Hej !
Jag har en ZR1-93 som jag skulle vilja förbättra väghållningen på, har funderat på coilovers, byta bussningar mm. Någon som har kännedom om detta och kan rekommendera vart jag ska börja.
Stefan
Förbättra väghållning på ZR1
-
- Corvettefanatiker
Re: Förbättra väghållning på ZR1
Hejsan !
Jag tycker att alla förbättringar av väghållningen är värt pengarna !
Sen vad man vill satsa på det är ju lite upp till var och en !? Ska man byta nåt så bör man gå hela vägen ! Byter man bara tex, stötdämparna så måste dom ju funka ihop med resten av fjädringen ! Jag tror att det är svårt att få det bra, om man bara byter nån del ! Själv har jag på min, DRM coilovers, hårdare och grövre krängningshämmare fram och bak, och ett Camber Brace stag monterat i fram. Det har gjort min bil till en helt ny bil med en mycket bättre körkänsla och respons ! Sen kan man ju också ändra hjulinställningarna till en mera aggressiv inställning, bara det kan vara som "natt och dag" !
Jag tycker att alla förbättringar av väghållningen är värt pengarna !

Re: Förbättra väghållning på ZR1
Jag håller med, sedan är det frågan vad man prioriterar snabbt på en slät bana eller stadig på en svensklandsväg (=spårig kostigPeter Anjou skrev:Hejsan !
Jag tycker att alla förbättringar av väghållningen är värt pengarna !Sen vad man vill satsa på det är ju lite upp till var och en !? Ska man byta nåt så bör man gå hela vägen ! Byter man bara tex, stötdämparna så måste dom ju funka ihop med resten av fjädringen ! Jag tror att det är svårt att få det bra, om man bara byter nån del ! Sen kan man ju också ändra hjulinställningarna till en mera aggressiv inställning, bara det kan vara som "natt och dag" !

Själv har jag ställt bilen för bana med ställbara Koni, R-däck Kumho Ecsta (räkna med att de mjuka håller ca 1 dag vid inspirerad bankörning) stol - bälte och agressivare hjulvinklar.

Om jag gjorde om det jag har gjort, skulle jag börja med att testa bilen ordentligt på en bana (så att man får svart på vitt) och därefter nolla bilen, dvs byta bussningar, stötdämpare, bra gatdäck & ställa hjulvinklarna.
Nästa steg är ordentlig stol & bälte (svårt att känna skillnad om man flyger runt) R-däck & hjulvinklar.
Själv drömmer jag om att gå ännu ett steg lätta bilen, styva upp ramen (bur), byta fjädring & krängare...........
Men så vaknar jag och inser att det är billigare att köpa en annan bil.

Ett utav dom största problemen med C4an är vridstyvheten

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug