Ny motor
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Ny motor
RPM insuget passade inte under min smallblockshuv, däremot går det nog in under en bigblockhuv. Jag körde med huven höjd i bakkant nån centimer, 2" högt filter och en rejäl dropbase underdel och ändå skavde det emot huven på insidan. Står även på Edelbrocks hemsida "will not fit under stock corvette hood". Har nu en L88 huv och nu är det inga problem.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Ny motor
Kompisen min kör med RPM insuget...edelbrock förgasare, och 3" filter under en SB huv modell 68-72. Kan fixa bilder om nån är intresserad.
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
"Däremot....om du ska bygga en högvarvig motor så skulla inte jag gå på varken performer eller performer rpm. Skulle gå på ett enplans som matchar kammen. Alt. så skulle jag gå på original camaro 302 insuget. Det kanske är det bästa alternativet med tanke på höjden på enplansinsug, dock kanske inte så lätt att få tag på."
Grejen är den att jag vill använda orginal huv och filter, det är det som sätter mina gränser. Nog vet jag att det skulle vara bäst med ett enplans och annan luftfilterburk. Till saken hör också att jag skall använda q-jet förgasare till detta projekt. Jag vet mycket väl att en annan kombination än den som beskrivs ovan skulle ge mer effekt, men jag vill ha just org huv och luftburk samt q-jet.
KrilleN ! Jag är tacksam om du kan fixa biler.
Kalle
Grejen är den att jag vill använda orginal huv och filter, det är det som sätter mina gränser. Nog vet jag att det skulle vara bäst med ett enplans och annan luftfilterburk. Till saken hör också att jag skall använda q-jet förgasare till detta projekt. Jag vet mycket väl att en annan kombination än den som beskrivs ovan skulle ge mer effekt, men jag vill ha just org huv och luftburk samt q-jet.
KrilleN ! Jag är tacksam om du kan fixa biler.
Kalle
Re: Ny motor
Du har PMKalle Mankan skrev:"Däremot....om du ska bygga en högvarvig motor så skulla inte jag gå på varken performer eller performer rpm. Skulle gå på ett enplans som matchar kammen. Alt. så skulle jag gå på original camaro 302 insuget. Det kanske är det bästa alternativet med tanke på höjden på enplansinsug, dock kanske inte så lätt att få tag på."
Grejen är den att jag vill använda orginal huv och filter, det är det som sätter mina gränser. Nog vet jag att det skulle vara bäst med ett enplans och annan luftfilterburk. Till saken hör också att jag skall använda q-jet förgasare till detta projekt. Jag vet mycket väl att en annan kombination än den som beskrivs ovan skulle ge mer effekt, men jag vill ha just org huv och luftburk samt q-jet.
KrilleN ! Jag är tacksam om du kan fixa biler.
Kalle
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
Länge sedan var det som jag gjorde nåt i denna tråd och på motorn. Hur som så börjar motorn bli komplett och jag tänkte att jag skulle visa en bild på skapelsen. Insug och färg saknas. Planen är, om lust och ork finns, att ha denna i bilen i sommar. Denna skall då vara monterad tillsammans med ny låda och avgassystem med mera.
Kalle

Kalle

Re: Ny motor
Riktigt vacker rova du har där! Bara värstingprylar....
Antar att du är bra sugen på att få höra hur den låter nu....
/ Mr. Beam
Antar att du är bra sugen på att få höra hur den låter nu....
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Ny motor
Hejs Kalle
Snygg
Ihop med skrotet nu så du får gasa! Vad räknar du med för effekt?
Snygg

Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
Hallå!
Visst vill jag få i gång den så snart som möjligt. Nedan visar körningen i desktop dyno.
Kalle

Visst vill jag få i gång den så snart som möjligt. Nedan visar körningen i desktop dyno.
Kalle

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Ny motor
Hejs igen
Jag var tvungen att titta i genom hela tråden igen då mitt minne är halare än en teflonpanna! Vad hände med det att kolven tog i toppen?
Jag var tvungen att titta i genom hela tråden igen då mitt minne är halare än en teflonpanna! Vad hände med det att kolven tog i toppen?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Ny motor
Hejs
Det här enplans insuget till Camaro 302 hur funkar det? Är alla förgasarens kanaler till alla cylindrar i motorn eller är det uppdelat på något sätt?
Det här enplans insuget till Camaro 302 hur funkar det? Är alla förgasarens kanaler till alla cylindrar i motorn eller är det uppdelat på något sätt?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
magnum skrev:Hejs igen
Jag var tvungen att titta i genom hela tråden igen då mitt minne är halare än en teflonpanna! Vad hände med det att kolven tog i toppen?
Hallå!
Ja, lösningen var enkel. Vänd på kolven så blir det bättre, ibland är jag för ivrig både med monteringen och med att fråga!
Kalle
Re: Ny motor
Förstår om det blev dålig frigång med staken uppåt.Kalle Mankan skrev:magnum skrev:Hejs igen
Jag var tvungen att titta i genom hela tråden igen då mitt minne är halare än en teflonpanna! Vad hände med det att kolven tog i toppen?
Hallå!
Ja, lösningen var enkel. Vänd på kolven så blir det bättre, ibland är jag för ivrig både med monteringen och med att fråga!
Kalle

Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
Hallå!
Oj, det vara ett tag sedan som jag tänkte på detta i tid långa projekt. Motorn och bilen har legat i dvala då mer prio projekt har dykt upp som jag var tvungen att avsluta först. Se bilden nedan, den visar min hall samt vardagsrum under projekt "boningshus" i på min sommarsemester. Som ni ser så är motorn snart klar för hängas i bilen. Det stora problemet har varit att det varit så kallt, så det är inget kul att var ute i kallt garage. Några produktionstimmar i garaget kräver planering så att värmen kan sättas på några timmar innan. Hur som så finns allt till motorn inklusive en qjet specialbeställd från staternahttp://www.deanoscarbs.com/. Nu saknas bara nya ljuddämpare som skall vara till det inte än egenbyggda systemet. Min tanke är att använda dessa.http://www.corvettecentralexhaust.com/p ... naflow.php Någon har någon erfarenhet?




Nya tag,
Kalle
Oj, det vara ett tag sedan som jag tänkte på detta i tid långa projekt. Motorn och bilen har legat i dvala då mer prio projekt har dykt upp som jag var tvungen att avsluta först. Se bilden nedan, den visar min hall samt vardagsrum under projekt "boningshus" i på min sommarsemester. Som ni ser så är motorn snart klar för hängas i bilen. Det stora problemet har varit att det varit så kallt, så det är inget kul att var ute i kallt garage. Några produktionstimmar i garaget kräver planering så att värmen kan sättas på några timmar innan. Hur som så finns allt till motorn inklusive en qjet specialbeställd från staternahttp://www.deanoscarbs.com/. Nu saknas bara nya ljuddämpare som skall vara till det inte än egenbyggda systemet. Min tanke är att använda dessa.http://www.corvettecentralexhaust.com/p ... naflow.php Någon har någon erfarenhet?




Nya tag,
Kalle
Re: Ny motor
Kul att det rör sig Kalle.Kalle Mankan skrev:Hallå!
Nu saknas bara nya ljuddämpare som skall vara till det inte än egenbyggda systemet. Min tanke är att använda dessa.http://www.corvettecentralexhaust.com/p ... naflow.php Någon har någon erfarenhet?
Kalle

Här finns en test av ljuddämpare som kanske kan ge lite vägledning.
http://www.mustang50magazine.com/techar ... mbers.html
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Ny motor
Hejs
Motorn är en pärla!
Men jösses vad har hänt med huset?
Motorn är en pärla!
Men jösses vad har hänt med huset?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
Ja, precis som med gamla bilar behöver också ett gammal hus lite kärlek i bland! Husrost=röta.magnum skrev:Hejs
Motorn är en pärla!
Men jösses vad har hänt med huset?
Kalle
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Ny motor
Hejs
Huu, va trist! Röta... Hoppas du får ordning på det!
Huu, va trist! Röta... Hoppas du får ordning på det!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
magnum skrev:Hejs
Huu, va trist! Röta... Hoppas du får ordning på det!
Ja då, börjar bli klart, "bara" ytskikt kvar.
Kalle
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Ny motor
Hejs
Låter bra att huset börjar bli färdigt så du kan koncentrera dej på viktigare saker
Låter bra att huset börjar bli färdigt så du kan koncentrera dej på viktigare saker

Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
Ja precis!magnum skrev:Hejs
Låter bra att huset börjar bli färdigt så du kan koncentrera dej på viktigare saker
Kalle
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
Jag tittade just på datumet när jag startade denna tråd, året var 2009. Nu är den klar i alla fall som så på när svängdämpare, flexplatta och en vingmutter till ventilkåpan. Just nu så kraftsamlar jag för lägga i den bilen. Vem vet så kanske jag kan vrida på nyckeln snart? Tänk ca 4 år......
Kalle

Kalle

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Ny motor
Hejs
4 år.. Ja, nu är det nog dags att få snurran på plats!
4 år.. Ja, nu är det nog dags att få snurran på plats!

Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: Ny motor
Snyggt... ser verkligen mycket snäll ut med all den prydliga färgen, vem kan ana vad som döljer sig där underKalle Mankan skrev:Jag tittade just på datumet när jag startade denna tråd, året var 2009. Nu är den klar i alla fall som så på när svängdämpare, flexplatta och en vingmutter till ventilkåpan. Just nu så kraftsamlar jag för lägga i den bilen. Vem vet så kanske jag kan vrida på nyckeln snart? Tänk ca 4 år......
Kalle


Mvh
- stingray L46
- Corvettefantast
- Inlägg: 119
- Blev medlem: mån aug 22, 2011 19:59
- Ort: Vallåkra
Re: Ny motor
Snyggt, men är det inte samma kulör som dom hade på original hemi-motor på 70-talet?
Svenne Bengtsson
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
Re: Ny motor
Kulörerna "HEMI orange" och Chevas "Hugger Orange" är ganska lika. 

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Ny motor
"KrilleN"
Kör själv en 1969 427 L88 (all match), och givetvis med originalkammen....kanske lite trög upp till 4-4500 rpm....men över där och upp till 7000 rpm så åker jag ifrån det mesta Känns som ett tåg kör in i arslet på bilen vid 5000RPM.
Men också viktigt med dessa kammar är kompet i motorn. De var gjorda för att gå med högt komp. Så var inte rädd för kompet....kör själv med 12,1 + deckat block och planade toppar....det funkar kanon att köra på med V-power och oktan booste
Tumme upp från mig !
Percy
Kör själv en 1969 427 L88 (all match), och givetvis med originalkammen....kanske lite trög upp till 4-4500 rpm....men över där och upp till 7000 rpm så åker jag ifrån det mesta Känns som ett tåg kör in i arslet på bilen vid 5000RPM.
Men också viktigt med dessa kammar är kompet i motorn. De var gjorda för att gå med högt komp. Så var inte rädd för kompet....kör själv med 12,1 + deckat block och planade toppar....det funkar kanon att köra på med V-power och oktan booste
Tumme upp från mig !
Percy
CCS 3664
1968 Convertible, 427 Tri-Power, 4 speed
1968 Convertible, 427 Tri-Power, 4 speed
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
Ok, jag vet att det går sakta, en nu är det inte långt kvar!
Kalle


Kalle


Re: Ny motor
Schysst Kalle!
Men nu vill vi se och höra en film från uppstarten!
/Mr. Beam
Men nu vill vi se och höra en film från uppstarten!
/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org