Bilen Visslar (Nu med film)

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Bilen Visslar (Nu med film)

Inlägg av brainstorm »

Någon som vet vad det kan vara?

Så fort jag gasar, räcker att trycka in gasen någon cm så visslar det någonstans. och så fort jag släpper så slutar det.

Säkert en dålig förklaring, men kanske någon känner igen det.

har även märkt att det hörs som något spjäll öppnas när jag trycker på gasen, som sedan stängs när jag släpper gasen :? Tycker att ljudet kommer från Ventilation, men jag kan ha helt fel.
Senast redigerad av brainstorm den lör sep 11, 2010 19:07, redigerad totalt 1 gånger.
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Bilen Visslar

Inlägg av FLNZ »

Hur högt låter det?
Låter det även med neutral i lagd?
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Om du har ett fast 78 insug så kan det vissla exakt som du säger.Det är ett litet hålutrymme som inte används i det insugetets framkant.Där brukar det vissla lite.Man kan täppa till utrymmet med silikon om man tycker det visslar mycket.Det beror ju på om man tycker det är irriterande.Mitt fast insug visslar men det är så lite så det stör inte ett skit.Så har du ett fast 78 insug så är det till 100% felet.Även om du har ett annat insug en ett fast så tror jag det är insuget som drar in lite kyvluft någonstans och det är det som visslar.Prova att dra åt insuget lite så kanske det blir bättre.

Kenta C5 Z06 479hp (406rwhp 510rwnm)
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Har provat att skruva fast orginalinsugen bättre, men det tjuter fortfarande :?
Vad kan det vara annars? Kan det vara generatorn som tjuter så mycket?
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Har spelat in en liten filmsnutt. Någon som känner till ljudet?
Håller en jämn hastighet, och trycker ner gasen ca 1 cm extra och sen släpper 1 cm osv.

http://www.youtube.com/watch?v=K96XKTj2HZU
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Bilen Visslar (Nu med film)

Inlägg av brainstorm »

Lägger upp en längre film också. Ingen som kan klura ut vart det kommer ifrån? Eller känner igen ljudet? :cry:

http://www.youtube.com/watch?v=yQyv9eQ3YPA
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Original luftfilter? Hur låter det om du öppnar huven och handgasar?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Har bytt Insugspackningar, men problemet kvarstår.

Har lokaliserat ljudet som tycks kommer runt spjällhuset som även hörs ut i mitt Blackwing filter.

var precis ute och skruva loss Spjällhuset för rengöring, men utan framgång, bilen tjuter fortfarande.

Bild

Bild

Bild

Ska spjället glipa så?

Jag kan reglera visslandet med högerfoten. Dvs det uppkommer endast då jag har gasen i ett speciellt läge, oberoende av hastighet på bilen. Om jag trycker-släpper-trycker så hör jag hur ljudet kommer/försvinner.
kan även få fram ljudet när bilen står still och om jag gör ett snabbt litet tryck på gaspedalen och släpper.

Vad är det för fel :cry:
Senast redigerad av brainstorm den lör sep 03, 2011 16:47, redigerad totalt 1 gånger.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Vad jag kan se finns det bara 2 alternativ kvar.Det läcker tjuv luft någonstans.Kolla alla vacum slangar.Om du gjort det.Gör det en gång till.Kolla så att ingen slang har något litet hål någonstans.För det händer när slangaran blir lite äldre.Är det en liten läcka så kan det vara ganska jobbigt att hitta felet.Man får kolla jäkligt noga slangar och kopplingar.Det andra är ju själva gaspjället.Jag själv hade ett gaspjäll som hade en smått skrikande (vissland) ljud vid gaspådrag.Detta gaspjäll var nytt.När jag bytte till ett annat nytt gaspjäll försvann ljudet.Drar du insuget med fel moment kan det också läcka tjuvluft och börja typ vissla.Lite svårt att höra ljudet på filmen.Man hör mestandels däck ljud tycker jag.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451rwhp 579 rwnm)
Senast redigerad av velasoraptor den lör sep 03, 2011 16:41, redigerad totalt 2 gång.
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Som jag ser så finns det bara en vacumslang som går till spjällhuset, den har jag kollat och den ser bra ut.

kan det vara spjällhuset som blivit dåligt?

Insuget är draget med momentnyckel och nya packningar, så det felet är uteslutet.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Sitter det inte en vacum anslutning i bakre delen av insuget.På fast insugen gör det det( dom äldre).Kommer inte ihåg om det gör det på orginal insugen.Men jag har för mig det.Är insuget helt ok inga sprickor så kan det ju vara gaspjället.Mitt var ju nytt och hade ett visslande ljud.Om tomgången är helt ok och inte ligger kvar i högt varv innan den går ner till normal tomgång eller gör tvärtom och stannar.Så har du en väldigt liten läcka.Om det nu är det.Annars skulle tomgången påverkas.Har du någon polare du kan låna ett gaspjäll ifrån för att testa?? Hittar du absolut inget fel.Så får du nog ta i tu med gaspjället.Återkommer om jag kommer på något.Om du bor i Stockholm och kommer förbi Flygdagen i Vallentuna där i morgon Söndag där CCS är med.Så är vi flera som kan försöka hjälpa dig.

Kenta C5 Z06 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
mc
Nykomling
Nykomling

Inlägg av mc »

Jag hade ett sånt vinade ljud som jag trodde var ett insugs läckage men sen började det låta mer och mer.
Visade sig komma från diffen tyvärr och bilen lät som en spårvagn tillslut.
Ljudet kommer endast under bellastning och slutar när man släpper gasen.
Fullfart spar tid!
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Någon vänlig själ som har ett original gasspjäll som vet att den fungerar liggandes till en Corvette C5 som jag skulle kunna få låna och sedan köpa om det visar sig vara det felet?

Vet inte ifall flera årsmodeller passar men jag har allafall en 2001.
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Ny bättre film där man TYDLIGT hör visslandet:

http://www.youtube.com/watch?v=YZ7sGL9Zm3k
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Nu hördes det bättre.Jag tycker det låter som vattenpumpen eller svägnings dämparen.Det låter så i början sedan blir det värre oavsätt vilket.Speciellt om packboxen till svägnings dämparen är dålig.Det lät exakt så på min gamla motor.Det blev sedan värre och det efter bara 4500mil.Det var svängnings dämparen.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Sådär, då var det slut visslat :D

Va till R-tune i går, Anders täppte igen 2 hål med silicon, ett på insuget och ett på gaspjället som tydligen inte behövs.
Anders kanske kan förklara bättre.....

:D :D :D
Skriv svar