En regnig helg (igen) som tjuvstartade på fredagen med tre möjliga testpass för den som ville.
Efter lite meckande och småstrul där jag insåg att jag att första passet inte skulle hinnas med men kanske andra passet så kom jag till banan och checkade in.
På plats fanns Malin och även Göran så nu var vi tre Roadsport-corvetter, kul!
Jag hann inte ut till pass två heller så det blev till att vänta in pass tre istället. Malin hade en mindre paniksituation på morgonen men ångade sedan på genom passen medan Göran hade lite tekniskt strul att fixa till.
Sista testpasset genomfördes i torrt och kändes väl ganska ok även om inte spåret och tempot satt 100%, var faktiskt min premiär runda på hemmabanan detta året.
På eftermiddagen så drog vi till Gudmundsgården (aka slaktarn eller ”tysken” som vi säjer lokalt) för att handla lite grillkött, sedan blev det även en mindre shoppingrunda inom stan för att komplettera köttet så att säja.
Besiktning skedde under dagar och kväll genom att teknikerna gick runt till bilarna istället för att man var tvungen att stå och vänta i en lång kö, klart mycket smidigare tillvägagångssätt än på Knutstorp.
Lördagen innebar förarmöte vid lunchtid och sedan kval efter 16-tiden, vilket gav mycket tid att titta på de olika SLR klasserna.
Vädret var ett stort samtalsämne då det i allra högsta grad påverkade förutsättningarna för att få till ett bra resultat. Göran hoppades på blött (han är ju duktig på regn) men jag önskade tvärtom (är kass på regn), vad man önskar beror naturligtvis också på vad man kör för bil.
Det skall tilläggas att jag kanske har lite
för stor respekt för denna bana i blött då jag som funktionär under många år vet att det går ganska fort och har sett att misstag kan vara svåra att rädda med resultat att bilar som tappar fästet antingen kör ihop eller hamnar i en däcktrave.
Kval:
Under dagen var det mestadels bra väder men givetvis så var det blött när vi skulle kvala.
Tog mig igenom kvalet och hamnade på en blygsam 16: plats med Malin på 13: och Göran på 10:e.
Tiderna låg tätt och startfältet blev väldigt blandat med A, B och C bilar huller om buller. Tiderna från pole till 20:e låg inom 3 sek där jag var 1 sek från 7:e plats, surt!
Race 1:
Försiktig start från min sida där jag inte såg mycket på grund av allt vattensprut, tappade en del platser och hamnade bakom en C- miata och Malin och Göran direkt framför. Vår lilla kvartett följdes åt i stort sett genom loppet, omkörningsförsök var chansartade och därför passade det mej bättre att bevaka och försöka stressa bilar framför (främst då miatan direkt framför). Dessvärre så höll han emot även om det sladdade och vinglade rejält emellanåt men det bjöds på lite mer action av både Malin och Göran som tog en tur vardera i sandfållan efter rakan vilket innebar två placeringar upp för min del. Sen hände inte mycket mer än att jag fick släppa ledarna (varvad) och därefter målgång.
Race 2
Startplacering efter bästa varvtid i race 1 blev ännu en blygsam plats ( tror det var 18:e) men nu var det torrt med utlovat regn vid start. Skulle nog säja att samtliga bilar i startfältet hade funderingar på hur vädret skulle utmynna. Många av de mer hårdsatsande byter däck till smalare och annat mönster medan vi som kör på en mer basal nivå mestadels arbetar med enbart justering av lufttryck.
Jag satsade på att regnet som började närma sig inte skulle blöta ner banan och satte därför ett lågt lufttryck som skulle ge och hålla ett fint torrgrepp efter några varv utan risk för överhettning under slutet av racet.
Planen var sedan att dundra förbi alla B och C bilar på rakan och på så sätt ta mig relativt smärtfritt upp genom fältet.
Efter ännu ett om möjligt ännu sämre förstavarv

så kändes det att fästet började komma och de dropparna som kom under lineup inför start inte skulle påverka i nån större grad så började avancemanget… trodde jag.
En avåkning och Safety Car som samlade ihop fältet återskapade till stor del möjligheterna för att min tidigare plan skulle kunna fungera, alltså inte kört för ett hyfsat resultat i loppet!
Det blev grönflagg och jag laddade på bara för att få släppa tillbaka på grund av ännu en gulflagg direkt.
Dessvärre fastnade jag bakom Malin som med likvärdig prestanda var svår att få till ett bra läge på för omkörning på baksidan, dock så hade jag en snabbare och bättre utgång på rakan än henne men tyvärr så omöjliggjorde gulflaggan på rakan omkörning. Frustrationen steg och varven tog slut.
Om man summerar det hela så blev helgen en besvikelse rent körmässigt då skitvädret förstörde de eventuella fördelar jag kunde ha haft i torrt och på en bana jag är bekant med.
Mina startvarv på både Knutstorp och Falkenberg har genomgående varit alldeles för försiktiga, måste täppa till bättre och ligga på hårdare om jag skall slippa risken för att fastna i kön.
Resultatmässigt så slutade jag på 19:e och 17:e totalt och 7:a respektive 6:a i Roadsport A, så det blev i alla fall hyggligt med poäng under helgen.
På det sociala planet så var det ännu en trivsam racinghelg.
En filmsnutt på de bägge racen
http://www.youtube.com/watch?v=adzmn1jYAkE
Nu är det bara att ladda om till kommande final på Anderstorp om två veckor.
Då bara SKA det gå bättre, regn eller inte!