Vill inte gå.
Vill inte gå.
Morsning.
Nu vill jag att alla som har stor hjärnkapacitet ska vara med och fundera för nu är det riktigt dj...ligt.
Hade förra sommaren problem med att när bilen blev riktigt varmkörd så lade den bara av tvärt,trodde då att det var Ecm som hade "sagt upp sig" och började då leta ny Ecm.Fick efter mycket letande tag i en renoverad i Usa.
Flyttade bilen i Februari till ett större garage som jag då fått tag på, bilen startade när jag åkte ur mitt garage hemma men stannade tvärt efter varmkörning ca 45 minuter med nya Ecm lådan ditsatt.
Problemet var alltså inte Ecm varför jag när bilen var flyttad bestämde mig för att byta tändmodul och tändspole,sagt och gjort dessa inköptes och byttes det är då mitt problem uppstod.
Varje gång jag startar bilen så går den igång "klockrent"för att sedan stanna efter ce 3-5 sekunder,vet att jag har rätt soppatryck (har haft mätare på hela tiden) och bilen går att starta dessa 3-5 sekunder hur många gånger som helst i rad utan att tveka.
Enligt "security"lampan så fungerar larmet korrekt.
Har mätt värden vid tändspole och modul dessa är korrekta.
Har gjort rent kontakter.
Har nytt batteri.
Optisparken bytt för ca 150 mil sedan.
Brorsan och jag har "lurat" på det här en hel del men vi kör fast och kommer inte på vad det kan vara.
Vi vet att vid uppstart så startar den på värden i Ecm men på något sätt när den ska slå över därifrån så tappar den antingen spänning eller så slår soppan ifrån. (FEDS system)
När bilen kommer över ca 400 varv eller ett visst oljetryck så ska ju switchen i "oilpressure sender" ta över och driva soppapumpen någon som har råkat ut för att denna har lagt av?
När man läser verkstadshandboken så finns även ett system som kallas UTD detta har då med larmet att göra så till vida att det kopplar bort soppa och tändning om jag har fattat det rätt om man inte avlarmar på rätt sätt, finns även en tidsspärr i detta system som man helt enkelt måste vänta ut för att kunna starta bilen har gjort detta enligt bok men bilen startar inte mer än 3-5 sek.
Enda felkoden jag får är från Ecm H 41 Est shorted or grounded.
Denna kod gör att FEDS går in och dödar bränslet och då är frågan varför sätter den kod H 41?????????????
Har även köpt dublett av både modul och spole för att vara säker på att ingen av dom var trasiga vid leverans men problemet kvarstår.
Bilen är en -92 LT 1
Ingen går och lägger sig förrän vi har en lösning på problemet!
Mvh Uffe Finspång
Nu vill jag att alla som har stor hjärnkapacitet ska vara med och fundera för nu är det riktigt dj...ligt.
Hade förra sommaren problem med att när bilen blev riktigt varmkörd så lade den bara av tvärt,trodde då att det var Ecm som hade "sagt upp sig" och började då leta ny Ecm.Fick efter mycket letande tag i en renoverad i Usa.
Flyttade bilen i Februari till ett större garage som jag då fått tag på, bilen startade när jag åkte ur mitt garage hemma men stannade tvärt efter varmkörning ca 45 minuter med nya Ecm lådan ditsatt.
Problemet var alltså inte Ecm varför jag när bilen var flyttad bestämde mig för att byta tändmodul och tändspole,sagt och gjort dessa inköptes och byttes det är då mitt problem uppstod.
Varje gång jag startar bilen så går den igång "klockrent"för att sedan stanna efter ce 3-5 sekunder,vet att jag har rätt soppatryck (har haft mätare på hela tiden) och bilen går att starta dessa 3-5 sekunder hur många gånger som helst i rad utan att tveka.
Enligt "security"lampan så fungerar larmet korrekt.
Har mätt värden vid tändspole och modul dessa är korrekta.
Har gjort rent kontakter.
Har nytt batteri.
Optisparken bytt för ca 150 mil sedan.
Brorsan och jag har "lurat" på det här en hel del men vi kör fast och kommer inte på vad det kan vara.
Vi vet att vid uppstart så startar den på värden i Ecm men på något sätt när den ska slå över därifrån så tappar den antingen spänning eller så slår soppan ifrån. (FEDS system)
När bilen kommer över ca 400 varv eller ett visst oljetryck så ska ju switchen i "oilpressure sender" ta över och driva soppapumpen någon som har råkat ut för att denna har lagt av?
När man läser verkstadshandboken så finns även ett system som kallas UTD detta har då med larmet att göra så till vida att det kopplar bort soppa och tändning om jag har fattat det rätt om man inte avlarmar på rätt sätt, finns även en tidsspärr i detta system som man helt enkelt måste vänta ut för att kunna starta bilen har gjort detta enligt bok men bilen startar inte mer än 3-5 sek.
Enda felkoden jag får är från Ecm H 41 Est shorted or grounded.
Denna kod gör att FEDS går in och dödar bränslet och då är frågan varför sätter den kod H 41?????????????
Har även köpt dublett av både modul och spole för att vara säker på att ingen av dom var trasiga vid leverans men problemet kvarstår.
Bilen är en -92 LT 1
Ingen går och lägger sig förrän vi har en lösning på problemet!
Mvh Uffe Finspång
Boogieman Corvette -92 LT 1
Re: Vill inte gå.
Har läst på amrikansa forum om reparerade ECM boxar som ej blivit ordentligt lagade. Felet på boxen uppkommer då den är varm och en del av firmorna som reparerar boxarna ansluter dom kalla till nån testappartur och ser därför inte alla fel.
Enklaste är att få prova en ECM från någon som har en hel i bilen för att se om felet är något annat.
Ett alternativ är att slå in din nuvarande ECM i ett ispaket så den håller sig kall ett längre tag för att utesluta andra fel, går bilen en längre stund så är det garanterat en dålig ECM.
Hade liknande fel på min -93a , köpte en GM reparerad ECM för 8500kr, sen gick den klockrent.
Har du provat att byta ut promen i ECM mot en annan?
Hoppas du får fart på kärran.
mvh
MickeW
Enklaste är att få prova en ECM från någon som har en hel i bilen för att se om felet är något annat.
Ett alternativ är att slå in din nuvarande ECM i ett ispaket så den håller sig kall ett längre tag för att utesluta andra fel, går bilen en längre stund så är det garanterat en dålig ECM.
Hade liknande fel på min -93a , köpte en GM reparerad ECM för 8500kr, sen gick den klockrent.
Har du provat att byta ut promen i ECM mot en annan?
Hoppas du får fart på kärran.
mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Re: Vill inte gå.
Det är nu ett oscilloscop kommer till sin rätt vid avancerad felsökning.
Det sitter en skarv till kabeln för optisparken under kåpan för injectorerna på höger sida av motorn.
Där går det med hjälp av backprobing(sticka in små kablar) komma åt signalerna från optisparken.
Matning 12 V, low res. puls, high res puls samt jord.
Har ni tillgång till ett oscilloscop så kanske jag kan hjälpa er.
Kjelle C4/94
Det sitter en skarv till kabeln för optisparken under kåpan för injectorerna på höger sida av motorn.
Där går det med hjälp av backprobing(sticka in små kablar) komma åt signalerna från optisparken.
Matning 12 V, low res. puls, high res puls samt jord.
Har ni tillgång till ett oscilloscop så kanske jag kan hjälpa er.
Kjelle C4/94
Re: Vill inte gå.
Sveriges Nationaldag kommer att firas av 8 miljoner rödögda zombies...Boogieman skrev:Ingen går och lägger sig förrän vi har en lösning på problemet!

1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Vill inte gå.
F-n det ligger nåt i de! Kan inte sluta fundera på detta!
Ha de!
Kjell
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Vill inte gå.
Morsning.
Mätningarna är gjorda efter kontakten på höger sida och värdena ligger rätt på alla 4 trådarna enligt testschemat i verkstadshandboken.
Mvh Uffe
Mätningarna är gjorda efter kontakten på höger sida och värdena ligger rätt på alla 4 trådarna enligt testschemat i verkstadshandboken.
Mvh Uffe
Boogieman Corvette -92 LT 1
Re: Vill inte gå.
låter som du inte får "crank to run" signalen till ecm?
koppla in en scanner och kolla om du får in rpm signal till ecm alt testa byt tändmodul.........
koppla in en scanner och kolla om du får in rpm signal till ecm alt testa byt tändmodul.........
Re: Vill inte gå.
Kollade i handböckerna till min 94'a, tror inget skiljer direkt till en 92'a.
Jag har PCM istället för ECM men inget skall skilja när det gäller tändningen.
DTC 41 koden sätts när tändpulsutgången på ECM/PCM ligger över 4.6 V vid ett varvtal under 1500 rpm.
Normalt är mellan 0.5 V och 5 V.
Det betyder att tändpulsutgången inte känner någon belastning därför stiger spänningen på den
utgången.
Tändpulsutgången styr tändmodulen(ICM) och vad jag har förstått så är den bytt, har du fått rätt modul,
funkar det och byta tillbaka till den gamla ?
Tror inte du behöver oroa dig för att detta är något tjuvlarmsrelaterat, jag har Passkey systemet på
min och då går inte startmotorn runt alls när systemet är aktiverat.
Hade ni oscilloscop ?
Kjelle C4/94
Jag har PCM istället för ECM men inget skall skilja när det gäller tändningen.
DTC 41 koden sätts när tändpulsutgången på ECM/PCM ligger över 4.6 V vid ett varvtal under 1500 rpm.
Normalt är mellan 0.5 V och 5 V.
Det betyder att tändpulsutgången inte känner någon belastning därför stiger spänningen på den
utgången.
Tändpulsutgången styr tändmodulen(ICM) och vad jag har förstått så är den bytt, har du fått rätt modul,
funkar det och byta tillbaka till den gamla ?
Tror inte du behöver oroa dig för att detta är något tjuvlarmsrelaterat, jag har Passkey systemet på
min och då går inte startmotorn runt alls när systemet är aktiverat.
Hade ni oscilloscop ?
Kjelle C4/94
Re: Vill inte gå.
Morsning.
Tyvärr inget oscilloscop.
Vad blir symtomen om MAP sensor lägger av?????
Mvh "rödögde"Uffe
Tyvärr inget oscilloscop.
Vad blir symtomen om MAP sensor lägger av?????
Mvh "rödögde"Uffe
Boogieman Corvette -92 LT 1
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: Vill inte gå.
interessant garageverktyg, ser klart hitech ut:
http://www.tradera.com/Hameg-HM-203-6-O ... _134409945
http://www.tradera.com/Hameg-HM-203-6-O ... _134409945
Re: Vill inte gå.
Optisparken är bytt säger ni.
Till vad då, original GM, MSD, billig Ebay ??
Optisparken är LT1'ans akilleshäl och alla amerikanska forum
är översvämmade av frågor angående denna.
Varför byttes optisparken, gick den helt OK efter bytet ?
Kjelle C4/94
Till vad då, original GM, MSD, billig Ebay ??
Optisparken är LT1'ans akilleshäl och alla amerikanska forum
är översvämmade av frågor angående denna.
Varför byttes optisparken, gick den helt OK efter bytet ?
Kjelle C4/94
Re: Vill inte gå.
Morsning.
Optisparken är köpt av Vette småland byttes för att den förra var sönderrostad invändigt vilket fick till följd att bilen inte ville gå rent.
Jag vet nu att MSD ska vara bättre eftersom den är ventilerad.
Men om det skulle vara fel på Optisparken så ska han ju sätta andra felkoder än 41 eller är 41 en ren felkod för just Optisparken?
Enligt verkstadshandboken så sätter han ytterligare koder om det är "Optin".
Fortfarande vad händer om MAP sensorn lägger av?
Uffe
Optisparken är köpt av Vette småland byttes för att den förra var sönderrostad invändigt vilket fick till följd att bilen inte ville gå rent.
Jag vet nu att MSD ska vara bättre eftersom den är ventilerad.
Men om det skulle vara fel på Optisparken så ska han ju sätta andra felkoder än 41 eller är 41 en ren felkod för just Optisparken?
Enligt verkstadshandboken så sätter han ytterligare koder om det är "Optin".
Fortfarande vad händer om MAP sensorn lägger av?
Uffe
Boogieman Corvette -92 LT 1
Re: Vill inte gå.
Om du lyfter batteripolen några minuter, kommer H41 tillbaka då ?
Kjelle C4/94
Kjelle C4/94
- Peter sp2000
- Rookie
- Inlägg: 93
- Blev medlem: sön feb 25, 2007 11:24
- Ort: Göteborg
Re: Vill inte gå.
Hej.
Jag måste ställa en fråga.
Jag antar att du byglat dom två stiften i service uttaget ovan för gaspedalen,och fått visning i displayen i instrumentet för hastighets mätaren.
Den har tre stycken delar (Har för mig att det är som nedan).
Hade lite för bråttom när jag skrev detta i morse,har nu kollat alla fel koder 41
1,...... CCM 41 ECM Data Communications Lost
4,...... ECM 41 EST (Knock Sensor) Error
9,..... ABS enhet 41 RF Valve Solenoid Error
/Peter GBG
Jag måste ställa en fråga.
Jag antar att du byglat dom två stiften i service uttaget ovan för gaspedalen,och fått visning i displayen i instrumentet för hastighets mätaren.
Den har tre stycken delar (Har för mig att det är som nedan).
Hade lite för bråttom när jag skrev detta i morse,har nu kollat alla fel koder 41
1,...... CCM 41 ECM Data Communications Lost
4,...... ECM 41 EST (Knock Sensor) Error
9,..... ABS enhet 41 RF Valve Solenoid Error
/Peter GBG
Senast redigerad av Peter sp2000 den tis jun 07, 2011 17:10, redigerad totalt 1 gånger.
Corvette Cab-92-Aut
Re: Vill inte gå.
Peter sp2000 skrev:Hej.
Jag måste ställa en fråga.
Jag antar att du byglat dom två stiften i service uttaget ovan för gaspedalen,och fått visning i displayen i instrumentet för hastighets mätaren.
Den har tre stycken delar (Har för mig att det är som nedan).
Om det är kod 41 i 4,... delen så är det kommunikation mellan CCM och ECM
boxarna som är problemt .
1,...... CCM
4,...... ECM
9,..... ABS enhet
/Peter GBG
Re: Vill inte gå.
ridder skrev:Peter sp2000 skrev:Hej.
Jag måste ställa en fråga.
Jag antar att du byglat dom två stiften i service uttaget ovan för gaspedalen,och fått visning i displayen i instrumentet för hastighets mätaren.
Den har tre stycken delar (Har för mig att det är som nedan).
Om det är kod 41 i 4,... delen så är det kommunikation mellan CCM och ECM
boxarna som är problemt .
1,...... CCM
4,...... ECM
9,..... ABS enhet
/Peter GBG
Re: Vill inte gå.
Inte så roligt och försöka hjälpa till med felsökning när TS bara
tystnade.
Lust och sk**a i och hjälpa till, man blir bara trött.
Kjelle C4/94
tystnade.
Lust och sk**a i och hjälpa till, man blir bara trött.
Kjelle C4/94
Re: Vill inte gå.
Morsning igen.
Har nu löst problemet med att bilen startade för att sedan bara lägga av detta berodde på att jag har fått fel tändmodul levererad 2 gånger av samma leverantör har nu köpt en 3:e modul och bilen startar och går tills den blir varmkörd då den bara stannar. (30-40 min)
Får nu följande koder......
CCM 1 : C 41 samt H 41
ECM 4 : ERR
ABS/ASR 9 : H 72
Samtliga koder har med data link att göra om jag har fattat detta rätt.
Har läst mycket på forum i Usa vilket visar att detta problem har rätt många råkat ut för och man har då haft problem med en kontakt under instrumentbrädan (s 222) eller så har man haft ett jordfel på jordpunkt G 106 eller G 107 så jag får väl börja där.
Man kan ju även misstänka CCm men då ska den sätta kod H 71 enligt verkstadshandbok. (internt problem CCM)
Någon som har haft liknande problem med datalinken och plockat bort CCM?
Enligt bilder på "nätet"så plockar man bort sidoskydd på konsollen på vänster sida och drar ut CCM men det är nog värre än så!
Mvh Uffe
Har nu löst problemet med att bilen startade för att sedan bara lägga av detta berodde på att jag har fått fel tändmodul levererad 2 gånger av samma leverantör har nu köpt en 3:e modul och bilen startar och går tills den blir varmkörd då den bara stannar. (30-40 min)
Får nu följande koder......
CCM 1 : C 41 samt H 41
ECM 4 : ERR
ABS/ASR 9 : H 72
Samtliga koder har med data link att göra om jag har fattat detta rätt.
Har läst mycket på forum i Usa vilket visar att detta problem har rätt många råkat ut för och man har då haft problem med en kontakt under instrumentbrädan (s 222) eller så har man haft ett jordfel på jordpunkt G 106 eller G 107 så jag får väl börja där.
Man kan ju även misstänka CCm men då ska den sätta kod H 71 enligt verkstadshandbok. (internt problem CCM)
Någon som har haft liknande problem med datalinken och plockat bort CCM?
Enligt bilder på "nätet"så plockar man bort sidoskydd på konsollen på vänster sida och drar ut CCM men det är nog värre än så!
Mvh Uffe
Boogieman Corvette -92 LT 1
Re: Vill inte gå.
Som jag sagt tidigare, sätter 100kr på att det är en trasig ECM. Jag böt CCM men felet kvarstod precis som du beskriver tills jag fick dit en ny ECM.Boogieman skrev:Morsning igen.
Har nu löst problemet med att bilen startade för att sedan bara lägga av detta berodde på att jag har fått fel tändmodul levererad 2 gånger av samma leverantör har nu köpt en 3:e modul och bilen startar och går tills den blir varmkörd då den bara stannar. (30-40 min)
Får nu följande koder......
CCM 1 : C 41 samt H 41
ECM 4 : ERR
ABS/ASR 9 : H 72
Samtliga koder har med data link att göra om jag har fattat detta rätt.
Har läst mycket på forum i Usa vilket visar att detta problem har rätt många råkat ut för och man har då haft problem med en kontakt under instrumentbrädan (s 222) eller så har man haft ett jordfel på jordpunkt G 106 eller G 107 så jag får väl börja där.
Man kan ju även misstänka CCm men då ska den sätta kod H 71 enligt verkstadshandbok. (internt problem CCM)
Någon som har haft liknande problem med datalinken och plockat bort CCM?
Enligt bilder på "nätet"så plockar man bort sidoskydd på konsollen på vänster sida och drar ut CCM men det är nog värre än så!
Mvh Uffe
mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Re: Vill inte gå.
Morsning.
Vi bestämde oss idag för att prova det du skriver om att kyla Ecm och se vad som händer.
Jag har ju ett "testkvitto" på min renoverade Ecm men det kvittot kan ju lika gärna vara från ICA så man vet ju aldrig.
Var fick du tag i din GM renoverade Ecm?
Jag återkommer i ärendet.
Mvh Uffe
Vi bestämde oss idag för att prova det du skriver om att kyla Ecm och se vad som händer.
Jag har ju ett "testkvitto" på min renoverade Ecm men det kvittot kan ju lika gärna vara från ICA så man vet ju aldrig.
Var fick du tag i din GM renoverade Ecm?
Jag återkommer i ärendet.
Mvh Uffe
Boogieman Corvette -92 LT 1
Re: Vill inte gå.
Jag köpte min fabriksrenoverade på Klintberg&Way i KungensKurva Stockholm, 8500kr....men sen gick bilen som den skulle .Boogieman skrev:Morsning.
Vi bestämde oss idag för att prova det du skriver om att kyla Ecm och se vad som händer.
Jag har ju ett "testkvitto" på min renoverade Ecm men det kvittot kan ju lika gärna vara från ICA så man vet ju aldrig.
Var fick du tag i din GM renoverade Ecm?
Jag återkommer i ärendet.
Mvh Uffe
mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Re: Vill inte gå.
Morsning.
Ska nu försöka att summera denna tråd då jag tror att jag har löst problemet. (cross my fingers)
Vi har utöver datalink även haft problem med att bilen inte har hittat oljetemp och vattentemp så den har ju aldrig kommit över i "closed loop" vilket gjort att den gått helrisig naturligtvis vilket gjort att vi trott att det varit ett kabelfel. (har "hoppat rätt" någon gång och gått kanon samt att bilen då hittat ovannämda givare)
Koderna för "lost of datalink som jag har haft har nu försvunnit sin "kos" och bilen går som en peng.
Efter att ha hållit på och mätt värden fram och tillbaka i omgångar överallt så bestämde vi oss för att mäta om hela "datalinken" sagt och gjort rev isär samtliga kontakter och mätte om hela vägen med samma resultat och som vanligt visade det att inga "kortisar" eller brått finns på slingan (har även haft ur ccm för att mäta mellan ecm och ccm) vi stannade upp ett tag och funderade vidare varpå brorsan säger vi skruvar bort skyddslådan på ecm och startar för att se om vi kan se något fel och eventuellt kyla med kylspray under gång.
Bilen startas varmkörs brorsan "wigglar" ecm för att provocera fram någonting men den går fortfarande inte över i "closed loop" men sedan får han för sig att vända den helt upp o ner och sätter tummen på memcallen (tror den heter så) där datachippen sitter på och vips så hittar bilen båda givarna och går kanon han släpper tummen och bilen tappar givare går dåligt och "dör" vi gör detta 4-5 gånger med samma resultat.
Hållare och chip petas isär och görs rent med lite elektronikrengöring samt luft och har gått klockrent sedan vi satte ihop alltihopa.
Resultatet är alltså att vi har haft dålig kontakt mellan datachip och hållare vilket har lett till att varje gång jag bytt dator så har jag flyttat med problemet så har ni problem med datalinken kolla även detta har tagit mig ca 3 år att finna detta problem.
Bilen är besiktad ua och körs nu med glädje.
Ingo!
Fick aldrig tag i någon repsats till huvudbromcylinder så jag har inga bilder att lägga in fick tag i en helt ny istället som jag har skruvat i och den funkar.
Uffe
Ska nu försöka att summera denna tråd då jag tror att jag har löst problemet. (cross my fingers)
Vi har utöver datalink även haft problem med att bilen inte har hittat oljetemp och vattentemp så den har ju aldrig kommit över i "closed loop" vilket gjort att den gått helrisig naturligtvis vilket gjort att vi trott att det varit ett kabelfel. (har "hoppat rätt" någon gång och gått kanon samt att bilen då hittat ovannämda givare)
Koderna för "lost of datalink som jag har haft har nu försvunnit sin "kos" och bilen går som en peng.
Efter att ha hållit på och mätt värden fram och tillbaka i omgångar överallt så bestämde vi oss för att mäta om hela "datalinken" sagt och gjort rev isär samtliga kontakter och mätte om hela vägen med samma resultat och som vanligt visade det att inga "kortisar" eller brått finns på slingan (har även haft ur ccm för att mäta mellan ecm och ccm) vi stannade upp ett tag och funderade vidare varpå brorsan säger vi skruvar bort skyddslådan på ecm och startar för att se om vi kan se något fel och eventuellt kyla med kylspray under gång.
Bilen startas varmkörs brorsan "wigglar" ecm för att provocera fram någonting men den går fortfarande inte över i "closed loop" men sedan får han för sig att vända den helt upp o ner och sätter tummen på memcallen (tror den heter så) där datachippen sitter på och vips så hittar bilen båda givarna och går kanon han släpper tummen och bilen tappar givare går dåligt och "dör" vi gör detta 4-5 gånger med samma resultat.
Hållare och chip petas isär och görs rent med lite elektronikrengöring samt luft och har gått klockrent sedan vi satte ihop alltihopa.
Resultatet är alltså att vi har haft dålig kontakt mellan datachip och hållare vilket har lett till att varje gång jag bytt dator så har jag flyttat med problemet så har ni problem med datalinken kolla även detta har tagit mig ca 3 år att finna detta problem.
Bilen är besiktad ua och körs nu med glädje.
Ingo!
Fick aldrig tag i någon repsats till huvudbromcylinder så jag har inga bilder att lägga in fick tag i en helt ny istället som jag har skruvat i och den funkar.
Uffe
Boogieman Corvette -92 LT 1
Re: Vill inte gå.
Så bra att det löst sig.
Och är ju enklare att bara byta huvudcylinder än att renovera,och nu med alla kinaprylar vette sjutton om det blir billigare med renovering ,än nytt alla gånger.
Och är ju enklare att bara byta huvudcylinder än att renovera,och nu med alla kinaprylar vette sjutton om det blir billigare med renovering ,än nytt alla gånger.