däckljud eller annat fel Z06?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Hellpower
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

däckljud eller annat fel Z06?

Inlägg av Hellpower »

Hej,

Åker på ett par orginaldäck som snart är nere på slitmarkeringen. Har märkt att det är ett öronbedövande ljud från höger bak. Låter som att åka på kugghjul. Kan det vara däcken som är kass annars borde det vara lagret, låter mindre när jag svänger höger. har hört att orginaldäcken låter mkt. någon som haft samma fel?

MVH Magnus
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: däckljud eller annat fel Z06?

Inlägg av sven erik »

tror du har lagerhaveri faktisk.kört mycket bana?sägs att dem har svårt för sidokraften orginal lagren.skf har lager men då är det tjock plånbok som gäller 8)
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Om du svänger vänster respektive höger i en cirkel och ljudet förändras radikalt är det med största sannolikhet hjullagret.
Mvh
Thomas
Hellpower
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Hellpower »

Hej,

Okay tack, då var det som jag misstänkte! tyckte bara att ca 5000mil var lite för kort för ett lager fel men men, kanske tar mkt stryk när man gasar i kurvorna.

Tack en gång till för svaren!

MVH Magnus!
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Japp, 5000 mil är generellt kort livslängd. Kan inte uttala mig om just Vettar och deras laterala lastkapacitet men annars brukar man få runt 10.000 mil ur ett lager inklusive vinterkörning.
Mvh
Thomas
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

20000 mil borde ett lager gå.på audin gick det 28000mil.och om man tänker vikt borde c6 lagrena ha ett gott liv.men jag har läst att dem som kör bana får byta ofta pga g kraften i svängarna.amerikansk kvalitet är nog lite ojämn.vet generatorer som rasat efter 500mil.min kylare gick efter 2800 mil.sedan finns det kylare som går livet ut säkert.ojämn kvalitet är nog tyvärr saningen,speciellt på el delen.för min del la tutan igen nu,
Hellpower
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Hellpower »

har förvisso inte kört någon bana om man inte anser allmän väg som det. kan ju gå fort även där. men visst är 5000 mil inga rekord men ser man till priset och man kan fixa det själv så är det inte hela världen. Hade ju säkert varit värre på alla andra bilar med denna prestanda.

//magnus
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Hellpower skrev:Hej,

Åker på ett par orginaldäck som snart är nere på slitmarkeringen. Har märkt att det är ett öronbedövande ljud från höger bak. Låter som att åka på kugghjul. Kan det vara däcken som är kass annars borde det vara lagret, låter mindre när jag svänger höger. har hört att orginaldäcken låter mkt. någon som haft samma fel?

MVH Magnus
Något är fel lagren ska hålla mer än 5000mil :?
Om jag själv kört bilen 5.000 mil sedan den var ny med originaldäcken & utan problem/missöden, skulle jag gå tillbaks till handlaren, inte för att jag hoppas på någon ersättning men jag skulle vilja höra deras förklaring.
Lycka till :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Kolla hjulinställning både fram och bak!
Det kan faktiskt vara ett general fel på C6:or! Har hört fler som säger detta med i förtid nerslita lager i bak.

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Skriv svar