter, för att därefter ta beslut om ev.uppgraderingar.
Lycka till

Du gör helt rätt som byter ut RF däcken, räkna med 2 - 4 % förbättring utav varvtiderna vilket i princip innebär att du med bra däck kan köra ifrån en Z06 med dåliga däck.
Problemet med däcken är inte priset utan hållbarheten, ett par klistriga däck som håller 1 dag på banan behöver inte kosta mer än ett par stenhårda däck.
Bromsarna på din bil är inte dåliga och duger bra på gatan, och räcker långt på banan.
Jag skulle vänta med bromsar, fälgar och istället satsa pengarna på stol, skyddsutrustning, logg m.m. testa bilen på banan mot andra Corvetter, för att därefter ta beslut om ev.uppgraderingar.
Lycka till

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
OZ Alleggeria (stavning ?) och CCW är väl de få som har fälgar med så välvda ekrar och läpp så att det clearar bromsarna. Ska du köra bana så håll dig till 18" runt om, det finns väldigt mycket däck att välja på i den storleken, går du upp på 19" bak så minskar utbudet drastiskt, samtidigt har 18" däcken en mer rimlig prisnivå. Vi använder 18" runt om på våra banbilar och på de banbilar vi bygger till kund, oftast då CCW. Kör 18*10 fram och 18*11 bak om du ska behålla standard C6 body. När du väljer däck se då bara till att rullomkretsen bak är minst 2-2.5% större än fram annars slutar Active Handling fungera. Däck du skulle kunna köra är 275/30*18, 305/30*18. 315/30*18 går också bra men det är gränsfall på en 11" fälg.0tt0 skrev:Tack för ett bra svar! Kanske skall förklara mig lite bättre.. Hela min utmaning ligger i att jag INTE vill slänga på ett widebody-kit. (då hade jag gått på en Grand Sport eller kanske in beggad z06)
Hela min utmaning ligger alltså i att jag vill ha en snabb C6:a som inte är breddad. Har ganska snabbt identifierat däck och bromsar som dess svagaste punkter (lär säkert hitta fler saker) och där får däcken just nu högsta prio eftersom jag inte pallar RF-däcken.. Jag har också förstått att en bromsuppgradering blir svår med standardfälgarna och då kan jag lika gärna passa på att byta till rätt grejer direkt. Dvs bra däck på vettiga fälgar som senare har plats nog åt en bromsuppgradering. Jag är inte intresserad av 20" blingfälgar utan det du skriver om mindre fälgar är betydligt mer intressant! Det är ju många faktorer som spelar in här, där vikt samt pris på däck/fälg är det viktigaste. Sen är det klart att man är lite fåfäng, så fan vet om jag är beredd att gå ner till 17" fram och 18" bak, men det är inte omöjligt att det landar där i slutändan (trodde faktiskt inte det var genomförbart med vettiga bromsar).
Har du/ni några tips på fälgar/däck som funkar även efter en bromsuppgradering och utan wide body?
Med andra ord är jag ute efter något så motsägelsefullt som bra, prisvärda, lätta fälgar som ger mig möjlighet till att uppgradera bromsarna samtidigt som det finns prisvärda däcksalternativ som också ger mig så mycket bang for the buck som möjligt när det gäller grepp:)
Och som 745 säger, ska du kör bana går säkerhet före allt annat.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Tjena & grattis till bilen!
Vill först bara tala om att jag inte är en expert (som så många andra här på forumet..). Jag har själv tagit hjälp av Vette.se och anser att de ger mycket goda råd + är riktigt hjälpsamma.
Det finns kanske ett annat alternativ för dig som du kan fundera på.... Jag har själv en C6:a, 2008 som jag modifierade för något år sedan och jag valde "Baer Eradispeed", bromsskivor och bibehöll ok, fast lät en lackfirma lacka dem med värmebeständig färg + skyddslack... Fördelen med detta var att jag kunde ha kvar originalfälgarna och att inga "spacers" behövdes...
Nu anser säkert många att detta inte är ett riktigt "banalternativ" eftersom ok:en inte bytts till modell större.... Sant, men originalok + byte av bromsslangar (till metall) räcker rktigt långt, även på bana...
Nu vet jag givetvis inte om detta är ett alternativ för dig eftersom du köpt en ny "Competition".... Inte samma årsmodell som min alltså....
Min erfarenhet, när det gäller detta, är som sagt begränsad, men jag har varit (i omgångar) och besökt Spring Mountain Raceway utanför Las Vegas och kört C6, Z06 + ZR1:an....
Är du intresserad och vill se bilder så kan du höra av dig på : mkling68@gmail.com
Lycka till!
Vill först bara tala om att jag inte är en expert (som så många andra här på forumet..). Jag har själv tagit hjälp av Vette.se och anser att de ger mycket goda råd + är riktigt hjälpsamma.
Det finns kanske ett annat alternativ för dig som du kan fundera på.... Jag har själv en C6:a, 2008 som jag modifierade för något år sedan och jag valde "Baer Eradispeed", bromsskivor och bibehöll ok, fast lät en lackfirma lacka dem med värmebeständig färg + skyddslack... Fördelen med detta var att jag kunde ha kvar originalfälgarna och att inga "spacers" behövdes...
Nu anser säkert många att detta inte är ett riktigt "banalternativ" eftersom ok:en inte bytts till modell större.... Sant, men originalok + byte av bromsslangar (till metall) räcker rktigt långt, även på bana...
Nu vet jag givetvis inte om detta är ett alternativ för dig eftersom du köpt en ny "Competition".... Inte samma årsmodell som min alltså....
Min erfarenhet, när det gäller detta, är som sagt begränsad, men jag har varit (i omgångar) och besökt Spring Mountain Raceway utanför Las Vegas och kört C6, Z06 + ZR1:an....
Är du intresserad och vill se bilder så kan du höra av dig på : mkling68@gmail.com
Lycka till!
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Tack för alla svar! Har varit ute och kört in bilen lite både igår och idag och jag kan bara konstatera att det är en riktigt trevlig bil! Får dessutom massor av positiva kommentarer och inte mindre än 3 separata tummen upp från fotgängare idag
Trodde att jante skulle vara framme och förstöra känslan lite, men än så länge har det bara varit leenden!
Nu till det viktiga! Jag kommer med största sannolikhet inte uppgradera bromsarna i år, däremot måste jag byta däcken som sagt. Iom att det skall banköras så har jag också kikat på OZ-fälgarna i 18" runt om, fantastiskt bra vikt (under 10kg) till ett riktigt bra pris. Iom att det blir 18" runt om så behåller jag nog orginalfälgar+däck till icke-banåkande, störs mycket mindre av däcksljudet än vad jag trodde jag skulle göra.
Vette.se (är det kanske Anders?) - du nämner större rullomkrets bak, men dimensionerna du nämner borde väl vara samma eller finns det nån mer siffra som avgör detta?
Apex - alltid intresserad av bilder:) Länk?
Tänkte köpa lite bromsbelägg samtidigt som jag beställer fälgarna, dom var förbannat billiga så det kan lika gärna ligga några i lager hemma.. kommer just nu inte ihåg vad det var för märke, men det är det där som "alla säger att man skall köra med".. Har för mig att det fanns tre typer, gata, gata/bana, samt bana. Funkar race-beläggen öht utanför bana eller skall jag gå på gata/bana-varianten?

Nu till det viktiga! Jag kommer med största sannolikhet inte uppgradera bromsarna i år, däremot måste jag byta däcken som sagt. Iom att det skall banköras så har jag också kikat på OZ-fälgarna i 18" runt om, fantastiskt bra vikt (under 10kg) till ett riktigt bra pris. Iom att det blir 18" runt om så behåller jag nog orginalfälgar+däck till icke-banåkande, störs mycket mindre av däcksljudet än vad jag trodde jag skulle göra.
Vette.se (är det kanske Anders?) - du nämner större rullomkrets bak, men dimensionerna du nämner borde väl vara samma eller finns det nån mer siffra som avgör detta?
Apex - alltid intresserad av bilder:) Länk?
Tänkte köpa lite bromsbelägg samtidigt som jag beställer fälgarna, dom var förbannat billiga så det kan lika gärna ligga några i lager hemma.. kommer just nu inte ihåg vad det var för märke, men det är det där som "alla säger att man skall köra med".. Har för mig att det fanns tre typer, gata, gata/bana, samt bana. Funkar race-beläggen öht utanför bana eller skall jag gå på gata/bana-varianten?
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Med 275/30*18, 305/30*18, diametern blir då 622.04mm fram och 640.08 mm bak = 2.82% större bak0tt0 skrev: Vette.se (är det kanske Anders?) - du nämner större rullomkrets bak, men dimensionerna du nämner borde väl vara samma eller finns det nån mer siffra som avgör detta?
Med 275/30*18, 315/30*18, diametern blir då 622.04mm fram och 646.17 mm bak = 3.74% större bak
//Anders
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Varje dag lär mig nåt nytt.. jag trodde att fälgtum + profilmått = rullomkrets, men tydligen så skiljer nåt mer?
Säkerheten finns givetvis med i planerna:) tyvärr blir det nog ingen bur i år, men den personliga skyddsutrustningen inhandlas as we speak:) har tyvärr ett sjuhelsikes sjå att hitta nån butik i Göteborgstrakten som har hjälmar hemma då jag behöver prova lite innan jag köper.. Varierar ju mellan XL och XXL beroende på hur hjälmen är formad vilket är ett jäkla gissel.. händer och fötter är enklare:)
Säkerheten finns givetvis med i planerna:) tyvärr blir det nog ingen bur i år, men den personliga skyddsutrustningen inhandlas as we speak:) har tyvärr ett sjuhelsikes sjå att hitta nån butik i Göteborgstrakten som har hjälmar hemma då jag behöver prova lite innan jag köper.. Varierar ju mellan XL och XXL beroende på hur hjälmen är formad vilket är ett jäkla gissel.. händer och fötter är enklare:)
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Jag skulle också behöva tips på helst billiga bra hjälmar
Googlade lite och såg att Jula hade några hjälmar som verkade OK.
Duger en sån här månntro: http://www.jula.se/jethjalm-mattsvart-130454
Googlade lite och såg att Jula hade några hjälmar som verkade OK.
Duger en sån här månntro: http://www.jula.se/jethjalm-mattsvart-130454
På väg att köpa min första sportbil - Varför inte en C6:a direkt? 

-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Den moppehjälmen uppfyller ECE-R 2205.RobRoy skrev:Jag skulle också behöva tips på helst billiga bra hjälmar
Googlade lite och såg att Jula hade några hjälmar som verkade OK.
Duger en sån här månntro: http://www.jula.se/jethjalm-mattsvart-130454
Här är ett exempel på en hjälm av samma klassning..


Köp eller kör INTE med en hjälm med endast den hjälmklassningen!
Satsa på en bil klassad hjälm istället, så slipper du en hjälm som smälter vid brand.
Dessutom så saknar mc hjälmar rent generellt brandskyddad inredning och jag har för mej att den stötdämpande konstruktionen skiljer pga annan typ av våld som skall motverkas.
Lite referensläsning
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... 2011_1.pdf
läs: TR 6 FÖRARENS PERSONLIGA SÄKERHETSUTRUSTNING
(som du kan se så har nämnda hjälmklassning blivit överstruken då texten blivit rättad.)
Lite mer i ämnet..
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70132
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
har försökt läsa om detta till höger och vänster och jag hittar fan inget vettigt nånstans över vad man "skall" ha för hjälm? Det närmaste jag kommit är att vissa verkar säga att det är Peltor G6 som gäller, men rejsa-tråden som hänvisades till ovan avslutas ju men en härligt tydlig diss av denna hjälm.. Kort och gott, vafan är det för hjälm jag skall ha och vart får jag tag på den till rätt pris?:) Kanske är dags att starta en ny tråd - Den ultimata nybörjarguiden till banåka med din nyköpta corvette?:)
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Bra förslag!0tt0 skrev:har försökt läsa om detta till höger och vänster och jag hittar fan inget vettigt nånstans över vad man "skall" ha för hjälm? Det närmaste jag kommit är att vissa verkar säga att det är Peltor G6 som gäller, men rejsa-tråden som hänvisades till ovan avslutas ju men en härligt tydlig diss av denna hjälm.. Kort och gott, vafan är det för hjälm jag skall ha och vart får jag tag på den till rätt pris?:) Kanske är dags att starta en ny tråd - Den ultimata nybörjarguiden till banåka med din nyköpta corvette?

Påbörjad lista på företag som säljer diverse utrustning: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=67949
Rejsa forumet har mängder med info att ösa ur

Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Vi ska kanske starta en hjälmtråd ....
Den enklaste vi har är Sparco Club Sport, perfekt hjälm för klubbracing där det inte finns krav på FIA godkännanden.
• ABS shell
• BSI 6658-85 Type A approved
• Not fi reproof helmet
• Not regulated for FIA races on track

Men jag skulle nog göra det ordentligt från början, stol, bälten, hjälm, overall, handskar och skor ska vara FIA godkända.
#1 - det är för din egen säkerhet
#2 - En del event kräver FIA godkänd utrustning för att du ska få köra, den typen av event har oftast också krav på någon form av båge/bur.
Ett exempel på en öppen FIA godkänd hjälm, denna finns också förberedd för HANS device
Sparco Pro Jet
• Fiberglass shell
• FIA 8858-2002 approved
• BSI 6658-85 and Type A / FR approved
• Weight: 1150

Om du är intresserad av säkerhet vid ban och strip körning så kom till vår säkerhetsträff som vi har tillsammans med CCRS, & distrikt mälardalen 9 april, SBF kommer informera om regler och det kommer vara demo/visning av alla typer av säkerhetsutrustning, se under Träffar sektionen här på forumet - https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 13&t=13135
Den enklaste vi har är Sparco Club Sport, perfekt hjälm för klubbracing där det inte finns krav på FIA godkännanden.
• ABS shell
• BSI 6658-85 Type A approved
• Not fi reproof helmet
• Not regulated for FIA races on track

Men jag skulle nog göra det ordentligt från början, stol, bälten, hjälm, overall, handskar och skor ska vara FIA godkända.
#1 - det är för din egen säkerhet
#2 - En del event kräver FIA godkänd utrustning för att du ska få köra, den typen av event har oftast också krav på någon form av båge/bur.
Ett exempel på en öppen FIA godkänd hjälm, denna finns också förberedd för HANS device
Sparco Pro Jet
• Fiberglass shell
• FIA 8858-2002 approved
• BSI 6658-85 and Type A / FR approved
• Weight: 1150

Om du är intresserad av säkerhet vid ban och strip körning så kom till vår säkerhetsträff som vi har tillsammans med CCRS, & distrikt mälardalen 9 april, SBF kommer informera om regler och det kommer vara demo/visning av alla typer av säkerhetsutrustning, se under Träffar sektionen här på forumet - https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 13&t=13135
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Anmäl er till träffen hos Vette
Ett liten film http://www.youtube.com/watch?v=bk6HV-3i ... re=related.
Kör med HANS eller en lätt hjälm.
JAKE förlåt
för att vi är Off-Topic men du kanske kan styra upp det 

Ett liten film http://www.youtube.com/watch?v=bk6HV-3i ... re=related.
Kör med HANS eller en lätt hjälm.
JAKE förlåt


Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Har äntligen hittat en butik (läs. källarföretag) i Göteborgstrakten som gör det möjligt för mig att komma och prova. Urvalet är begränsat såklart, men gud begåvade mig med en väldigt stor hjärna som omsluts av ett ännu större kranium, så hjälmar har i alla år varit ett gissel för mig vilket gör att jag måste prova innan jag köper...
Suomy Jet verkar vara det jag har att välja på, vilken egentligen är lite för tung, men blir det seriös banåka så får det bli bur, bälten och HANS (vilket hjälmen är förberedd för).
Är hjälmvalet helt tokigt eller vad säger herrarna?

Suomy Jet verkar vara det jag har att välja på, vilken egentligen är lite för tung, men blir det seriös banåka så får det bli bur, bälten och HANS (vilket hjälmen är förberedd för).
Är hjälmvalet helt tokigt eller vad säger herrarna?
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Att köra bana ska vara säkert, kul & billigt0tt0 skrev:Är hjälmvalet helt tokigt eller vad säger herrarna?

För att kunna ge ett bra svar på din fråga bör man känna till att det finns olika regler för säkerhetsutrustning (bur, stol, bälte, hjälm, nackskydd, klädsel m.m.)
SBF
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... 2011_1.pdf
CCSR
Personlig säkerhetsutrustning
Hjälmar
Banrace täckt bil: öppen hjälm vikt max 800 g, alt integralhjälm vikt max 1500 g
Banrace öppen bil (cab nere): integralhjälm vikt max 1500 g
Kläder och Skor
Kläder skall vara av bomull. Rekommenderas trelagers overall.
Skor skall vara av bomullstyg eller läder. Innersulan skall vara av läder.
Vid olika banträffar/möten m.m. brukar man tillämpa ungefär samma regler som CCSR.
Vid tävling tillämpar bl.a. BMW, Porsche, Alfa Romeo klubbarna SBFs regler.
En optimal hjälm har följande egenskaper:
Skyddar mot slag
Skyddar mot eld
Lätt
Komfortabel
Billig
Om man har obegränsat med pengar är det lätt, gå in & köp det värsta.
Vi som inte har det

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
fälgdiameter + profil (% av breddvärde) = total rullomkrets (eftersom profilen är procent på bredd)0tt0 skrev:Varje dag lär mig nåt nytt.. jag trodde att fälgtum + profilmått = rullomkrets, men tydligen så skiljer nåt mer?
använd räknesnurran i min signatur!
Senast redigerad av Corinthian den ons mar 09, 2011 18:07, redigerad totalt 1 gånger.
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Lite mer text för Jake att sortera ut..
Personlig säkerhetsutrustning för bilsport är dyrt, är man flera om att gå ihop så kan man ibland få ett bättre pris men billigt blir det fortfarande inte.
Ett annat alternativ som ingen nämnt, kan vara att köpa begagnad utrustning och då till betydligt plånboksvänligare priser.
Skall man se långsiktigt så är en HANS förberedd hjälm att föredra, då krav på HANS kommer mer och mer inom banracing, dock finns det ju inte på träning och trackdays (än), ett par olyckor kan naturligtvis ändra på det förhållandet.
En utvikning men det kanske är läge att förtydliga turordningen när man läser SBF's olika reglemente, eftersom liknande texter kan upplevas motsägelsefulla;
Man läser alltså i första hand klassreglemente för den klass man funderar på eller likvärdig (tex BMW, Porsche, Roadsport, Superstreet, Competition osv) sedan sportgren (tex racing, dragracing osv) och sedan gemensamma regler oavsett typ.
Skulle information saknas söker man alltså vidare enligt turordningen ovan, sedan kommer man ofta till vägs ände och behöver råd från allmänheten dvs andra som bankat huvudet i regelträsket, hehe
Nu är det ju inte alla som tänker tävla eller träna på evenemang med SBF krav men då kan man ju använda reglerna som en guide för att säkerställa att man har lämpligast utrustning för sin egen säkerhet. Vill man sätta lägre krav så är det ju naturligtvis upp till var och en, men vem lurar man?
Personlig säkerhetsutrustning för bilsport är dyrt, är man flera om att gå ihop så kan man ibland få ett bättre pris men billigt blir det fortfarande inte.
Ett annat alternativ som ingen nämnt, kan vara att köpa begagnad utrustning och då till betydligt plånboksvänligare priser.

Skall man se långsiktigt så är en HANS förberedd hjälm att föredra, då krav på HANS kommer mer och mer inom banracing, dock finns det ju inte på träning och trackdays (än), ett par olyckor kan naturligtvis ändra på det förhållandet.
En utvikning men det kanske är läge att förtydliga turordningen när man läser SBF's olika reglemente, eftersom liknande texter kan upplevas motsägelsefulla;
Man läser alltså i första hand klassreglemente för den klass man funderar på eller likvärdig (tex BMW, Porsche, Roadsport, Superstreet, Competition osv) sedan sportgren (tex racing, dragracing osv) och sedan gemensamma regler oavsett typ.
Skulle information saknas söker man alltså vidare enligt turordningen ovan, sedan kommer man ofta till vägs ände och behöver råd från allmänheten dvs andra som bankat huvudet i regelträsket, hehe

Nu är det ju inte alla som tänker tävla eller träna på evenemang med SBF krav men då kan man ju använda reglerna som en guide för att säkerställa att man har lämpligast utrustning för sin egen säkerhet. Vill man sätta lägre krav så är det ju naturligtvis upp till var och en, men vem lurar man?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Men det var då f-n vad krångligt allt blir:)
Hjälmen som r-tune säljer väger ju för mycket.
Då skall jag ställa frågan såhär: finns det några andra öppna hjälmar som väger 800g eller mindre att få tag på än Peltor G6 eller är det helt enkelt så att det är en sån man skall ha om man vill banåka på hobbynivå i sverige? Om så är fallet, var hittar man den till absolut lägsta pris med leveranstid på mindre än 2 veckor?
Hjälmen som r-tune säljer väger ju för mycket.
Då skall jag ställa frågan såhär: finns det några andra öppna hjälmar som väger 800g eller mindre att få tag på än Peltor G6 eller är det helt enkelt så att det är en sån man skall ha om man vill banåka på hobbynivå i sverige? Om så är fallet, var hittar man den till absolut lägsta pris med leveranstid på mindre än 2 veckor?
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Enligt SBF så är kravet för hjälm max 1400gr för de flesta typer av racing(Folkrace, Rally, Rallycross, Racing, Dragracing och Drifting) och att den ska vara FIA godkänd samt av Jet(öppen) modell för täckta bilar, för öppen bil är det max 1500gr/integralhjälm. Jag dubbelkollade idag direkt med SBF så jag inte missat något i alla regeldokumenten, de sa också att de håller på och integrera till 100% med FIA så inom kort kommer det inte finnas några andra regler som gäller än FIA.0tt0 skrev:Men det var då f-n vad krångligt allt blir:)
Hjälmen som r-tune säljer väger ju för mycket.
Då skall jag ställa frågan såhär: finns det några andra öppna hjälmar som väger 800g eller mindre att få tag på än Peltor G6 eller är det helt enkelt så att det är en sån man skall ha om man vill banåka på hobbynivå i sverige? Om så är fallet, var hittar man den till absolut lägsta pris med leveranstid på mindre än 2 veckor?
Viktgräns på 800gr är gammalt och har inte gällt på många år enligt SBF.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Såg också det angående SBFs regler.. Men betyder det att CCSR godkänner detta? deras regler säger ju fortfarande 800g.. Jag vill ju helst köpa en hjälm som är både fia-godkänd och förberedd för HANS/HNRS. Men för jag vill ju fortfarande ha möjligt att leka med ccrs:)
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
Har verkligen svårt att se att CCSR skulle neka någon som uppfyller senaste standard, jag skulle inte oroa mig det minsta om det.0tt0 skrev:Såg också det angående SBFs regler.. Men betyder det att CCSR godkänner detta? deras regler säger ju fortfarande 800g.. Jag vill ju helst köpa en hjälm som är både fia-godkänd och förberedd för HANS/HNRS. Men för jag vill ju fortfarande ha möjligt att leka med ccrs:)
FYI, skall peta in lite info i hjälmtråden

Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Nybliven Corvetteägare / Däck/Fälg/broms-fråga!
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 353#p773530tt0 skrev:Såg också det angående SBFs regler.. Men betyder det att CCSR godkänner detta? deras regler säger ju fortfarande 800g.. Jag vill ju helst köpa en hjälm som är både fia-godkänd och förberedd för HANS/HNRS. Men för jag vill ju fortfarande ha möjligt att leka med ccrs:)
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug