Byte bromsar C3
Byte bromsar C3
Hej.
Nybliven ägare av en -72 med 454 cab. Kom hem med den förra lördagen.
Förra ägaren sade till mig att man lufta bromsarna ibland. Så det var inget dolt fel.Får sitta och dubbelpumpa nu för att få bromsverkan.
Sökte lite på forumet om detta. Det verkar vara ett vanligt fel på vettarna att det går in luft i bromsarna pga. deras konstruktion.
Finns det ett sätt att bli kvitt detta för alltid genom att byta till nya ok runt om. Vilka ok skall man isåfall köpa samt vilket märke.
Förra ägaren hade nog satt dit nya skivor också, har inte kollat det än. Det hade varit skönt och inte behöva röra bromsarna på bra många år.
Nybliven ägare av en -72 med 454 cab. Kom hem med den förra lördagen.
Förra ägaren sade till mig att man lufta bromsarna ibland. Så det var inget dolt fel.Får sitta och dubbelpumpa nu för att få bromsverkan.
Sökte lite på forumet om detta. Det verkar vara ett vanligt fel på vettarna att det går in luft i bromsarna pga. deras konstruktion.
Finns det ett sätt att bli kvitt detta för alltid genom att byta till nya ok runt om. Vilka ok skall man isåfall köpa samt vilket märke.
Förra ägaren hade nog satt dit nya skivor också, har inte kollat det än. Det hade varit skönt och inte behöva röra bromsarna på bra många år.
Corvette -72 Cab med 454:a BB
CCS 3622
CCS 3622
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Byte bromsar C3
Hejs
Grattis till bilen!
Bromsar: Jag putsade till dom rostfria fodren i ok-cylindrarna, bytte till nya o-rings packningar från Ecklers samt slängde fjädrarna som ska sitta bakom kolvarna, detta har fungerat bra hela säsongen.
Lycka till & ha de!
Kjell
Grattis till bilen!
Bromsar: Jag putsade till dom rostfria fodren i ok-cylindrarna, bytte till nya o-rings packningar från Ecklers samt slängde fjädrarna som ska sitta bakom kolvarna, detta har fungerat bra hela säsongen.
Lycka till & ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Byte bromsar C3
Hejs igen
Jag har det på alla ok trots att minst ett är bytt före min tid.
Men det kanske finns utan också.
Ha de!
Kjell
Jag har det på alla ok trots att minst ett är bytt före min tid.
Men det kanske finns utan också.
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Byte bromsar C3
jag tror att mina är orginal. Kommer inte riktigt ihåg vad förre ägaren sade.
Han hade renoverat nåt tror jag.
Är de orginal så är där inget "stainless steel sleeved" misstänker jag och då ökar risken för luft i bromsarna samt ev. oljeläckage.
Han hade renoverat nåt tror jag.
Är de orginal så är där inget "stainless steel sleeved" misstänker jag och då ökar risken för luft i bromsarna samt ev. oljeläckage.
Corvette -72 Cab med 454:a BB
CCS 3622
CCS 3622
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: Byte bromsar C3
Hej,
Jag köpte renoveringssatser för originaloken på Hansen som kostade ca 150 kr per hjulpar har jag för mig. Tog isär allt, putsade rent, bytte de gamla lip-sealsen och oringen mellan halvorna, har inte haft ett problem sen dess.
Tar ett litet tag att få koll på tekniken för att få ner de nya tighta sealen men man lär sig, ett tips är att köpa en extra sats då det är väldigt lätt att göra sönder någon tätning eller två i inlärningsprocessen
mvh
Jag köpte renoveringssatser för originaloken på Hansen som kostade ca 150 kr per hjulpar har jag för mig. Tog isär allt, putsade rent, bytte de gamla lip-sealsen och oringen mellan halvorna, har inte haft ett problem sen dess.
Tar ett litet tag att få koll på tekniken för att få ner de nya tighta sealen men man lär sig, ett tips är att köpa en extra sats då det är väldigt lätt att göra sönder någon tätning eller två i inlärningsprocessen

mvh
Re: Byte bromsar C3
Renovera oken, lär behövas om det inte är gjort tidigare. Man brukar föredra O-ringstätningar framför "lip seal" tätningar, skall tydligen funka bättre.
Om förra ägaren har bytt skivor kanske det är dags att kolla hur bra han fick till axialkastet på skivorna. Chevrolet tillåter ett totalkast på 0,05mm under ett helt varv och är kastet stort kan detta "hamra" tillbaka bromscylindrarna i oken och då kan det krävas flera bromsningar innan de är framme vid skivan.
För att råda bot på detta får man schimsa in skivorna mot lagerhuben. Inte så svårt men en bra indikatorklocka krävs samt att man vet vad man sysslar med.
Om förra ägaren har bytt skivor kanske det är dags att kolla hur bra han fick till axialkastet på skivorna. Chevrolet tillåter ett totalkast på 0,05mm under ett helt varv och är kastet stort kan detta "hamra" tillbaka bromscylindrarna i oken och då kan det krävas flera bromsningar innan de är framme vid skivan.
För att råda bot på detta får man schimsa in skivorna mot lagerhuben. Inte så svårt men en bra indikatorklocka krävs samt att man vet vad man sysslar med.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Byte bromsar C3
Den som vet bättre får rätta mig:
Det är kombinationen av för stort axialkast på skivan och fjädern som trycker ut plunchen (och dåliga tätningar) som gör att luft "pumpas" in i oket. Om det var enbart dåliga tätningar som var orsaken skulle väl bromsvätska läcka ut? Det är väl därför som de flesta hoppar över fjädrarna när de renoverar oken?
Det är kombinationen av för stort axialkast på skivan och fjädern som trycker ut plunchen (och dåliga tätningar) som gör att luft "pumpas" in i oket. Om det var enbart dåliga tätningar som var orsaken skulle väl bromsvätska läcka ut? Det är väl därför som de flesta hoppar över fjädrarna när de renoverar oken?
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Byte bromsar C3
Har renoverat alla fyra oken, köpte VBP:s (http://www.vbandp.com/ ) kompletta sats för ombyggnad till O-ringstätning. Sedan kan du skippa fjädrarna som sitter bakom kolvarna, har du det minsta skeva skivor så gör de att kolvarna fungerar som "luftpumpar". Byt också till stålomspunna bromsslangar när du ändå håller på.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Byte bromsar C3
Men man behöver ha de rostfria insatserna i oken för att det skall bli riktigt bra.
Om jag förstått det rätt. Det är ju inte säkert att man har det.
Kan man se det utan att ta isär oket.
Annars så är det väl bara att köpa nya ok.
Om jag förstått det rätt. Det är ju inte säkert att man har det.
Kan man se det utan att ta isär oket.
Annars så är det väl bara att köpa nya ok.
Corvette -72 Cab med 454:a BB
CCS 3622
CCS 3622
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Byte bromsar C3
Du måste plocka isär oken för att se om de är "sleevade".
Jag tror att det är ovanligt idag med ok som inte är det, då de flesta bilar har fått dem bytta.
Jag tror att det är ovanligt idag med ok som inte är det, då de flesta bilar har fått dem bytta.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016