Motorolja
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorolja
Det finns många åsikter om olja. Jag körde på syntet (OK/Q8) 5w-50 förra året då ett vevstakslager skar i min nya motor (30 mil lugn körning)+ att jag körde med syntet ett par år i min gamla motor med påföljd att den nästan genast började läcka i bakre vevaxeltätningen. Så nu kör jag med 76 alt. Kendall 20w-50 mineralolja med hög zinkhalt och kommer inta att chansa med syntet några fler gånger. Sedan kanske felen hade kommit ändå.
Du kommer säkert få lika många åsikter som svar i den här tråden, skitsvårt att säga vad som är bäst.
Du kommer säkert få lika många åsikter som svar i den här tråden, skitsvårt att säga vad som är bäst.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: Motorolja
Nånting som är väl värt att tänka på är alla lagerspel man har.
Mindre lagerspel bör ha tunnare olja än större lagerspel.
just därför att oljan kyler ju även, små lagerspel och tjock olja ger väldigt liten cirkulation på lagerspelen och då blir allt mycket varmare å då är det risk för varmnypning.
Så jag tycker man ska välja oljans viskositet efter lagerspel och oljetryck. sen är det lite synd att flattapped kammar vill ha så tjock olja som möjligt.
syntetolja är för såna som kör långt mellan oljebytena, mineral är för kortare sträckor, så mineral tycker jag passar bättre för sommarbilar.
Sen det sista är att kända bra oljor tål betydligt högre temp än dåliga oljor, så har man en bra oljekylare så kan man nog klara sig på lite sämre olja.
men att komma ihåg att en motor som får för mycke bränsle späder ut oljan på nolltid så att oljan kan vara skit efter 50 mil
Mindre lagerspel bör ha tunnare olja än större lagerspel.
just därför att oljan kyler ju även, små lagerspel och tjock olja ger väldigt liten cirkulation på lagerspelen och då blir allt mycket varmare å då är det risk för varmnypning.
Så jag tycker man ska välja oljans viskositet efter lagerspel och oljetryck. sen är det lite synd att flattapped kammar vill ha så tjock olja som möjligt.
syntetolja är för såna som kör långt mellan oljebytena, mineral är för kortare sträckor, så mineral tycker jag passar bättre för sommarbilar.
Sen det sista är att kända bra oljor tål betydligt högre temp än dåliga oljor, så har man en bra oljekylare så kan man nog klara sig på lite sämre olja.
men att komma ihåg att en motor som får för mycke bränsle späder ut oljan på nolltid så att oljan kan vara skit efter 50 mil
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Re: Motorolja
Vi hade en lång diskussion för ett tag sen.
Kolla den: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... f=3&t=6650
mvh
Börje
Kolla den: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... f=3&t=6650
mvh
Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Mario Andretti
Re: Motorolja
Finns det någon som kan beätta om ett motorhaveri som berott på oljan 

Re: Motorolja
Agrol mega truck Dieselmotorolja 15/40 som fins på Odalbutiken till bra pris.
Innehåller väldigt mkt zink!.
Har inte exakt uppg på zinkvärdet i huvudet!.
Blev rekomenderad utav ngra duktiga v8 motorbyggare!.
Innehåller väldigt mkt zink!.
Har inte exakt uppg på zinkvärdet i huvudet!.
Blev rekomenderad utav ngra duktiga v8 motorbyggare!.
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
Re: Motorolja
För något år sedan hittade jag Pennzoil olja på Marinshoppen, (finns säkert på andra ställen också)
Enda nackdelen (som jag kunde se) med den oljan var att det luktade lite skunk av avgaserna när jag drog på och accelererade kraftigt.
Måste vara någon tillsats i oljan som gör att det luktar...... zink kanske??
Den finns fortfarande kvar för 380:-/5L

http://www.marinshopen.se/Tillbeh%c3%b6 ... fault.aspx
Saxat från Pennzoils svenska hemsida:
"LONG-LIFE DIAMOND 15W-40
Motorolja med mycket hög prestanda, utvecklad för moderna tyngre turboladdade dieselmotorer. Är framtagen för motorer som arbetar under hårda driftförhållanden. Den är speciellt formulerad för att möta Euro 3 avgaskrav för vägtrafik, men är även lämplig för hårda driftförhållanden i de flesta områden inom entreprenadsektorn. Även lämplig i bensinmotorer med API SJ som krav. API CH-4/CG-4/CF-4, CF/SJ, ACEA E5, Mercedes-Benz 228.3, MAN 3275, Mack EO-M PLUS. Volvo VDS-2, Cummins CES 20076/75/72/71, Caterpillar ECF-1, MTU Type 2, Allison C4, RVI"
Enda nackdelen (som jag kunde se) med den oljan var att det luktade lite skunk av avgaserna när jag drog på och accelererade kraftigt.
Måste vara någon tillsats i oljan som gör att det luktar...... zink kanske??
Den finns fortfarande kvar för 380:-/5L

http://www.marinshopen.se/Tillbeh%c3%b6 ... fault.aspx
Saxat från Pennzoils svenska hemsida:
"LONG-LIFE DIAMOND 15W-40
Motorolja med mycket hög prestanda, utvecklad för moderna tyngre turboladdade dieselmotorer. Är framtagen för motorer som arbetar under hårda driftförhållanden. Den är speciellt formulerad för att möta Euro 3 avgaskrav för vägtrafik, men är även lämplig för hårda driftförhållanden i de flesta områden inom entreprenadsektorn. Även lämplig i bensinmotorer med API SJ som krav. API CH-4/CG-4/CF-4, CF/SJ, ACEA E5, Mercedes-Benz 228.3, MAN 3275, Mack EO-M PLUS. Volvo VDS-2, Cummins CES 20076/75/72/71, Caterpillar ECF-1, MTU Type 2, Allison C4, RVI"
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h