Säkringar:
Säkringsdosa under huven: Fuse 52 (ABS), Fuse 5 ABSTRNS
Säkringsdosa vid passagerarfötterna: Fuse 8 STP HAS
Titta inte bara på säkringarna utan mät på båda sidorna om säkringen så spänningarna verkligen finns där (ignition ON eller att motorn är igång)
Med tändningen av:
Kolla att byglingskontakterna(starconnectors) sitter som de ska, de finns bakom luckan framför passagerarens fötter. Bakom luckan i vänsterkant sitter BCMen och till vänster om den in mot tunneln sitter två kontakter som har en byglingskontakt, se till att de sitter i som de ska. Ta gärna ur byglingskontakten och spraya med elektronikrengöring, försök också att låsa kontakterna när du är klar med stark tejp precis som det satt original. (om dessa inte sitter i / har kontakt blir det bla avbrott i databussarna i bilen) Slå på tändningen igen och kolla TCS.
Om inte det hjälpte så:
Se till att tändningen är av (ingen nyckel i) och ta sedan bort kontakten på ABSen.
Slå på tändningen och kontrollera att du har jord och spänning fram till ABSen (se kontakten nedan). Passa på att spraya kontakterna med elektronikrengöring.
Om allt ser ok ut såhär långt behöver du kontrollmäta databussen från ABSen till BCMen, jag har tyvärr inte komplett dokumentation där jag är nu så jag vet inte vilken kontakt/stift det är på BCM sidan, det är i varje fall Stift 10 i ABSen och sen är det stift E ljusblå kabel i byglingskontakten(starconnector, se ovan var den sitter). Det borde inte vara fel från Starconnector in till BCM eftersom alla databussar går ihop i starconnectorn och har sen bara en kabel in till BCMen där alla moduler kommunicerar PCM, Electronic Suspension mm. Skulle det vara fel där skulle du även få No Comm på PCM.
Jag vet också att en del haft dålig kontakt i kontakterna till BCMen, koppla dock ur batteriet innan du drar ur de kontakterna. Använd elektronik rengöring på kontakterna och sätt tillbaks igen.
RaceLab.se /
Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email
info@racelab.se