Hjälmar som täcks in av reglementet
Moderator: ornet
Hjälmar som täcks in av reglementet
Jag är i färd med att införskaffa diverse personlig säkerhetsutrustning och hjälm står högst upp på listan.
Enligt CCSR-reglerna gäller följande:
Hjälmar
Banrace täckt bil: öppen hjälm vikt max 800 g, alt integralhjälm vikt max 1500 g
Banrace öppen bil (cab nere): integralhjälm vikt max 1500 g
Så frågan är enkel, kan ni hjälpa mig att lista vilka hjälmar som är öppna, "brandsäkra" (insida i nomex?), väger 800g eller mindre och godkända att åka med? Gärna med ca-priser.
Tack på förhand!
Enligt CCSR-reglerna gäller följande:
Hjälmar
Banrace täckt bil: öppen hjälm vikt max 800 g, alt integralhjälm vikt max 1500 g
Banrace öppen bil (cab nere): integralhjälm vikt max 1500 g
Så frågan är enkel, kan ni hjälpa mig att lista vilka hjälmar som är öppna, "brandsäkra" (insida i nomex?), väger 800g eller mindre och godkända att åka med? Gärna med ca-priser.
Tack på förhand!
Re: Hjälmar som täcks in av reglementet
Peltor G6 http://www.peltor.se/se/Product.asp?Pag ... duct_Id=72 (Men den känner du redan till)0tt0 skrev:Så frågan är enkel, kan ni hjälpa mig att lista vilka hjälmar som är öppna, "brandsäkra" (insida i nomex?), väger 800g eller mindre och godkända att åka med? Gärna med ca-priser.
Tack på förhand!
För fler förslag rekommenderar jag att du diskuterar dina önskemål med några olika ÅF utav säkerhetsutrustning för motorsport. Du kan t.ex, börja med vår sponsor Vette http://www.vette.se/shop/.
Det vore intressant att få ta del utav de svar som du får.
Jag kollar om vi inom CCSRs har något förslag på lämpliga hjälmar.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Hjälmar som täcks in av reglementet
Jag har letat väldigt många timmar och dagar efter en hjälm som väger 800g som också är FIA godkänd och med HANS/HNRS-fästen. Detta verkar öht inte finnas. SBF har ju ändrat sina regler och tillåter tyngre hjälmar, mer enligt internationell standard. Min fråga är väl egentligen om jag kan lita på att de gamla reglerna kommer uppdateras i enlighet med internationella/SBF-regler?
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Hjälmar som täcks in av reglementet
Hjälm; följande märkning är FIA godkänd enligt FIA Technical list N° 25:
FIA 8860-2004
FIA 8860-2010
Snell SAH 2010
Snell SA 2010
Snell SA 2005
SFI 31.1
SFI 31.1A
SFI 32.2A
Om man tänker använda HANS dvs Frontal Head Restraint (FHR):
FIA 8860 märkning (Technical List Nº 33) eller FIA 8858 märkning (Technical List Nº 41) i kombination med FIA 8858 (Technical List Nº 29)
Utgående hjälmmärkningar och utgångsdatum:
Snell SA 2000, ej godkänd efter 31 dec 2014
BS6658-85 typA/FR, ej godkänd efter 31 dec 2013
Kläder skall ha märkning enligt FIA 8856-2000 standard (Technical List N°27)
Källa: FIA http://www.fia.com/sport/Regulations/dr ... pregs.html
Skall du leta upp en godkänd hjälm så leta upp aktuell technical list (PDF) och sedan finns samtliga hjälmar/märke/modell listade, dessutom många med bild.
FIA 8860-2004
FIA 8860-2010
Snell SAH 2010
Snell SA 2010
Snell SA 2005
SFI 31.1
SFI 31.1A
SFI 32.2A
Om man tänker använda HANS dvs Frontal Head Restraint (FHR):
FIA 8860 märkning (Technical List Nº 33) eller FIA 8858 märkning (Technical List Nº 41) i kombination med FIA 8858 (Technical List Nº 29)
Utgående hjälmmärkningar och utgångsdatum:
Snell SA 2000, ej godkänd efter 31 dec 2014
BS6658-85 typA/FR, ej godkänd efter 31 dec 2013
Kläder skall ha märkning enligt FIA 8856-2000 standard (Technical List N°27)
Källa: FIA http://www.fia.com/sport/Regulations/dr ... pregs.html
Skall du leta upp en godkänd hjälm så leta upp aktuell technical list (PDF) och sedan finns samtliga hjälmar/märke/modell listade, dessutom många med bild.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Hjälmar som täcks in av reglementet
Utdrag ur FIA Appendix L (utgåva januari 6 2011):
"CHAPTER III - DRIVERS’ EQUIPMENT
1. Helmets
1.1 Standards
All drivers competing in circuit events, hill-climbs or rally special
stages, entered on the FIA Calendar, must wear crash helmets
which meet one of the standards listed in FIA Technical List N°
25.
Helmets which meet the FIA Standard 8860 - Advanced Helmet
Test Specifi cation (Technical List N°33), must be worn by drivers
in:
- the Formula One World Championship,
- the FIA World Rally Championship, if listed as priority 1 or 2,
- the WTCC,
- the FIA GT1 World Championship,
- the FIA GT2 and GT3 European Championships,
- the FIA F2 Championship
- the international series for GP2, LMP1, LMP2, GP3 and F3
cars.
It is strongly recommended that all drivers in the World Rally
Championship and in those international series for which the
technical regulations include crash structure requirements from
the FIA Formula One, F3 or F3000 technical regulations wear
helmets which meet the FIA Standard 8860.
Drivers and co-drivers in closed cockpit cars who wear full-face
helmets must be able to pass the following test (1), in order to
ensure that appropriate access to the airway of an injured driver
is possible:
the driver is to be seated in his car, with helmet and FIA approved
head restraint in place and attached and safety
harness buckled.
- with the help of two rescuers, the chief medical offi cer of
the Event (or, if present, the FIA medical delegate), must be
able to remove the helmet with the driver’s head maintained
permanently in a neutral position.
If this is impossible, the driver will be required to wear an open face
helmet."
"1.4 Maximum weight and communications systems
- Helmet weights may be checked at any time during an event
and must not exceed 1800 g for a full-face type or 1600 g for
an open-face type, including all accessories and attachments.
- Helmet-mounted radio speakers are prohibited in all circuit
and hill-climb events (earplug-type transducers are allowed).
Applications for waivers, on medical grounds only, may
be made through the driver’s ASN’s Medical Commission.
The fi tting of microphones may be done only in respect of
Article 1.3"
"2. Flame-resistant clothing
In circuit events, hill-climbs, special stages of rallies and selective
sections of cross-country events entered on the International
Sporting Calendar, all drivers and co-drivers must wear overalls
as well as gloves (optional for co-drivers), long underwear, a
balaclava, socks and shoes homologated to the FIA 8856-2000
standard (Technical List N°27)."
"3. Frontal Head Restraint (FHR)
3.1 The wearing in an international event of any device intended to
protect the head or neck and attached to the helmet is prohibited,
unless the device has been homologated according to the FIA
8858 standard. Homologated FHR systems are listed in the FIA
Technical List N° 29."
"CHAPTER III - DRIVERS’ EQUIPMENT
1. Helmets
1.1 Standards
All drivers competing in circuit events, hill-climbs or rally special
stages, entered on the FIA Calendar, must wear crash helmets
which meet one of the standards listed in FIA Technical List N°
25.
Helmets which meet the FIA Standard 8860 - Advanced Helmet
Test Specifi cation (Technical List N°33), must be worn by drivers
in:
- the Formula One World Championship,
- the FIA World Rally Championship, if listed as priority 1 or 2,
- the WTCC,
- the FIA GT1 World Championship,
- the FIA GT2 and GT3 European Championships,
- the FIA F2 Championship
- the international series for GP2, LMP1, LMP2, GP3 and F3
cars.
It is strongly recommended that all drivers in the World Rally
Championship and in those international series for which the
technical regulations include crash structure requirements from
the FIA Formula One, F3 or F3000 technical regulations wear
helmets which meet the FIA Standard 8860.
Drivers and co-drivers in closed cockpit cars who wear full-face
helmets must be able to pass the following test (1), in order to
ensure that appropriate access to the airway of an injured driver
is possible:
the driver is to be seated in his car, with helmet and FIA approved
head restraint in place and attached and safety
harness buckled.
- with the help of two rescuers, the chief medical offi cer of
the Event (or, if present, the FIA medical delegate), must be
able to remove the helmet with the driver’s head maintained
permanently in a neutral position.
If this is impossible, the driver will be required to wear an open face
helmet."
"1.4 Maximum weight and communications systems
- Helmet weights may be checked at any time during an event
and must not exceed 1800 g for a full-face type or 1600 g for
an open-face type, including all accessories and attachments.
- Helmet-mounted radio speakers are prohibited in all circuit
and hill-climb events (earplug-type transducers are allowed).
Applications for waivers, on medical grounds only, may
be made through the driver’s ASN’s Medical Commission.
The fi tting of microphones may be done only in respect of
Article 1.3"
"2. Flame-resistant clothing
In circuit events, hill-climbs, special stages of rallies and selective
sections of cross-country events entered on the International
Sporting Calendar, all drivers and co-drivers must wear overalls
as well as gloves (optional for co-drivers), long underwear, a
balaclava, socks and shoes homologated to the FIA 8856-2000
standard (Technical List N°27)."
"3. Frontal Head Restraint (FHR)
3.1 The wearing in an international event of any device intended to
protect the head or neck and attached to the helmet is prohibited,
unless the device has been homologated according to the FIA
8858 standard. Homologated FHR systems are listed in the FIA
Technical List N° 29."
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Hjälmar som täcks in av reglementet
Har du tagit kontakt med någon ÅF (ex.vis R-Tune) och hört deras åsikt0tt0 skrev:Jag har letat väldigt många timmar och dagar efter en hjälm som väger 800g som också är FIA godkänd och med HANS/HNRS-fästen. Detta verkar öht inte finnas. SBF har ju ändrat sina regler och tillåter tyngre hjälmar, mer enligt internationell standard. Min fråga är väl egentligen om jag kan lita på att de gamla reglerna kommer uppdateras i enlighet med internationella/SBF-regler?

CCSR är medlem i SBF och som sådan ska vi följa SBFs regler och vi bör därför se över våra regler (när & hur kommer vi att diskutera inom CCSR).
Som ett steg i den processen har vi i samarbete SBF & vår Sponsor R-tune bjudit in till ett informationsmöte den 9 april.
Tyvärr har CCSR inte någon lista över godkända hjälmar.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Hjälmar som täcks in av reglementet
Med stor risk för att jag har missförstått det hela.
Den stora faran men hjälmar är att huvudet blir tyngre och vid en smäll så dras nacken ut (der helt SJUUUKT ut på film). Med HANS-skydd så sitter hjälmen (och huvudet) fast i bältet, därav viktkravet utan HANS. SBF har en krav på en godkänd hjälm och vikt. Vad som menas med godkänd hjälm bör i detta fall vara CE märkningen och MC hjälmar testas på samma sätt (men är dessa godkända egentligen).
FIA däremot har egna testmetoder och regler kring hur saker och ting ska se ut.
Den stora faran men hjälmar är att huvudet blir tyngre och vid en smäll så dras nacken ut (der helt SJUUUKT ut på film). Med HANS-skydd så sitter hjälmen (och huvudet) fast i bältet, därav viktkravet utan HANS. SBF har en krav på en godkänd hjälm och vikt. Vad som menas med godkänd hjälm bör i detta fall vara CE märkningen och MC hjälmar testas på samma sätt (men är dessa godkända egentligen).
FIA däremot har egna testmetoder och regler kring hur saker och ting ska se ut.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Hjälmar som täcks in av reglementet
Ah då tackar vi för alla förtydliganden. Summan av kardemumman är med andra ord att leta efter:
* En öppen hjälm som är FIA-godkänd
* Förberedd med HANS-fästen
* Så låg vikt som plånboken tillåter, dock max 1400g i enlighet med SBF's regler
Tänk vad mycket enklare livet blev nu:)
* En öppen hjälm som är FIA-godkänd
* Förberedd med HANS-fästen
* Så låg vikt som plånboken tillåter, dock max 1400g i enlighet med SBF's regler
Tänk vad mycket enklare livet blev nu:)
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Hjälmar som täcks in av reglementet
Har också sett filmer på krocktest med och utan HANS, förstår varför HANS blir genomgående krav om ett par år!Jake skrev:Med stor risk för att jag har missförstått det hela.
Den stora faran men hjälmar är att huvudet blir tyngre och vid en smäll så dras nacken ut (der helt SJUUUKT ut på film). Med HANS-skydd så sitter hjälmen (och huvudet) fast i bältet, därav viktkravet utan HANS. SBF har en krav på en godkänd hjälm och vikt. Vad som menas med godkänd hjälm bör i detta fall vara CE märkningen och MC hjälmar testas på samma sätt (men är dessa godkända egentligen).
FIA däremot har egna testmetoder och regler kring hur saker och ting ska se ut.

Tävling eller träning med SBF krav
Jag tror du rör till det med att blnda in andra märkningar som inte är relevanta . Jag skrev tidigare ner vilka FIA märkningar som gäller eller kommer att gälla för en bilracinghjälm, skulle nu hjälmen ifråga dessutom ha en CE märkning så är det ju naturligvis bra men betydelselöst i sammanhanget (för en MC hjälm har jag ingen aning).
*Representanter för racing utskottet inom SBF pratade senast förra helgen om anpassning av hjälmreglerna och då till att bli helt i linje med FIA och bör ses i sammanhanget att HANS blir obligatoriskt från 2013, så kan man förmoda att hjälmutbudet hos handlare enbart blir FIA godkända.
Så jag skulle satsa på framtiden vid val av hjälm inte haka upp mej på befintlig text då den är under översyn eller åtminstone i övergångsfas.
Andra delar som också troligen kommer att ändras (om det inte är gjort redan) är standarden på racing skor (mot FIA om man skall tävla), brandsläckare till depåplatsen mm. Allt detta är bra att veta om man skall tävla eller investerar långsiktigt mot möjliga framtida krav på vanliga banträffar eller lokalt arrangerade tävlingar enligt SBF regler i enkla tävlingsformer.
Vid CCS träff
Det hade varit bra att förtydliga kraven kring hjälmen på CCS träffar, KM:et osv.
Man kan ju ta skyddshandske som ett rent exempel på hur egen tolkning kan skilja beroende på preferenser, kan ju innebära allt från latexhandskar till svetshandskar

Personligen tycker jag nog att det är nuläget räcker med SBF/FIA godkänd hjälm eller MC hjälm på CCS arrangemang, dock skulle man kanske lägga till krav på balaklava för att förbättra brandskyddet en smula. En godkänd balaklava kostar några hundralappar och torde därför inte vara ett orimligt krav (skyddar desutom hjälmen innerklädsel mot svettig och skitig förare). Jag brukar se det som så att även om jag inte själv skulle krascha, så kan man behöva hjälpa nån annan, vilket kan bli svårt om man inte själv har tillräcklig utrustning.
Trackdays är ju upp till arrangörens besiktningsansvarig och sedan egen personlig vald nivå på personlig säkerhet.
*editerat
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Hjälmar som täcks in av reglementet
TACK för ett bra förslagMange_C5 skrev:Vid CCS träff
Det hade varit bra att förtydliga kraven kring hjälmen på CCS träffar, KM:et osv.
Man kan ju ta skyddshandske som ett rent exempel på hur egen tolkning kan skilja beroende på preferenser, kan ju innebära allt från latexhandskar till svetshandskar![]()
Personligen tycker jag nog att det är nuläget räcker med SBF/FIA godkänd hjälm eller MC hjälm på CCS arrangemang, dock skulle man kanske lägga till krav på balaklava för att förbättra brandskyddet en smula. En godkänd balaklava kostar några hundralappar och torde därför inte vara ett orimligt krav (skyddar desutom hjälmen innerklädsel mot svettig och skitig förare). Jag brukar se det som så att även om jag inte själv skulle krascha, så kan man behöva hjälpa nån annan, vilket kan bli svårt om man inte själv har tillräcklig utrustning.

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug