Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Ang. R-Däck till C5 Z06 2003.

Inlägg av 745 »

velasoraptor skrev:Funderar på att byta mina redan nya fälgar imot OZ Ultraleggera HLT.Inget fel på dom nya jag har.Snygga är dom också.Men jag vill komma ner i så mycket ofjädrad vikt som möjligt.Även om dom nyinköpte fälgarna är bland det lättare i sitt slag.Ska bestämma mig i veckan.Då blir mina 11X19 och 9,5X18 gloss black C6 2008 split spoke fälgarna till salu efter bara 4 mil haha.Man är ju snurrig i roten ibland.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 427a (under inkörning)
Ja visst är man snurrig i roten som håller på med det här, men det är ju kul :D
Men nu blir jag orolig för dig, byta fälgar efter 4 mil :? (det blir många fälgar / sommar :mrgreen: )
Hur mycket vikt sparade du när du bytte till dina nuvarande, & hur mycket skillnad känner du :?:
Hur mycket vikt kommer du spara om du byter dina nya fälgar, & hur mycket kommer det att kosta :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Ja du haha.Jo dom fälgarna som sitter på nu är ju reproduction fälgar som kostade 14.000kr.Men dom är några av dom lättaste i den kategorin.Dom väger med däck ca 4kg mer en orginal runt om 1kg/hjul.Men då har jag gått upp till 11X19 och 9,5X18.Förut var det ju 10,5X18 och 9,5x17.Bara OZ fälgarna 11X19 och 9,5X18 gör att jag minskar vikten med 6kg på bara fälgarna jämfört med nu.Kostnaden är inte mycket mer en det jag gav för repro fälgarna.Reprofälgarna är snyggare en OZ fälgarna och fungerade bra.Av det lilla jag kört med dom.Men 6kg är 6kg.Jag får ju tillbaka en del på att sälja mina repro fälgar.Dock med reduserat pris.Dom är jäkligt balla.Så därför känns det lite tråkigt att sälja dom.Skulle jag behålla dom så är det ingen katastrof.Sånt är livet.Jag skulle ha kollat mera noga innan jag köpte fälgar.Jag tyckte att vikten var ganska ok för att vara repro fälgar.Men man hade väl lite för brottom.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7.(Mera förvirrad en förut haha)
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

6 kg är inte kattskit (om man inte har en väldigt stor katt :mrgreen: )
Varför inte:
behålla snygg fälgarna & ha på gatan (om du inte får väldigt bra betalt för dom).
köpa lätta racefälgar med racedäck.
Och om du åker rattlås (vilket jag tror att du gör, rätta mig om jag har fel), kan du spara ännu mer vikt genom att köpa cykelhjul fram och mindre lättare bakfälgar med mycket gummi & bättre grepp (kan behövas med din nya motor :twisted: ).

Vi är alla mer eller mindre förvirrade :D
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Jodu Göran!! Men jag försöker få till något mellanting till gata,drag och bana.Jag vill att bilen ska bli bra i alla kategorier.Utan att behöva byta fälgar mm.Då får man pruta lite här och där som sagt och gå en medelväg..Jag har ju R-däck på nu.Så det känns rätt med dom lättare fälgarna.Dom ser bra ut dom med.Så jag kommer att åka överallt på dom.Så är det tänkt i alla fall.Cyckelhjul och lättare bak fälgar vore väl ok om man bara skulle köra rakt fram.Men lite överkurs för mig.Men dom nya fälgarna åker nog i väg.Det är bättre att sälja dom till någon som uppskattar fälgarna en att dom bara ligger.Det är dom ballaste repro fälgarna jag sätt i mitt tycke.Jag tror jag är den enda som har dom en så länge.Det blir hela förådet fullt av fälgar om jag behåller dom.Jag har ju orginal C5 Z06 fälgarna med däck kvar också.Samt bruks bilens däck är också där.Rattlås haha!!!Vad tror du!!Det är rattmuff på.Jag har åkt en del innan knäna balla ur.Mest med DeTomaso Pantera.Strip körning har det dock blivit med Vetten.Det måste väl du ha sätt.Även om det inte blivit tillfälle att köra ifrån dig haha.Hoppas på att köra i år.Skam den som ger sig.

Kenta C5 Z06 Ls7 427a Förvirring kvarstår dock haha)
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

velasoraptor skrev:Rattlås haha!!!Vad tror du!!Det är rattmuff på.Jag har åkt en del innan knäna balla ur.Mest med DeTomaso Pantera.Strip körning har det dock blivit med Vetten.Det måste väl du ha sätt.Hoppas på att köra i år.Skam den som ger sig.

Kenta C5 Z06 Ls7 427a Förvirring kvarstår dock haha)
Kul att vi är fler som tycker att det är kul när det svänger :D
Och självklart vet jag att du kört Pantera och därmed borde ha kört en del bana, men som du säger, jag har bara sett dig på strippen.
Då är det bara att lägga ut en annons på dom nya fälgarna eller lämna dom i inbyte.......
Ses vi hos Anders på lördag :?:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Självklar ses vi hos Anders.Min bil är står kvar där till efter mötet.Ha det bra

Kenta C5 Z06 2004 Ls7
dannec5
Nykomling
Nykomling

Inlägg av dannec5 »

Nu har man äntligen fått tag på r-däck i rätt dimension.

Hittade 2st Pirelli Pzero C 295 35 18 som endast gått 250 gatmil, sedan 275 40 17 samma sort fram..Billigt dessutom! ;)

Problemet löst, bara å gasa på när sommarn är här :)
Straightster
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Straightster »

Corinthian skrev:
dannec5 skrev:Nån som vet något annat bra däck? r-däck behöver det inte vara men helst nått med hård stomme..
Jag kan rekommendera Dunlop SportMaxx GT. Riktigt bra däck som jag vet även används i Mellansvenska Långloppsserien...
Det behöver inte vara hård stomme men däremot bör du köpa däck som är förstärkta (reinforced).. i synnerhet om du har låg profil

Michelin Pilot Sport PS2 är även bra. Likaså Pirelli P-zero & Bridgestone Potenza.
Jag har även hört att Vredestein Ultrac Sessanta är helt ok.

Dessa är dock inte klassade som "R-Däck".. men Michelin PS2 & Dunlop SportMaxx GT är det närmsta man kan komma med gatdäck
Funderar på just Vredestein Ultra Sessanta då de har fått mycket gott sagt om sig.
Köper 19" 10 och 18" 9,5 och undrar just vilka däckdimensioner jag ska ha för att inte AS ska få fnatt.
Ultra Sessanta kan jag få i 295/30/19 bak och 265/35/18 fram, vilket skulle göra en 2,55% skillnad i rullomkrets. Hade nog varit mer optimalt med 40 bak och 35 fram, men det finns inte. Vad tror du skulle funka bäst?
Skriv svar