byta till headers.
byta till headers.
Någon som har tips eller en länk till hur man gör för att byta till headers.
Mats
Mats
Re: byta till headers.
Inga större problem,, du kommer att förstå efter att du demonterar, trångt men det går, kom ihåg att ändra syresonderna från 2 till 1 lycka till
Re: byta till headers.
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Re: byta till headers.
Tack för tipsen,mycket bra hjälp.Har börjat idag och nu är allt det gamla av framifrån och längst bak.Har prov monterat på headers OJ,OJ det vad trångt men det gick,sämst plats var på passagerar sidan,fick lossna startmotorn och då gick det bättre.Skall fortsätta i morgon så får vi se hur långt jag kommer då.Tack för hjälpen.
Mats
Mats
Re: byta till headers.
Tack Micke!
Den där sidan är bra att spara Det fanns ju flera olika saker som kan behövas framöver
Ps Vi skulle ha en mapp med olika Tips i.
Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: byta till headers.
Hur menar du med bara använda 2syresonder istället för de fyra som sitter orginal?Vad sätter man i de två hål som blir över?Vilka använder man?
Mats
Mats
Re: byta till headers.
I de flesta fall, när man byter till headers, o kanske en X-pipe, så blir man av med de bakre hålen till syresensorerna. Man anänder då bara de två främre. Ofta behöver man förlänga kablarna, eller så använder man de bakre sensorerna fram, de har ju längre kablar, detta eftersom att uttagen på headers ofta sitter längre bak än orginal.
De två bakre mappas bort. Finns o2-simulatorer också, jag har sådana liggande om nån vill ha, gratis.. Bilens dator använder de 2 främre för att justera mappningen och de bakre för att kontrollera funktionen på katalysatorerna. De bakre behövs alltså inte. "Mappas bort" betyder att man ändrar i datorn så att felkoderna från de bakre sensorerna ignorerar, ingen motorlampa lyser etc.
De två bakre mappas bort. Finns o2-simulatorer också, jag har sådana liggande om nån vill ha, gratis.. Bilens dator använder de 2 främre för att justera mappningen och de bakre för att kontrollera funktionen på katalysatorerna. De bakre behövs alltså inte. "Mappas bort" betyder att man ändrar i datorn så att felkoderna från de bakre sensorerna ignorerar, ingen motorlampa lyser etc.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: byta till headers.
Tack för tipsen.Jag hade tänkt använda alla 4,eftersom de headers som jag monterat plus Xpipe har utag för alla 4men det är kanske fel?Jag har hittat en firma i Canada som säljer förlängnings kablage till Bla sensorer.De har även annat om man vill ha förlängning av andra el delar.Någon som vet vem i Skåne som har så att man kan släcka motor lampan som tydligen kommer att tändas då jag får allt klart med montering?
Mats
Mats
Re: byta till headers.
Har du kattar och har monterat de bakre sensorerna bakom dem så borde det funkar som vanligt... Inga koder etc.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: byta till headers.
Jag skall montera alla 4 när kablarna kommer.Enligt några jag pratat med så kommer motor lampan att tändas och en del fel koder men om det var med 2 eller 4 sensorer det vill jag låta vara osagt,men vi får se vad som händer när allt är klart.Återkommer med besked.
Mats
Mats
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 134
- Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
- Ort: Kolsva (Köping)
Re: byta till headers.
På C5'an släcker du felkoderna lätt själv. Bra att veta vilka felkoder - är det bara varning för dålig katalysatorfunktion, så är det bara att släcka felkoden och köra vidare. Med racekattar får man ibland motorlampan att tända med fel för dåliga funktion på kattarna - som ofta uppträder när du varmkört bilen helt, stannat några minuter så att kattarna kallnat och sedan startar upp igen då de kalla kattarna inte fungerar med full funktion förrän de är varma igen.mpe skrev:Tack för tipsen.Jag hade tänkt använda alla 4,eftersom de headers som jag monterat plus Xpipe har utag för alla 4men det är kanske fel?Jag har hittat en firma i Canada som säljer förlängnings kablage till Bla sensorer.De har även annat om man vill ha förlängning av andra el delar.Någon som vet vem i Skåne som har så att man kan släcka motor lampan som tydligen kommer att tändas då jag får allt klart med montering?
Mats
Gör så här för att kolla och släcka felkoder: http://vetteparts.se/nyheter/nyhet_2007-09-20.html
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
Re: byta till headers.
Så nu var headers och annat på ,låter kanon.Mu återstår att få motor lampan släckt.Tack för alla tips o länkar.
Mats
Mats