info om soppa mätaren

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

info om soppa mätaren

Inlägg av velasoraptor »

Ni som har problem med att soppamätaren går ner till 0 vid halv tank prova ST1.Det är det bästa medlet för att få mätaren att fungera igen.Felet många gör är att dom häller i en flaska vid tankning och inget händer.Sedan ger dom upp om det inte fungerar.En del får igång mätaren efter en flaska i tanken.Men fungerar det inte så måste man hälla i en flaska kanske 3-5 tankningar innan man ser något resultat.Oftast så fungerar givaren då igen.Det räcker sedan med att underhålla med ST1 lite då ock då.Skulle den inte fungera efter en 5 tankningar och 5 flaskor ST1 så kommer givaren aldrig att fungera.Då får man byta givaren i tanken.Vilket inte är så stor grej på 97-02 samt första delen av 03 där givaren sitter i botten på tanken.Men halva årsmodellen 03 och hela 04 sitter givaren i toppen på tanken.Då måste tankarna ner för givarbyte vilket INTE är roligt.Så prova först ST1.Det fungerar.ST1 är faktiskt det enda kända medlet som sälj i Sverige som är bra och fungerar för just oxid på soppa givaren.Det är inte farligt för motorn att använda ST1vid flera tankningar i rad.Fråga mig hur jag vet.Finns hos Mekonomen.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533 hp (451rwhp 579 rwnm)
Användarens profilbild
Gearbox
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: info om soppa mätaren

Inlägg av Gearbox »

För några år sedan hade jag problem med igensatt givare, jag provade en flaska Insputningsrengöring från Biltema, 50 spänn. Kors i taket, sen dess har den fungerat. Jag gillar Biltema.
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad

gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Det finns säkert medel som hjälper om man har lite oxid på givaren.Som jag skrev blir givaren ok efter en tank så är det inte mycket oxid.ST1 är gjort just för att ta bort oxid.Så har man återkommande eller alltid problem med soppa givaren så är ST1 det bästa du kan använda.Dom använder ST1 mycket i USA just för oxid på givarna.Med mycket bra resultat.Jag har haft problem med min givare till och från i flera år.Men tog tag i problemet nu i vår.Efter 3 tankningar med St1 så fungerade givaren perfekt och gör det fortfarande.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451rwhp 579 rwnm)
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jerka »

Jag har haft samma problem
Efter 2 flaskor var problemet historia :mrgreen:
Det man ska tänka på är att det löser inte bara upp oxiden på tankgivaren. Så håll koll på oljan , min vart duktigt svart :evil:
/ Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
VettigC5
Nykomling
Nykomling

Inlägg av VettigC5 »

Var får man tag i ST1? Finns det på mackar , Mekonomen?
Jag bor i Norrköping
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Ja!! du kan köpa det på Mekonomen.Dom har det alltid hemma.Kom ihåg att du kanske måste hälla i en flaska i flera tanknigar på raken innan tankmätaren börjar bli normal igen.Lycka till

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (452rwhp 579 rwnm)
dlund
Nykomling
Nykomling

Inlägg av dlund »

Väcker liv i en gammal tråd men kan vara bra att förmedla detta kanske... Har märkt att shell's V-power har en positiv inverkan på detta problem. Kör jag konsekvent med det i tanken inträffar felet någon gång i månaden, på vanlig 95 minst en gång om dagen (använder kärran så gott som dagligen sommartid).

Är väl nån mysko tillsats i den soppan kan tänkas.
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Conan999 »

Synd bara att V-power numer är vanlig 98 oktan med etanol i. Finns ingen riktigt bensin att tanka längre
MVH Conan999
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Jag tyckte att bilen hade tappat stinget!varför gick dom över till 98 oktan,det är ju samma pris som förut??!!
Jag tror att det är bättre att tanka 98 i stället för 95 oktan när man vinterförvarar bilen.Hade 95 i gräsklippan och gick knappt att starta efter vintern.Har provat med 98 oktan i fyra år utan problem.
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Conan999 »

Jag frågade en shellmack i Göteborg ang priset och tjejen i kassan visste inte varför priset sänks. Man kan ju alltid ringa till Shell.
MVH Conan999
Skriv svar