Kan inte stänga av cupefläkten !!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Gerth
Nykomling
Nykomling

Kan inte stänga av cupefläkten !!

Inlägg av Gerth »

:( Hej kompisar
Är det någon vänlig själ som kan hjälpa en nybliven corvetteägare?

Jag har köpt en corvette cab av 1990 års model. Bilen är jättefin både utvändigt och invändigt. Nu skall ni få läsa om, vad jag tycker är ett omöjligt fel. Efter att ha haft ac igång en tidig morgon, så vid ankoms parkerade jag och stängde av bilen. Allt stängdes av utom kupefläkten. Fläckten går på högsta fart, och oasett vilken knapp på manöverpanellen (värme/Fläck) så fortsätter den att gå.

Jag måste öppna huven, och slå av huvudströmen. Har försökt att ta bort säkringen nr 9( AC,Cooling funs,DRL,Ignition) Har även försökt att ta bort en massa andra som det ståt AC på, men det har inte hjälp.
Det är igentligen bra då dessa säkringar även har andra funktioner. Det spelar ingen roll hur länge bilen står avstängd, när jag sätter på huvudställaren fortsätter den att gå.

Nämnas bör att AC fungerar, och går att stänga av på off. Är det någon som har en idè hur jag skall göra? Är det någon som kan hjälpa mig och som är proffs på corvette, eller har ni något förslag på någon bilelkille/tjej som jag kan få hjälp av snabbt. Betalar självklart vad det kostar för hjälpen.

Ni får gärna i såfall ringa mig 0705-382201

Gert
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Kan inte stänga av cupefläkten !!

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Gerth

Jag är ingen C4 expert men det måste finnas ett relä någonstans som har bränt ihop, jag hade exakt samma fel på min -81:a C3, på C3 sitter reläet på höger sida längst bak i motorutrymmet.

Lycka till!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Gerth skrev::( Hej kompisar
Är det någon vänlig själ som kan hjälpa en nybliven corvetteägare?

Jag har köpt en corvette cab av 1990 års model. Bilen är jättefin både utvändigt och invändigt. Nu skall ni få läsa om, vad jag tycker är ett omöjligt fel. Efter att ha haft ac igång en tidig morgon, så vid ankoms parkerade jag och stängde av bilen. Allt stängdes av utom kupefläkten. Fläckten går på högsta fart, och oasett vilken knapp på manöverpanellen (värme/Fläck) så fortsätter den att gå.

Jag måste öppna huven, och slå av huvudströmen. Har försökt att ta bort säkringen nr 9( AC,Cooling funs,DRL,Ignition) Har även försökt att ta bort en massa andra som det ståt AC på, men det har inte hjälp.
Det är igentligen bra då dessa säkringar även har andra funktioner. Det spelar ingen roll hur länge bilen står avstängd, när jag sätter på huvudställaren fortsätter den att gå.

Nämnas bör att AC fungerar, och går att stänga av på off. Är det någon som har en idè hur jag skall göra? Är det någon som kan hjälpa mig och som är proffs på corvette, eller har ni något förslag på någon bilelkille/tjej som jag kan få hjälp av snabbt. Betalar självklart vad det kostar för hjälpen.

Ni får gärna i såfall ringa mig 0705-382201

Gert
Det finns en grej som sitter i den svarta burken där AC-elementet sitter som styr fläkthastigheterna. Kan det vara fel på det? Ett förslag bara.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Jag har en sån liggandes ! (beg till en -93 )
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Peter Anjou skrev:Hejsan !
Jag har en sån liggandes ! (beg till en -93 )
Håller med magnum.
Kan det inte vara så att han har ett ihopbränt relä. Tror det sitter under instrumentbrädan.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
leakim
Nykomling
Nykomling

Inlägg av leakim »

Delen som är trasig heter Blower Fan Module och sitter i motorrummet på ac/värmepaketet, sitter med 3 skruv. Byt den och fläkten går som den ska.
Corvette Targa, Såld.
Åker numera Camaro.
Skriv svar