kopplings pedal som fastnar i botten

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

kopplings pedal som fastnar i botten

Inlägg av velasoraptor »

Detta är ett litet råd till er som inte kan så mycket om sin bil.Som många säkert har upplevt så kan kopplingspedalen på manuella bilar stanna i botten vid hårad accerlationer.Det gäller C5 och C6 samt Z06 modellerna.Man får då dra tillbaka pedalen med foten.Det räcker inte alltid med att se till att kopplings oljan är ren och fin.En lösning på problemet är att skaffa en ny huvudkopplings cylinder som heter Tick performance.Den har större kanaler och det går också att ställa pedalspelet.Dom som har skaffat en sådan och håller oljan ren.Har aldrig mer haft något problem med att kopplings pedalen fastnar i botten. I alla fall inte vad jag vet.I USA använder var och varannan gubbe denna Tick cylindern.Jag har den själv i min bil.Grabbarna på R-TUNE kan ta hem sådana och montera dom.Om någon har dessa problem och inte vill eller kan montera dit den själv.Många av er känner redan till denna cylinder.Men jag vill tala om för er som inte är så insatta i detta.Så att ni vet att det finns en lösning på problemet.Detta kan möjligen ha nämts på forumet förut.Men det skadar inte att upprepa detta för nya C5 och C6 ägare med manuella lådor..

Kenta C5 Z06 ls7 427a
Senast redigerad av velasoraptor den mån mar 28, 2011 21:08, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: kopplings pedal som fastnar i botten

Inlägg av Bengt »

Det är inte huvudcylindern som är problemet utan damm från kopplingen som letar sig in i slavcylindern. Då hjälper det inte att byta huvudcylindern...
Lösningen är "Ranger-metoden", att aldrig nånsin låta bromsvätskan i behållaren till kopplingens huvudcylinder bli det minsta skitig. Då får man aldrig problem. D.v.s byt vätska i behållaren före/efter varje besök till strip/bana.
Är det så illa att slavcylindern redan är skadad(hur många sköter detta med handen på hjärtat ?) så är det inte säkert att det hjälper vad man än gör, men då löser en ny master inga problem.
Att byta master kan ge andra fördelar men jag kan inte alls förstå hur det skulle lösa "sticking pedal" problemet eftersom det sitter i slaven.

Nedan 2 länkar :
http://www.rangeracceleration.com/Clutch_Care.html
http://forums.corvetteforum.com/c5-tech ... nside.html
Senast redigerad av Bengt den mån mar 28, 2011 19:55, redigerad totalt 1 gånger.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Bengt skrev:Lösningen är "Vranger-lösningen", att aldrig nånsin låta bromsvätskan i behållaren till kopplingens huvudcylinder bli det minsta skitig. Då får man aldrig problem. D.v.s byt vätska i behållaren före/efter varje besök till strip/bana.
Jag gör så men visste inte att metoden hade ett namn. 8)
Pedalen har fastnat en enda gång, men då var det blött och jag tror att jag hade foten i "färdigställning" på pedalen. Vill tro att problemet den enda gången orsakades av föraren och inget annat.. Bild
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Du har alldeles rätt Bengt.Men det underlättar en hel del med Tick cylindern.Den har ett bättre flöde en orginal huvudkopplings cylinder.Vilken underlättar oljeflödet till slav cylinder.Många har blivit hjälpta av det.Men du har helt rätt.Man måste ha ren olja till kopplingen hela tiden.Dammet som letar sig in är ett helvete.Man måste hålla oljan ren.Annars så går det åt skogen förr eller senare med slaven pricis som du säger.Så med en Tick cylinder och ren olja får du INGA problem med en kopplings pedal som fastnar i golvet.

Kenta C5 Z06 ls7 427a
Senast redigerad av velasoraptor den mån mar 28, 2011 21:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Hmm skrev visst Vranger... Är visst lite skadad. Ranger skall det vara.. VRanger är en produkt för VMWare....

Hade man råd skulle man ju byta varenda del i bilen till det bästa man kan hitta. Tyvärr får man lösa det på billigaste sätt ibland, byta kopplingsvätskan !
C5-2000
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Mange_C5 skrev:
Bengt skrev:Lösningen är "Vranger-lösningen", att aldrig nånsin låta bromsvätskan i behållaren till kopplingens huvudcylinder bli det minsta skitig. Då får man aldrig problem. D.v.s byt vätska i behållaren före/efter varje besök till strip/bana.
Jag gör så men visste inte att metoden hade ett namn. 8)
Pedalen har fastnat en enda gång, men då var det blött och jag tror att jag hade foten i "färdigställning" på pedalen. Vill tro att problemet den enda gången orsakades av föraren och inget annat.. Bild
Jodå, o det snabbaste sättet att köra 400m på heter också "Ranger-metoden" :D
C5-2000
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Ja visst ja, nu ringde klockan. Läste på ett amerikanskt forum om metoden och då nämndes "Ranger" i sammanhanget.

402m? Menar du att genom att slira på kopplingen så blir man snabbare? :shock:
Eller har denne "Ranger" namngett något helt annat?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Kopplingen skall upp inom 20 fot och inget hjulspinn. 11.025 med standard C6Z06 och standarddäck. 11.818 med standard C5Z06.
C6Z06 Listan :
http://forums.corvetteforum.com/c6-z06- ... -list.html
C5Z06 Listan :
http://forums.corvetteforum.com/c5-z06- ... -only.html

Bara att träna... Han skulle släppa en DVD men den kommer ju aldrig...
C5-2000
Skriv svar