Laddningsproblem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
inge
Corvettefantast
Corvettefantast

Laddningsproblem

Inlägg av inge »

Hej
Jag tvättade och vaxade Corvetten idag, Glömde stänga av tändningen, så när vi skulle åka en runda efter ca 4tim. hände inte mycket vid startförsöket. Hämtade startkablar och batteri som jag star :cry: tade med, men så fort jag kopplade bort startkablarna dog den igen,kollade då och märkte att den inte laddade, gjorde Norsk reset dvs. spänningslös en stund för att resetta datorn, hjälpte inte. är det någon som varit med om något liknade, tror inte att generatorn pajar bara för att tändningen står på. Finns det någon säkring till laddningen? testade med annat batteri också men det hjälpte inte.
Det är en 92:a med LT1.
Tacksam för alla tips.
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Laddningsproblem

Inlägg av Vettemannen »

inge skrev:Hej
Jag tvättade och vaxade Corvetten idag, Glömde stänga av tändningen, så när vi skulle åka en runda efter ca 4tim. hände inte mycket vid startförsöket. Hämtade startkablar och batteri som jag star :cry: tade med, men så fort jag kopplade bort startkablarna dog den igen,kollade då och märkte att den inte laddade, gjorde Norsk reset dvs. spänningslös en stund för att resetta datorn, hjälpte inte. är det någon som varit med om något liknade, tror inte att generatorn pajar bara för att tändningen står på. Finns det någon säkring till laddningen? testade med annat batteri också men det hjälpte inte.
Det är en 92:a med LT1.
Tacksam för alla tips.
Är inte batteriet så jäkla urladdat att du behöver ladda det med en batteriladdare? Kan det vara så enkelt?

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Användarens profilbild
inge
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av inge »

Jag Testade med annat batteri som var laddat , hjälpte inte!
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

När du hade startkablarna anslutna startade den och gick då?
När du provade med ett laddat batteri gick startmotorn runt då men startade inte? eller hände inget? eller vad?
Det hjälper nog med lite svar på dessa frågor!

Ha de & lycka till!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
inge
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av inge »

Så länge jag hade startkablar och ett annat laddat batteri, startar och går den, men så fort jag tog bort någon kabel stannade den, den laddar inte vilket är konstaterat!
jonce
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av jonce »

Hej! Jag har för mig att du inte kan ladda ett helt tomt batteri med hjälp av "bilgeneratorn" , prova med att ladda upp det tomma batteriet med en externt batteriladdare. Du skrev att du provat med ett annat laddat batteri var det med eller utan startkablar , du skriver sen att den går med hjälp av sk "startbatteri" med kablar, alternativet är att du låter bilen gå en stund med hlälp av extra- batteriet o kabl så att den kan "låna" ström för jag tror att en vxlström generator måste ha ström för att den ska kunna ladda jag kan ha fel men prova det kostar bara lite tid ;) // Jan:)
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Det batteriet du har i måste vara STENDÖTT, bilen skall gå ganska länge utan att generatorn laddar. Och laddar generatorn så skall bilen gå ändå så långe batteriet tar laddning.

1. Det kortis i batteriet och därav får du ingen laddström.
2. Ditt batteri är sopslut och din generator lika så.
3. Ditt batteri är sopslut och du har kabelbrott.

Testa att ladda batteriet med en Z-tecladdare eller liknande för att se om det tar laddning alt gå till din batteriförsäljare och be dem kolla skicket på batteriet. När du har ett FULLADDAT och FUNGERANDE batteri så kollar du laddspänningen 14.4V. Har du inte det så återkom.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
inge
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av inge »

Jag vet att batteriet är kass, har egen batteritestare(sk.grill)men jag testade ju med ett friskt batteri som jag testade innan bytet. Det hjälpte inte ,laddade fortfarande inte, vilket den gjorde innan jag ställde den och glömde tändningen, då laddade den ca 14,5 volt. Och även batteriet var OK innan jag glömde tändningen.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

OK!
*Summa kablaget
* det siter två små kontakter ovanpå generatorn är dessa lösa eller har dålig kontakt så laddar det inte.
*har du laddström direkt på generatorn? (växelström) om inte så är det generatorn annars så spökar regulatorn.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
inge
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av inge »

Tack för alla tipsen, fick köpa nytt batteri och generator, båda var kass vilket jag tycker
är helt otroligt bara för tändningen stod på och drog ur batteriet.
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

Det kan bli sådana följder när spänningen sjunker, så ökar strömmen. det är ohms-lag. Strömmen tar alltid lättast väg till jord, även om det är vägen genom generatorn. Denna lag gäller ALLA fabrikat även GM.
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
Skriv svar