Men den är jäkligt trevlig att köra.
Saab styrväxel
Re: Saab styrväxel
Jo ska man se det optimistiskt så är det väl så men ska man jämföra med en L88 eller ZR2 så har man säkert en både tung och trött bil.. 
Men den är jäkligt trevlig att köra.
Men den är jäkligt trevlig att köra.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs
Ja, ja Ricky, det är alltid någon eller något som är värre!
Jag tycker du har gjort ett bra jobb med din bil!
Ha en fortsatt trevlig födelsedag i 40 minuter till!
Ja, ja Ricky, det är alltid någon eller något som är värre!
Jag tycker du har gjort ett bra jobb med din bil!
Ha en fortsatt trevlig födelsedag i 40 minuter till!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Saab styrväxel
Tack. 
Målsättningen har varit att bygga en hållbar och samtidigt rolig bil och än så länge har det funkat, men jag är ju heller inte riktigt färdig ännu..
Bäst jag slår upp en single malt till nu innan min dag är över..
Målsättningen har varit att bygga en hållbar och samtidigt rolig bil och än så länge har det funkat, men jag är ju heller inte riktigt färdig ännu..
Bäst jag slår upp en single malt till nu innan min dag är över..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Saab styrväxel
Magnum!
Kuggstångsstyrningen ska inte bara sitta på Saab ska tydligen även sitta på fler GM-bilar också.
Christer
Kuggstångsstyrningen ska inte bara sitta på Saab ska tydligen även sitta på fler GM-bilar också.
Christer
/Christer 
-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs
Tack Christer.
Jo, jag känner till att den sitter på fler GM modeller bl.a. Opel Vectra, någon liten Pontiac och säkert nån mer, men dom är äldre än Saabarna och svårare att hitta!
Jag har köpt en från en Saab 9-3.
Tack Christer.
Jo, jag känner till att den sitter på fler GM modeller bl.a. Opel Vectra, någon liten Pontiac och säkert nån mer, men dom är äldre än Saabarna och svårare att hitta!
Jag har köpt en från en Saab 9-3.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Saab styrväxel
För att klargöra lite angående den styrväxeln från SAAB.Chrippe skrev:(Bracket plate) plåten som sitter i mitten på styrväxeln är förlängd på passagerar sidan. För att styrstagen ska bli lika långa.
På bilden är inte styrväxeln centrerad!
Det finns 2 modeller av den, den på bilden ovan och en som är mycket tjockare i den motsatta ände mot den där rattstången ska sitta (vänster på bilden ovan, eller passagerar sidan av styrväxeln).
Den på bilden ovan kommer från en 9-3 1998-2002, men den började monteras på 900 redan i mitten av 1996.
Det är också den här nya versionen som man kan lämna in till Sellholm och få "kortad"(färre varv på ratten, ände till ände.
Jag har en "kortad" sådan i min 900 med elektrisk styrservopump.
Saabarna har inte haft några problem med "bump-steer" på varken 900 eller 9-3.
MEN oerhörda problem med "torque-steer" beroende på dels vek torpedvägg där styrväxeln sitter monterad och veka "ramben" som håller framvagns balken.
Fler frågor om själva styrväxeln?
Hoppas jag hjälpte lite i alla fall!
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs Anders A
Tack, bra att veta! Inga mer frågor om själva växeln just nu.
Tack, bra att veta! Inga mer frågor om själva växeln just nu.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Saab styrväxel
Bumpsteer orsakas väl av skillnad i vinkel mellan nedre bärarm och styrstag alternativt olika längder/infästningspunkter på dessa och är väl då relaterat till just den aktuella installationen snarare än till en "viss kuggstång"?Anders A skrev:Chrippe skrev: Saabarna har inte haft några problem med "bump-steer" på varken 900 eller 9-3.
MEN oerhörda problem med "torque-steer" beroende på dels vek torpedvägg där styrväxeln sitter monterad och veka "ramben" som håller framvagns balken.
Fler frågor om själva styrväxeln?
Hoppas jag hjälpte lite i alla fall!
Med "torque-steer" menar du då klena innfästningar som bidrar till att styrningen eller ram/chassie tillåts flexa under styrning?
//Ricky.
Senast redigerad av Ricky den tis jan 24, 2012 18:47, redigerad totalt 1 gånger.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Saab styrväxel
Visst är det så, men bumpsteer beror på ojämnheter i vägen också.
Torquesteer beror på veka infästningar och/eller vek framvagn.
Betyder väl egentligen att motorn är så stark att den vrider på saker som har med styrning att göra på framför allt framhjulsdrivna bilar.
Testade min 450hk saab utan förstärkningar och den höll på att slita ratten ur händerna på mig....
Diff-broms, extra stag under framvagnsbryggan samt ett stag mellan ett styrväxelfäste och stötdämpartorn botade problemet.
Fast det lär ju inte dyka upp på en vette.
Torquesteer beror på veka infästningar och/eller vek framvagn.
Betyder väl egentligen att motorn är så stark att den vrider på saker som har med styrning att göra på framför allt framhjulsdrivna bilar.
Testade min 450hk saab utan förstärkningar och den höll på att slita ratten ur händerna på mig....
Diff-broms, extra stag under framvagnsbryggan samt ett stag mellan ett styrväxelfäste och stötdämpartorn botade problemet.
Fast det lär ju inte dyka upp på en vette.
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs
Hur långt in har en Saab 900/9-3 sina bussningar för undre bäramen? Sitter dom lika tätt ihop som styrstagen?
Om man tittar på orginal Corvettens bussningar för nedre a-armarna så stämmer dom ganska precis med inre kullederna på styrstagen!
För om det blir skillnad mellan detta så får dom inte en likadan rörelse, men om det nu har någon större betydelse vet jag inte.
Någon som vet?
Frågan är om jag vågar göra en kortare "centrumplatta" eller om styrstagen måste vara lika långa som a-armarna?
Hur långt in har en Saab 900/9-3 sina bussningar för undre bäramen? Sitter dom lika tätt ihop som styrstagen?
Om man tittar på orginal Corvettens bussningar för nedre a-armarna så stämmer dom ganska precis med inre kullederna på styrstagen!
För om det blir skillnad mellan detta så får dom inte en likadan rörelse, men om det nu har någon större betydelse vet jag inte.
Någon som vet?
Frågan är om jag vågar göra en kortare "centrumplatta" eller om styrstagen måste vara lika långa som a-armarna?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Saab styrväxel
Nej, dom sitter mycket mer isär.
Däremot sitter styrväxeln monterad på samma höjd som staget för styrningen som sitter på spindeln.
Som jag har förståt det, så är det lika viktigt.
Hoppas du förstår vad jag menar.
Däremot sitter styrväxeln monterad på samma höjd som staget för styrningen som sitter på spindeln.
Som jag har förståt det, så är det lika viktigt.
Hoppas du förstår vad jag menar.
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs
Tack Anders! Jag tror jag förstår!
Men det är svårt att beskriva en del saker.
Då kan väl inte bumpsteering bero på längdskillnad mellan styrstag & bärarm?
Beror det mer som du skrev Anders att det beror på höjdskillnad?
Tack Anders! Jag tror jag förstår!
Men det är svårt att beskriva en del saker.
Då kan väl inte bumpsteering bero på längdskillnad mellan styrstag & bärarm?
Beror det mer som du skrev Anders att det beror på höjdskillnad?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Saab styrväxel
Är längden eller höjden på infästningen olika kommer det påverka styrningen under fjädring.
Man kan tex få toe out under acceleration och toe in under inbromsning eller omvänt.
Optimalt är naturligtvis att styrningen förblir så neutral som möjligt under hela fjädringsrörelsen.
//Ricky.
Man kan tex få toe out under acceleration och toe in under inbromsning eller omvänt.
Optimalt är naturligtvis att styrningen förblir så neutral som möjligt under hela fjädringsrörelsen.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Saab styrväxel
Det är avståndet både i höjd och längd från spindelns styrstags center som är avgörande.
Om man tänker sig ett stumt stag från spindelns styrstag på ena sidan av bien till den andra, det är det optimala center att sätta styrväxeln i.
Vidare så är det så att ju längre styrstag man kan ha, dessto mindre vinkelförändring vid fjädring, vilket ger mindre bumpsteer, om man inte kan placera en led som passar perfekt med bärarmarnas infästning.
Optimalt vill man väl också att det inre hjulet ska svänga lite mer än det yttre?
Om man tänker sig ett stumt stag från spindelns styrstag på ena sidan av bien till den andra, det är det optimala center att sätta styrväxeln i.
Vidare så är det så att ju längre styrstag man kan ha, dessto mindre vinkelförändring vid fjädring, vilket ger mindre bumpsteer, om man inte kan placera en led som passar perfekt med bärarmarnas infästning.
Optimalt vill man väl också att det inre hjulet ska svänga lite mer än det yttre?
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
- Kjell Dahlén
- Corvettefantast

- Inlägg: 111
- Blev medlem: mån aug 15, 2005 21:25
- Ort: Eskilstuna
Re: Saab styrväxel
Hej!
Någon som vet hur långa styrstagen är i "Steeriodkittet"
Kjell
Någon som vet hur långa styrstagen är i "Steeriodkittet"
Kjell
Kjell D
C3 Grön
C3 Grön
Re: Saab styrväxel
"Rören" är exakt 350mm långa.Kjell Dahlén skrev:Hej!
Någon som vet hur långa styrstagen är i "Steeriodkittet"![]()
Kjell
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

- Kjell Dahlén
- Corvettefantast

- Inlägg: 111
- Blev medlem: mån aug 15, 2005 21:25
- Ort: Eskilstuna
Re: Saab styrväxel
Det är inte ofta man har såna detaljer i huvudet men jag mätte dom faktiskt just för en tysk vid namn Gunter som undrade samma sak. 
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs Kjell Dahlén
Har du fått koll varför det ena styrstaget är längre än det andra?
Fint förnamn!
Har du fått koll varför det ena styrstaget är längre än det andra?
Fint förnamn!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
- Kjell Dahlén
- Corvettefantast

- Inlägg: 111
- Blev medlem: mån aug 15, 2005 21:25
- Ort: Eskilstuna
Re: Saab styrväxel
Jag hade räknat fel på rattvarven. Såg inte att länkaget vid rattstången tog i headersrören. Så jag kände, eller märkte inte styrningens fulla utslag.
Inte många som har förmånen att heta Kjell
Kjell
Kjell D
C3 Grön
C3 Grön
Re: Saab styrväxel
Ahömm...magnum skrev:Hejs Kjell Dahlén
Har du fått koll varför det ena styrstaget är längre än det andra?
Fint förnamn!
Är det så att det ena är längre än det andra?
Jag har bara mätt det ena men menar att bägge hadde samma längd då jag kollade sändningen innan jag monterade allt.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs
Ja Kjell, där ser man!
Ja Ricky, det hoppas jag verkligen att dom ska vara lika långa!
Ja Kjell, där ser man!
Ja Ricky, det hoppas jag verkligen att dom ska vara lika långa!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Saab styrväxel
Nu förstår jag inte riktigt.. Skrev inte du just ATT de var olika långa??magnum skrev:Hejs
Ja Kjell, där ser man!
Ja Ricky, det hoppas jag verkligen att dom ska vara lika långa!
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs Ricky
Du får gå tillbaks i denna tråden till Kjell Dahlens inlägg tis jan 10, 2012 18:15
Sen är du på banan igen
Du får gå tillbaks i denna tråden till Kjell Dahlens inlägg tis jan 10, 2012 18:15
Sen är du på banan igen
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Saab styrväxel
Nu blir jag intresserad..Anders A skrev:Det är också den här nya versionen som man kan lämna in till Sellholm och få "kortad"(färre varv på ratten, ände till ände.Chrippe skrev:
Kan "Sellholm" bygga om denna styrning till att ge färre rattvarv?
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Haha, ska det verkligen vara nödvändigt att man måste läsa trådarna också..?magnum skrev:Hejs Ricky
Du får gå tillbaks i denna tråden till Kjell Dahlens inlägg tis jan 10, 2012 18:15
Sen är du på banan igen
Jag är tämligen säker på att stagen har exakt samma längd men för säkerhets skull ska jag mäta bägge mina stag i morgon.
Jag har uppfattat det så att "steeroids-plattans" osymetriska design skall reducera detta och att styrstagen ska vara lika långa.
Annars blir ju "bumpsteer" eller fjädringspåverkan (om man så önskar kalla det) olika på på de två hjulen..
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Saab styrväxel
3,3 varv (lock to lock) var det på min servostyrning.magnum skrev:Hejs
Hur många rattvarv är det "orginal"?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs
Tror inte du behöver mäta Ricky, dom är helt säkert lika långa!
Tror inte du behöver mäta Ricky, dom är helt säkert lika långa!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981


