ZR1 Brake burnish

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Collective Bias
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jun 01, 2011 0:57
Ort: Norrland

ZR1 Brake burnish

Inlägg av Collective Bias »

Hejsan


Någon av ZR1 ägarna som utfört denna procedur? Hade jag inte läst på om detta innan så hade jag trott att jag förstörde bilen! Det var det våldsammaste jag utfört på en bil någonsin känns det som. Bromsarna som redan innan var enormt bra blev dock ännu bättre. Otroligt att dom klarade av proceduren, vore intressant att ha sett detta från utsidan.

Nyfiken om andra har utfört denna procedur och har samma upplevelse?


Micke
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån apr 05, 2010 12:00
Ort: Gotland

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av malte »

Är det standard förfarandet med vä foten på kopplingen o höger
fotens tår på bromsen o hö fotens häl på gasen du menar ?
Risken är i så fall att man trycker för hårt på bromsen,
och att kopplingen brinner upp i stället för däcken ! (inte snyggt)
Eller är det något annat du menar ?
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av Corinthian »

Jag tror han menar "Fixera bromsbelägg (Pad Bedding)" & "Konditionering/Härdning av bromsskivor (Rotor Seasoning)" som man gör på alla belägg o skivor..

länkar för vanliga skivor & belägg:
http://www.teaminsaneracing.com/index.p ... ,28.0.html
http://www.teaminsaneracing.com/index.p ... ,27.0.html

länk för ceramiska skivor/belägg
http://www.corvetteactioncenter.com/kb/ ... +Procedure
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av Hejdarn »

Det tror jag också. :)
Team insane racing webben verkar död dock.
Mvh
Thomas
Collective Bias
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jun 01, 2011 0:57
Ort: Norrland

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av Collective Bias »

På ZR1 som har keramiska skivor skall bromsbeläggen "brännas in". Det finns en procedur i Owners Manual om det. I princip följande:

Accelerera från stillastående till 100 km/h så fort som möjligt utan att spinna.
Bromsa så hårt det går utan att ABS går in till stillastående.
Upprepa ovanstående omgående.

Detta skall göras i följd 50 gånger!!!!!!

Tanken är att få upp beläggen till en viss temperatur och hålla dom där som "bränner ur" dom, för att undvika något som kallas "Green fade" vid sportig (hård) körning.

Måste säga att det kändes våldsamt att utföra.....
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av Corinthian »

Man ska bränna in alla skivor och belägg... enda skillnaden med keramiska är att dom måste hettas upp mer då de har en högre arbetstemperatur (800°) mot kolbelägg (400°?) eller stålbelägg/skivor (500-600°). På "vanliga" belägg (kol- eller stål) och vanliga skivor räcker det med ca 26ggr, enl. manualerna jag postat på länkarna tidigare..

Dock skadar det inte att upprepa proceduren varje vår om man kör med samma bitar flera säsonger. I synnerhet om man använder stålbelägg då de behöver en högre arbetstemperatur än kol...
Erik_
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: tis feb 22, 2011 20:52

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av Erik_ »

Som ovan skrivit funkar inte dina länkar direkt tillfredsställande ;)
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av Corinthian »

Erik_ skrev:Som ovan skrivit funkar inte dina länkar direkt tillfredsställande ;)
Det är konstigt, måste vara något lokalt för er för dom fungerar för mig.

här är 2 andra länkar som jag har hänvisat till i instruktionerna:
Pad Bedding
Rotor Seasoning
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån apr 05, 2010 12:00
Ort: Gotland

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av malte »

Collective Bias skrev:På ZR1 som har keramiska skivor skall bromsbeläggen "brännas in". Det finns en procedur i Owners Manual om det. I princip följande:

Accelerera från stillastående till 100 km/h så fort som möjligt utan att spinna.
Bromsa så hårt det går utan att ABS går in till stillastående.
Upprepa ovanstående omgående.

Detta skall göras i följd 50 gånger!!!!!!

Tanken är att få upp beläggen till en viss temperatur och hålla dom där som "bränner ur" dom, för att undvika något som kallas "Green fade" vid sportig (hård) körning.

Måste säga att det kändes våldsamt att utföra.....
Ja där ser man det var något helt nytt för mig. Jag tänkte bara på värmning av däcken vid dragracing.
Märkligt i min instruktionsbok står.
Undvik kraftiga inbromsningar under de 32 första milen.
Kraftiga inbromsningar med nya bromsbelägg kan leda
till onormalt slitage. Följ dessa riktlinjer för inkörning varje gång
du skaffar nya bromsbelägg.

Alltså helt motsägelse fullt !
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av Corinthian »

malte skrev:Ja där ser man det var något helt nytt för mig. Jag tänkte bara på värmning av däcken vid dragracing.
Märkligt i min instruktionsbok står.
Undvik kraftiga inbromsningar under de 32 första milen.
Kraftiga inbromsningar med nya bromsbelägg kan leda
till onormalt slitage. Följ dessa riktlinjer för inkörning varje gång
du skaffar nya bromsbelägg.

Alltså helt motsägelse fullt !
Nja inte riktigt. Det är viktigt att bromsarna får slitas in under normalt användande. Efter det ska dom komma upp i arbetstemperatur innan man "bromsar in dom".
Hela proceduren (oavsett material) är till för att kemikalierna i materialet ska bindas och på så sett ge bättre prestanda och livstid.

Det är samma sak för däck (typ r-däck och slicks).. sk "heat cycling": däcken ska gradvis värmas upp första gången och sedan svalna. Då binds kemikalierna i gummit och däcken klarar högre temperaturer... länk: http://www.tirerack.com/tires/tiretech/ ... ?techid=66
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av 745 »

malte skrev:Alltså helt motsägelse fullt !
Ja & Nej :D
Vid gatkörning använder man normalt bara en bråkdel utav bromsarna kapacitet, det innebär att dom värms upp vid ett fåtal hårda inbromsningar & har god tid att svalna dess emellan, dvs dom körsin efter hand.
Vid bankörning däremot hinner inte beläggen svalna mellan inbromsningarna utan man måste därför köra in dom innan man ska ut på banan.
Om du inte gör det riskerar du att köra slut på beläggen på några få varv :cry: .
När det gäller texten i din instruktionsbok kan jag tänka mig att man dels vill ge dom nya bromsarna möjlighet att slita in sig i lugn & ro, samt att bilen faktiskt är byggd för att gå på gatan (tyvärr ser man sällan en ZR-1 på banan) och man därför tycker att det är onödigt att man gör en speciell inkörning utav bromsarna(som om den görs fel kan ställa till stora skador).
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån apr 05, 2010 12:00
Ort: Gotland

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av malte »

Ja men vad härligt då har man lärt sig något nytt idag med :D
ZR1 orna kommer säkert ut på banorna vad det lider, dom
är ännu lite för nya o dyra bara !
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av Lars J »

Tja, jag vet inte det Malte. 2009 var det två stycken på Mantorp varav en var ute på banan. Bilarna är ju byggda för att tåla en hel del, det gäller bara att inte köra över sin förmåga!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av Corinthian »

Håller med Lars J till fullo!
Betydligt dyrare bilar är ute på trackdays... vad är det för vits att ha en sådan här bil om man inte kör den fullt ut (vilket man bara kan på bana)...

Sen är det ju tokroligt åsså!
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån apr 05, 2010 12:00
Ort: Gotland

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av malte »

Intressant ! Lars J och Corinthian, Varför tror ni
att ZR1 ägarna inte vill köra bankörning ?
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Det kan ju vara så att man litar på sin egen förmåga, men är osäker på alla andras !? :roll: :D !! Det finns säkert tillfällen då det kan bli lite som "Kalabaliken i Bender" på banan !?
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av Lars J »

malte skrev:Intressant ! Lars J och Corinthian, Varför tror ni
att ZR1 ägarna inte vill köra bankörning ?
Det kanske du kan berätta för oss Malte för du har väl en?

Men jag kan tänka mig att man är rädd att få en förare med en 200.000:- kronors bil i sidan, som tror att han kör sista racet i STCC, det var jag när jag körde bana första gången 2006.

Jag köpte själv en ny C6 Z06 2006 och jag sedan dess testat den på både dragracing och bankörning. Dock är jag rädd om bilen då jag inte anser mig ha råd att köpa en till. Så när de "stora grabbarna" kommer som har vana att köra bana och ofta har R-däck, hårdare fjädring etc så håller jag till sidan.

Det är dock både kul och nyttigt att lära sig hur bilen funkar utan att man behöver tänka på att få möte eller att Polisen står i busken med sin radar.

Så under ordnade förhållande och sunt förnuft så är det inga problem.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av Corinthian »

malte skrev:Intressant ! Lars J och Corinthian, Varför tror ni
att ZR1 ägarna inte vill köra bankörning?
Jag håller med Lars J!
Andledningen till att det är få som kör bana i sverige (inte bara ZR1 ägare) är att det inte finns så många trackdays.. det finns heler INGA banor i sthlm-regionen vilket är galet.

Jag är också orolig över de övriga förarna på banan... om jag kör av pga ett förarmisstag med mitt egna fordon så är det en risk som jag är villig att ta.
Men även jag är rädd för att bli påkörd av någon annan, eller gud förbjude, vara vållande till krock... Därför håller även jag undan när snabbare ekipage kommer. Jag försöker heller inte bromsa mig om långsammare bilar om det är ont om marginaler, eftersom det är det omkörande ekipaget som har ansvaret, även om "först i böj väljer spår".. Jag har kört på tillställningar som "Gatebil" o då är det High Chaparall på banan.. inget jag rekomenderar.. när det finns seriösa arrangörer som Landracing (Speedfestival) och Alfa Romeo Klubben...

Det viktigaste är ha bra bromsolja/motorolja i maskin och ha koll på mätarna (temperaturer mm). Sen köra metodiskt och känna på bilen.. ingen sätter snabbaste var på första försöket och det gäller att komma över mållinjen... man ska köra för att det är kul och respektera alla övriga på banan.
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån apr 05, 2010 12:00
Ort: Gotland

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av malte »

Ja jag äger en (CHX 481) men har inget svar varför just ZR1 ägare inte
vill köra på bana. Som jag skrev tidigare trodde jag att det var för att
dom fortfarande är ganska nya o dyra.
Här på Gotland har vi Gotland Ring så visst skall bilen provköras där.
Har kört på allmänhetens körning med andra bilar många gånger.
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av Lars J »

Kul att höra Malte att du varit ute och "känt på bilen" lite på bana. Jag har själv varit sugen att köra på Gotland Ring då det skall vara en mycket fin bana. Tyvärr har det av olika anledningar inte blivit av. Det går inte bara att köra dit över dagen utan fordrar mer planering.

Kanske man kan höra av sig till dig och få lite tips framöver när en Gotlandsresa kan bli av?

Jag förstår också att ju dyrare bil, ju större ekonomisk risk har man ju om något skulle hända då vår vanliga bilförsäkring normalt inte gäller.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: ZR1 Brake burnish

Inlägg av 745 »

Vi kan nog enas om att det viktigaste är att minska risken för personskador.

Jag är övertygad om att risken för olyckor/skador är betydligt mindre på banan än på gatan om man vill köra snabbt, dessutom är det en otrolig upplevelse :shock: :o :D :lol:

Och för er som ännu inte provat, tag chansen nästa helg på Mantorp, hör av dig till mig så ordnar jag så att ni får åka med eller får en instruktör med er i bilen.
Först till kvarn.......

Tack för lånet utav tråden :mrgreen:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Skriv svar