Insug igen........

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: tor okt 07, 2004 12:20
Ort: Norra Nynäshamn

Insug igen........

Inlägg av GETWET »

Frågan angående insug har varit uppe ett par ggr men det har väl aldrig riktigt retts ut var skillnaderna är på de olika.

Så därför funderar jag numera på och hoppas på givande svar på följande:

Har en ZZ4 motor, helt orörd, med Edelbrock performer och edelbrock 750.
Håller på att plocka ihop en annan motor till en annan bil (ej corvette) där det nu behövs ett nytt insug, min tanke var då att lyfta över vettens edelb. perf. till den motorn och införskaffa ett lite värre istället till guldklimpen.

Så nu undrar jag vad blir skillnaden om man lägger på exempelvis ett torker eller något annat lite bättre än den performer som jag nu har?

Är det värt mödan och pengen?
Ge mig gärna lite tips om vad som skulle kunna lämpa sig till ZZ4 motorn. (samma motor som i camaro cup bilarna, men med en annan kam vad jag förstått)
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Jag är inte så insatt i ZZ4:an, men om du nu ändå skall byta insug skulle jag välja Performer RPM Air-Gap.
Jag skulle inte välja ett singelplan insug med din motor, tror du tappar lite i bottenregistret då.

Mitt råd är ett Performer RPM Air-Gap!
Men se upp så att allt får plats under huven, samt att din förgasare passar i hålbilden (square-bore).

http://www.edelbrock.com/automotive/man_sbchev.html

/ Micke
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Det e lätt att såga i glasfiber :wink: :D
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: tor okt 07, 2004 12:20
Ort: Norra Nynäshamn

Inlägg av GETWET »

Tack för ditt svar Micke!

Men vi avslutar väl inte tråden där, för min nyfikenhet är stor.

Har kikat på insuget du rek. och det verkar lovande naturligtvis, textmässigt alltså :D Men eftersom jag är en nyfiken person undrar man ju hur det egentligen fungerar, varför ger olika insug olika prestanda....?
Vad är det egentligen som betyder något, höjden eller kanalernas storlek,
utformningen etc. ?
Så jag hoppas på att någon svarar så min kunskaps törst svalnar en aning.

Angående det insug som du rek. så är det en dualplane, vilket jag förmodar är att den är byggd i två plan, är det korrekt?

Jag tolkar det som om det då blir mindre värme i insuget som i sin tur ökar effekten.....? Finns det fler tekniska fördelar jämfört med en singelplane?

SDedan begriper jag inte riktigt hur olika insug ger prestanda på olika varvtal mm. Jag begriper att dom gör det men inte riktigt varför.
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

MIkes förslag är ett bra råd....lyd gärna det...

att förklara HUR ett insug är uppbyggt och grunderna för hur luft flödar skulle ta ett par veckor att förklara...Det finns ett 10-tal böcker i ämnet jag kan rekomendera ifall du verkligen villl fördjupa dig i ämnet....

ett insug med airgap under runnersen ger svalare luft/bränsleblandning,,,men likväl är det varmt....

det stämmer att det är byggt i 2 plan,,,ena för 4 cyl....och andra för de sista 4 cyl.
många vill göra gällande att de ger bättre lågvarvsegenskaper,,,och i princip stämmer det....själv är jag en varm förespråkare av singleplane insug,,,men det är mest för jag har bara bilar med virilt temprament,,,den enda bil jag har som jag lagt på ett 2-plans(500 hk 454) ångrar jag att jag gjorde det...och vill nån köpa ett nytt performer rpm till 454 kan de få göra det,,,inget fel alls,,,bygger massor med vrid etc....men jag trivs personligen mer med singleplane,,,,och att säga att man offrar lite bottenvrid på en 454 är larvigt då det ändå finns mkt mer än i någon smallblock...

mitt råd ärannars att du nöjer dig med att veta att 2plansinsugen genom sin utformning och "2 mindre plenumkammare" ger bra bottenkraft...och singleplaneinsug med en stor plenum ger mer i de övre varvtalsområdena

annars om någon orkar fylla i med info får de gärna göra det...

mvh
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: tor okt 07, 2004 12:20
Ort: Norra Nynäshamn

Inlägg av GETWET »

Så om jag har förstått det hela rätt så bygger ett dualplane upp en bredare och kraftigare vridmomentskurva, singelplane däremot ett smalare register men mer kraft på toppen?

Nu återstår bara vad man ska välja..........

En fråga återstår dock, det performer insug jag har idag, är det lönt att byta ut den? Märks det någon skillnad på min ZZ4 motor eller måste jag kanske byta ut mer på den såsom kam för att ett byte av insug ska ge ett kännbart/märkbart resultat?
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Det insug du har på motorn från fabrik är bra och motiverar inte i mina ögon kostnaden.....börjar du byta ännu mer delar så är det en kedja som ger utlovat resultat när du bytt alla "länkar" byter du bara vissa kan det tom ge sämre resultat än det du har
mvh
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Hej
Vi kör med ett Edelbrock Super Victor Vortec ......om du inte har vortec-style på topparna så heter det bara Super Victor.
Detta är ett aluminium enplansinsug som funkar bäst från 3500 - 8000 RPM........MEN....om du inte har typ L88 huv eller hål i huven så kan du glömma detta insug, för det är ganska högt.



Krille N
cab
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: sön dec 05, 2004 19:17
Ort: Bräcke
Kontakt:

Inlägg av cab »

jag har ett Torker II insug med Holly 750 på en rätt vass 331"a
vad tror ni om det insuget?? Det rör på sig vill ja lova med lite varv

vilken svensson bil har samma bultmönster som min -68 ?
ska lacka bilen och vill sätta på några skit hjul under tiden.
-68 cab
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Torker II var ett insug med lite kompromisser,,,tvekar inte en sekund på att du har bra drag i maskin,,,men antagligen skulle du kunna få ÄNNU bättre böttendrag och mellanregister med ett modernare insug...

BMWs 5-bultade och OPEL Commodore har samma bultindelning och även Jaguar
mvh
Användarens profilbild
Gide
Rookie
Rookie
Inlägg: 98
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:35
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av Gide »

Tänker sätt på ett Weiand Team G insug 7530 (finns i tre olika höjder) nästan samma höjd som Torkel 2 som jag hade förut. Gott Nytt År På Er Alla. :roll:
Billös...
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: tor okt 07, 2004 12:20
Ort: Norra Nynäshamn

Inlägg av GETWET »

Ok kostnaden för att införskaffa ett nytt insug av bättre kaliber kanske inte är befogat, men jag måste dock skaffa ytterligare ett till den andra motorn där jag inte ställer lika höga krav på performance. Därför undrade jag.......och vad vore inte trevligare än att få ännu bättre grejer i vetten?

Så det finns inget att vinna på att byta ut det befintliga Ed. performance till ett bättre......utan andra förändringar.
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: tor okt 07, 2004 12:20
Ort: Norra Nynäshamn

Inlägg av GETWET »

Det där blev nog lite väl häftigt för mig.......3500-8000 varv :) ZZ4 ska varvas max 5800. Inte för att jag har någon superkoll på motorer men vad jag förstått så är ZZ4:an en relativt bra motor med potential......eller är jag helt ute och cyklar? Och då borde man väl kunna få fram ett bättre insug än ett performer, utan att behöva byta ut halva motorn...?
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Corv1-Micke skrev:Jag är inte så insatt i ZZ4:an, men om du nu ändå skall byta insug skulle jag välja Performer RPM Air-Gap.
Jag skulle inte välja ett singelplan insug med din motor, tror du tappar lite i bottenregistret då.

Mitt råd är ett Performer RPM Air-Gap!
Men se upp så att allt får plats under huven, samt att din förgasare passar i hålbilden (square-bore).

http://www.edelbrock.com/automotive/man_sbchev.html

/ Micke
Har ett likadant utan AIR-GAP

Köpte det till en annan motor men det vart liggande kan man få i det i en Corvette 75:a har en 750DP holley som jag också köpte till insuget.

Eller kommer inte huven att gå igen?
Har någon av er som i så fall monterat ett kommit på någon bra lösning på vacumhållet som hamnar precis under acpumpen??? :?

Mvh
MrV8
Skriv svar