Otäta ventiler eller trasig cat?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
taxan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 28
Blev medlem: tis aug 10, 2010 11:27
Ort: Sundsvall

Otäta ventiler eller trasig cat?

Inlägg av taxan »

Hej allihopa. Jag uppmärksammade för en tid sedan att avgastempen är mycket lägre på vänster sida av motorn än på höger samt att det är sämre avgasflöde på vänster sida.

Mätte tempen på avgaserna i ändrören ikväll och det visade sig att avgaserna på väster sida var ca 50 grader medans det på höger sida låg närmare 90. Även tempen på grenrören skiljde sig åt ca 30 grader.

Kommer väldigt mycket kondensvatten på vänstra sidan när man varvar motorn.
Vet inte om det har med saken att göra, men när jag håller ca 1000rpm så känner man i bilen att motorn ruskar precis som att den inte går rent eller att det är obalans.
I övrigt går ju bilen bra, lite svårstartad ibland bara.

Till saken hör att det har poffat ur avgasröret på vänster sida och när jag kollade med en strobboskoplampa så betedde den sig helskumt på ettans cylinder, blixtrade lite hur som helst där.
Så jag tänkte att det kanske var optisparken som orsakade dessa fenomen. Bytte den ikväll, poffarna försvann men inte dom andra fenomenen. Öppnade den gamla optin och det hade blivit en loppa på en "stav" antagligen ettans ,annars felri.

Vad kan det vara för fel? sitter en cat igen eller är det ventilerna som är otäta eller feljusterade eller spridarna, kanske en kombo av alla tre?

Hoppas att ni förstår vad jag skriver och att det inte blev allt för rörigt när jag försöker förklara. :)

det är en -92 om det är av betydelse.

Tacksam för hjälp.
hink
Rookie
Rookie
Inlägg: 50
Blev medlem: lör apr 10, 2010 9:38
Ort: Göteborg

Re: Otäta ventiler eller trasig cat?

Inlägg av hink »

Nu är jag ju ingen expert direkt, men tät kat har jag haft och då var den märkbart trött vid mer än halvgas.

En fråga som slår mig, har du separerade avgasrör hela vägen?
Annars blir det väl svårt att mäta tempdiff etc.

Fast det kanske 92or har.
C4 cab -93 blå met.
C4 cab -88 borta och saknad.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Otäta ventiler eller trasig cat?

Inlägg av Ingo »

Kör bilen på en brygga eller grop och banka på på cattarna..
men eljest är det ju tpin som får mottryck om precattarna pajar och lägger sig framför huvudcaten..
På 92,an borde det resultera i lägre motstånd på sidan med krackelerad keramik..
taxan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 28
Blev medlem: tis aug 10, 2010 11:27
Ort: Sundsvall

Re: Otäta ventiler eller trasig cat?

Inlägg av taxan »

hink skrev:Nu är jag ju ingen expert direkt, men tät kat har jag haft och då var den märkbart trött vid mer än halvgas.

En fråga som slår mig, har du separerade avgasrör hela vägen?
Annars blir det väl svårt att mäta tempdiff etc.

Fast det kanske 92or har.
sitter raka rör med H-pipa monterat, men det diffar ju även på grenrörstempen
taxan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 28
Blev medlem: tis aug 10, 2010 11:27
Ort: Sundsvall

Re: Otäta ventiler eller trasig cat?

Inlägg av taxan »

Ingo skrev:Kör bilen på en brygga eller grop och banka på på cattarna..
men eljest är det ju tpin som får mottryck om precattarna pajar och lägger sig framför huvudcaten..
På 92,an borde det resultera i lägre motstånd på sidan med krackelerad keramik..
Jag har ju inga precattar, sitter bara en på varje sida.
Skriv svar