Har bytt kabelpiskan bak och köpt nya bakljus.
Monterat sidoblinkers.
Bytt ut Day running lights fram emot en diod lampa som lyser vit o blinkar gult.
Dragit kabel framifrån o bak till dimljuset.
Blinkers blinkar fort, diodlampa drar mindre ström än orginal ska montera motstånd.
Hur många ohm ska det va på nu igen, hade ett Corvette magasin från förra året men
har förlagt det tyvärr.
Får inte dom inre bakre ljusen att fungera!
Blinkersen blinkar snabbt även fast jag monterade en extra lampa bak bara för att testa.
Hur testar jag dimljuset bak?
Eller funkar inte dethär förrens jag ställt om bilen till Europa med en Tech 2? (det ska ske imorgon)
Och vart köper jag en kort rem, vet inte vad den heter den som nu driver en kompressor.
(med snabb leveranstid)
Hoppas jag inte är allt för dum med alla dessa frågor.
Tack på förhand // Erik
Problem vid EU konvertering.
- WolfMan
- Corvetteälskare
- Inlägg: 314
- Blev medlem: fre feb 20, 2009 23:54
- Ort: Håbo Kommun Uppland
- Kontakt:
Re: Problem vid EU konvertering.
Mycket ligger i det du antyder i denna text;Erik_ skrev:Har bytt kabelpiskan bak och köpt nya bakljus.
Monterat sidoblinkers.
Bytt ut Day running lights fram emot en diod lampa som lyser vit o blinkar gult.
Dragit kabel framifrån o bak till dimljuset.
Blinkers blinkar fort, diodlampa drar mindre ström än orginal ska montera motstånd.
Hur många ohm ska det va på nu igen, hade ett Corvette magasin från förra året men
har förlagt det tyvärr.
Får inte dom inre bakre ljusen att fungera!
Blinkersen blinkar snabbt även fast jag monterade en extra lampa bak bara för att testa.
Hur testar jag dimljuset bak?
Eller funkar inte dethär förrens jag ställt om bilen till Europa med en Tech 2? (det ska ske imorgon)
Och vart köper jag en kort rem, vet inte vad den heter den som nu driver en kompressor.
(med snabb leveranstid)
Hoppas jag inte är allt för dum med alla dessa frågor.
Tack på förhand // Erik
Eller funkar inte dethär förrens jag ställt om bilen till Europa med en Tech 2? (det ska ske imorgon)
A Nice Humbel Dude Ho Like Car´s Ho Runs On Alcohole.
[My Corvette C6 http://www.garaget.org/?car=135333 ]
[My Corvette C6 http://www.garaget.org/?car=135333 ]
- Corvette_fantast
- Nykomling
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån feb 14, 2011 20:41
- Ort: Skånes slätt
Re: Problem vid EU konvertering.
Hej.
Ang dina bekymmer kan jag bara lösa ett åt dig...
Mina inre baklampor "stal" jag strömmen från positionsljusen bak på skärmarna från.. (inte helt gramatiskt rätt, men skit samma
)
Fungerar bra, och ser mycket bättre ut.
För att slippa bananen (Blinkersen) bak, så målade jag lampans nederdel med Mekonomens lampfärg... Blev kanonbra..
Lycka till.
Mvh Fredde
Ang dina bekymmer kan jag bara lösa ett åt dig...
Mina inre baklampor "stal" jag strömmen från positionsljusen bak på skärmarna från.. (inte helt gramatiskt rätt, men skit samma

Fungerar bra, och ser mycket bättre ut.
För att slippa bananen (Blinkersen) bak, så målade jag lampans nederdel med Mekonomens lampfärg... Blev kanonbra..
Lycka till.
Mvh Fredde
C2 -64 / Nuvarande
C3 -69
C4 -92
C5 -98
C5 -01
C5 -02
C6 -06
SÅ NÅGRA HAR MAN HUNNIT MED..
Dock inte i denna ordning. Första vetten var 92:an
C3 -69
C4 -92
C5 -98
C5 -01
C5 -02
C6 -06
SÅ NÅGRA HAR MAN HUNNIT MED..

Re: Problem vid EU konvertering.
Inte bara fördelar med att programmera om bilen till EU- eller Japan-version.....
+ separerar blinkers och bromsljus bak utan specialkopplingar
+ radion klarar både jämna/ojämna frekvenser (olika viktigt beroende på var man åker mest)
- DRL försvinner så du kan inte använda Flashback LED som parkeringsljus/DRL (vilket jag har, godkänt av Bilprovningen) utan tvingas ha separata parkeringslampor eller borra in dem i strålkastarna som på EU-bilar (borra in extralampor i dimljusen är egentligen inte tillåtet även om vissa stationer godkänner den lösningen)
- TPM förloras om inte sensorerna byts
Själv tycker jag att EU-dimbakljusen ser för dj..gt ut. Behåller man de inre US-baklamporna så parallellkopplar man bara med de yttre bakljusen (helst både bakljus och bromsljus eftersom de är ynkligt små på EU-ytterlamporna)
Om man envisas med att ha dimbakljus så kan man ta ström från de främre dimstrålkastarna så funkar det med samma strömställare.
Vad gäller "hysterisk" blinkers måste man se till att dra ungefär samma ström som med orginallampor både fram och bak.
6,8 Ohm effektmotstånd motsvarar en 21W blinkerslampa.
//Janne
+ separerar blinkers och bromsljus bak utan specialkopplingar
+ radion klarar både jämna/ojämna frekvenser (olika viktigt beroende på var man åker mest)
- DRL försvinner så du kan inte använda Flashback LED som parkeringsljus/DRL (vilket jag har, godkänt av Bilprovningen) utan tvingas ha separata parkeringslampor eller borra in dem i strålkastarna som på EU-bilar (borra in extralampor i dimljusen är egentligen inte tillåtet även om vissa stationer godkänner den lösningen)
- TPM förloras om inte sensorerna byts
Själv tycker jag att EU-dimbakljusen ser för dj..gt ut. Behåller man de inre US-baklamporna så parallellkopplar man bara med de yttre bakljusen (helst både bakljus och bromsljus eftersom de är ynkligt små på EU-ytterlamporna)
Om man envisas med att ha dimbakljus så kan man ta ström från de främre dimstrålkastarna så funkar det med samma strömställare.
Vad gäller "hysterisk" blinkers måste man se till att dra ungefär samma ström som med orginallampor både fram och bak.
6,8 Ohm effektmotstånd motsvarar en 21W blinkerslampa.
//Janne
Janne
C6 427 2013
C6 427 2013
Re: Problem vid EU konvertering.
Corvette fantast: Tack för tipset, har dock redan fått det att fungera
Jakris: Nu när jag programmerat om bilen till EU har jag som sagt fungerande blinkers bak samt att stereon även tar ojämna frekvenser, dock så har jag även kvar DRL?? Testade att serie koppla in en extra lampa innan diod lampan bara för att se om det fungerade innan jag skaffat ngt motastånd, diod lampan blinkar fortfarande lika snabbt men "motståndet/Extra lampan" blinkar inte??????
Dimbakljus är det alltså inget kvar på eller?
Och det är som sagt såna motstånd jag tänkt eatt beställa.
Men eftersom det nu inte fungerade med en extra lampa borde det väll inte heller fungera med ett motstånd eller är det nån skillnad?
Tack för allt, reggning nu i veckan om det vill sig
Mvh

Jakris: Nu när jag programmerat om bilen till EU har jag som sagt fungerande blinkers bak samt att stereon även tar ojämna frekvenser, dock så har jag även kvar DRL?? Testade att serie koppla in en extra lampa innan diod lampan bara för att se om det fungerade innan jag skaffat ngt motastånd, diod lampan blinkar fortfarande lika snabbt men "motståndet/Extra lampan" blinkar inte??????
Dimbakljus är det alltså inget kvar på eller?
Och det är som sagt såna motstånd jag tänkt eatt beställa.
Men eftersom det nu inte fungerade med en extra lampa borde det väll inte heller fungera med ett motstånd eller är det nån skillnad?
Tack för allt, reggning nu i veckan om det vill sig

Mvh
Re: Problem vid EU konvertering.
Allt är nu löst, nästan...
Tomten som ändrade min bil till EU måste ha gjort ngt fel...
När jag haft bilen igång och stängt av den så lyser corvette loggan på
navin samt startknappen lyser grön/gult o blinkar rött.
Står även att jag ska lägga i backen vilket jag gör...
Kan detta beror på att jag har short shift monterad?
Eller vart känner bilen av att baken ligger i?
Vid spaken lr någon annanstans?
Mvh
Tomten som ändrade min bil till EU måste ha gjort ngt fel...
När jag haft bilen igång och stängt av den så lyser corvette loggan på
navin samt startknappen lyser grön/gult o blinkar rött.
Står även att jag ska lägga i backen vilket jag gör...
Kan detta beror på att jag har short shift monterad?
Eller vart känner bilen av att baken ligger i?
Vid spaken lr någon annanstans?
Mvh