Grattis Stefan.
Som sagt var... nu börjar det roliga att skruva dit alla nya eller renoverade delar.
Kommer bli hur fräscht som helst. Keep up the good work!! Uppdatera löpande med bilder!!
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->) http://www.c3-restorer.se
Hej Stefan
Vilken mysig tid du och vi går tillmötes att få följa din bil växa fram här på Forumet fram till den är färdig till nästa vår
Nu blir det till att beställa alla delar som jag lånat av dej...så det inte e jag som sinkar dej
Lycka till nu med allt ska bli riktigt trevligt det här
Kul jobb!
Har precis påbörjat samma projekt.
Tänkte eventuellt pulverlacka ramen. Har en firma på orten som blästrar och lackar.
Funderar dock på hur lämplit det är på en ram.
Vad lackade du med?
Sorry att det tog så lång tid innan jag svarade jag har haft fel på datorn.Faktiskt så pajade den när jag skulle svara för en vecka sedan.Jag velade länge och väl mellan pulver och våtlack.Efter en diskusion med en kille på ABB här i stan så bestämde jag mig för våtlack.ABB hade gjort en test för några år sedan och upptäckt att vid en ev. skada så kan fukten krypa under pulverlacken utan att man märker det med rost som följd
Därför blev det våtlack och det ser precis lika bra ut.
Jag har också sett nackdelarna med pulverlackering i jobbet (truckreparatör):
Järnbitar som ser jättefina ut men som bara hålls ihop av lacken! Totalt bort rostat! Gaffeltruckar i aggresiv miljö typ saltlake!
Jag skulle nog inte heller lacka med pulver!
Har precis pulverlackerat hela min corvetteram och alla delar som skall sitta på den. Valde också mellan pulver och lack men då i allafall min ram är lackad i 2 steg så känner jag mig mer än trygg med mitt val!
Först läggs ett zinkbaserat pulver på den nyblästrade ramen/delarna som sedan bränns i ugn. Därefter ett topplager som också bränns.
Förstår inte varför denna 2 stegsmetod skulle vara sämre än 2 komp lack? Jag kan förstå det om man lägger 1 lager toppulver direkt på plåten, då kan det nog hända grejor. Men det är ju samma sak med lack.
Mina tidigare bilar har jag alltid lackat underredet med 2komp epoxi/polyuretan och det har fungerat mycket bra. Men om jag jämför pulverlackens tålighet med 2k lacken verkar pulvret bra mycket tuffare.
Ville bara lägga in mina funderingar kring detta, kan vara en intressant diskussion.
Det är nog så det går till med vanlig pulverlack, citerar Smuggler:"Jag kan förstå det om man lägger 1 lager toppulver direkt på plåten, då kan det nog hända grejor."
Ett lager grundfärg kan nog göra skillnad om grundfärgen "biter" tag i metallen!
Efter som våra bilar körs mest vid gynnsam väderlek är nog inte chansen så stor för rosten! MEN i saltslask så är det nog bättre med vanlig lack, tror jag i alla fall.
Själv lät jag blästraren lacka, först primer sedan ngn form av svart flygplanslack (halvblank)
Och det jag lackade på plats blev det primer och 2 komp blandat i sprayburk (halvblank)
Jätteviktigt att få något som biter tag i stålet underst!
...gärna något zink-haltigt som offrar sig före järnet om det skulle bli en skada i lacken, annars kryper rosten hur långt som helst där under, blir lite som ett växthus där fukten hålls kvar.
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79