kylar tråden
kylar tråden
min 502 bb "kyls" av en griffin på 2 rader och en 14" el fläkt. håller konstant 95-100 grader c på tomgång med fläkt igång. la några 60 meters burnisar idag och vips så stog den på 110 grader!
tror inte den kokade.
är min org 3 raders corvette BB kylare bättre tro? vill ju inte ha en bil som går varm. stänger jag av bilen kyls den snabbt ner av el pump och fläkt.
om vi säger att en bil ska tända på 12 graders sträcket på tomgång, är det då tidigare (tex 10 grader) eller senare (tex 14 grader) tändning som orsakar varmgång.
kom igen nu alla och skriv ner vad era temp mätare pekar på eller ge mig lite tips på villken av kylarna jag ska använda. har el pump och 160 grader f termotat med några borrade hål i.
mvh
tror inte den kokade.
är min org 3 raders corvette BB kylare bättre tro? vill ju inte ha en bil som går varm. stänger jag av bilen kyls den snabbt ner av el pump och fläkt.
om vi säger att en bil ska tända på 12 graders sträcket på tomgång, är det då tidigare (tex 10 grader) eller senare (tex 14 grader) tändning som orsakar varmgång.
kom igen nu alla och skriv ner vad era temp mätare pekar på eller ge mig lite tips på villken av kylarna jag ska använda. har el pump och 160 grader f termotat med några borrade hål i.
mvh
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: kylar tråden
Precis som du själv funderar på, så är tändningen viktig för värmen. En senare tändning medför att mindre effekt tas ut i rörelseenergi och mer i värme, dvs ju tidigare du har tändningen ju mer effekt får du (generellt sett, så länge det inte spikar, vilket förstör motorn förr eller senare). Gradtalet är innan ÖD, så ett högre tal är mer förtändning, dvs kallare motor. I ditt fall 14 grader tidigare, än 10.dixon skrev:om vi säger att en bil ska tända på 12 graders sträcket på tomgång, är det då tidigare (tex 10 grader) eller senare (tex 14 grader) tändning som orsakar varmgång.mvh
Glöm det där dock om tomgångens förställning först. Kolla först och främst på vad du har för tändning vid fullt utslag på vikterna, dvs över 2500-3500 varv. Där ska du ha ca 36-38 grader.
Jag skulle nog kunna skriva en uppsats, men det har redan Lars Grimsrud gjort...

http://www.signallogic.net/how-to-set-y ... mance.html
Och kom ihåg att du skall ha en fördelare med vakum förställning, om du ska köra kallare och snålare. Jag behöver inte köra elfläkten alls sen jag köpte en förra sommaren (har mek fläkten kvar dock). Går max upp till 205-210 fahrenheit, vid 30 grader ute, numera.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: kylar tråden
Den här är nog ännu mera utförlig:
http://www.signallogic.net/by-lars-grimsrud.html
(Den förra länken var bättre i tuning syfte.....)
//Lasse
http://www.signallogic.net/by-lars-grimsrud.html
(Den förra länken var bättre i tuning syfte.....)
//Lasse
Senast redigerad av StingrayRacing den tis apr 26, 2011 23:17, redigerad totalt 1 gånger.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: kylar tråden
tack för infon!
vad har du för kylare, min tändning verkar stå rätt perfect. klarar en 2 rader alu kyl med en 14" fläkt på 1500CFM att kyla en bb motor? funderar att stuva ner min org bb kyl med 3 rader med 2 st 14" fläktar tot ca 3000CFM.
idag slår fläkten på vid 95 grader och slår av vid 90, har vid några tillfällen slagit av då bilen stått på tomgång.
frågan är: vad kan vara fel om det inte funkar med org kylet heller?
mvh
vad har du för kylare, min tändning verkar stå rätt perfect. klarar en 2 rader alu kyl med en 14" fläkt på 1500CFM att kyla en bb motor? funderar att stuva ner min org bb kyl med 3 rader med 2 st 14" fläktar tot ca 3000CFM.
idag slår fläkten på vid 95 grader och slår av vid 90, har vid några tillfällen slagit av då bilen stått på tomgång.
frågan är: vad kan vara fel om det inte funkar med org kylet heller?
mvh
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: kylar tråden
Hej,
Jag har en gammal kylare, säkert 25-30 år gammal. Den är dock extra tätmaskig.
Har du tätning runt kylaren, så att all luft pressas genom kylaren och inte går runt? Och att fläktarna inte kan tjuvdra luft från sidan.
Viktigt också att du får ur all luft ur övre slangen mellan motorn och kylaren. Skruva bort expansionskärlet och höj det medan du lättar lite på slangens ena (förslagsvis övre) ända, tills det bara kommer kylarvätska.
Jag har också provat med water wetter (som gör luftbubblorna mindre... och ökar anliggningen mot metallerna) och det gör några grader, men inte så drastiskt mycket.
//Lasse
Jag har en gammal kylare, säkert 25-30 år gammal. Den är dock extra tätmaskig.
Har du tätning runt kylaren, så att all luft pressas genom kylaren och inte går runt? Och att fläktarna inte kan tjuvdra luft från sidan.
Viktigt också att du får ur all luft ur övre slangen mellan motorn och kylaren. Skruva bort expansionskärlet och höj det medan du lättar lite på slangens ena (förslagsvis övre) ända, tills det bara kommer kylarvätska.
Jag har också provat med water wetter (som gör luftbubblorna mindre... och ökar anliggningen mot metallerna) och det gör några grader, men inte så drastiskt mycket.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: kylar tråden
Hej
har också problem med värmen, motorn är en 406 ca 450-500 hk.
kör med en griffin kylare nu med 16"fläkt. Motorn håller normal temp vid normal körning, men så fort man gör 70 meters
burnisar går motorn varm, bara att köra åt sidan. provade att sätta på orginal fläkten och då blev det mycket bättre. men skulle vara skönt att slippa den.
Funderar på att leta reda på någon volvo,saab fläkt med kåpa och se vad som händer.
någon som vet om en elvattenpump kan lösa detta problem annars?
//patrik
har också problem med värmen, motorn är en 406 ca 450-500 hk.
kör med en griffin kylare nu med 16"fläkt. Motorn håller normal temp vid normal körning, men så fort man gör 70 meters

Funderar på att leta reda på någon volvo,saab fläkt med kåpa och se vad som händer.
någon som vet om en elvattenpump kan lösa detta problem annars?
//patrik
Re: kylar tråden
tjena, jag har el vattenpump på min bil, nu är ny fläktkåpa tillverkad och en till 14" fläkt beställd. kåpan är gjord till min 4 radiga org kylare så nu åker den i igen, min griffin är 2 radig, dock lite bredare kanaler.
funkar det inte med el vattenpump, 2 st 14" fläktar och 4 raders kyl, 160 graders termostat med några små hål för flöde direkt från start och en kåpa som ENBART suger genom kylarn så vetti fan vad jag gör. motorn är flong ny, kanske är det som är bekymret? har hört om mänga som haft bekymmer med hög värme innan allt "satt sig".
dock så sägs det att för högt flöde genom kylarn orsakar varmgång. har du termostat i eller åker du utan? om du kör utan kanske det kan vara bekymret?
funkar det inte med el vattenpump, 2 st 14" fläktar och 4 raders kyl, 160 graders termostat med några små hål för flöde direkt från start och en kåpa som ENBART suger genom kylarn så vetti fan vad jag gör. motorn är flong ny, kanske är det som är bekymret? har hört om mänga som haft bekymmer med hög värme innan allt "satt sig".
dock så sägs det att för högt flöde genom kylarn orsakar varmgång. har du termostat i eller åker du utan? om du kör utan kanske det kan vara bekymret?
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: kylar tråden
Fasiken du ska lätt kunna köra runt i 30-35 grader utan bekymmer om du har friska grejor.
Jag skulle nästan satsa en slant på att fördelaren inte är optimal. Har du kollat att fullt utslag utan vakum är 36-38 grader? Med fullt vakum så går den upp till 50-52 grader, men det kan du läsa dej till om du har manual och ska inte behöva mäta.
Akta dej för spikningar bara.
//Lasse
Jag skulle nästan satsa en slant på att fördelaren inte är optimal. Har du kollat att fullt utslag utan vakum är 36-38 grader? Med fullt vakum så går den upp till 50-52 grader, men det kan du läsa dej till om du har manual och ska inte behöva mäta.
Akta dej för spikningar bara.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: kylar tråden
hejsan lasse.
tändkurvan i min mallory unilite är ombyggd för motorn och ska stå 36 grader vid 3600 varv. den ska vara tipptop enligt killen som körde den i bänken. ska trixa lite med det om det inte funkar med kylar bytet.
allt bör vara i sin ordning, hoppas jag=)
tack för bra info tidigare i tråden föresten
mvh
tändkurvan i min mallory unilite är ombyggd för motorn och ska stå 36 grader vid 3600 varv. den ska vara tipptop enligt killen som körde den i bänken. ska trixa lite med det om det inte funkar med kylar bytet.
allt bör vara i sin ordning, hoppas jag=)
tack för bra info tidigare i tråden föresten
mvh
Re: kylar tråden
böt till min org 4 radiga kylare, gjorde en kåpa i aluminium och monterade 2 st 14" fläktar. blev jävligt tajt mot bärarmarna=) fick klippa lite i ramarna till fläktarna men det verkar funka, bilen var igång ca 30 min med lite burouts osv och den gick inte över 100 grader. MEN!!!! när jag kom till en korsning och saktade in hördes ett pulserande skrapande ljud som minskade i hasdtighet vid inbromsning. kan inte säga om det var för att turbinen saktade in eller för att kardan saktade in. jag har ju manuelt ventilhus och jag öplevde att det endast var när trean var i. inget skrap eller dyligt när lådan var kall vad jag kan minnas.
frågan är. sitter yoken/kardan för tajt mot lådan eller är det turbinen?? har för mig att jag schimsade den till ett spel på 3mm till lådan.
nu vågar jag inte åka mer!
tacksam för svar
frågan är. sitter yoken/kardan för tajt mot lådan eller är det turbinen?? har för mig att jag schimsade den till ett spel på 3mm till lådan.
nu vågar jag inte åka mer!
tacksam för svar
Re: kylar tråden
Jag har ju kylare om någon är intresserad, 3-raders alu som klarar minst 750 hästar.
Tommy
tommy@stingray.nu
Tommy
tommy@stingray.nu
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu