Inkontinent C5

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Per Saltin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: tor dec 11, 2008 14:57
Ort: Mölndal

Inkontinent C5

Inlägg av Per Saltin »

Imorse låg det en liten pöl framtill till höger under bilen.
Det ser ut som, och smakar som, styrservoolja ev motorolja.
Ca 30 cm in framifrån och ca 30 cm in från sidan.
Nån som har nåt tips? Sitter det nån oljekyl eller kylslinga fram i det hörnet, och finns det nåt standardfel?
C5 2001, man.
Racefactory
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: tor aug 18, 2011 11:07

Re: Inkontinent C5

Inlägg av Racefactory »

Stämmer det med siffran 30 cm in på höger sida (från förarplatsen sett), och bilen är original, så verkar det bara kunna vara luftkonditioneringen. Då är det kanske olja ur kompressorn eller kondensorn som droppat ur. Den är fylld med några dl olja för att smörja systemet.

Funkar A/C:n?
RaceFactory AB
Brännarevägen 2 ∙ 151 55 Södertälje ∙ Tel: 08-550 107 95
info@racefactory.sehttp://www.racefactory.se
Service, reservdelar, racingprodukter, oljor, batterier m m
LÄTTARE ∙ STARKARE ∙ SNABBARE
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inkontinent C5

Inlägg av vette.se »

merpo skrev:Imorse låg det en liten pöl framtill till höger under bilen.
Det ser ut som, och smakar som, styrservoolja ev motorolja.
Ca 30 cm in framifrån och ca 30 cm in från sidan.
Nån som har nåt tips? Sitter det nån oljekyl eller kylslinga fram i det hörnet, och finns det nåt standardfel?
C5 2001, man.
sitter en oljekylare för styrservo där på bilar med Z51 samt Z06 vill jag minnas, kan vara den också. Gör rent och se var oljan kommer ifrån/droppar ner, ibland kan olja rinna på balken en bit innan det droppar ner. En annan källa kan vara motorfästena, de är oljefyllda och det händer att de spricker.
Senast redigerad av vette.se den tis nov 29, 2011 17:25, redigerad totalt 2 gång.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Per Saltin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: tor dec 11, 2008 14:57
Ort: Mölndal

Re: Inkontinent C5

Inlägg av Per Saltin »

Svårt att veta om ac:n funkar. Lampan lyser i alla fall.
Den var inne för kompressorbyte i maj och jag vet inte om dom gick över alla packningar. Jag skall ut och krypa om en stund. Om det är kompressorolja så gäller det väl att fimpa acn snabbare än kvickt innan kompressorn mår dåligt.
Racefactory
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: tor aug 18, 2011 11:07

Re: Inkontinent C5

Inlägg av Racefactory »

Om trycket i A/C:n har försvinnit tror jag att man kan dra ut en felkod. Det finns en trycksensor som ska stänga av A/C:n om trycket blir för dåligt.

Men det kan vara så att om bilen stått ett tag, så ligger det olja vid den packning som börjat läcka och då försvinner inte kylmedlet förrän oljan runnit ut först. Du kan alltså ha tryck i systemet trots att det läcker olja.

Det bästa är att göra som Anders på Vette säger och torka av allt, för att sedan visuellt se var oljan kommer ifrån, men just där du säger finns ju bara A/C:n.

A/C olja ser oftast nästan ut som matolja. Ganska klar och eventuellt fluorescerande gul. Är oljan svart, så borde det inte vara A/C-olja om inte något är trasigt eller på väg att gå sönder...
RaceFactory AB
Brännarevägen 2 ∙ 151 55 Södertälje ∙ Tel: 08-550 107 95
info@racefactory.sehttp://www.racefactory.se
Service, reservdelar, racingprodukter, oljor, batterier m m
LÄTTARE ∙ STARKARE ∙ SNABBARE
Per Saltin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: tor dec 11, 2008 14:57
Ort: Mölndal

Re: Inkontinent C5

Inlägg av Per Saltin »

Mysko.
Styrservoolja på full.
Motorolja på halv sticka och brun och fin.
Kylarvattnet lite lågt. Men glykol vet jag hur det smakar och det är inte det.
Tyvärr är det svårt att komma under bilen så jag skall ta upp den på lyft imorgon.
När jag tittar in framifrån/uppifrån så verkar läckaget vara i höger underkant på kylarna. Imorse var det en ganska kraftig pöl men nu när jag parkerat efter jobbet så kom det inte mycket. Tyder på AC-kompressorolja. Kondensorn är 3 år men det kanske är dags igen.
Per Saltin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: tor dec 11, 2008 14:57
Ort: Mölndal

Re: Inkontinent C5

Inlägg av Per Saltin »

Glömde motorfästena. Hittar inget som tyder på det. Det verkar dessutom vara en halv meter därifrån. Skall försöka kolla om det runnit efter(inne i balken imorgon.
Per Saltin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: tor dec 11, 2008 14:57
Ort: Mölndal

Re: Inkontinent C5

Inlägg av Per Saltin »

Rapport från studie på lyft.
En liten pöl kan skådas till höger om kylarna. Med skammens rodnad på kinderna får jag erkänna att det är glykol (måste vara amerikansk glykol, hmm). Det verkar som högra tanken på kylaren för vattnet svettas lite ganska långt upp.

Frågan jag ställer mig är var ett överfyllt system kastar ut överskottsvätska? Om det är i högra överkanten så kan det vara därifrån det kommer.
Nåväl. Det blir väl till att riva bort lite kåpor och grejor så att det går att studera närmare.
Således. Kylarvatten läcker/svettas på övre högerkant kyl.
Skriv svar