Dags att köpa C5:a
Dags att köpa C5:a
Vad ska man tänka på vid köp av C5:a?
Finns det några årsmodeller som man ska undvika m.m?
Mvh Mac
Finns det några årsmodeller som man ska undvika m.m?
Mvh Mac
Torch red Corvette C5 cab 2001
Re: Dags att köpa C5:a
Jag skulle vilja säga 99 och framåt är helt ok. De största förbättringarna gjordes till årsmodell -99 med en flera sidor lång åtgärdslista på småfel som man upptäckt under de första produktionsåren. Sen har det gjort småförbättringar efter det men inget större, 5hk mer from årsmodell -01 om man tycker det spelar roll Vissa bilar 01-02 hade problem med piston-slap vilket inte påverkar funktionen eller är skadligt på något sätt - mest lite irriterande vid kallstarter.Mac skrev:Vad ska man tänka på vid köp av C5:a?
Finns det några årsmodeller som man ska undvika m.m?
Mvh Mac
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Dags att köpa C5:a
Köp så ny som möjligt med låga mil, så får du minst problem/strul.Mac skrev:Vad ska man tänka på vid köp av C5:a?
Finns det några årsmodeller som man ska undvika m.m?
Mvh Mac
/TJ
Black Sweet Beast '04 Coupé
http://www.garaget.org/TJ
http://www.garaget.org/TJ
Re: Dags att köpa C5:a
Här har du några länkar som kan vara användbara.
http://www.carfax.com/
http://www.google.com/search?sourceid=n ... e+c5+forum
Hoppas att du hittar en fin C5
http://www.carfax.com/
http://www.google.com/search?sourceid=n ... e+c5+forum
Hoppas att du hittar en fin C5
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Dags att köpa C5:a
Köp så ny som möjligt med låga mil, så får du minst problem/strul.
Vad anses som lågt antal mil på en Corvette?
En Volvo med 15000 mil på mätaren går ju oftast utan större problem det dubbla innan det börjar hända saker.
Re: Dags att köpa C5:a
25000 problemfria mil, eller inkl en massa reparationer?
Re: Dags att köpa C5:a
FLNZ: Kan tyvärr inte svara på det men det är hur som helst väldigt hållbara motorer
MVH Conan999
Re: Dags att köpa C5:a
Kan tänka mig att en välservad LS1:a är mkt seglivad...men som sagt allt går ju att få sönder.Trevligt att komma till detta forum trots utan Corvette, men förhoppningsvis inte för länge utan.
Re: Dags att köpa C5:a
Blaikarn: Jaha där är du ju . Välkommen hit, här kör vi riktiga bilar
MVH Conan999
Re: Dags att köpa C5:a
Min personliga åsikt om piston slap är att det helt klart kommer att förkorta motorns livslängd.
Här förklarar dom vad piston slap är för något.
http://www.pistonslap.com/whatisit.htm
Det säger ju sig självt att det inte är bra, sen beror det ju på hur mycket "piston slap" eller glapp mellan kolv och cylindervägg man har men generellt så tror jag inte att det är något problem.
Så sålänge det inte låter såhär http://www.pistonslap.com/photos.htm när man startar så är det inget att bry sig om.
Här förklarar dom vad piston slap är för något.
http://www.pistonslap.com/whatisit.htm
Det säger ju sig självt att det inte är bra, sen beror det ju på hur mycket "piston slap" eller glapp mellan kolv och cylindervägg man har men generellt så tror jag inte att det är något problem.
Så sålänge det inte låter såhär http://www.pistonslap.com/photos.htm när man startar så är det inget att bry sig om.
GMs förklaring till piston slap
Från ls1tech.com.
I pulled this from www.bobistheoilguy.com. This is what a GM engineer had to say about piston slap. It does make me feel better.
Here is what a GM engineer told me on this subject..
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Are you talking about piston slap during the first few minutes of warmup..??
If so...that is what it is. Nothing to fear or nothing really wrong...just the piston noise until the piston warms up to fill the clearance to the bore.
Pistons rock as they cross TDC where the thrust load from the rod angularity shifts from one side to the other. This makes noise. Harmless..but it is the source of piston slap in most all situations.
To prevent this, pistons are designed with long, tapered, flexible skirts so that they can be fitted very tight in the bores when the bore and piston is cold. The taper of the skirt and flexibility of the skirt then prevents scuffing when the piston is hot. Also, the piston pin in OEM production pistons is always offset to one side....it is NOT in the middle of the piston. By offsetting the pin in the piston, artificial thrust load is created to control the piston "rocking" as it crosses over TDC.
Unfortunately, all of the above control techniques, common in past model engines to the extreme, create excess piston mass, cause friction and cost power and fuel economy. With the desire to build in as much power and free-revving capability and to improve fuel economy as much as possible thru friction reduction these design features are pushed in the other direction on modern engines.
Piston pin offset has been reduced over the years to a bare minimum today to reduce the thrust load generated and reduce friction. Pistons have been lightened up considerably by shortening the skirts. This creates less rotating/reciprocating mass which is good for power, free revving capability and fuel economy. Light weight pistons are great but the skirts, by necessity, are short making it hard to make them both strong and flexible and the shorter ckirts make them more prone to rocking.
Unfortunately, when the performance and fuel economy oriented pistons are run cold they are very prone to "slap" until they warm up to operating temperature.
The piston designers and development engineers are always treading the fine line between piston slap cold and friction and power/fuel economy loss when the engine is warm.
It is possible that you are hearing piston noise from an engine that is on the "high limit" for piston clearance so that it makes some noise cold. The good news is that the condition is harmless and that engine is probably a little more powerful (due to less friction) than a "quiet" counterpart. The bad news is that...it makes noise cold.
As an example of what the piston pin offset can do, it was common back in the early 70's to turn the pistons around "backwards" in the large displacement Chrysler engines to gain power. Those engines had large piston pin offsets to create thrust load to control the piston slap. So much thrust load and friction was created that just turning the pistons around in the bores was often good for 10 HP. The engines were very quiet with the pistons in correctly and they slapped like crazy, especially when cold, with the pistons reversed so as to reverse the pin offset.
Racing engines do not have the pin offset and thus the pistons slap like mad...but no one hears them over the open headers...LOL.
The noise is an annoyance but will not hurt anything and the engine is fine.
I don't remember if that engine had full floating pins or not but they can also cause some ticking just after start. Same sort of deal...the "correct" clearances in floating pins will cause clicking after startup for 30 seconds or so. To prevent the start up noise, the floating pin clearance must be kept so tight that the pins are almost press fit again.
I pulled this from www.bobistheoilguy.com. This is what a GM engineer had to say about piston slap. It does make me feel better.
Here is what a GM engineer told me on this subject..
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Are you talking about piston slap during the first few minutes of warmup..??
If so...that is what it is. Nothing to fear or nothing really wrong...just the piston noise until the piston warms up to fill the clearance to the bore.
Pistons rock as they cross TDC where the thrust load from the rod angularity shifts from one side to the other. This makes noise. Harmless..but it is the source of piston slap in most all situations.
To prevent this, pistons are designed with long, tapered, flexible skirts so that they can be fitted very tight in the bores when the bore and piston is cold. The taper of the skirt and flexibility of the skirt then prevents scuffing when the piston is hot. Also, the piston pin in OEM production pistons is always offset to one side....it is NOT in the middle of the piston. By offsetting the pin in the piston, artificial thrust load is created to control the piston "rocking" as it crosses over TDC.
Unfortunately, all of the above control techniques, common in past model engines to the extreme, create excess piston mass, cause friction and cost power and fuel economy. With the desire to build in as much power and free-revving capability and to improve fuel economy as much as possible thru friction reduction these design features are pushed in the other direction on modern engines.
Piston pin offset has been reduced over the years to a bare minimum today to reduce the thrust load generated and reduce friction. Pistons have been lightened up considerably by shortening the skirts. This creates less rotating/reciprocating mass which is good for power, free revving capability and fuel economy. Light weight pistons are great but the skirts, by necessity, are short making it hard to make them both strong and flexible and the shorter ckirts make them more prone to rocking.
Unfortunately, when the performance and fuel economy oriented pistons are run cold they are very prone to "slap" until they warm up to operating temperature.
The piston designers and development engineers are always treading the fine line between piston slap cold and friction and power/fuel economy loss when the engine is warm.
It is possible that you are hearing piston noise from an engine that is on the "high limit" for piston clearance so that it makes some noise cold. The good news is that the condition is harmless and that engine is probably a little more powerful (due to less friction) than a "quiet" counterpart. The bad news is that...it makes noise cold.
As an example of what the piston pin offset can do, it was common back in the early 70's to turn the pistons around "backwards" in the large displacement Chrysler engines to gain power. Those engines had large piston pin offsets to create thrust load to control the piston slap. So much thrust load and friction was created that just turning the pistons around in the bores was often good for 10 HP. The engines were very quiet with the pistons in correctly and they slapped like crazy, especially when cold, with the pistons reversed so as to reverse the pin offset.
Racing engines do not have the pin offset and thus the pistons slap like mad...but no one hears them over the open headers...LOL.
The noise is an annoyance but will not hurt anything and the engine is fine.
I don't remember if that engine had full floating pins or not but they can also cause some ticking just after start. Same sort of deal...the "correct" clearances in floating pins will cause clicking after startup for 30 seconds or so. To prevent the start up noise, the floating pin clearance must be kept so tight that the pins are almost press fit again.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Dags att köpa C5:a
Jag tror att det inte ska vara några större problem .FLNZ skrev:25000 problemfria mil, eller inkl en massa reparationer?
EFTERSOM
Man bara tar ut ca 60 hkr/liter, många delar används i andra tyngre fordon och bilarna körs mest när det är vackert och torrt väder.
MEN
Om man slarvar med varmkörning, service, blåkör, och preppar bilen så kan allt hända .
Piston slap har orsakat problem men jag tror att ovarsamma ägare är ett betydligt större problem.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Dags att köpa C5:a
Sitter och kollar på C5:or hela dagarna och undrar om de flesta har MPH/mätare....verkar ju lite tråkigt med det. Eller måste man hitta en Europe-såld för att få KM/H....gått nytt år på er alla.
Re: Dags att köpa C5:a
Det är valbart med en knapp, i alla fall på min. Växlar enkelt mellan mph och km/h både på den analoga mätaren och heads-up. Problemet är väl att du inte har km/h fart om du kör över 200km då mätaren bara går dit, men efter det får du väl köra mphblaikarn skrev:Sitter och kollar på C5:or hela dagarna och undrar om de flesta har MPH/mätare....verkar ju lite tråkigt med det. Eller måste man hitta en Europe-såld för att få KM/H....gått nytt år på er alla.
/J
Corvette C5 Cabriolet ´99
Re: Dags att köpa C5:a
Ok tackar för svar,nu spanar jag vidare efter ett tänkbart byte.EsCos skrev:Det är valbart med en knapp, i alla fall på min. Växlar enkelt mellan mph och km/h både på den analoga mätaren och heads-up. Problemet är väl att du inte har km/h fart om du kör över 200km då mätaren bara går dit, men efter det får du väl köra mphblaikarn skrev:Sitter och kollar på C5:or hela dagarna och undrar om de flesta har MPH/mätare....verkar ju lite tråkigt med det. Eller måste man hitta en Europe-såld för att få KM/H....gått nytt år på er alla.
/J
Re: Dags att köpa C5:a
Finns det HUD så börjar den om på 0 efter 200 km/h och då behöver man ju inte slå över till miles.
Re: Dags att köpa C5:a
Aha, där ser man, så bra!
Jag köpte min i början av december och körde hem den i regn och 1 grad +, var inte sugen att gå över 200 då
Jag köpte min i början av december och körde hem den i regn och 1 grad +, var inte sugen att gå över 200 då
Corvette C5 Cabriolet ´99
Re: Dags att köpa C5:a
Jag trodde också den började om ifrån noll, men om man tittar riktigt noga så tänds en liten 2:a före så HUD´en visar hastigheter över 200km/h med tre siffror.C5LKPG skrev:Finns det HUD så börjar den om på 0 efter 200 km/h och då behöver man ju inte slå över till miles.
Lätt att missa vid sådana hastigheter..
Re: Dags att köpa C5:a
FLNZ skrev:Jag trodde också den började om ifrån noll, men om man tittar riktigt noga så tänds en liten 2:a före så HUD´en visar hastigheter över 200km/h med tre siffror.C5LKPG skrev:Finns det HUD så börjar den om på 0 efter 200 km/h och då behöver man ju inte slå över till miles.
Lätt att missa vid sådana hastigheter..
Jaha!!! Det var som tusan. Har nog missat det tydligen.
Re: Dags att köpa C5:a
FLNZ går din gula så fort?
GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA !
GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA !
Re: Dags att köpa C5:a
Björn skrev:FLNZ går din gula så fort?
GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA !
Kan svara i detta ämne!! Dom gula ÄR snabbast!!
Gott Nytt!!!
Re: Dags att köpa C5:a
Ja det skall väl du veta om någon, Har du inte provat?Björn skrev:FLNZ går din gula så fort?
GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA !
Gott nytt år alla Corvette ägare!
Re: Dags att köpa C5:a
Jo Fredrik jag har testat !!
Men bilen vibbade så mycket i typ 120km så jag åkte hem och parkerade
fortast möjligt
Men bilen vibbade så mycket i typ 120km så jag åkte hem och parkerade
fortast möjligt
Re: Dags att köpa C5:a
Björn:
Ja det är möjligt att den gjorde men det beror nog inte på bilen i allafall
Ja det är möjligt att den gjorde men det beror nog inte på bilen i allafall
Re: Dags att köpa C5:a
Nu står corvetten i garaget! Det blev en röd C5 cab
Torch red Corvette C5 cab 2001
Re: Dags att köpa C5:a
Nice! vilken årsmodell blev d. Några bilder. Kommer ihåg känslan när man kör hem första gången. Underbart
Re: Dags att köpa C5:a
Grattis & hur många timmar är du i garagetMac skrev:Nu står corvetten i garaget! Det blev en röd C5 cab
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Dags att köpa C5:a
Cool!
Men vilken tid det tog!
Men vilken tid det tog!
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Re: Dags att köpa C5:a
Den som väntar på ngt gott......
årsmodell: 2001
har tyvärr inte kört nån längre sträcka, drog hem den på trailer..ställer på den i april. Visst blir det några timmar i garaget Det e lätt att bara sitta och drömma sig iväg...endel putsande blir det åxå..
Kan inte ladda upp bilder ("Detta forums bilagekvot har uppnåtts, du kan inte ladda upp några filer.") får lägga den här bredvid ist om jag lyckas.
årsmodell: 2001
har tyvärr inte kört nån längre sträcka, drog hem den på trailer..ställer på den i april. Visst blir det några timmar i garaget Det e lätt att bara sitta och drömma sig iväg...endel putsande blir det åxå..
Kan inte ladda upp bilder ("Detta forums bilagekvot har uppnåtts, du kan inte ladda upp några filer.") får lägga den här bredvid ist om jag lyckas.
Torch red Corvette C5 cab 2001