Nürburgring
Nürburgring
Skall ner till Schewiz och funderar på att stanna till vid Nürburgring och lägga några varv. Någon som vet om man bara kan droppa in och köra eller måste man boka innan? Behöver man hjälm? Andra värdefulla tips mottages tacksamt. Finns det redan en tråd om detta skulle jag gärna vilja ha länken.
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad
gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
Re: Nürburgring
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Dålig lack och stolt
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Nürburgring
Tack Jake, har du kvar din fula ödla?
Jag har läst den sidan. Ville främst veta om man bara kan droppa in och köra eller måste man boka sig innan, står inte ett skit om det. Hjälm måste man inte ha va? Någon som har varit nere?
Jag har läst den sidan. Ville främst veta om man bara kan droppa in och köra eller måste man boka sig innan, står inte ett skit om det. Hjälm måste man inte ha va? Någon som har varit nere?
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad
gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
Re: Nürburgring
Allan är död :'(. Han misslyckades när han (HON??) skulle lägga ägg...Gearbox skrev:Tack Jake, har du kvar din fula ödla?
Jag har läst den sidan. Ville främst veta om man bara kan droppa in och köra eller måste man boka sig innan, står inte ett skit om det. Hjälm måste man inte ha va? Någon som har varit nere?
När jag var där så var det dropin, skulle köra mc vilket inte blev av pga regn :/. Som jag förstod det så var det dropinkörning dagligen. Men de hyr ju ut banan och vilka krav på skyddsutrustning som ställs har jag ingen aning om.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Dålig lack och stolt
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Nürburgring
Okej Jake, lessen att höra om Allan. Ha en fin midsommar!
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad
gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
Re: Nürburgring
Det är bara att åka dit. Köp ett Ringkort i biljettkuren vid rondellen i Nürburg (kontant eller kort) eller vid Breidscheid i Adenau (endast kontanter). I Adenau är det mindre kö, men man får bara köra ett halvt varv innan man måste köra av och sedan på igen. Men då är du ju redan inne så att säga.
Det finns inga krav på hjälm eller annan skyddsutrustning, men skulle jag vara du skulle jag åtminstone slänga på mig en hjälm. Det är lätt att köra av om man är överentusiastisk.
En Corvettespecialist finns i Adenau (Pfadt Europe, faktiskt) som ägs av Danny Berk. Uppe i Nürburg finns ett antal bra verkstäder och uthyrare som gärna hjälper till med allehanda saker. Rent4Ring är ett ställe med trevliga människor. Ägs av Ralph och Fredy. De kan även hyra ut både bilar och husrum.
Stannar du över natten, så är Hotel Dorint uppe vid GP-banan ett mycket bra alternativ. Lite högre klass än andra hotell. Eller så bor du hos Sabine Schmitz nere vid restaurang Pistenklause, där du även kan inmundiga en öl eller två i sällskap med andra entusiaster. Nere i Adenau finns Die Blaue Ecke, som ägs av en svensk. Självklart finns det fler hotell.
I Adenau finns 100 oktan att tanka hos Aral, men det är närmare till ED Tankestelle ute vid stora vägen nära påfarten till banan. De har "bara" 99 oktan.
Souvernirer finns på ED Tankestelle och Visitors Center vid GP-banan. Där finns också restauranger och en ganska trevlig "attraktion" i stil med Epcot Center, fast mycket mindre och med bilar i centrum.
Ha det så kul!
Det finns inga krav på hjälm eller annan skyddsutrustning, men skulle jag vara du skulle jag åtminstone slänga på mig en hjälm. Det är lätt att köra av om man är överentusiastisk.
En Corvettespecialist finns i Adenau (Pfadt Europe, faktiskt) som ägs av Danny Berk. Uppe i Nürburg finns ett antal bra verkstäder och uthyrare som gärna hjälper till med allehanda saker. Rent4Ring är ett ställe med trevliga människor. Ägs av Ralph och Fredy. De kan även hyra ut både bilar och husrum.
Stannar du över natten, så är Hotel Dorint uppe vid GP-banan ett mycket bra alternativ. Lite högre klass än andra hotell. Eller så bor du hos Sabine Schmitz nere vid restaurang Pistenklause, där du även kan inmundiga en öl eller två i sällskap med andra entusiaster. Nere i Adenau finns Die Blaue Ecke, som ägs av en svensk. Självklart finns det fler hotell.
I Adenau finns 100 oktan att tanka hos Aral, men det är närmare till ED Tankestelle ute vid stora vägen nära påfarten till banan. De har "bara" 99 oktan.
Souvernirer finns på ED Tankestelle och Visitors Center vid GP-banan. Där finns också restauranger och en ganska trevlig "attraktion" i stil med Epcot Center, fast mycket mindre och med bilar i centrum.
Ha det så kul!
Senast redigerad av 62an den tis jun 28, 2011 13:45, redigerad totalt 1 gånger.
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Re: Nürburgring
Tack så hemskt mycket för suvären info, det var precis sånt här jag ville veta.
Plockar med mig hjälmen ifall att, den tar ju ingen plats.
Hade tänkt att bo på Die Balue Ecke men eftersom jag åker ner själv tycker jag det blev för dyrt. Bokat ett ställe 2 nätter i Wiesemscheid 5 min från banan för 60 euro. Extra mycket tack för att du nämnde Pfadt Europe, känns tryggt att ha någon såpass nära ifall det är nåt som rasar.
Måste nog träffa Sabine, åka Ringtaxi med henne vore en upplevelse![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Plockar med mig hjälmen ifall att, den tar ju ingen plats.
Hade tänkt att bo på Die Balue Ecke men eftersom jag åker ner själv tycker jag det blev för dyrt. Bokat ett ställe 2 nätter i Wiesemscheid 5 min från banan för 60 euro. Extra mycket tack för att du nämnde Pfadt Europe, känns tryggt att ha någon såpass nära ifall det är nåt som rasar.
Måste nog träffa Sabine, åka Ringtaxi med henne vore en upplevelse
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad
gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
Re: Nürburgring
Kanske vill hon åka med i din bil...Måste nog träffa Sabine, åka Ringtaxi med henne vore en upplevelse
Här sitter hon i min bil:
http://youtu.be/t0x1knaa1gU
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Re: Nürburgring
Strålande 62:an, det där var kul att se. Det verkar otäckt att stå på när man kommer till krönen, får jag till ett sånt varv skulle jag vara mer än skitnöjd.
Ps. Bilen är urläcker.
Ps. Bilen är urläcker.
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad
gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
Re: Nürburgring
Det är förbaskat kul att köra på ringen. Man lär sig nya grejer hela tiden. Banan är så lång, så det tar flera hundra varv innan man kan den någorlunda bra. Men redan efter 10 varv har man nog sänkt sin tid med en minut jämfört med det första varvet. Sen går det bara snabbare och snabbare...
Här är ett lite snabbare varv. Samma bil, samma förare.
http://youtu.be/OA2Ot1Rh8fo
Här är ett lite snabbare varv. Samma bil, samma förare.
http://youtu.be/OA2Ot1Rh8fo
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Re: Nürburgring
Klart det går snabbare utan Sabine i bilen, lättare & du slipper att hon lägger sig i62an skrev:Här är ett lite snabbare varv. Samma bil, samma förare.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug