Oljud!!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
mc
Nykomling
Nykomling

Oljud!!

Inlägg av mc »

Upptäckte för några veckor sedan ett lätt vinande ljud när man gasade väldigt lätt med bilen och tänkte inte mera på det.Min tanke var kanske har varit helatiden vart väldigt osäker på detta!?.
Men nu var jag ute och gled på förmiddagen midsommar och då började det låta bra mycket mera som ett vinade nästan skrapande ljud!!!! :(
Har försökt att hitta var det kommer ifrån och tror det är bak till typ vid diff eller nåt.
Verkar som det kommer åtminstånde mera tydligt vid belastning och man måste upp över 40 km/h för att det ska bli tydligt.
Någon som har nån ide? är tacksam för all hjälp jag kan få.
Funderar på att ta kontakt med verstad men finns ju ingen riktigt nära som jag litar på att ta hand om vetten,Närmast är ju vette parts eller vette.se men det blir en bit att åka och vet ej om jag törs det med det ljudet :? .
Bilen i fråga är en 97a automat med Z51 om det har betydelse.

Mvh/Robban
Fullfart spar tid!
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Oljud!!

Inlägg av vette.se »

Följer vinandet varvtalet eller är det mer kopplat till hastigheten ?

Det första jag skulle kolla är oljenivå i låda och i diff. Oljan i lådan ska vara klarröd om den är ok.
Nivån i diff och manuell låda ska vara så det ligger jäms med påfyllningspluggen dvs fyller du på lite så rinner det ut igen.

I en automat är det lite besvärligare, du får ställa bilen på pallbockar eller ännu bättre, på en lyft. Starta motorn och se till att få upp temperaturen i oljan(du kan se det i displayen), lägg växelföraren i varje läge 5-10 sekunder och gå sen tillbaks till P. Med motorn fortfarande igång ta loss pluggen på lådans tråg, det kan nu komma ut lite olja(om du har något du kan ta lite olja på genom pluggen så passa på och kolla färgen), gör det inte det fyll på tills det rinner över.

Om ovanstående är ok skulle jag känna på hjulen så det inte är något glapp i lagren och självklart också att inget ligger emot drivaxlarna.

Hittar du inget här kanske det är dags att ta bilen till verkstad.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
mc
Nykomling
Nykomling

Inlägg av mc »

Det verkar som vinandet följer hastigheten mer än varvtal.
Ska se om bilen går att ta in över kompisens smörjgrop!
Tänkte börja med byta oljan i diffen och min fråga är då vad skall jag köra för olja i den och var köper man den lämpligast?
Tänkte även köpa lite olja till automaten eftersom jag kollar nog nivån där med och vill inte stå utan olja om det fattas. :roll: undrar även där vilken olja ni rekomenderar?

Imponerad och väldigt tacksam för ditt snabba svar trotts det fina vädret :D .

Mvh :Robban.
Fullfart spar tid!
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

mc skrev:Det verkar som vinandet följer hastigheten mer än varvtal.
Ska se om bilen går att ta in över kompisens smörjgrop!
Tänkte börja med byta oljan i diffen och min fråga är då vad skall jag köra för olja i den och var köper man den lämpligast?
Tänkte även köpa lite olja till automaten eftersom jag kollar nog nivån där med och vill inte stå utan olja om det fattas. :roll: undrar även där vilken olja ni rekomenderar?

Imponerad och väldigt tacksam för ditt snabba svar trotts det fina vädret :D .

Mvh :Robban.
Du ska ha en bakaxelolja med limited slip additiv tex 76/Kendall 80W90, finns den inte att tillgå så säljer Mekonomen Red Lines oljor som är väldigt bra se bara till att det är med limited slip. Ibland finns limited slip separat i en liten flaska att köpa, tror att Mekonomen har GMs limited slip additiv.

Till lådan ska det vara Dexron ATF olja, vi använder en 76/Kendall ATF Dexron VI
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
mc
Nykomling
Nykomling

Inlägg av mc »

För dem som undrar vad det var för oljud så var det diffen som låter.
Vet inte vad i diffen men oljan såg inte rolig ut och jag misstänker att det har varit dålig nivå
då jag inte såg någon nivå när jag tog bort nivå pluggen.
Kan tänka mig att det är mest dreven som tar stryk.
Fullfart spar tid!
Skriv svar