test av amp mätare..

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
zappa
Nykomling
Nykomling

test av amp mätare..

Inlägg av zappa »

Nu kan vi väl fortsätta med instrumenten i corvetten.
har problem med amp mätaren, generatorn fungerar och
laddar bra men mätarn ger inget utslag! :x Nån som har
nån idè. årsmod -75
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Rör sig mätaren över huvudtaget? Ibland så reagerar bara mätaren när man startar o varvar lite för att senare stanna, hur är det med din?

/tommy
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Det var ju bra att ni tog upp den också, för den har jag nämligen också problem med. :)

Fast jag har inte brytt mig så mycket om den eftersom generatorn uppenbarligen fungerar.

Är det något som vet hur vanligt det är att mätarna går sönder? De är ju generellt väldigt simpla konstruktioner, så jag vet inte riktigt vad det är som kan gå sönder?
zappa
Nykomling
Nykomling

svar till tommy

Inlägg av zappa »

Mätaren är helt orörlig, har testat 2st mätare men ingen funkar
vore mycket märkligt om bägge är trasiga.
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

OK, då får du följa kabeln från generatorn hela vägen och se om det är ett brott på den, alternativt mäta kabeln vid mätare.
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Är det de två SMÅ kablarna som går ut från generatorn som genererar spänning till mätaren? Om det är det så borde man alltså kunna fästa mätaren direkt där för att kolla om den fungerar?
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Amperemätaren är lite "lurig". Den mäter inte strömförbrukning i bilen, utan är snarare en lite "förfinad" laddningslampa. Då jag inte är någon expert inom elområdet klarar jag inte att förklara exakt hur det funker (det är ett antal transistorer, dioder och motstånd i den inbyggda laddningsregulatorn och likriktaren som påverkar det hela).

Men, läser jag elschemat rätt så är det just så att när den står på mer eller mindre noll som allt funkar som det ska. Lägger generatorn av så indikerar den mindre än "noll" dvs generatorn klarar inte av att förse elsystemet med ström. Man kan också se ett ganska så kortvarigt utslag över noll precis efter motorstart, då generatorn laddar hårdare för att ladda upp batteriet direkt efter starten.

Det finns elscheman och beskrivning i Serviemanualen för den som är mer intresserad......manualen anger också att mätaren inte är reparerbar.

Ja just det, anslutningarna. Den ena polen på mätaren är ansluten till terminal 2 på generatorn (en av dom två små sladdarna) och den andra är ansluten till elsystemets 12V (i princip direkt till den grova röda sladden från generatorn)

Mvh, Björn
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Jag reparerade min.Det va tråden som hade lossnat vid anslutningen.Om man öppnar upp den så ser man att det e en lindad spole med magneter på vardera sida.Man kan nog,om man inte har något annat att göra,linda om spolen med ny tråd.Gäller bara att veta hur den e lindad :wink:
Kasta inte bäver i trähus.
vette -75
Nykomling
Nykomling

Re: test av amp mätare..

Inlägg av vette -75 »

zappa skrev:Nu kan vi väl fortsätta med instrumenten i corvetten.
har problem med amp mätaren, generatorn fungerar och
laddar bra men mätarn ger inget utslag! :x Nån som har
nån idè. årsmod -75
:D
Nu har jag varit i garage och testat kabelen till tempgivaren. När jag jordade den gjorde mätaren... ingenting!
Då gav jag mig på själva kabelen, skalade bort "värmeskydd och gammal ejtejp mm. Tog bort en bit kabel samt kabelsko, jordade igen, in i bilen och kollade, yes!! mätaren i bott.
Ny kabelsko, dit med kabelen på givaren, igång med Corvetten :D :D gasade lite :lol: och jajamen nu kom mätaren upp så sakta.

Nu skall jag ge mig på arbetsventilerna till strålkastarluckorna för att se om det går att få dem täta. :shock:

Hälsningar Lennart
Skriv svar