Bakvagn

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
pow
Nykomling
Nykomling

Bakvagn

Inlägg av pow »

Hej
undrar om någon här har en ide, kanske en ritning på att bygga en övre bärarm.
jag vet att både dragvette och toms har, men skulle vara kul att göra det själv, bilen är en 72 som ska köras en del på strippen.
syftet är väl att byta ut allt i bakvagnen, typ stickaxlar, drivaxlar mm. men händer det något,och man har en övre bärarmen håller sig iallafall bilen på hjulen.
mvh patrik
Jonas Rohwer
Rookie
Rookie

Re: Bakvagn

Inlägg av Jonas Rohwer »

Tjenare Patrik!

Jag håller på och skissar på just en sån bakvagn du är nyfiken på, och har börjat skriva lite om det i denna tråd.
Dock är det fortfarande bara just skisser, men jag kommer att uppdatera här på forumet när testerna börjar att ta form. Bild
pow
Nykomling
Nykomling

Inlägg av pow »

precis, något sådant.
det är just det där att få allt att gå lika fint från ytterlägena , utan någon brytning(knäckning).
hört att man ska ta bort c-clipsen på stickaxeln,för att den vandrar ut och in, när det gäller dragvettes kit, känns inte så bra?.
/patrik
Jonas Rohwer
Rookie
Rookie

Inlägg av Jonas Rohwer »

Jag tror nog att man ska plocka bort C-clipsen även om man har perfekt geometri.
De gör ju ändå ingen nytta med de nya övre bärarmarna, och kan egentligen bara ställa till elände om de sitter kvar.

Jag är också lite nyfiken på vad du har tänkt dig för komponenter i bakaxeln, och hur du har resonerat kring detta..
Är ju själv inne på precis samma planer som du, och det är alltid intressant få nya infallsvinklar och kanske även nya idéer!

Själv är jag inne på Tom's "12 bolt conversion kit" och även Tom's kit med 30-splines 1350-axlar.
pow
Nykomling
Nykomling

Inlägg av pow »

hej jonas
jag har nog också som slutmål, toms 12 bult, 1350 kitet med 30 splines axlar.
fast du vet, har precis satt ihop en ny motor, 406 cui. sen blir det kanske en ny låda,och sen....Det blir lite mycket just idag att beställa dessa prylar från Toms, det handlar om ca $ 4000 + frakt.
Tänkte börja så här toms diff 17 spline, org inre stickaxlar, byta till 4,11 utv, 3" axlar starka kors, org yttre stickaxlar, komposit fjäder, QA1 stötdämpare.
Jag kör med dragradialer, så det är ju inte direkt jättefäste. hoppas det
håller ett tag :?
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av johanlu »

Har precis satt upp min bakvagn efter mycket krångel och felgjorda delar i från Tom.s.
Försökte ladda upp en bild men filen är för stor (vet ej hur man gör)
Verkar som inget stämmer i från Tom.s men med hjälp av Corvetteola som har ringt och returnerat delar och ringt å beställt så är allt på plats. Även det mekaniska handbromsoket till willwood bromsarna.
Kör med Tom.s 12 bolt. 14.80 kitet med extra tjocka 3,5tums axlar offsetbärarmar med willwood 12.19 bromsskivor med aluhatt och aluminiumok, samt handbromsok i från revolution brakes.och en kortare 360pounds stålfjäder och qa1 dämpare runt om.

good luck
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Det går inte att lägga in bilder direkt i forumet utan du måste lägga de på tex Photobucket och sedan länka därifrån.

Vore kul om du fick in lite bilder av grejerna, det är ett väldigt aktuellt tema. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Jonas Rohwer
Rookie
Rookie

Inlägg av Jonas Rohwer »

johanlu skrev:Har precis satt upp min bakvagn efter mycket krångel och felgjorda delar i från Tom.s.
Verkar som inget stämmer i från Tom.s men med hjälp av Corvetteola som har ringt och returnerat delar och ringt å beställt så är allt på plats.
Det skulle vara väldigt intressant för mig att få höra lite mer om detta.

Jag har ingen egen erfarenhet av Tom's, men har inte hittat någon annan som gör/säljer de prylar jag tycker att jag behöver, så jag hade mer eller mindre bestämt mig att handla från Tom's..
Pepe Estrada verkar inte vara i branschen längre, och några andra alternativ har jag inte heller hittat.

Det enda "negativa" jag hittills har hört om Tom's är att de tydligen kan vara lite knepiga att ha att göra med, men jag har inte tidigare hört att prylarna inte håller måttet.
Alltså är jag nyfiken på vad och hur mycket som inte stämde, och vad som krävdes för att få rätsida på skiten.
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av johanlu »

Hej!
Jo jag kom över en komplettbakvagn hät i sverige av en kille som fått ändrade planer.
Dvs den grövsta kombinationen som sållts till Europa ( rätt kul faktiskt).Fick den för 8 kr dollarn (8000dollar).
Men till min förvåning förvåning så fanns det ingen handbroms konstruktion överhuvudtaget.
Ringde då Tom och frågade eftersom det skulle vara street kitet. Som svar fick jag (I dont sell brakes. I dont know anything about brakes). Detta var för 1.5 år sen så nu har jag problem tänkte jag. Men jag fick då ett tips om att revolution brakes gör mekaniska handbromsok så jag köpte ett par ca 10000kr.Men hur skall jag få dit dom. Fick då hjälp av Stefan Pearson som hade en vän som sysslade med cncfräsning och fick då tillverkat ett fäste som höll wilwood oket och det nya mekaniska handbromsoket. Det tog ca 100timmar att göra fästena och framförallt sätta i hop navet med lage osv där inget var bearbetat.
Fick hem bakvagnen och min nya kardan 3" i från svea bil (ca 7500kr till). Satte upp allt och såg då att gängorna på dom yttre drivaxlarna var alldeles för dåliga samt att drivaxlarna fick fräsas ur för att flexa lite mer vid fjädring.
Fick hjälp av CorvetteOla för jag var lite trött på att föra en dialog med Tom.Tom villeinte ge mig ngra nya yttre drivaxlar för att det gått för lång tid men det gick bra att köpa ett par nya för ca 5000kr inclusive tull ofrakt.Fick ett paket och upptäckte att det var yttre drivaxlar till 1350 kors.
Sen har Corvetteola ringt och returnerat och krånglat i ca 2 månader men till slut fick jag rätt delar och det jag förlorade var ca 2500kr i tull och frakt som den Icke kundvänlige Tom vill stå för. Men jag är glad att jag har fått i hop allt och att CorvetteOla hjälpte mig
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av johanlu »

skall se om jag kan få hjälp av ngn att lägga ut lite bilder. Detta problem för oss icke datorkunniga hade nog varit löst om det nya forumet inte hade röstats bort.
(har jag för mig)
Jonas Rohwer
Rookie
Rookie

Inlägg av Jonas Rohwer »

Tack för redogörelsen!

Då vet jag vilken typ av strul man kan förvänta sig, och vilka saker man bör vara extra uppmärksam på.
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av johanlu »

Se till att det finns handbroms mekanism (hellst i navet). Inte wilwood bromskit med aluhat därav problemet med handbromsen.
Få ngn slags garanti på att alla delar är kollade och okej. Kanske ngn kunnig i Usa som kan hjälpa till.
Vet att vansteel säljer grøvre axlar å klump(vet ej om dom har 12 bultat.
Finns även andra alternativ med Dana 60 klump (know we talking)
Eller stel axel
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av johanlu »

bakvagn Tom.s 12 bolt 14.80 kit
Bilagor
bakvagn (1).jpeg
pow
Nykomling
Nykomling

Inlägg av pow »

riktigt fin
Jonas Rohwer
Rookie
Rookie

Inlägg av Jonas Rohwer »

johanlu skrev:Se till att det finns handbroms mekanism (hellst i navet). Inte wilwood bromskit med aluhat därav problemet med handbromsen.
Eh.. Jag är lite dåligt påläst när det gäller handbromsen Bild Men jag tänker köra med originalbromsarna, och då borde det väl inte bli några problem? Bild
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av johanlu »

Vet ej hur det funkar med orginal nav och grøvre drivaxlar och i fall man skall ha halvtumshjulbultar event.
Se på Tom.s hemsida eller vansteel.com.
Jonas Rohwer
Rookie
Rookie

Inlägg av Jonas Rohwer »

Jag vet inte om jag har missat något, men jag kan inte se några problem med handbromsen om man använder originalbromsar och Tom's 30-splinesade 1350-axlar. Bild

På bilden nedanför är A en originalaxel, B en "stock replacement" från Tom's, och C den 30-splinesade axeln från Tom's.

Bild

Jag vill väldigt gärna få koll på detta, så rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.. Bild

Bild
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av johanlu »

Ser ut att passa men förlita dig inte helt på mig.
och när du ändå plockar ner allt så köp gärna till offsettrailings arms hevy duty.
Blir rätt bra pris på ecklers med clubrabatt.
Användarens profilbild
Frankyboy
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Frankyboy »

Hej Johanlu.
Ser fint ut.
Hur fort hade du tänkt åka med den bakvagnen?

Mvh/Frank
-73:a sb/400 aut
10.5/402 m i besiktningsskick!
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av johanlu »

Vet ej!.
Kul när man gör allt riktigt.
Har ju egentligen inga planer på att åka så fort som möjligt utan en fräck gat Corvette.

finns fler bilder på bakvagnen. (garaget.org)
Amfix
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Amfix »

Är säkert många här som skulle vara intresserade av någon form av övre länk i bakvagnen!, därav jag!.
Någon som kommit någon vart med detta?.
Hittade denna länken i ämnet!.

http://www.corvettefaq.com/c3/6link/index.html
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av johanlu »

Finns en øvre länk på Tom.s hemsida
Amfix
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Amfix »

Jo men den är flytande!, alltså bara en ren säkerhetsåtgärd för att hålla hjulet på plats när grejerna går av!, hemska tanke......
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av johanlu »

D sannt Amfix
Skriv svar