Lackbehandling på ny Corvette C6

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
RobRoy
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 26
Blev medlem: mån dec 27, 2010 1:56
Ort: Solna

Lackbehandling på ny Corvette C6

Inlägg av RobRoy »

Som jag skrivit i en tidigare tråd så har jag precis köpt en ny Corvette C6. Funderar lite på om det är värt att lägga på någon typ av lackbehandling typ Ditec.

Vad säger ni, vad fungerar bäst på en svart Corvette och hur hade ni gjort?
På väg att köpa min första sportbil - Varför inte en C6:a direkt? :)
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Lackbehandling på ny Corvette C6

Inlägg av Lars J »

En lackbehandling är väl investerade pengar :D

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lackbehandling på ny Corvette C6

Inlägg av vette.se »

RobRoy skrev:Som jag skrivit i en tidigare tråd så har jag precis köpt en ny Corvette C6. Funderar lite på om det är värt att lägga på någon typ av lackbehandling typ Ditec.

Vad säger ni, vad fungerar bäst på en svart Corvette och hur hade ni gjort?
Vi kör med Mr. Cap och det blir väldigt bra och beständigt, har ingen erfarenhet av Ditec men jag skulle inte tro att det är någon skillnad.
Den största skillnaden är nog hur duktiga de är på den station du åker till oavsett om det är Mr. Cap eller Ditec - skit in, skit ut så att säga :)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
RobRoy
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 26
Blev medlem: mån dec 27, 2010 1:56
Ort: Solna

Re: Lackbehandling på ny Corvette C6

Inlägg av RobRoy »

vette.se skrev:
RobRoy skrev:Som jag skrivit i en tidigare tråd så har jag precis köpt en ny Corvette C6. Funderar lite på om det är värt att lägga på någon typ av lackbehandling typ Ditec.

Vad säger ni, vad fungerar bäst på en svart Corvette och hur hade ni gjort?
Vi kör med Mr. Cap och det blir väldigt bra och beständigt, har ingen erfarenhet av Ditec men jag skulle inte tro att det är någon skillnad.
Den största skillnaden är nog hur duktiga de är på den station du åker till oavsett om det är Mr. Cap eller Ditec - skit in, skit ut så att säga :)
Okej, men vad jag ser att ni har på hemsidan är bara nån typ av tvätt, så bilen blir "gnistrande ren", samt massa service-punkter invändigt, vilket jag inte behöver. Jag är ute efter någon slags lackskydd, som skyddar även mot stenskott osv. Erbjuder ni det också eller?
På väg att köpa min första sportbil - Varför inte en C6:a direkt? :)
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lackbehandling på ny Corvette C6

Inlägg av vette.se »

RobRoy skrev: Okej, men vad jag ser att ni har på hemsidan är bara nån typ av tvätt, så bilen blir "gnistrande ren", samt massa service-punkter invändigt, vilket jag inte behöver. Jag är ute efter någon slags lackskydd, som skyddar även mot stenskott osv. Erbjuder ni det också eller?
Vi har Mr. Caps hela program inklusive lackbehandling, det vi har lagt in i webbutiken är det vanligaste som många gör i samband med att de har bilen hos oss på service.

De är väldigt duktiga på Mr. Cap här i Arlandastad, vi gör alla våra bilar där och vår granne har alla sina Ferrari och Lamborghini där innan de levererar bil till kund vilket ger en skaplig kvalitetsstämpel på deras arbete.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Lackbehandling på ny Corvette C6

Inlägg av 745 »

Det finns genomskinlig folie anpassat för de ytor där man brukar få stenskott och sedan finns det ganska diskreta stänkskydd (men det kanske det redan sitter på bilen) :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
RobRoy
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 26
Blev medlem: mån dec 27, 2010 1:56
Ort: Solna

Re: Lackbehandling på ny Corvette C6

Inlägg av RobRoy »

OK, får kanske boka in en lackbehandling.

Slänger in en annan fråga:

Om man packar bagageutrymmet ordentligt, skulle man vilja fästa ett nät av något slag bakom stolarna, så att saker inte flyger fram i bilen vid kraftig inbromsning. Försökte titta efter fästpunkter, men hittade inte riktigt något vettigt. Hur göra för att få dit ett skyddsnät?
På väg att köpa min första sportbil - Varför inte en C6:a direkt? :)
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Lackbehandling på ny Corvette C6

Inlägg av Corinthian »

RobRoy skrev:Om man packar bagageutrymmet ordentligt, skulle man vilja fästa ett nät av något slag bakom stolarna, så att saker inte flyger fram i bilen vid kraftig inbromsning. Försökte titta efter fästpunkter, men hittade inte riktigt något vettigt. Hur göra för att få dit ett skyddsnät?
det finns GM original lastnät för C6 som fästs på botten av bagageutrymmet. funkar dock inte om man packar fullt ovanpå dem men vid mindre packning sp. tror det kostar 1500:- på Svenska Bil men går säkert att få billigare från Corvette Central eller Ecklers
RobRoy
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 26
Blev medlem: mån dec 27, 2010 1:56
Ort: Solna

Re: Lackbehandling på ny Corvette C6

Inlägg av RobRoy »

Corinthian skrev:
RobRoy skrev:Om man packar bagageutrymmet ordentligt, skulle man vilja fästa ett nät av något slag bakom stolarna, så att saker inte flyger fram i bilen vid kraftig inbromsning. Försökte titta efter fästpunkter, men hittade inte riktigt något vettigt. Hur göra för att få dit ett skyddsnät?
det finns GM original lastnät för C6 som fästs på botten av bagageutrymmet. funkar dock inte om man packar fullt ovanpå dem men vid mindre packning sp. tror det kostar 1500:- på Svenska Bil men går säkert att få billigare från Corvette Central eller Ecklers
OK! vad bra, men jag har försökt googla efter detta, hittar inga bilder eller vad det kallas. Har du någon länk jag kan titta på?
På väg att köpa min första sportbil - Varför inte en C6:a direkt? :)
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Lackbehandling på ny Corvette C6

Inlägg av Corinthian »

RobRoy skrev:OK! vad bra, men jag har försökt googla efter detta, hittar inga bilder eller vad det kallas. Har du någon länk jag kan titta på?
tyvärr, jag har ingen länk. men om du ringer en GM återförsäljare så kan du nog få GM's artikelnummer på telefon... så kan du söka på det i div GM-databaser på nätet.
0tt0
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: fre feb 25, 2011 0:44
Ort: Göteborg

Re: Lackbehandling på ny Corvette C6

Inlägg av 0tt0 »

Nu kommer du inte bli glad på mig RobRoy, men när jag köpte min Competition ny för drygt en månad sedan så fick jag lastnätet levererat med bilen, jag tror att detta alltid skall göras så snacka med handlaren!

Det i sig var väl inte så farligt tänker du, men vi har ju pratat om att vi gav samma pengar för våra bilar, men Hedins i Göteborg lade faktiskt på en lackförsegling utan att jag ens frågade om det. Det gjorde dom som en normal del i leveransprocessen.. Återigen, snacka med din handlare:) (kanske skall tillägga att det inte var Hedins själva som gjorde lackförseglingen utan ett annat lokalt företag som jag inte kommer ihåg namnet på.)
RobRoy
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 26
Blev medlem: mån dec 27, 2010 1:56
Ort: Solna

Re: Lackbehandling på ny Corvette C6

Inlägg av RobRoy »

0tt0 skrev:Nu kommer du inte bli glad på mig RobRoy, men när jag köpte min Competition ny för drygt en månad sedan så fick jag lastnätet levererat med bilen, jag tror att detta alltid skall göras så snacka med handlaren!

Det i sig var väl inte så farligt tänker du, men vi har ju pratat om att vi gav samma pengar för våra bilar, men Hedins i Göteborg lade faktiskt på en lackförsegling utan att jag ens frågade om det. Det gjorde dom som en normal del i leveransprocessen.. Återigen, snacka med din handlare:) (kanske skall tillägga att det inte var Hedins själva som gjorde lackförseglingen utan ett annat lokalt företag som jag inte kommer ihåg namnet på.)
OK, det var ju bra av dig att få det :)

Jag fick ju någon typ av lackbehandling också, men han sa aldrig något om en försegling. Jag har ju ett litet nät längst bak och sen ett stort skynke som är något insynsskydd, men inget som fångar upp väskor som kan flyga in i cupen, men det fick du alltså? Kan du ta en bild på lastnätet och lägga upp?

Ska prata med bilhandlarn..
På väg att köpa min första sportbil - Varför inte en C6:a direkt? :)
0tt0
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: fre feb 25, 2011 0:44
Ort: Göteborg

Re: Lackbehandling på ny Corvette C6

Inlägg av 0tt0 »

Ah då är jag med på vad du menar! Jag har samma grejer som du har.. Hade inte undersökt vad det var jag hade, men efter inspektion så var det mycket riktigt något helt annat än ett lastnät:)
Skriv svar