Hur lågt är praktiskt möjligt?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
fulingbusen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: tor aug 07, 2008 22:09
Ort: Karlstad

Hur lågt är praktiskt möjligt?

Inlägg av fulingbusen »

Jag skulle vilja veta om någon har erfarenet av hur mycket/lite luft man kan ha mellan skärm och däck innan bilen skrapar i vid kurvtagning och vanlig guppig svensk väg.

Fronten ska jag försöka få strax under decimetern ovanför marken.

Bild
Bild
Joakim Karlsson
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur lågt är praktiskt möjligt?

Inlägg av vette.se »

fulingbusen skrev:Jag skulle vilja veta om någon har erfarenet av hur mycket/lite luft man kan ha mellan skärm och däck innan bilen skrapar i vid kurvtagning och vanlig guppig svensk väg.

Fronten ska jag försöka få strax under decimetern ovanför marken.

Bild
Bild
Det viktigaste är att den är högre bak än fram, annars blir det väldigt intressant i höga farter. Det ska vara ca 1/2-1" högre bak om du möter från respektive lyftpunkt fram/bak till backen (på slätt underlag - i våg)

Annars sätts begränsningen av hur hårda fjädrar och dämpare du har, på en banpreppad bil har jag kört ett par tusen mil med 15mm mellan skärmkant och däck. Med original fjädring skulle inte jag har mindre än 40mm mellan däck/skärmkant om däcket sitter jäms med skärmkanten.
Från splittern fram till backen hade jag 50mm, från sidokjolarna till backen ca 70mm, det skrapar i alla farthinder men det är ju bara att reparera varje vinter :)

Sen beror det också på hur däcket sitter i hjulhuset så det är många parametrar att ta hänsyn till, vi kör ju oftast med bredast möjliga däck och de hamnar jäms med skärmkanten eller något utanför vilket ger små marginaler.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
fulingbusen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: tor aug 07, 2008 22:09
Ort: Karlstad

Re: Hur lågt är praktiskt möjligt?

Inlägg av fulingbusen »

Tack för ett jättebra svar.

Jag kommer köra org C6 fjädring till att börja med, det jag är mest rädd för är att framdäcken ska hugga i skärmarna när jag svänger och det fjädrar. Org Z06 fälgar/däck och z06 bredd på skärmar
Joakim Karlsson
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur lågt är praktiskt möjligt?

Inlägg av vette.se »

fulingbusen skrev:Tack för ett jättebra svar.

Jag kommer köra org C6 fjädring till att börja med, det jag är mest rädd för är att framdäcken ska hugga i skärmarna när jag svänger och det fjädrar. Org Z06 fälgar/däck och z06 bredd på skärmar
Original Z06 fälgar med Z06 skärmar så sitter de lite innanför skärmkanten så det borde vara optimalt i det avseendet. Med originalfjädring skulle jag nog vilja ha den marginal jag skrev tidigare, annars är det relativt enkelt att testa genom att ställa ratten på max styrutslag och gunga bilen så mycket det går med två personer i bilen - primitivt, men det borde fungera :lol:
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar